כללי קומפוזיציה וגריד ומה שבינהם

ורד

משתמש מקצוען
בשלב הביצוע של יצירה גרפית
מה משפיע עליכם בהנחת האלמנטים על הדף ?
לפי מה תסדרו את הפריטים כדי שימצא חן וימשוך את עיני הקהל?
התשובה היא - קומפוזיציה

כל יצירת אומנות מכילה בתוכה קומפוזיציה

מהי בעצם קומפוזיציה ?
מערכת היחסים בין האלמנטים השונים
קו צורה דימוי וצבע על רקע היצירה
ביחסיות בינם לבין עצמם ובינם לבין המרחב החזותי בה הם קיימים.

מהו גריד ?
התוצאה של הסופית של מבנה היצירה
כשהמשפיע על יצירתו זהו מבנה הקומפוזיציה שהוחלט.

ישנם מספר סוגי קומפוזיציות כשהיחס המוכר ביותר הוא יחס הזהב
זהו יחס שנחקר שנים רבות והוא נפוץ בטבע, באסטתיקה ובכל תחומי האומנות
השימוש בקומפוזיצית יחס הזהב להצבת אובייקטים,יוצרת קומפוזיציה נעימה לעין ולרוב, דינאמית וזורמת

בעבודה שלפניכם תוכלו לזהות את הגריד שמבוסס על יחס הזהב
וההשפעה שלו על מיקום האלמנטים בדף


אני כרגע בשלב של מחקר על נושא זה
אשמח לשמוע כל תגובה שתחכים אותי

תודה
 

קבצים מצורפים

  • 121.jpg
    KB 402.7 · צפיות: 97

כתיבה נכונה

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
לך תחפש בויקיפידיה, מה זה 'יחס הזהב', תלמוד את הנושא לאורכו ולרוחבו, ותבין.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
קומפוזיציה טובה זה אחד הדברים החשובים שיכולים לחרוץ את גורלו של עיצוב.
אני אישית משתדל תמיד למדוד ולבחון את הקומפוזיציות של עבודות העיצוב שלי כדי לשפר אותן ולהשיג את התוצאה הרצויה.

עם זאת, עם כל החשיבות של קומפוזיציה, היא רק חלק מתוך מכלול שלם של גורמים שמשפיעים על איכותה של יצירה חזותית באשר היא. פיתוח מודעות לכלל הגורמים האלה, מעניק לאמן/מעצב את ההבנה התאורטית הדרושה לתכנון העיצוב.

Elements and Principles of Design

צריך להכיר את מרכיבי העיצוב: (Elements of Design)
קו, צורה/מבנה, צבע, חלל, טקסטורה, קונטרסט
וצריך להכיר את עקרונות העיצוב: (Principles of Design)
הרמוניה, אחידות, דגש, תנועה, פרופורציה, שיווי משקל, תבנית

יש כמה גרסאות שונות של העקרונות והאלמנטים הנ"ל, אבל הרעיון דומה, אלו עקרונות שמקורם באמנות, אבל הם מיושמים באותה מידה בתקשורת חזותית ועיצוב גרפי.

קומפוזיציה

קומפוזיציה הוא מושג שבא לידי ביטוי בכל תחומי האמנות. ובאמנות ויזואלית הוא מתייחס לאופן סידור ופריסת מרכיבי היצירה על פניה וליחסים בין המרכיבים השונים לבינם.

ישנם כמה סוגי קומפוזיציה עיקריים, חלקם בשימוש נפוץ יותר כגון: קומפוזיציית חתך הזהב וקומפוזיציית חוק השלישים.
אחרות כגון קומפוזיציה פירמידלית או קומפוזיציה סימטרית שהיו בשימוש במהלך תולדות האמנות, נפוצות פחות היום.
צפה בקובץ המצורף 92464
במידה רבה קומפוזיציה טובה היא תוצאה של כישרון שמפתח האמן. דרושה יכולת להתבונן ביצירה, לחוש אותה ולהבין כיצד להביא אותה לשלמות ויזואלית. ישנן נוסחאות ומדידות שונות שיכולות לסייע לתקן ולשפר את הקומפוזיציה, אבל הדרך ליצירת קומפוזיציה גאונית מתחילה בראשו המשוחרר של האמן המחונן. וזה לא משנה אם זה צייר, פסל, ארכיטקט, מעצב, צלם, עורך וידאו או כל סוג של יוצר שעוסק בתחום המדיה החזותית.

מדריך חביב על קומפוזיציה באמנות (אנגלית)

הכריכה שצירפת לחוו"ד, מלאה בסימונים ומדידות שונות שלא הבנתי את טיבם בוודאות, אבל אפשר לזהות כמה חתכים שמבוססים על יחס הזהב ויוצרים מתח מעניין בפרופורציות של העיצוב והולכת עין די טובה.
עדיין, אני חייב להגיד שמשהו בטיפוגרפיה בחלק התחתון לא מסתדר לי כל כך ובכלל, אולי היה מקום להתייחס לכריכה (היפה מאוד) גם ממבט פחות טכני-מדעי ולהשקיע תשומת לב להיבטים נוספים של העיצוב.

אשמח לשמוע קצת הסבר על העבודה ומה שמאחוריה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עוד דבר מעבר למה שנאמר - כאן בפרוג אני רואה בעיקר שימוש בקומפוזיציות סגורות (כאשר כל האלמנטים נכנסים במלואם לפורמט), וכמעט ולא שימוש נועז בקומפוזיציות פתוחות (אלמנטים שכאילו "נחתכים" ויוצאים החוצה מגבולות הפורמט, כלומר הקומפוזיציה אינה מוגבלת לגבולות המוגדרים של הפורמט אלא כביכול ממשיכה מעבר להם).

שימוש וירטואוזי בקומפוזיציות פתוחות הוא דבר שנעשה רבות בעיצוב ה"בצלאלי" (בצלאל כמשל כמובן, למרות שגם כפשוטו) ובמידה רבה הופך אותו למה שהוא.
 

ורד

משתמש מקצוען
תודה לך שעיה על הרחבת הדברים
אכן, קומפוזיציה הוא מרכיב אחד
מתוך מכלול היצירה המושלמת
אבל יש לו תפקיד נכבד מאוד
המשליך על הפריטים הנלווים למבנה היצירה

ברשותך ארחיב מעט על הנושא ביחס לעיצוב הגרפי
ואסביר את עמדתי
קומפוזיציה במילים פשוטות זוהי חלוקת האלמנטים על הדף
כשהתפקיד שלו הוא לשמור על שיווי משקל בין כל הפריטים
וזרימה נכונה של המידע
כדי שבתוצאה הסופית העין של הצופה תנוע בנעימות על הדף
ותזהה את המידע בצורה הגיונית ללא צורך בפיענוח

הקומפוזיציה הבסיסית הפשוטה ביותר
זו קומפוזיציה סטטית
שיש שיוויון בין שני צידי הדף
כל האלמנטים נמצאים במרכז ובסביבתו
וחלוקת התוכן מאוזנת

על מנת ליצור מצב של יצירתיות ודמיון
יש לתת מבנה דינאמי יותר
במוצגים חזותיים אין מקום לדמיון
ולכן יש ליצור זאת על ידי חלוקה מענינת של הפריטים

המוח שלנו בנוי בצורה של הבנת תהליכים
אם אנו נותנים קו עם חלוקה ברורה
לדוג' קו אדום קו צהוב אדום צהוב אדום צהוב
גם במקום שהדף יגמר
המוח שלנו ימשיך לדמיין את הרצף בחלוקה של אדום צהוב
על אותו משקל אנו יוצרים חלוקות קבועות במסמך
(שהן בעצם יוצרות את הגריד)
ובהתאמה לחלוקות אלו יוצרים את הקומפוזיציה הרצויה

יש את הקומפוזיציה המקובלת של חלוקה לשלישים
אנחנו נתמקד כרגע בחלוקת יחס הזהב
חלוקה זו משמעותה: כל מה שלא סטטי
כל חלוקה שהיא לא 1:1
חלוקה דינאמית של
2:3, 3:5, 5:8 13:21, וכן הלאה
הנוסחאות מציגות את יחסי הזהב בקירוב
(הואיל ויחס הזהב מבחינה מתמטית אינו רציונלי, לכן לעולם לא יהיה מוחלט)
ככל שהחלוקה גבוהה יותר, יחס הזהב שלה משובח יותר

בקובץ המצורף לקחתי גריד מוכן
והבאתי את התמונה להמחשת הרעיון של גריד מתמטי
המשפיע על חלוקת האלמנטים על הדף
בצורה הרמונית ומחמיאה

התוצאה לא באה להוכיח על יופי ויצירתיות
אלא על זרימה נכונה של העין
וכן להביא למודעות את נושא הגריד בחלוקת הקומפוזיציה

שימו לב בדוגמא למיקום תמונת הנער
יש את המלבן הבהיר שעליו התמונה
למעלה - יש חלוקה של 8 קווים, 5 מתוכם אדומים
יחס הזהב פה הוא 3:5
ואם תבדקו תגלו שרצף הקוים שמתחת המתבסס על חלוקה של כל השטח
מלמד על יחס של 8:13
חלוקת האלכסונים מראה לנו שיש הצטלבות מדויקת
שמוכיחה על נכונות השיטה

העיגול השמאלי בתוספת המלל
נמצאים בתוך מלבן משלהם
כשהעיגול ממלא את שטח הריבוע עד חלוקת הזהב
והמלל ממורכז בחלק שנותר
השלמות היא בכך
שהעיגול מונח במרכז חלוקת הזהב של תמונת הנער (הקו הלבן)


עד היום ידעתי שקומפוזיציה מורכבת ממספר כללי יסוד מופשטים
כמו כובד משקל מרחק דינמיקה וקצב
כשהמכלול שלהם מובא בצורה אינטואיטיבית

ככל שהתעמקתי וחקרתי
גיליתי שהמומחיות של מעצבים גדולים
נמדדת בקומפוזיציה מושלמת
והיא זו שמשדגרת את התוצאה
כמו כן
נחשפתי למספר גרידים מורכבים
שלא הצלחתי לרדת לעומקם
כמו לדוג' בספר
Grid systems
in graphic design

אגב נעמה
רואים היום, כבר רואים
קומפוזיציות פתוחות ודינאמיות
אבל נקודה ששמתי לב אליה היא
שרוב המעצבים לוקחים גרידים מוכנים של מעצבי על
ומתבססים עליהם
ולא יוצרים גרידים חדשים מעצמם
לכן אני מרגישה שיש פה נקודה שצריכה הבהרה

המטרה שלי בפתיחת האשכול
היתה ליצור דיון בנושא קומפוזיציה
מכל היבטיו
כשהמטרה שלי היא להשוות
בין המונחים הקשורים לקומפוזיציה
לאמת לשלול להעמיק ולחקור בנושא
ולבדוק האם ניתן ליצור נוסחא מתמטית ליצירת קומפוזיציה

אני משערת שיש כאן בוגרים של מספר מכללות
שיוכלו להחכים אותנו בנושא


ושוב תודה לכל המגיבים
 

יצחק למפרט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
תודה!
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י ורד;571401:
תודה לך שעיה על הרחבת הדברים
אכן, קומפוזיציה הוא מרכיב אחד
מתוך מכלול היצירה המושלמת
אבל יש לו תפקיד נכבד מאוד
המשליך על הפריטים הנלווים למבנה היצירה

ברשותך ארחיב מעט על הנושא ביחס לעיצוב הגרפי
ואסביר את עמדתי
קומפוזיציה במילים פשוטות זוהי חלוקת האלמנטים על הדף
כשהתפקיד שלו הוא לשמור על שיווי משקל בין כל הפריטים
וזרימה נכונה של המידע
כדי שבתוצאה הסופית העין של הצופה תנוע בנעימות על הדף
ותזהה את המידע בצורה הגיונית ללא צורך בפיענוח

הקומפוזיציה הבסיסית הפשוטה ביותר
זו קומפוזיציה סטטית
שיש שיוויון בין שני צידי הדף
כל האלמנטים נמצאים במרכז ובסביבתו
וחלוקת התוכן מאוזנת

על מנת ליצור מצב של יצירתיות ודמיון
יש לתת מבנה דינאמי יותר
במוצגים חזותיים אין מקום לדמיון
ולכן יש ליצור זאת על ידי חלוקה מענינת של הפריטים

המוח שלנו בנוי בצורה של הבנת תהליכים
אם אנו נותנים קו עם חלוקה ברורה
לדוג' קו אדום קו צהוב אדום צהוב אדום צהוב
גם במקום שהדף יגמר
המוח שלנו ימשיך לדמיין את הרצף בחלוקה של אדום צהוב
על אותו משקל אנו יוצרים חלוקות קבועות במסמך
(שהן בעצם יוצרות את הגריד)
ובהתאמה לחלוקות אלו יוצרים את הקומפוזיציה הרצויה

יש את הקומפוזיציה המקובלת של חלוקה לשלישים
אנחנו נתמקד כרגע בחלוקת יחס הזהב
חלוקה זו משמעותה: כל מה שלא סטטי
כל חלוקה שהיא לא 1:1
חלוקה דינאמית של
2:3, 3:5, 5:8 13:21, וכן הלאה
הנוסחאות מציגות את יחסי הזהב בקירוב
(הואיל ויחס הזהב מבחינה מתמטית אינו רציונלי, לכן לעולם לא יהיה מוחלט)
ככל שהחלוקה גבוהה יותר, יחס הזהב שלה משובח יותר

בקובץ המצורף לקחתי גריד מוכן
והבאתי את התמונה להמחשת הרעיון של גריד מתמטי
המשפיע על חלוקת האלמנטים על הדף
בצורה הרמונית ומחמיאה

התוצאה לא באה להוכיח על יופי ויצירתיות
אלא על זרימה נכונה של העין
וכן להביא למודעות את נושא הגריד בחלוקת הקומפוזיציה

שימו לב בדוגמא למיקום תמונת הנער
יש את המלבן הבהיר שעליו התמונה
למעלה - יש חלוקה של 8 קווים, 5 מתוכם אדומים
יחס הזהב פה הוא 3:5
ואם תבדקו תגלו שרצף הקוים שמתחת המתבסס על חלוקה של כל השטח
מלמד על יחס של 8:13
חלוקת האלכסונים מראה לנו שיש הצטלבות מדויקת
שמוכיחה על נכונות השיטה

העיגול השמאלי בתוספת המלל
נמצאים בתוך מלבן משלהם
כשהעיגול ממלא את שטח הריבוע עד חלוקת הזהב
והמלל ממורכז בחלק שנותר
השלמות היא בכך
שהעיגול מונח במרכז חלוקת הזהב של תמונת הנער (הקו הלבן)


עד היום ידעתי שקומפוזיציה מורכבת ממספר כללי יסוד מופשטים
כמו כובד משקל מרחק דינמיקה וקצב
כשהמכלול שלהם מובא בצורה אינטואיטיבית

ככל שהתעמקתי וחקרתי
גיליתי שהמומחיות של מעצבים גדולים
נמדדת בקומפוזיציה מושלמת
והיא זו שמשדגרת את התוצאה
כמו כן
נחשפתי למספר גרידים מורכבים
שלא הצלחתי לרדת לעומקם
כמו לדוג' בספר
Grid systems
in graphic design

אגב נעמה
רואים היום, כבר רואים
קומפוזיציות פתוחות ודינאמיות
אבל נקודה ששמתי לב אליה היא
שרוב המעצבים לוקחים גרידים מוכנים של מעצבי על
ומתבססים עליהם
ולא יוצרים גרידים חדשים מעצמם
לכן אני מרגישה שיש פה נקודה שצריכה הבהרה

המטרה שלי בפתיחת האשכול
היתה ליצור דיון בנושא קומפוזיציה
מכל היבטיו
כשהמטרה שלי היא להשוות
בין המונחים הקשורים לקומפוזיציה
לאמת לשלול להעמיק ולחקור בנושא
ולבדוק האם ניתן ליצור נוסחא מתמטית ליצירת קומפוזיציה

אני משערת שיש כאן בוגרים של מספר מכללות
שיוכלו להחכים אותנו בנושא


ושוב תודה לכל המגיבים

נוסחה מתמטית - לא.
עקרונות מנחים - בהחלט כן.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
שאלה,
לכאורה מהיכן הקומפוזיציה מתחילה, מהלב או מהראש?

לדעתי מהלב,
המעצב מניח את האובייקטים בדף לפי הרגשתו ותחושתו ורק מניתוח יצירותיהם של מעצבים גדולים הגיעו לתוצאות המפתיעות שיש משותף לקומפוזיציות מנצחות.
(אם כי יתכן שהמעצב מתח אי אלו קוי עזר ראשוניים)

(אגב ורד, את בכוונה כותבת בשורות קצרות? זה קצת מעייף ומתיש לקרוא תגובות ארוכות בשורות קצרות)
 
ת

תפארת1

אורח
יתכן והקפצה:
בכללית לגבי יחס הזהב
איך מחלקים כשהעמוד הוא לגובה?
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
אני מתעניין בנושא העיצוב והקומפוזיציה כבר שנים, עוד לפני שהתחלתי בכלל ללמוד את הנושא בצורה מקצועית, מסודרת ומעמיקה.

קומפוזיציה, היא "סידור האלמנטים בפריים/בדף/במסגרת.

למעשה (כפי שהוברר לי, וכפי שאני אוהב להגדיר זאת) אין מושג של קומפוזיציה נכונה ולא נכונה, אלא האם הקומפוזיציה משדרת בעצם את התחושה שאותה רצה היוצר/האמן לבטא.

יש והיוצר רצה לבטא מתח, והקומפוזיציה רגועה ומאוזנת, (והיא יכולה להיות לפי חתך הזהב וכו') אבל היא אינה קומפוזיציה "נכונה", היא אינה מבטאת את התחושה שהאמן או המעצב רצה להעביר - ממילא היא גרועה.

ואידך זיל גמור.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
דרך אגב, גם בלת מימד -בפיסול יש קומפוזיציות, וקומפוזיציות מדהימות.
כדאי אולי לפתוח אשכול על פיסול???

ותודה לורד על האשכול המעניין והמעמיק...
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;574519:
דרך אגב, גם בלת מימד -בפיסול יש קומפוזיציות, וקומפוזיציות מדהימות.
כדאי אולי לפתוח אשכול על פיסול???

ותודה לורד על האשכול המעניין והמעמיק...

קומפוזיציה זה בכל דבר... (מלחין נקרא קומפוזיטור... לפחות בלש' עבר)
זה בעצם סידור האובייקטים בחלל או במישור.

קומפוזיציה זה בעיצוב אופנה, פנים, גרפי, ציור, וכו' וכו'.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;574518:
למעשה (כפי שהוברר לי, וכפי שאני אוהב להגדיר זאת) אין מושג של קומפוזיציה נכונה ולא נכונה, אלא האם הקומפוזיציה משדרת בעצם את התחושה שאותה רצה היוצר/האמן לבטא.

יש והיוצר רצה לבטא מתח, והקומפוזיציה רגועה ומאוזנת, (והיא יכולה להיות לפי חתך הזהב וכו') אבל היא אינה קומפוזיציה "נכונה", היא אינה מבטאת את התחושה שהאמן או המעצב רצה להעביר - ממילא היא גרועה.

ואידך זיל גמור.

אמנם באמנות יש מקום להגיד שאין דבר כזה קומפוזיציה טובה או גרועה, למרות שזה לא מדוייק, כי בהרבה מקרים, הסגנון של היצירה מחייב שימוש בקומפוזיציות מסויימות.

בכל אופן, בעיצוב, בהחלט אפשר לומר שקומפוזיציה מסויימת היא גרועה. אפשר לקבוע שקומפוזיציה אחת עדיפה על חברתה מבחינה אסתטית, או שהיא מוליכה את העין באופן טוב יותר.
גם בצילום, אפשר להצביע על תמונה ולקבוע שחיתוך כזה או אחר, היה מספק קומפוזיציה טובה יותר / מעניינת יותר.

צפה בקובץ המצורף 93011

צפה בקובץ המצורף 93012

נכתב ע"י שרה רבקה;574916:

אני מסכים.
 

קבצים מצורפים

  • bad comp.jpg
    KB 64.7 · צפיות: 45
  • good comp.jpg
    KB 66.2 · צפיות: 0

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  23  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה