שיתוף - לביקורת ערך

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כמו כל הסיפורים הטובים, גם הסיפור שלי התחיל מבדיחה אחת גרועה.

הייתי אז סתם עוד אברך רגיל וצעיר לימים, שעשה את צעדיו הראשונים בכולל לאברכים מצוינים של הרב גוטמן. אחר צהריים סתמי אחד ישבנו לנו עשרה אברכים בהסעה חזור, ונהלנו את הוויכוח הקבוע בעניין ימין, עוד יותר ימין, ומה שביניהם. בשלב כלשהו ציטטתי משהו שהיה קשור איכשהו לויקיפדיה, ומנדי אמר: "אי אפשר להביא ראייה מויקיפדיה, כל אחד יכול לכתוב שם כל דבר. אני יכול לעשות ערך אפילו עליך".

באותו ערב הלכתי לבר מצווה של גיסי, ובשעה שאכלתי קוגל וצ'ולנט פרווה וחייכתי מזל"טים לכל עבר, לא העליתי על קצה דעתי שברגעים אלו ממש חיי משתנים לנצח.

כי באותו ערב עצמו הלכה אשתו של מנדי לחתונה של חברה רחוקה, ומנדי המשועמם למדי ישב מול המחשב בביתו, ועסק בכתיבת ערך ויקיפדי שנפתח במילים: "גמליאל ארלבוים הוא מהחשובים והמובילים מאברכי הכולל שבראשות הרב גוטמן". גמליאל ארלבוים זה אני, דרך אגב.

גם היום שלמחרת היה סתמי לא פחות מקודמו, ורק בצהריים מנדי זרק לי ש-זוכר אתמול את הזה עם הערך? אז כתבתי עליך ערך, אל תשאל. ואני שאלתי, מה אתה נורמלי. והוא אמר, סתם, הייתי משועמם. אל תילחץ, בטוח מחקו את זה אחרי שנייה.

אבל לא מחקו את זה. לא אחרי שנייה וגם לא אחרי חודש. מנדי המבוהל אפילו ניסה למחוק בעצמו, והערך שוחזר כעבור דקה. הוא לא הבין מה קרה, ורק לימים, לאחר שגילה את העולם התחתון האפל שמסתתר תחת השם התמים 'דף שיחה', הסביר לי מה התרחש בעצם מאחורי הקלעים.

מסתבר שפשוט נקלעתי למקום הלא נכון בזמן הלא נכון. הייתי בורג קטן, חסר חשיבות ואונים, בתוך מכונת מלחמה משוכללת שהתנהלה מזה חודשים בין זקני ויקיפדיה ונכבדיה. מן העבר האחד עמדו דוד שי, יוניון ג'ק, TMagen וסייעתם המורחבת, שהתעקשו על קיומו של הערך "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי". מן העבר השני נאבקו בתוקף ובנחישות גנדלף, נרו יאיר, עוזי40 ודורשי שלומם, למען מחיקה מוחלטת. המלחמה הסוערת התמשכה, הסתעפה והתעצמה מזה חודשים, כשהכול מתנהל כמובן מתוך ניטרליות פוליטית מפוארת, וכל כוונת הצדדים אינה אלא להגדיל ויקיפדיה ולהאדירה.

כאמור, אל תוך כל הטוב הזה נקלעתי אני הקטן. יומיים לפני שהפכתי לערך, טען ויקיפוד במסגרת שרשור המפלצת שהוא תומך סדרתית בגישת 'לא אוכל לא שותה', וזו הסיבה שהתעקש על קיומו של ההנבא"ל. הטיעון התקבל בשבח ובוז סלקטיביים. יומיים לאחר מכן גילה ויקיפוד הנ"ל את הערך שכתב מנדי, והתכוון למחוק אותו במחיקה מהירה כעניין שבשגרה. או אז הסתערה מיריאנה מעדת החולקים, וניסחה בצדקנות מחוככת ידיים כי לאור טענתו של ויקיפוד בדף השיחה המקביל על תמיכה אקטיביסטית בגישת לא אוכל לא שותה, ובהתאם למדיניות שהונהגה במקרים מקבילים בלה בלה בלה.. ובהנחה שנקבל את דבריו למרות נקיטת עמדה הפוכה בתכלית בנושא נאום הקומץ.. עוד בלה בלה בלה.. יש לשמור מכל משמר גם על הערך הנוכחי, ומי שרוצה - שיעלה להצבעת מחיקה, ושהטוב ביותר ינצח.

מנדי המבוהל התחנן בפני הוויקיפדים שיואילו להתיר למחוק את הערך, ואף הסביר להם שזהו רצונו של נשוא הערך בכבודו ובעצמו. הם התייחסו אליו באדיבות מרבית, אבל הסבירו לו שזה לא ממש בשליטתי, שסביר להניח שגם היטלר לא ממש גאה בערך שכתבו עליו (חוק גודווין פיהק ברקע), ושגם חנן בן ארי ביקש שלא יסכמו אותו בויקיפדיה, וכולנו יודעים איך זה נגמר.

התחלתי להרגיש שעיניים ננעצות בי כאשר אני צועד ברחוב. יום אחד המוכר בבגיר הסתכל עליי במבט משונה ואמר "הה.. זה אתה מהזה.." וביקש סלפי. זקן אחד התבונן בי ארוכות מהעבר השני של הרחוב, ואני מיהרתי להשליך את האייס-וניל לפח הסמוך, ולהכביד את צעדיי וארשת פניי.

השלב הבא היה כשהערך יובא אל המכלול על כרעיו וקרבו. הפעם יכולתי לעקוב בעצמי אחר הוויכוח המתפתח. רבא ואביי רצה למחוק מחיקה מהירה, איסתרק השלישי טען שחכמה בגויים תאמין, ומה שטוב לויקיפדיה טוב גם לנו. Plugta קישר במידי ל'מה המכלול אינו' סעיף 18, לוי770 הסביר שאין הנידון דומה לראייה, וע"ע. משם העניינים הלכו והתחממו, וכללו לומדעס, ציטוטים תלמודיים ואקדמאים, והמון רפרורים לוויכוחים קודמים, כך שמשלב מסוים לא הבנתי כלום. סוף דבר - הערך נשאר. המשמעות הייתה שבשורת היותי אני התפרסמה בכל קצוות ציבור היראים.

בסעודת ליל שבת גיסי הצעיר התבונן בי מעל לטחינה והפטיר שהוא היה מצפה למעט יותר מאברך שהוא גם חשוב וגם מוביל. הרב גוטמן ניגש אליי באחד הימים, ושאל אם הייתי רוצה אולי למסור חבורה שבועית קבועה. כמעט חשדתי בתמימות כוונותיו, ואז הוא הוסיף קריצה: "ושיהיה לא פחות מהחבורעס בישיבע-קטנע, הה?" טפח על שכמי, אסף את שולי הפראק, ונעלם מן המקום.

קבוצת אברכים בחניכי שאלו אותי אם סגנון הלימוד בכולל שלי לא פשטני מדי, ואם זה קשור לעובדה שלמדתי שש"כ ולא ארחות שבת. וכל הכבוד על הסיום, אגב. בחור נמוך ומבויש ניגש אליי בסופר בדיוק כשהתלבטתי בין פסטה פרפר לסלסולים, ולחשש שהוא שאב עידוד מכך שלמרות שלא התקבלתי לישיבה שרציתי, תפסתי את עצמי בידיים וסיימתי נשים-נזיקין. הוא סיים באמרו שבטח היום כבר סיימתי את כל הש"ס. הסמקתי אל המדפים ומלמלתי תצרופת מילים שנשמעו בערך כמו: "תראה, למעיישה.. אני חושב שבעצם.." בדרך חזור עברתי דרך בית הכנסת ופתחתי זבחים, שיהיה.

מנדי לא גילה לי מעולם, אבל אני יודע שמפעם לפעם הוא היה מתגנב בלילה חשוך ומוסיף עוד איזה פסקה לערך שלי. הוא כן סיפר לי שלאחר חצי שנה, כשמלחמת ויקי ה-17 הסתיימה, הייתה יוזמה נוספת למחוק את הערך שלי. בשלב זה התערבה אחת מזקנות העדה וטענה שלדעתה צריך להשאיר את הערך בתור הוכחה "לנטייה הפוסט-מודרנית של ויקיפדיה". משם הוויכוח התלהט מחדש, והשאר, כמו שהם אוהבים להגיד, דף היסטוריה.

בינתיים סיימתי נשים-נזיקין על אמת, קבעתי חברותא בלילות על הלכות ברכות, התחלתי למסור שיעור דף היומי בלילה ואז התקבלתי להיות ר"מ בישיבה קטנה. מפעם לפעם צצו עדכונים בערך על מצבי האישי, ואני נאלצתי להתאים את אורחותיי למעמדי שהלך והשתדרג.

ובלילה שהוצאתי את הספר על הלכות ברכות גיליתי שנוספה מיד פסקה רלוונטית על ידי ניק חדש בשם "אוטו פון ביסמרק". אשתי לא אמרה דבר, והמשיכה לבדוק מבחנים בהיסטוריה בארשת פנים תמימה.


וכך עד לעצם היום הזה ממש עודני שוכן שם. בין נפוליון לסוקרטס, בין צ'רצ'יל לצ'ה גווארה. הערך התמקם היטב, הזדקן והשתבח כיין ישן, והפך להיות חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהאנציקלופדיה העברית המובילה. וכל זמן שזה יימשך כך, אני מבטיח שאעשה כמיטב יכולתי כדי להיות ראוי.

בערך.
 
נערך לאחרונה ב:

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
דיוק בפרטים כמו מכלולאי ותיק.
אגב, איזה ערך כתבת לתחרות?
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
1683757737946.png

מיריאנה מעדת החולקים החליטה להיענות לתחנוניו של מנדי או לתחנוניה של אוטו פון ביסמרק כמובן.
 

מימיי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
דיוק בפרטים כמו מכלולאי ותיק.
הדיוק בפרטים הוקפד יותר בכל הקשור לויקי, בנוגע להמכלול הקפדתי לא להשתמש בשמות ניקים שבאמת קיימים.

בכל מקרה, הקטע הוא הקצנה פארודית על מצב שבאמת קיים בעיקר דווקא בויקיפדיה. שם יש נטייה לעודף דקדקנות ובירוקטריה, בסדר גודל שהיה גורם לפרנץ קפקא עצמו לייחל למות משחפת פעם נוספת. בנוסף, באופן קבוע מתנהלים ויכוחים אינסופיים בעדינות של קרבות גלדיאטורים, ובתחפושות צדקניות ומתחכמות למרות שרובם ככולם נוגעים לאג'נדות שונות. כל העסק הזה נגרר פעמים רבות למצבים סוריאליסטיים ממש.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה