דיון ספרות פנטזיה למגזר החרדי

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
האחת היא תוכנית. והיא-
האם קיימת פנטזיה ביהדות?
לא מתיימרת להבין, אבל אם ניקח את מדרשי האגדה כמדרשים שבאו לסבר את האוזן, הרי לנו פנטזיה
ניזכר שהם באו עם רעיונות עמוקים מאחוריהם - אלגוריה חד משמעית

השאלה השניה היא מעשית.
האם הפנטזיה, שאין וויכוח בנוגע למידה בה היא מעניינת ותופסת אנשים מכל גווני הקשת האנושית- מקדמת את האדם?
כל דבר וכלי שמשומש בסופו של דבר למטרה טובה - יכול להיות טוב

סיפור מעביר מסר אם נרצה ואם לא. אפילו בסיפורי פשע יש אמירה כלשהי/אג'נדה מסוימת.
אז כיהודים חרדים - אנחנו מחויבים להשקפה נכונה. וזה לא משנה אם הגיבור שלנו עטור פאות וציצית, או גלימה ואוזני לאמה. האמירה שלנו צריכה להיות יהודית.
לא צריך להקיף את כל היהדות בכל סיפור, החל מבורא העולם ועד לצורת קשירת הציצית. התורה רחבה מיני ים ומקיפה כל תחום אפשרי. אם זה חברות, אחדות, עבודה אישית, אמונה, מסירות וכו'

בכללי קיבלתי מאדם מוערך מאוד עלי:
אם לא כתבתי את הסיפור עם מסר, מה א-נ-י הרווחתי? המון זמן ומאמץ שיכולתי להפוך עם עוד קצת מחשבה לעסק יהודי ומשתלם?
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
מתחילה מאמצע ההודעה, במחילה, @סיפור8 .
האם הפנטזיה, שאין וויכוח בנוגע למידה בה היא מעניינת ותופסת אנשים מכל גווני הקשת האנושית- מקדמת את האדם?
בהתעלמות כרגע מהמשך ההודעה, אני חושבת שעל זה הדיון שלנו:
האם ספר שלא מקדם את האדם, אלה רק גורם לו להנאה, יכול להתקבל בציבור שלנו? ויותר מכך, האם הוא (לא) ראוי להיכנס למדף הספרים שלנו-בבית?
את דעתי אפשר לקרוא בהודעות הקודמות; אני התחלתי לכתוב ספר כזה.
אבל מה המחיר שלה?
וכמה אחוזים מהאנושות סופגים את המחיר הזה בחיים היום יומיים, ממש כאן בעולם המערבי?
אחת ההתמכרויות הנפוצות ביותר בעולם המערבי היום היא ההתמכרות למשחקי ווידאו. מחנון מבודד חברתית הופך הבחורצ'יק ברגע אחד ללוחם על, שקופץ והורג ומצליח במשימות. למה שיחזור למציאות? מה יש לה להציע?
פייסבוק משקיעה מלארדי דולרים כעת בפיתוח עולם התלת מימד, שבו כל אדם יוכל ללבוש כל צורה במציאות רבודה (תמורת מספיק כסף, כמובן). היא מבטיחה שזה הדבר הגדול הבא, שכל העולם יקח בו חלק. מדוע? כי הפנטזיה מציעה הרבה. הרבה מעבר למה שיש למציאות להציע.
וכשהמציאות מציעה הרבה פחות ממה שהפנטזיה מציעה, המחיר בא לידי ביטוי, בסופו של דבר, בצורה של התמכרויות, בדידות, דיכאון ונטייה לאובדנות. תופעות שהולכות ומתפשטות בחברה המערבית.
בכוונה לא קצרתי את הציטוט.
סליחה שאני זועפת, אבל לא נראה לך שקצת הגזמת?
בקריאת ספר פנטזיה לא הצעתי לקורא בועת-חלום וגם לא מציאות רבודה. לא הצעתי לו להפוך לגיבור על ואפילו לא לטפל בחתולה חמודה.
ספר זה ספר, בוא לא נערבב. דיון על אינטרנט ומשחקי מחשב יכול להיות מעניין מאוד, בטח אם שנינו נשתתף בו, אבל הוא עוד לא קשור לפנטזיה.
השאלה שלי היא: האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
עזוב אותך מרעשי רקע, רק זה. אשמח מאוד לשמוע את הדעה שלך. באמת.
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מדוע? כי הפנטזיה מציעה הרבה. הרבה מעבר למה שיש למציאות להציע.
אם כך, הבה ונסיר מהמדף את ספרי השוד - הקורא מזדהה ורוצה שהשודדים ינצחו (אמנם לא נתקלתי בהרבה ספרים כאלו).
ספרי הפעולה - אולי הקורא עוד יצא למסע גבורה כשהוא חמוש באקדח ונלחם באנשים רעולי פנים..
וכדומה..
יש צדק בדברים - אבל צריך פרופורציות.
 
נערך לאחרונה ב:

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אם לא כתבתי את הסיפור עם מסר, מה א-נ-י הרווחתי? המון זמן ומאמץ שיכולתי להפוך עם עוד קצת מחשבה לעסק יהודי ומשתלם?
שאלה טובה.

השאלה שלי היא: האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
בהתחשב בכך שרוב הספרים הם כאלו..

ואגב:
 
נערך לאחרונה ב:

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
השאלה שלי היא: האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
יכול להיות שזו בעיה. כמו שידוע שאין לעמוד על המקום ואם לא עולים בהכרח שיורדים.
אולי.

אבל לדעתי פנטזיה זה לא מילה נרדפת להנאה בלי שום מסר ותועלת.
 

RIVKA W

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
השאלה שלי היא: האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
בהתחשב בכך שרוב הספרים הם כאלו..
לא בטוח, הרי לכל ספר יש אמירה וגם אם לא שמים לב אליה והיא לא צועקת את עצמה צריך לזכור שהיא קימת
לא נראה לי אפשרי לכתוב ספר ללא אמירה שמטרתו היא רק בידור ולכן אם את לא מוצאת בו משהו טוב, שיקדם אותך...
יכול להיות שזו בעיה. כמו שידוע שאין לעמוד על המקום ואם לא עולים בהכרח שיורדים.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
בלת"ק
לדעתי שעה של שקט נפשי ומנוחה עם ספר טוב וכשר זו תוספת מעולה לחיים ויש אנשים שזה חיוני עבורם. לא הייתי ממעיטה בחשיבות של זה גם בפני עצמו.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הכל אפשרי, יקום מקביל, בן אדם שלא יודע מיהדות, חוצן שלא צריך ללבוש ציצית...
אם אנחנו רוצים למצוא טריקים שישאירו אותנו ללא הקב"ה בתמונה כביכול אבל עדיין כשרים למהדרין, הכל אפשרי.
בז'אנרים הספקולטיביים יש לנו הזדמנות לצאת מהתחפושת החיצונית והגשמית של המציאות, כדי לחזור אל המהות הרוחנית שמאחורי הכל.

הדוגמא הראשונה (שכבר ציינו באשכול זה) הם סיפוריו הפנטסטיים של רבי נחמן. (לע"ד אלו אינם אליגוריות. ידוע שיש בהם רעיונות עמוקים שקשה לרדת לעומק המסר בשכל אבל אין ספק שהם משפיעים על הקוראים - והרי זאת רק ההוכחה שלי לכך שאלו סיפורי פנטזיה).

...כשחזרו מן הציד דרך כפר אחד, ראו שם גדר. כולה עשויה נקבים-נקבים חלולים-חלולים. כל אחד כדי יריה, ומסביב לכל נקב מצויר עיגול, סימן למטרה. היו כולם תמהים ומשתוממים על אומן זה, המצליח בכל יריותיו לבלי להחטיא אף כחוט השערה את העיגול המצויר! הלכו לחקור אצל בני הכפר מי הוא. שם אמרו להם, שזה מעשה ידי איכר פשוט. מיד שלחו לקרוא לאיכר. הדוכס שאלו: למדני נא, הצלחה זו השרויה ביריותיך, מניין היא? אף אני בקי באומנות היריה, ואף על פי כן, לעיתים אני מצליח לקלוע אל המטרה ולעיתים לא, ואילו אתה מצליח לעולם! ענה ואמר לו האיכר: כבודו עושה תחילה עיגול ואחר כך יורה בו, ונמצא פעמים מצליח פעמים לאו. וחילופו בי, שאני תחילה יורה ונוקב, ולבסוף אני מקיף את המקומות הנקובים בעיגולים עיגולים, ולכן איני נכשל אף פעם.

[כתבי המגיד מדובנא, הר' יעקב בן זאב קרנץ, לוקט בידי הר' אברהם בעריש פלאהם, ונערך מחדש בידי אליעזר שטיינמן, הוצאת "כנסת"]

דוגמאות למכביר אפשר למצוא במשלים של המגידים הגדולים. האם יש כאן אברך כולל אחד, סידור תפילה? איזשהו סממן יהודי? אין פה אפילו דמות אחת ראויה לחיקוי. ובכל זאת - המטרה של הסיפור כולו (כחבילה) הוא מטרה נעלית ויהודית. זה אולי לא פנטזיה, אבל אפשר לראות כאן איך סיפור דמיוני לא צריך בסממנים חיצוניים כדי להעביר שדר יהודי ו/או חיובי.
 
נערך לאחרונה ב:

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ואם ישנו מקור יהודי שהוא פנטזיה, כמה אחוזים הוא תופס מכלל היצירה היהודית שמשתרעת במשך אלפי שנים, מהר סיני ועד היום, והאם הוא אלגוריה או פנטזיה עלילתית?
די קשה לבצע הפרדה מוחלטת בין אליגוריה לפנטזיה עלילתית. אם יותר לי לנסות:
אליגוריה היא מסר שמתחפש לאלמנטים דמיוניים, מתוך האמונה שהסופר יכול, ואף חייב לחנך את הקורא. זוהי תועלת אחת אפשרית מסיפור: מסר לקורא.

עלילה היא תיאור של שינוי מרגש, שמענג את החושים, והיא מגרה את הקורא לבנות בעצמו ערכים רוחניים. העלילה יכולה להיות בכל ז'אנר שהוא, גם פטזיה, ועדיין לספק תועלת לקורא. אלו תועלות נוספות יכולים להיות לסיפור?

השאלה השניה היא מעשית.
האם הפנטזיה, שאין וויכוח בנוגע למידה בה היא מעניינת ותופסת אנשים מכל גווני הקשת האנושית- מקדמת את האדם?
אין לי ספק שיהיו כאן הרבה אנשים שיגידו מייד כן. הפנטזיה מקדמת יצירתיות, מאפשרת לחלום... בטוח שיש עוד תשובות.
אבל מה המחיר שלה?
כמו ש @תמר לבין הזכירה, ישנה שקיעה חסרת שליטה בעולם של "פינטוזים" - עולם של דמיון - על מנת לחמוק מהמציאות. אבל בואי נדבר על אנשים נורמטיביים, שמשתמשים בדמיון בצורה בריאה:

1. ילדים חיים בעולם של דמיון באופן טבעי. סיפורים הם כר פורה לתקשורת איתם בסביבה שנוחה ומובנת להם. מצאנו שיש תועלת אחת בסיפורים דמיוניים, גם בלעדי מסר.

2. ילדים מחזיקים ברגשות מודחקים שקשה לפרוק במציאות המודרנית. סיפורים מספקים עולם פרטי בו מציפים את הרגשות, ומתמודדים איתם. זוהי התועלת השנייה. עצם ההתעסקות ברגשות האלה, בעולם בטוח של דמיון, מיישבים את דעתו ומרגיעים את ליבו של הקורא. זאת מכיון ש:

3. מגיל שמונה (יש מחקרים שטוענים שאף מוקדם יותר) ילדים (שוב, הבריאים בהתפתחותם) מפרידים בין דמיון לבין מציאות. משמע, אין פה שקיעה חסרת שליטה בפינטוזים, אלא ניצול של הדמיון כדי להחליק פחדים ולהרגיע את הלב. הם יודעים שזה לא אמיתי ולכן זה עוזר להם.

מן הסתם, זהו כלי ואפשר להשתמש בו בחכמה או בטיפשות. אבל אין קיומם של רוצחים מבטל את הצורך בסכין חיתוך.

(ראו בנין נפש האדם של רבי הופמן כדי לראות סיכום של כל זה).
והגענו, אם כן, לשאלה האחרונה: הקב"ה רוצה שנפעל כאן בעולם. במציאות. עם הכוחות שיש לנו. האם הפנטזיה מקדמת אותנו למימוש הרצון הזה?
"בסגנונות סיפורים יש הרבה משתנים… סגנון הסיפור אליו מתחבר הילד, יכול לספר למאזין ומתבונן מהצד את סיפורו הפנימי אותו הוא נושא בליבו, ההורה הנבון ככל שישים לבו לזה כך ייקל עליו לגדל את ילדו כפי תכונתו וכפי יכולותיו." (גם שם)

לכל ילד (וגם הקוראים המבוגרים יותר שיחיו :sneaky:) יש צרכים רגשיים אחרים. לא דומה קורא שצריך אקשן לקורא שצריך דרמה, ולא דומה קורא שצריך עולם "מציאותי" לקורא שצריך עולם פנטסטי. הצורך של כל קורא ליגיטימי. נראה לי שדי ברור פה לכולם שאם לא נספק לקוראים האלה פנטזיה, הם ילכו לקרוא הארי פוטר, כן?

ובלי קשר, כמו ש @פירי ו @RIVKA W ציינו, הז'אנר אינו סותר את קיומו של המסר. כל סיפור מוליד תובנות אצל הקורא, וודאי שסופר יר"ש יכול לנסות לשתול מסרים כאלו בכוונה תחילה גם כאשר מדובר בפנטזיה.
 
נערך לאחרונה ב:

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה



זוהי נקודה אחרת.
כאן התפתח דיון על איך לבנות עולם ללא יהדות או קשר להקב"ה, כביכול, באופן שזה עדיין יתקבל בציבור החרדי.
וכתבתי שאמונה בהשם היא לא דבר מוסף לעולם, שלכן אפשר להוריד אם זה פחות מסתדר לעלילה, אלא היא העולם עצמו, חלק ממהות העולם וחלק מהמהות של כל אחד מאיתנו.
את עכשיו שואלת על רעיון הפנטזיה עצמו- שגם אם נניח שהדמויות הראשיות אכן עם פאות מאחורי האוזניים וכיסויי ראש- האם ניתן להמציא מציאות שונה מהמציאות שהקב"ה ברא, בניגוד לחוקים שהקב"ה ברא.
זהו דיון שונה.
יום אחד אני ממש מקווה להרחיב, עם מקורות ומחקרים וכו', בעז"ה... אבל בנתיים, אני אשאל שלוש שאלות, שברשותך הן קצת חרדיות מהבוידעם:
האחת היא תוכנית. והיא-
האם קיימת פנטזיה ביהדות?
ואם ישנו מקור יהודי שהוא פנטזיה, כמה אחוזים הוא תופס מכלל היצירה היהודית שמשתרעת במשך אלפי שנים, מהר סיני ועד היום, והאם הוא אלגוריה או פנטזיה עלילתית?
ואם לא קיימת פנטזיה עלילתית ביהדות, שוב, ממתן תורה ועד היום, מדוע זה כך?
במקרה?
השאלה השניה היא מעשית.
האם הפנטזיה, שאין וויכוח בנוגע למידה בה היא מעניינת ותופסת אנשים מכל גווני הקשת האנושית- מקדמת את האדם?
אין לי ספק שיהיו כאן הרבה אנשים שיגידו מייד כן. הפנטזיה מקדמת יצירתיות, מאפשרת לחלום... בטוח שיש עוד תשובות.
אבל מה המחיר שלה?
וכמה אחוזים מהאנושות סופגים את המחיר הזה בחיים היום יומיים, ממש כאן בעולם המערבי?
אחת ההתמכרויות הנפוצות ביותר בעולם המערבי היום היא ההתמכרות למשחקי ווידאו. מחנון מבודד חברתית הופך הבחורצ'יק ברגע אחד ללוחם על, שקופץ והורג ומצליח במשימות. למה שיחזור למציאות? מה יש לה להציע?
פייסבוק משקיעה מלארדי דולרים כעת בפיתוח עולם התלת מימד, שבו כל אדם יוכל ללבוש כל צורה במציאות רבודה (תמורת מספיק כסף, כמובן). היא מבטיחה שזה הדבר הגדול הבא, שכל העולם יקח בו חלק. מדוע? כי הפנטזיה מציעה הרבה. הרבה מעבר למה שיש למציאות להציע.
וכשהמציאות מציעה הרבה פחות ממה שהפנטזיה מציעה, המחיר בא לידי ביטוי, בסופו של דבר, בצורה של התמכרויות, בדידות, דיכאון ונטייה לאובדנות. תופעות שהולכות ומתפשטות בחברה המערבית.
והגענו, אם כן, לשאלה האחרונה: הקב"ה רוצה שנפעל כאן בעולם. במציאות. עם הכוחות שיש לנו. האם הפנטזיה מקדמת אותנו למימוש הרצון הזה?
כל סיפור שמסופר או נכתב הוא בעצם פנטזיה (למעט סיפורים שקרו).
מטרת הסיפור היא להציע תובנות ומסרים שבשגרת החיים פחות שמים לב אליהם. סופר איכותי מעניק תובנות איכותיות. ולכן לא כל כך משנה הפלטפורמה אלא המסר.
היכולת של הפנטזיה לכבוש את לב הקוראים, היא כלי עוצמתי שיכול לשמש את הסופר היטב בהחדרת המסר, ואינה שונה משימוש באלגוריות ומשלים.
אמת שיש פגם בהצגת אפשרות לעולם בלי בורא. אבל כתיבה בלי התעסקות בדת אינה גרועה משועלים מדברים במשלי קדמונים, דבר שסותר עיקרון מהותי של כוח הדיבור שניתן לאדם בלבד, או חכמה שניתנה לשועל דבר מופקע על פי התורה.
הגישה שלא להשתמש בכלי בגלל כוח ההשפעה החזק שלו, היא טעות מובהקת. בצורה כזו האפשרויות היחידות שנותרות למעוניין הם במקומות זרים.
הרב להמן השכיל לפתח את תחום הרומנים הנקיים, דבר שהיה בדורו נחלתם של סופרים גויים בלבד.
לדעתי, הציבור צמא לכתיבה איכותית בתחום, מן הראוי שנעניק לו אותה בצורה נקייה וגדושה בתוכן ראוי.
 

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לאחר פרסום ההודעה ראיתי שנכתבו על הנושא הודעות רבות בנושא. אז אנא ראו את ההודעה הנ"ל כבלת"ק.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני קוראת עכשיו ספר שיצא בשנתיים האחרונות. לא פנזטיה אלא דרמה רגילה מהחיים היומיומיים.
מעבר לזה שמוזכר שבת (סתם בשביל סצנה של התארחות ומפגש עם המשפחה/גיסות) אין שם שום דבר 'יהודי' מובהק. לא במסר ולא במסביב.
וזה התפרסם בהמשכים בעיתון חרדי כלשהו.

פה אף אחד לא ידרוש את זה, לא יחשבו על זה אפילו. כי לגיבורים ישנם שמות חרדיים, והם חיים ומסתובבים באותם מקומות שאנחנו.
אז למה כשזה סיפור פנטזיה עם אנשים בעלי כוחות אחרים משלנו או עולם שנראה שונה מהעולם שלנו - דוקא אז צריך את זה?
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
פה אף אחד לא ידרוש את זה, לא יחשבו על זה אפילו. כי לגיבורים ישנם שמות חרדיים, והם חיים ומסתובבים באותם מקומות שאנחנו.
אז למה כשזה סיפור פנטזיה עם אנשים בעלי כוחות אחרים משלנו או עולם שנראה שונה מהעולם שלנו - דוקא אז צריך את זה?
היו כאן כמה ששאלו את זה כבר קודם, ולא עניתי כי בעיניי התשובה היא בגוף השאלה.
כשברור לנו שהגיבור הוא צדיק (אפילו ניסתר, אצל חלק סופרים\ות), מספיק לקורא לקרוא על הבעיות שלו שהמון פעמים "רגילות", יומיומיות, ולהסיק בפשטות שהגיבור הולך לביה"כ בבוקר ואז מתקשר לברר מה קורה בזירה שבבית החולים.
לעומת זאת בפנטזיה, כששום דבר לא רגיל, ולפעמים צריך לספר את מספר העיניים שיש למשוחח עם הגיבור, אף אחד לא יסיק שהגיבור התפלל בכוונה לפני שמפלצת השלג איימה על חייו.
שני הגיבורים הכינו ארוחת בוקר. בספר רגיל זה ברור - מטרנה לילד וסנדוויץ בשבילו.
בספר פנטזיה זה כמעט ברור - בטח הוא אכל פרי אקזוטי או צד ארנבת. מעניין אם הוא קם משעון מעורר או מקסם.
ובגלל ששום דבר לא מזכיר אותנו, אנחנו חייבים (או לא?) לכתוב שהגיבור הוא צדיק, והוא התפלל גם תפילת מוסף לפני שהמפלצת באה. כי את זה אף אחד לא ידע אם לא נגיד.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
היו כאן כמה ששאלו את זה כבר קודם, ולא עניתי כי בעיניי התשובה היא בגוף השאלה.
כשברור לנו שהגיבור הוא צדיק (אפילו ניסתר, אצל חלק סופרים\ות), מספיק לקורא לקרוא על הבעיות שלו שהמון פעמים "רגילות", יומיומיות, ולהסיק בפשטות שהגיבור הולך לביה"כ בבוקר ואז מתקשר לברר מה קורה בזירה שבבית החולים.
לעומת זאת בפנטזיה, כששום דבר לא רגיל, ולפעמים צריך לספר את מספר העיניים שיש למשוחח עם הגיבור, אף אחד לא יסיק שהגיבור התפלל בכוונה לפני שמפלצת השלג איימה על חייו.
שני הגיבורים הכינו ארוחת בוקר. בספר רגיל זה ברור - מטרנה לילד וסנדוויץ בשבילו.
בספר פנטזיה זה כמעט ברור - בטח הוא אכל פרי אקזוטי או צד ארנבת. מעניין אם הוא קם משעון מעורר או מקסם.
ובגלל ששום דבר לא מזכיר אותנו, אנחנו חייבים (או לא?) לכתוב שהגיבור הוא צדיק, והוא התפלל גם תפילת מוסף לפני שהמפלצת באה. כי את זה אף אחד לא ידע אם לא נגיד.
אולי התשובה היא כמו שכתבת כאן.
ואני חושבת שהתשובה יכולה להיות: שלא כותבים את זה כי זה לא חסר בסיפור.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

היי @תמר לבין , ביקשת שאתמקד בשאלה הבאה:
השאלה שלי היא: האם. יש. בעיה. בלקרוא. משהוא. שאני יודעת! שלא יוסיף לי כלום לחיים?
זה נושא מרתק, שמאחוריו טמון עולם שלם של השקפה. אבל ננסה לתמצת ולהיכנס רגע לעומק של העניין:
בעיקרון יש שלוש גישות לחיים. גישה אחת אומרת, שהקב"ה זה דבר אחד, והעולם זה דבר שני.
כלומר, אני יכול ללמוד תורה במשך היום, ובערב לעשות מה שטוב לי. לקרוא ספר, או לראות סרט. וזאת משום שגם הקב"ה מציאות, וגם אני מציאות.
הגישה השניה אומרת- אני יודע שהקב"ה רוצה שאעבוד אותו בכל דבר, בכל זמן ובכל מצב; וברגע שאני לא עובד אותו, זה לא שאני נח; אני עובד את עצמי, או את הרצונות שלי, ובאופן כללי אני נותן מקום למציאות של "חוץ ממנו".
על פי הגישה הזו, יש אומנם אותי ואת השם, אבל אני צריך לעבוד את השם בכל מעשה שאני עושה; כאשר אני אוכל גלידה, עליי לברך לפני ואחרי. כשאני קורא ספר, אני קורא רק ספרים מאושרים, וכולי. כלומר, אכן יש את העולם ויש את הקב"ה, אבל אני מכניס את נוכחות השם בתוך העולם.
הגישה השלישית אומרת, שהקב"ה ממלא את כל המציאות בכל רגע ורגע, הוא נמצא איתי בכל זמן ובכל מצב; ועל כן כל החיים שלי יכולים וצריכים להיות עבודת השם.
על פי הגישה הזו, כשאני אוכל גלידה- אני אוכל כדי להיות שמח יותר וחזק יותר לעבוד את השם, כך שהאכילה עצמה היא ממש עבודת השם; כשאני קורא ספר- זה כדי להתקדם בחיי, לקבל תובנה או כוחות. כל פרט ופרט בחיי, גם פרטים גשמיים ולא רוחניים או קדושים, הופכים להיות חלק מעבודת השם.

התפיסות האלו פוגשות את כולנו. ואותנו הכותבים- על אחת כמה וכמה. כי אם על פעולה פשוטה כמו קריאת ספר כדאי שנשאל את עצמנו מדוע אנו עושים זאת ומאיזה מקום פנימי זה מגיע, על אחת כמה וכמה שכדאי לשאול זאת לפני כתיבת ספר.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
על פי הגישה הזו, כשאני אוכל גלידה- אני אוכל כדי להיות שמח יותר וחזק יותר לעבוד את השם, כך שהאכילה עצמה היא ממש עבודת השם; כשאני קורא ספר- זה כדי להתקדם בחיי, לקבל תובנה או כוחות. כל פרט ופרט בחיי, גם פרטים גשמיים ולא רוחניים או קדושים, הופכים להיות חלק מעבודת השם.
בעיניך אין מצב למשפט - כשאני קורא ספר - זה כדי לנוח/להתאוורר/לקבל כוחות?

אני נהנית לקרוא את טיעונייך ודעתך, אבל לדעתי המסקנות שאת מוציאה מתוך הידע מצומצמות למקום אחד ואישיות לך. אפשר גם להבין ולקחת אותו למקום אחר.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

בעיניך אין מצב למשפט - כשאני קורא ספר - זה כדי לנוח/להתאוורר/לקבל כוחות?
@פירי , אני אמא. להתאוורר, לנוח ולקבל כוחות, הינה כעת עבודת השם הראשונה במעלה עבורי;)
וודאי שאני קוראת ספרים כדי להתאוורר ולנוח. זוהי לא הפסקה מהחיים, זה חלק שנותן כח להמשיך בחיים בצורה טובה ונינוחה יותר. זה עבודת השם.


ובנוגע לפנטזיה:
כדאי להפריד בין פנטזיה לדמיון. פנטזיה זהו ז'אנר, והוא משהו שלא יכול לקרות.
דמיון זהו חוש, יכולת אנושית, שבמקורותינו (בדורות מאוחרים) קוראים לו לפעמים חוש הציור. דמיון לא חייב להיות משהו שלא יכול לקרות, אלא מספיק משהו שלא קורה כעת.
גם זיכרון זהו דמיון. גם חלום, וגם שאיפה. כל מה שלא קורה כעת.
יש חשיבות גדולה בדמיון. וכאן אני מתחברת למה שאת כותבת, @הגיבן (ת),על החשיבות של שימוש בדמיון ובפיתוחו.


אני קוראת עכשיו ספר שיצא בשנתיים האחרונות. לא פנזטיה אלא דרמה רגילה מהחיים היומיומיים.
מעבר לזה שמוזכר שבת (סתם בשביל סצנה של התארחות ומפגש עם המשפחה/גיסות) אין שם שום דבר 'יהודי' מובהק. לא במסר ולא במסביב.
וזה התפרסם בהמשכים בעיתון חרדי כלשהו.

פה אף אחד לא ידרוש את זה, לא יחשבו על זה אפילו. כי לגיבורים ישנם שמות חרדיים, והם חיים ומסתובבים באותם מקומות שאנחנו.
אז למה כשזה סיפור פנטזיה עם אנשים בעלי כוחות אחרים משלנו או עולם שנראה שונה מהעולם שלנו - דוקא אז צריך את זה?

התשובה היא פשוטה, אני חושבת-
צריך את זה גם בסיפור החרדי.

כמו שאנחנו יכולים לעשות מצוות רק כי ככה אמרו לנו, גם הסיפורים שלנו יכולים. אבל סיפור חרדי על חיים חרדיים, שאין בו אמונה, או תפילה, או קשר להשם בכלל... זה ממש חבל. זה לא אמור להיות.
 
נערך לאחרונה ב:

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
האם קיימת פנטזיה ביהדות?
בודאי שכן!
בשביל לכתוב את ספר הפנטזיה שלי יחד עם אחי ערכנו מחקר על כל הנושא.
לא רק שמצאנו מקורות בספרים שלנו לכל מני דברים מוזרים שכיום יכנו אותם 'פנטזיות', אלא מי שקורא אותםמגיע למסקנה שהמקור לרוב הפנטזיות המקובלות כיום מגיע מהמקורות שלנו! (מצאתי אזכורים לקנטאורים ועוד כל מיני יצורים שהיו בעת העתיקה, סאטירים, ועוד הרבה שאני לא ממש זוכרת עכשיו).
זה עדיין לא אומר שאני אשתמש בזה בספרים שלי.
לא בגלל שזה לא מקובל, אלא בגלל שכדי שאני אוסיף פנטזיה לסיפור שלי צריך שיהיה לי רעיון כלשהו שאותו אני רוצה לבטא, וכדי לבטא אותו אני צריכה להשתמש בפנטזיה.
בצורה כזו הפנטזיה לא סותרת כלל את עקרונות היהדות, להיפך- היא מבטאת אותם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה