לא כ''כ הבנתי בשם מה אתה מכנה את המוכר גזלן,
יתכן מאוד שמי שמכריח את המוכר להחזיר חפץ הוא הגזלן!
ע''פ ההלכה הפשוטה אין דבר כזה להתחרט מעסקה - פשוט אין!!!
קנית, הפעלת שיקול דעת, זה בלתי הפיך, (שו''ע חו''מ קפ''ט א')
אא''כ היה אונאה במחיר או מקח טעות בסוג או איכות החפץ.
מה שקורה היום שיש חוק המחייב להחזיר, הוא חוק שנוגד את דעת השו''ע,
אממה יש דין שדינא דמלכותא דינא,
לעניינינו זה לא ברור בכלל,
א. דעת הרבה פוסקים שאין דינא דמלכותא דינא בארץ ישראל.
ב. דעת הרבה פוסקים שאין דינא דמלכותא במלך יהודי, וק''ו כשאינו נוהג בחוקי התורה.
ג. דעת הרבה פוסקים שלממשלה דמוקרטית אין דין מלכות,
ומשום כל הנ''ל רבים מפוסקי דורינו (שאינם דתיים ציוניים)
מתייחסים לחוקי המדינה כספק או כאינם רלוונטים כלל,
(להוציא את הגר''מ שפרן ויתכן שעוד - לא הכל אני יודע)
ולמעשה המוכר יכול לומר קים לי כאותם פוסקים, וממילא כיון שהוא מוחזק אף אחד לא יוציא ממנו ממון ע''פ ד''ת, אא''כ הוא רוצה לגוזלו ע''פ חוקי המדינה.
נ.ב. בחנות שנמצאת באיזור חילוני או שרבים מלקחותיה אינם שומרים תומ''צ,
יש סברא לומר שגם המוכר ידע שהקונה (אפי' חרדי)
ירד על דעת זה שיכול לנהוג ע''פ החוק ולהחזיר את החפץ,
כיון שכך רגיל המוכר להתנהל בחנות זו,
וממילא זה חשוב כתנאי בעיסקה ויהיה חייב המוכר להחזיר את החפץ,
אינני בטוח שכל מי שקורה לבעלי החנויות גנבים יודע שמדובר בסוג חנויות כאלו.
נ.ב. אינני פוסק,
כך יצא לי כשלמדתי את הסוגיא הזו בשו''ע, וכששוחחתי על נושא זה עם דיינים.
עריכה, בשו''ע הנ''ל הוסיף הרמ''א שגם אם המוכר מוכן להחזיר העסקה אינה בטלה,
הוא (המוכר) צריך לקנות שוב (מהקונה) את החפץ!
בנוסף כתוב שם ובסימנים שאח''כ,
שאפילו מי שקנה חפץ בקניין שלא מועיל,
אסור לו לחזור מהעיסקה, -ז''א, אפי' שהקניין לא חל הוא צריך לטרוח ולחזור ולקנות בקניין המועיל,
כדי לקיים את העסקה ולעמוד בדיבורו,
ומי שעובר על זה נאמר עליו כך -
מי שפרע מאנשי דור המבול ומאנשי דור ההפלגה,
ומאנשי סדום ועמורה, וממצרים שטבעו בים,
הוא יפרע ממי שאינו עומד בדיבורו.
חו''מ סי' ר''ד ס' ד'