בקשה עזרה דחופה, איך מסבירים את הנחיצות בקיום ברית מילה דווקא ביום השמיני?

ברכת הגשם

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מכירה מקרים כאלה , שבהכוונת רב עשו את הברית בשבת במנין מצומצם,
ולכאורה עשו את הברית אח"כ ביום חול כביכול ברכו את מה שמותר וקראו את השם, והעיקר סעודה ושמחה וריקודים.
כך גם קימו את הברית בזמן וגם מנעו חילולי שבת.
 

ייצ'ק

משתמש מקצוען
הקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא...
כל הרופאים מודים שמי שעושה על פי התורה, זה גם הדבר הכי טוב ונכון לגוף..
וביום השמיני זה הזמן הכי טוב לגוף לעשות את הברית מילה,
ובקיצור בשביל הגוף, והבריאות לעשות דווקא ביום השמיני..
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
טעמים למה ברית דווקא ביום השמיני:
א. המהר"ל מפראג מסביר את הקשר שבין ברית המילה ליום השמיני. כל הדברים הקשורים בטבע הם קשורים למספר 'שבע' כי העולם נברא בשבעה ימים והמספר 'שמונה' מסמל את הדברים שמעל הטבע. אדם נברא עם עורלה ונצטווינו לחתום בגופנו אות ברית קודש. כדי לחבר אותנו לברית בין הבתרים שאברהם אבינו ערך עם הקדוש ברוך הוא. חיבור זה על ידי ברית מילה הוא מעל גדר הטבע. אנחנו לוקחים את הגוף הטבעי שנולד עם עורלה ועושים בו את מצוות ה' למול את העורלה.

ב. כתוב במדרש: "קודם שבא שבת היה העולם רופף ורועד, וכשבא שבת נתחזקו כוחותיו". אז רוצים שיעבור על התינוק שבת, וכך הוא יתחזק.

ג. הגמרא במסכת נידה שואלת, למה לא מלים ביום השביעי, הרי זה מספר שמראה על שלמות? ומתרצת כיון שביום השביעי עדיין אביו ואמו אסורים (מדאורייתא) ושלא יהיו אביו ואמו עצובים וכולם שמחים.

ד. על פי מחקרים, גילו הרופאים שיום השמיני להולדת התינוק הוא היום הכי נכון בחייו של אדם לעשיית ברית מילה. מכיון שיש בעת הברית מילה נוצרים שטפי דם. אחד החומרים שעוזרים לקרישת השטף דם זה הפרותרומבין. כמות הפרותומבין ביום השלישי להולדת התינוק היא כשלושים אחוזים מן הכמות הנורמלית שיש לבן אדם. הפרותומבין מגיע ביום השמיני לרמה שהיא אפילו טובה יותר מהרמה הנורמלית שיש לאדם רגיל. ולכן זהו היום המתאים ביותר לביצוע ברית מילה, ביום השמיני.

ה. ויש עוד פשט של בעל האור החיים הקדוש.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
דבר ראשון תראו לו את הפסוק בתורה "וביום השמיני ימול בשר ערלתו".
ותוסיפו שמילה ביום השמיני עושים אפילו יום הכיפורים [יום הכיפורים כולם מבינים] שחל בשבת רואים שזה מאוד חשוב.
ורק ביום השמיני דוחה שבת ומילה שאינה בזמנה [גם בנולד בין-השמשות] אינה דוחה שבת.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
אני חושב שההסבר פשוט.
הרעיון הוא שהתינוק לא יהיה ערל אפילו יום אחד בחיים שלו, ומיום השמיני הוא כבר נחשב ערל. (עד אז הוא לא ערל, וגם אם ימולו אותו זה לא יחשב מילה)
אם הם ימולו אותו ביום התשיעי לעולם הוא ישא על עצמו את הכתם ואת העובדה שהוא היה ערל כמו הגויים שנאמר עליהם כל הגוים ערלים.
לכן מצוה זו בשונה ממצוות אחרות דוחה את השבת.
יש דין מיוחד ביום השמיני.
ורק מילה בזמנה דוחה שבת.

יצחק אבינו נימול ביום השמיני.
וימל אברהם את יצחק בנו בן שמנת ימים כאשר צוה אתו אלקים.

רמבם סוף הלכות מילה פרק ג הלכה ט
בא וראה כמה חמורה מילה! שלא נתלה למשה רבנו עליה אפילו שעה אחת, אף על פי שהיה בדרך. וכל מצוות התורה נכרתו עליהן שלוש בריתות בלבד, שנאמר: "אלה דברי הברית אשר צוה יי את משה לכרת את בני ישראל בארץ מואב, מלבד הברית אשר כרת אתם בחורב" (דברים כח סט). ושם הוא אומר: "אתם נצבים היום . . . לעברך בברית יי אלהיך" (דברים כט ט-יא). הרי שלוש בריתות. ועל המילה נכרתו שלוש עשרה בריתות עם אברהם אבינו: "ואתנה בריתי ביני ובינך" (בראשית יז ב); "אני הנה בריתי אתך" (בראשית יז ד); "והקמתי את בריתי ביני ובינך" (בראשית יז ז); "לברית עולם" (שם); "ואתה את בריתי תשמר" (בראשית יז ט); "זאת בריתי אשר תשמרו" (בראשית יז י); "והיה לאות ברית" (בראשית יז יא); "והיתה בריתי בבשרכם" (בראשית יז יג); "לברית עולם" (שם); "את בריתי הפר" (בראשית יז יד); "והקמתי את בריתי אתו" (בראשית יז יט); "לברית עולם" (שם); "ואת בריתי אקים את יצחק" (בראשית יז כא).
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
הקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא...
כל הרופאים מודים שמי שעושה על פי התורה, זה גם הדבר הכי טוב ונכון לגוף..
וביום השמיני זה הזמן הכי טוב לגוף לעשות את הברית מילה,
ובקיצור בשביל הגוף, והבריאות לעשות דווקא ביום השמיני
כשבאים לשכנע מישהו למול ביום השמיני צריך לומר לו את הטעם שאנו מלים ביום השמיני.
והוא שכך כתוב בתורה.
 

rikigra

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הפקות ואירועים
אוטומציה עסקית
שמעתי שביום השמיני יש בדם איזה חומר שמתרבה נראה לי הקרשיות של הדם.
בקיצור שגם מבחינה רפואית מומלץ לעשות ביום השמיני
 

משה מנדלוביץ

משתמש מקצוען
אפשר גם להסביר מלבד כל הדברים הנפלאים שהביאו כאן
כמובן אם זה מתאים לסוג האנשים האלו, שילד ערל חסר לו ביהדותו וכל רגע הנשמה שלו סובלת
ואפשר לעשות דמוי ברית בדיוק ביום ראשון ובשבת לעשות את הברית האמיתית באופן סודי כדי לעזור לילד
 

אינגליש מייל

אנגלית במייל שלך
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
עיצוב ואדריכלות פנים
בנוסף למה שכתבו
אפשר לומר משל:
כמו שמבינים שאם יהיה חסר נקודה במייל המייל לא יישלח..
ואף אחד לא יגיד זה רק נקודה בסך הכול למה זה כזה חשוב...
כך גם בברית מילה, אם בתורה כתוב ביום השמיני אז כך זה צריך להיות!
גם אם לא תמיד מבינים, כמו בשורת קוד!
 
נערך לאחרונה ב:

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
הכי טוב לשכנע אותם שבאמת הם צודקים שלא עושים את המסיבה בשבת כי לא יגיעו כל המשתתפים
שיעשו רק את המילה (במנין או לא)
וידחו את הארוע ליום ראשון, גם התינוק יהיה רגוע יותר וגם האמא
ןגם יהיה יותר שמח!!

תזכו למצוות על האכפתיות שלכם לשמירת מצוות!!
 

אליהו פ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תסבירו להם במושגים שגם הם יבינו,
שזה להבדיל כמו הצבעה בבחירות.
אם יגיע אדם יום אחרי הבחירות וירצה להצביע - כולם יצחקו עליו ויגמרו לו איחרת!
כשהוא יגיד למה מי קבע? יענו לו מי שקבע את הבחירות קבע לו תאריך מיוחד שרק זה זמנו.
כך גם הברית, מי שקבע את הברית קבע לו זמן מיוחד שרק זה זמנו, מי שמנסה יום אחר - מפסיד את המצווה שהקב”ה ציווה שזה רק ביום השמיני, אע”פ שגם בימים אחרי זה הוא עדיין מחוייב למול מן הדין שאסור להיות ערלים, אבל מצוה בזמנו הוא וודאי הפסיד.
 

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
מחזקת את שכתבו לפני-
כשיודעים שאנשים יחללו שבת בהגעה לברית, אני גם יודעת (מסיפור קרוב) שפסקו לדחות את הברית ליום ראשון!
תשאלי קודם כל רב בעצמך, לפני שאת משכנעת אותה על ברית בזמנה, כי יתכן שבאמת עדיף לדחות!
 

חוחית

משתמש סופר מקצוען
תודה רבה לכל המגיבים
אעדכן בעז"ה בתוצאות...

תתפללו
 

~נעמי~

עיצוב גרפי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
D I G I T A L
שימו לב אם הדיון על שבת. תינוק שנולד בניתוח קיסרי לא מלים בשבת!
אנחנו נזקקנו לשכנוע הפוך למה לדחות ליום ראשון אפילו ששבת זה היום השמיני. מי שלא מבפנים לא יודע ולצערנו גם לא כל מוהל שואל אם הוא קיסרי.
מאמינה שבהידברות יש הרבה חומר חוץ מהמחקר המדעי שמשכנע מאד.
הייתי עדה לשיכנוע טלפוני של אחות את אחיה שהתעקש לעשות "ברית" בחדר ניתוח ע"י מנתח גוי רח"ל. הילד מהול ולא עבר ברית. כמה עצוב.(יש פה ענין הלכתי אני יודעת)
 

ZIPI31

משתמש צעיר
לא רק זה,
שמעתי שיעור מפי הרה"ג ר זמיר כהן
ע"פ מחקרים
שביום השמיני התינוק מרגיש הכי פחות כאב...
 

מוהל מומחה

משתמש רשום
אשריכם ישראל שמתמסרים למצות ברית ביום השמיני,
אולי קצת לחדד את מה שכבר כתבו למעלה, לגבי ברית שיהיה בה חילול שבת, דעת הרב וואזנר שכשיהיה חילול שבת "רבתי" יש לדחות ליום ראשון, ויש שחלקו עליו, ודאי שלכתחילה אם ההורים מסכימים עדיף למול בשבת, ואת הסעודה לעשות במוצאי שבת או ביום ראשון, (כך עשיתי בשבת האחרונה אצל הורים בעלי תשובה, ואמנם היה אח או שניים שהגיעו בשבת, אבל קבלתי פסק מרב כבר הרבה פעמים, שפה שאין חילול שבת רבתי, וגם אבי הבן מצידו אומר לו לא להגיע, לכו"ע עושים בשבת), ניתן לומר לציבור שהברית תהיה ביום ראשון ואז לעשות "הצגה" כמו שכתבו פה,

בענין מה שדברו על קרישת הדם שיש יותר ביום השמיני, והזכירו כמה חומרים, הדברים נכונים, אך יש לציין שגם ויטמין קי שאחראי על הקרישה, יש הכי הרבה ביום השמיני, כי יש לתינוק מאמו ולאט לאט מאבד מאמו ומתחיל לייצר משלו וביום השמיני יש גם מהאמא וגם משלו.

וגם אם ימולו אותו זה לא יחשב מילה
צריך להגדיר זאת קצת יותר, ואסביר - לכו"ע לא קיים מצות מילה, אך האם יצאו ידי חובה, ולא צריך הטפת דם ברית יש מח', ולפי הרמ"א ברס"ב יצא, וברס"ד כתב דלא הוי מילה, ויש שהסבירו שכוונתו שלא הוי מצוה, ויש שכתבו דהוי סתירה, כי הבינו מלשון זה שלא יצא.

מי שלא מבפנים לא יודע ולצערנו גם לא כל מוהל שואל אם הוא קיסרי.

כתב החזו"א דעכשיו מצוי מאוד, וצריך לברר, קרה לי אפי' בציבור שלנו אחד שלא ידע איפה לעשות את הברית, כי לא ידע אם יהיה לו דירות באותו עיר שרצה, ורק אחרי שסידר את הכל התקשר, והוא נאלץ להתבשר שאין ברית בשבת, כי לא ידע שיוצא דופן לא נימול בשבת, מלבד זאת צריך בירור נוסף בפרט בציבור הכללי שבאמת נולד בשבת, לא תאמינו יש כאלו שאומרים שבת על מוצאי שבת כי מבחינתם זה שבת בלילה, יש כאלו שחושבים שסופרים שמונה ימים מעת לעת, וכו'.

לגופו של ענין, כתבו פה הרבה דברים טובים, וצריך גם להכיר את אבי הבן, מה סגנונו ומה ישכנע אותו, ובזה להתמקד, יש אדם שכמה שהוא רחוק, בברית מילה אם תסביר לו את החלק הרוחני שבדבר, הוא ישתכנע, ויש שרק אם תסביר לו שזה טובת הילד מבחינה בריאותית יעשה לו משהו בלב, יש אחד שצריך ללכת איתו בכיוון של פתרונות של לא "להפסיד את המסיבה" וכו', נראה לי אני יכול לעזור בענין, כמובן עם ס"ד, ניתן לפנות אלי בשמחה,

אולי כן אצטט פה כמה דברים על המשקל של יום השמיני,

ב"ח יורה דעה סימן רס: צא ולמד ממשה רבינו וכו' והוא דסגולת מצוה זו כשמקיימין אותה בזמנה גורם שיהא נדבק בקדושת שמו יתברך שלא תהא נפגמה ונטמאה בשום ביאה בעבירה וזה שכתב רבינו על כן צריך ליזהר בה מאוד לקיימה בזמנה ושלא יהא פוגם קדושתה בשום ביאת איסור והוצאת זרע לבטלה כנ"ל דעת רבינו בדרוש זה,

פתחי תשובה יורה דעה סימן רסב ס"ק ג: עיין (בשאילת יעב"ץ ח"א ס"ס ל"ה) שכתב דהיכא שנאנסו או נתעצלו ביום ח' עד בין השמשות ולא מלו עדיף למול בין השמשות שהוא ספק שמיני ספק תשיעי מלמולו שלא בזמנו בודאי יום ע"ש:
ואוסיף שבלילה יש שיטות שלא יצא ידי חובה, והעדיף היעב"ץ לקחת את הסיכון הזה בשביל ספק יום השמיני.

עוד יש מח' לגבי אחד שנמצא בסוף פורים, ועדיין לא קרא מגילה ויש לו תינוק למולו, די"א שיקרא מגילה כי אפשר למולו למחר, ויש אומרים שא"א כי יפסיד מעלת שמיני.

ויש עוד רבים אצלי וא"א לפורטם כי רבים הם, וזה חוץ ממה שיש עוד דברים רבים גם אחר שמיני, כמה שאסור לדחות אפי' יום אחד,

ולסיום בענינא דיומא, כתב השלטי הגבורים לתרץ על קושית הבית יוסף למה חנוכה זה שמונה ימים ולא שבע, כדי לפרסם הנס שניצלו ממה שגזרו על ברית מילה שהוא לשמונה ימים, ויש שכתבו על זה בדרך צחות, שמונה מי יודע? למה שמונה ימי חנוכה, שמונה אני יודע - שמונה ימי מילה.
 

המטבח של סימא

משתמש מקצוען
אמר המוהל הקרוב שלנו שהוא למד ונוהג כפי שנהג הרב מילר זצ"ל שמהל אלפי אלפי תינוקות
כשיש ספק חילול שבת בברית מילה דוחים את הברית או עושים בנוכחות ההורים בלבד תוך פיקוח שגם הם לא נוסעים לבית הכנסת ברכב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה