סיפור בהמשכים *פרק חדש* מפלצת המקוואות

אתיס

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שומעת את הדעה שלך, אבל לא רואה מאיפה מגיעה ההתנגדות. בעיניי השילוב הזה הוא נפלא: לייצר את אגדות הפנטזיה שגדלנו עליהן בווריאציה יהודית? האח. דווקא הרעיון של המקווה היהודי הוא שהניע אותי להיכנס לזה. אין שום סיבה שפנטזיות יהיו מהעולם הכללי בלבד. להפך, בואו נייצר פנטזיה יהודית עסיסית!
הכתיבה קולחת ושנונה.
והרעיון גאוני.
אבל ההקשר פחות...
והקונוטציות גם הם לא משהו.

פנטזיה יהודית , איך זה נשמע? (לא אכחיש זה די נחמד...)
אולי חוטי הציצית יכרכו סביב גרונו של דרקון האש?
והחתולה השחורה תענה אמן יהא שמיא רבה,
ובאמצע טיסה על המטאטא נעצור לקידוש לבנה
ומכל אמן שנאמר, הפיה תייצר אבקת קסמים...
ניתן לעוף רק אם אומרים לפני כן את כל סימני הטהרה בעופות...
וישנו לחש סודי 'המכשיר' כל מאכל שתחשוק בו הנפש.

(תמשיכו...)

בכנות. זה מזה כיף.
אבל לא מרגיש לי שפנטזיה ויהדות עומדים באותה שורה.
בעיני זה מקטין את הערכים שלנו.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
פנטזיה יהודית , איך זה נשמע? (לא אכחיש זה די נחמד...)
אולי חוטי הציצית יכרכו סביב גרונו של דרקון האש?
והחתולה השחורה תענה אמן יהא שמיא רבה,
ובאמצע טיסה על המטאטא נעצור לקידוש לבנה
ומכל אמן שנאמר, הפיה תייצר אבקת קסמים...
ניתן לעוף רק אם אומרים לפני כן את כל סימני הטהרה בעופות...
וישנו לחש סודי 'המכשיר' כל מאכל שתחשוק בו הנפש.
מה אומר, הרעיונות שלך גרמו לי לרצות לכתוב פנטזיה יהודית כזאת בעצמי :)
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נפלא, יפהפה.
כמה חיכתי לסיפור פנטזיה קודר ואפל המתאים לציבור שלנו!

כולנו ציפיה דרוכה בשיניים חשוקות להמשך.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כשאלוקים ישלח זמן לכתוב אותו :)
הפרק השני כבר באמצע.
בינתיים העלילה עברה שינויים, כי בסופו של דבר מה שנראה הגיוני על הנייר לא נראה הגיוני כשהסיפור מתחיל להיכתב, אז גם הכתיבה צריכה לעבור התאמות כלשהן... מקווה בעז"ה שבקרוב.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
פרק 2

בשבע ברכות האחרון הביאה להם דודה של מלכי סט קעריות הגשה "מהמם מושלם מטורף", כדבריה של הכלה הנרגשת. נתי, חתן כהלכה, לא הבין למה לכנות קעריות כמטורפות, אבל מכיוון שהוכשר היטב לתפקידו - ידע להנהן ולהבטיח נאמנה שאכן אין דברים כאלה.
שבע הברכות הסתיימו, הוא התחיל כולל ומלכי עבודה, וסט הקעריות נשאר לצבור אבק מעל המקפיא. הוא היה עתיד לעשות זאת עוד שנים רבות, אם לא שבבוקר יום רביעי אחד קמה מלכי בהחלטה נחושה.
"נתי", קולה היה צרוד משינה, אבל זה לא הפריע לה להישמע נחרצת. "אנחנו עושים שבת לבד".
ידו, שהורמה אל המדף העליון לקחת את שקית התפילין שלו, נעצרה לרגע בתהייה, אך מיד חזרה למסלולה. "אוקי", אמר הגבר האמיץ, "אין בעיה". הגבר האמיץ לא ידע עדיין מהי משמעותה של שבת לבד עם מלכי.

המשמעות התבררה לו מיד:
שופינג החל מרביעי בערב בשבע חנויות שונות, הברקת הבית מהמסד עד הטפחות, שטיפה יסודית של כל הכלים שצברו אבק בארון, ובישולים קדחתניים מארבעה ספרי מתכונים. ("את מי אנחנו מארחים?" הוא העז לשאול ברגע של ייאוש. "מה זאת אומרת? אנחנו עושים שבת!" הייתה התשובה והוא השתתק בהבנה.)
בחצות של ליל שישי פשטה סוף סוף מנוחה זמנית בבית. האוכל ברובו היה מוכן, הבית הבהיק, מלכי רשמה לעצמה לעשות שטיפה אחרונה מחר (כאילו שהיא תשכח, חשב נתי בשמץ של שעשוע), והוא הוריד את הפמוטים מעל המקפיא כדי שהיא תוכל לנקות אותם והוא יוכל להיטיב את הנרות.
"הסט!" זעקת השבר שלה נישאה בחלל הבית. "הסט מדודה תרצה!"
הסט מדודה תרצה, מושלם ומטורף בדיוק כמו לפני חצי שנה, הביט בו במבט ביישני. "בואי נשטוף אותו", הוא הציע, וניער פיסות אבק.
"לא, לא", היא סירבה להתנחם, "לא טבלנו אותו!"
אהה, הוא הנהן, גירד בפדחת עייפה, ומיד הודיע באבירות: "אז קדימה! נטבול!"
"אין סיכוי", היא לחשה מבעד לדמעות. "אני לא מתקרבת למקווה הזה. הוא מקולל".

בהדרכה לנישואין הוא קיבל שלל טיפים שונים ומשונים, אבל אף אחד מהם לא הכין אותו לאפיזודה שבה אישתו טוענת בתוקף על מקווה מקולל.
"מה הכוונה מקולל?" שאל בסבלנות, תוך כדי שהוא אורז את הסט בתוך שקית ונוטל מגבת מהמגירה, על כל צרה שלא תבוא.
"אומרים שיש שם שדים", מלכי נשאה אליו עיניים אדומות, נפוחות, "אני לא מתקרבת למקום הזה. בטח שלא באמצע הלילה".
נתי העיף מבט לשעון. שתיים עשרה וחצי. בהחלט לא השעה הכי סימפטית להתהלך לרחבה השוממת שבה שוכן המקווה הבלתי סימפטי בעליל.
"טוב", הוא הודיע בהחלטה נחושה. "אני אלך לבד. את תחכי לי פה, אני כבר חוזר".

עשר דקות הליכה הן לא הרבה, ונתי גמע את המרחק תוך דקות ספורות. הלילה היה חשוך, והוא הרים עיניים מעלה, מחפש קרן ירח שתאיר לו את הדרך. תחושה משונה ליוותה אותו, אבל הוא גירש אותה בחיוך לעגני. נו באמת, הוא לא חושש משדים מדומיינים. רק יטבול את הסט המשוגע וכבר יחזור הביתה, אל מלכי שמחכה לו שם.

אבל מלכי המשיכה לחכות, ולחכות, ולחכות.
פתיחתה של דלת המקווה הייתה הפעולה האחרונה שעשה נתי בחייו.

לפרק הבא
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
פרק 2

בשבע ברכות האחרון הביאה להם דודה של מלכי סט קעריות הגשה "מהמם מושלם מטורף", כדבריה של הכלה הנרגשת. נתי, חתן כהלכה, לא הבין למה לכנות קעריות כמטורפות, אבל מכיוון שהוכשר היטב לתפקידו - ידע להנהן ולהבטיח נאמנה שאכן אין דברים כאלה.
שבע הברכות הסתיימו, הוא התחיל כולל ומלכי עבודה, וסט הקעריות נשאר לצבור אבק מעל המקפיא. הוא היה עתיד לעשות זאת עוד שנים רבות, אם לא שבבוקר יום רביעי אחד קמה מלכי בהחלטה נחושה.
"נתי", קולה היה צרוד משינה, אבל זה לא הפריע לה להישמע נחרצת. "אנחנו עושים שבת לבד".
ידו, שהורמה אל המדף העליון לקחת את שקית התפילין שלו, נעצרה לרגע בתהייה, אך מיד חזרה למסלולה. "אוקי", אמר הגבר האמיץ, "אין בעיה". הגבר האמיץ לא ידע עדיין מהי משמעותה של שבת לבד עם מלכי.

המשמעות התבררה לו מיד:
שופינג החל מרביעי בערב בשבע חנויות שונות, הברקת הבית מהמסד עד הטפחות, שטיפה יסודית של כל הכלים שצברו אבק בארון, ובישולים קדחתניים מארבעה ספרי מתכונים. ("את מי אנחנו מארחים?" הוא העז לשאול ברגע של ייאוש. "מה זאת אומרת? אנחנו עושים שבת!" הייתה התשובה והוא השתתק בהבנה.)
בחצות של ליל שישי פשטה סוף סוף מנוחה זמנית בבית. האוכל ברובו היה מוכן, הבית הבהיק, מלכי רשמה לעצמה לעשות שטיפה אחרונה מחר (כאילו שהיא תשכח, חשב נתי בשמץ של שעשוע), והוא הוריד את הפמוטים מעל המקפיא כדי שהיא תוכל לנקות אותם והוא יוכל להיטיב את הנרות.
"הסט!" זעקת השבר שלה נישאה בחלל הבית. "הסט מדודה תרצה!"
הסט מדודה תרצה, מושלם ומטורף בדיוק כמו לפני חצי שנה, הביט בו במבט ביישני. "בואי נשטוף אותו", הוא הציע, וניער פיסות אבק.
"לא, לא", היא סירבה להתנחם, "לא טבלנו אותו!"
אהה, הוא הנהן, גירד בפדחת עייפה, ומיד הודיע באבירות: "אז קדימה! נטבול!"
"אין סיכוי", היא לחשה מבעד לדמעות. "אני לא מתקרבת למקווה הזה. הוא מקולל".

בהדרכה לנישואין הוא קיבל שלל טיפים שונים ומשונים, אבל אף אחד מהם לא הכין אותו לאפיזודה שבה אישתו טוענת בתוקף על מקווה מקולל.
"מה הכוונה מקולל?" הוא שאל בסבלנות, תוך כדי שהוא אורז את הסט בתוך שקית ונוטל מגבת מהמגירה, על כל צרה שלא תבוא.
"אומרים שיש שם שדים", מלכי נשאה אליו עיניים אדומות, נפוחות, "אני לא מתקרבת למקום הזה. בטח שלא באמצע הלילה".
נתי העיף מבט לשעון. שתיים עשרה וחצי. בהחלט לא השעה הכי סימפטית להתהלך לרחבה השוממת שבה שוכן המקווה הבלתי סימפטי בעליל.
"טוב", הוא הודיע בהחלטה נחושה. "אני אלך לבד. את תחכי לי פה, אני כבר חוזר".

עשר דקות הליכה הן לא הרבה, ונתי גמע את המרחק תוך דקות ספורות. הלילה היה חשוך, והוא הרים עיניים מעלה, מחפש קרן ירח שתאיר לו את הדרך. תחושה משונה ליוותה אותו, אבל הוא גירש אותה בחיוך לעגני. נו באמת, הוא לא חושש משדים מדומיינים. רק יטבול את הסט המשוגע וכבר יחזור הביתה, אל מלכי שמחכה לו שם.

אבל מלכי המשיכה לחכות, ולחכות, ולחכות.
פתיחתה של דלת המקווה הייתה הפעולה האחרונה שעשה נתי בחייו.
גברת צוובנר מפרק א' היא הכלה מלכי מפרק ב'?
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
@מ. י. פרצמן
אמנם זו סוגה נדירה בספרות חרדית (אולי קצת גרשונוביץ ב'התרסקות'), אך בספרות בכלל, התפתחות כמו שיתוף הקוראים בנבכי נפשה של מפלצת שניזונת מזוגות צעירים עם מחבתות זה די בנאלי ואפילו מובן מאיליו.
ומצד שני, התחלה כזו יכולה להיות גם בסיס לעלילה משוגעת על כך שהאנשים שבאו לטבול את כליהם הפכו להיות הכלי בעקבות איזו קללה.. אופס, גם זה קיים..
בעולם בו יש את דיסני ומארוול בכדי ליצור משהו אחר צריך לקחת צעדים אמיצים.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
סיפור מותח. חיכיתי להמשך.
הסיפור כתוב אמין, ולכן, אולי כדאי לשנות? לא במקווה.
בן אדם הולך לעשות מצווה כפולה ומשולשת ולא חוזר:(
אני עוקבת אחרי הדעה הזאת שהוצגה גם על ידי @אתיס ואחרים. האמת שהתפלאתי, לא חשבתי על הכיוון הזה מראש, אבל מבינה לגמרי את התחושה.
אישית, אני לא מרגישה שיש בעיה. אין כאן זלזול בערכים, כי אין כאן מציאות אמיתית אלא פנטזיה. וחושבת ששימוש במקווה כלים כרקע לעלילת אימה הוא בסדר גמור, כל עוד ברור שאין בו זלזול בערכים.
כך או כך אני שומרת את הטענה, ואשתדל להיזהר בכל הנוגע לאזכור התרחשויות מציאותיות. תודה!

@מ. י. פרצמן
אמנם זו סוגה נדירה בספרות חרדית (אולי קצת גרשונוביץ ב'התרסקות'), אך בספרות בכלל, התפתחות כמו שיתוף הקוראים בנבכי נפשה של מפלצת שניזונת מזוגות צעירים עם מחבתות זה די בנאלי ואפילו מובן מאיליו.
ומצד שני, התחלה כזו יכולה להיות גם בסיס לעלילה משוגעת על כך שהאנשים שבאו לטבול את כליהם הפכו להיות הכלי בעקבות איזו קללה.. אופס, גם זה קיים..
בעולם בו יש את דיסני ומארוול בכדי ליצור משהו אחר צריך לקחת צעדים אמיצים.
אני לא מתיימרת לייצר משהו חדש בעולם.
המטרה שלי היא דווקא להביא את דיסני ומארוול אלינו הביתה, בגרסה יהודית.
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
פגשתי היום את המפלצת הזו.
ברחתי כל עוד נפשי בי.
הצלחתי לתפוס תמונה אחת... אזהרת צפיה!!

תמונה1.png


נעשה כמובן באמצעות בינה מלאכותית. https://lexica.art/
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
רק הרקע צריך להיות קצת פחות פסטורלי :sne:
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
בן אדם הולך לעשות מצווה כפולה ומשולשת ולא חוזר:(
האמת שהתפלאתי, לא חשבתי על הכיוון הזה מראש, אבל מבינה לגמרי את התחושה.
דווקא אני מתקשה קצת להבין את הרתיעה.
ההנחה שלי שקהל היעד של הסיפור הוא מבוגרים או נוער בוגר. ומקהל כזה הייתי מצפה לקבל בשלווה יחסית את העובדה שבנ"א אכן הולך לעשות מצווה ואינו חוזר או שדווקא במקום כמו מקווה שורצות המפלצות הנוראות ביותר.
בעיני זה מה שהופך את הסיפור להיות סיפור פנטזיה מעניין. בדגש על מעניין למבוגרים.

אפשר לתת למפלצות וליצורים האיומים לשרוץ במקומות הרשע והרוע, אבל אז איבדנו את הקהל המבוגר וחזרנו להתמקד בילדים שייהנו מאד לקרוא על מלחמות הטובים עם הכוחות הרעים. ובסיפור כזה אכן מתאים ביותר שאלו שהלכו לטבול כלים יחזרו לשלום (לא לפני שיכריחו כמובן את המפלצת האכזרית לענות להם אמן על הברכה).
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
דווקא אני מתקשה קצת להבין את הרתיעה.
ההנחה שלי שקהל היעד של הסיפור הוא מבוגרים או נוער בוגר. ומקהל כזה הייתי מצפה לקבל בשלווה יחסית את העובדה שבנ"א אכן הולך לעשות מצווה ואינו חוזר או שדווקא במקום כמו מקווה שורצות המפלצות הנוראות ביותר.
בעיני זה מה שהופך את הסיפור להיות סיפור פנטזיה מעניין. בדגש על מעניין למבוגרים.

אפשר לתת למפלצות וליצורים האיומים לשרוץ במקומות הרשע והרוע, אבל אז איבדנו את הקהל המבוגר וחזרנו להתמקד בילדים שייהנו מאד לקרוא על מלחמות הטובים עם הכוחות הרעים. ובסיפור כזה אכן מתאים ביותר שאלו שהלכו לטבול כלים יחזרו לשלום (לא לפני שיכריחו כמובן את המפלצת האכזרית לענות להם אמן על הברכה).
ההסבר שלך הוא טוב ונכון (בעיניי), והסברת אותו מצוין, אבל נתת כאן צידוק ספרותי. מבחינה ספרותית, כך את מסבירה, הקונפליקט הזה בסדר.
אבל אם אני אתחזה לרגע לעמדת הצד השני, שטוען שזה מעשה שלא ייעשה, הרי שהטענה היא מוסרית-ערכית: איך העזת להפוך מקום קדוש למקום עם רוחות טומאה?

אני כמובן מסכימה איתך, בעיניי זה נכון מבחינה ספרותית וגם לא חושבת שיש בעיה מבחינה ערכית, אבל אני כן יכולה להבין למה זה נושא טעון ולמה יהיו כאלה שיחשבו אחרת ממך וממני.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אבל אם אני אתחזה לרגע לעמדת הצד השני, שטוען שזה מעשה שלא ייעשה, הרי שהטענה היא מוסרית-ערכית: איך העזת להפוך מקום קדוש למקום עם רוחות טומאה?

אני כמובן מסכימה איתך, בעיניי זה נכון מבחינה ספרותית וגם לא חושבת שיש בעיה מבחינה ערכית, אבל אני כן יכולה להבין למה זה נושא טעון ולמה יהיו כאלה שיחשבו אחרת ממך וממני.
בהחלט יכולה להבין את הרתיעה.
הכוונה שלי אמנם לא הייתה רק ספרותית. רציתי לציין מאפיין שבעיני הוא חובה בספרות מבוגרים טובה ואינו סותר לדעתי את הערכים היהודיים, אולי אפילו רק משביח אותם. אבל זה כבר יגלוש לדיון שיסטה מהנושא:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה