סיפור בהמשכים סודות מן החדר

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
היי לגבי מתח, אני לא יודעת
לגבי פתיחות בציבור החרדי - אני חושבת שיהיו אנשים שיצאו נגד... אפילו שאני חושבת שצריך לשים את המראה מול העיינים וצריך שיהיה מישהו שיעשה. [אם את מוציאה אני קונה ראשונה]
לא אמרת שאת רוצה להוציא את זה כסרט?
גם אני מצטרפת להנ"ל
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
היי לגבי מתח, אני לא יודעת
לגבי פתיחות בציבור החרדי - אני חושבת שיהיו אנשים שיצאו נגד... אפילו שאני חושבת שצריך לשים את המראה מול העיינים וצריך שיהיה מישהו שיעשה. [אם את מוציאה אני קונה ראשונה]
לא אמרת שאת רוצה להוציא את זה כסרט?
גם אני מצטרפת להנ"ל
חשבתי על המתבגרת הראשונה שתקרא את זה ומשהו בחשיבה ישתנה אצלה, כל מיני שאלות על בחירה יתעוררו פתאום. כמו מי אמר שאני צריכה ללכת בדיוק בדרך של ההורים שלי? או מי אמר שמה שטוב להם טוב גם לי וכו'.
בנוסף אני אהיה כנה ואומר שלא יצא לי לקרוא ספרים חרדים שיש בהם שיח פתוח כמו השיח של אמונה ועמוס למשל.

ולכן הייתי רוצה לשאול אם זו הרגשה רק שלי או שזה באמת משהו שאפשר לקחת מהסיפור.
הייתי שמחה לשמוע כמה שיותר דעות מכמה שיותר קוראים (אני יודעת שלהרבה מהקוראים אין הרשאה בקהילה, אבל יש הרבה גם שכן, אז הראו את פניכם, חשפו את ניקכם, והביעו את דעתכם שאולי תכריע את הגורל)
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
חשבתי על המתבגרת הראשונה שתקרא את זה ומשהו בחשיבה ישתנה אצלה, כל מיני שאלות על בחירה יתעוררו פתאום. כמו מי אמר שאני צריכה ללכת בדיוק בדרך של ההורים שלי? או מי אמר שמה שטוב להם טוב גם לי וכו'.
בנוסף אני אהיה כנה ואומר שלא יצא לי לקרוא ספרים חרדים שיש בהם שיח פתוח כמו השיח של אמונה ועמוס למשל.

ולכן הייתי רוצה לשאול אם זו הרגשה רק שלי או שזה באמת משהו שאפשר לקחת מהסיפור.
הייתי שמחה לשמוע כמה שיותר דעות מכמה שיותר קוראים (אני יודעת שלהרבה מהקוראים אין הרשאה בקהילה, אבל יש הרבה גם שכן, אז הראו את פניכם, חשפו את ניקכם, והביעו את דעתכם שאולי תכריע את הגורל)
אני מזדהה עם הדילמה, ומסכימה איתה.
לדעתי זה סיפור שמיועד להורים בלבד. אני אמא למתבגרות, לא מצומצמות בכלל ועם קשר מצוין איתנו ההורים, ועדיין לא הייתי רוצה שיקראו סיפור כזה, ואם היו קוראות זה היה מצריך תיווך ודיבור, ולא רק לקרוא ולהשאיר אותן ככה.
זו דעתי, כאמא חרדית מהמיינסטרים שילדי לומדים בחיידרים ובנותי בסמינר בית יעקב מצוין, ואני לא מסתירה או חוסכת מהן מידע או מכנה לשאלות, והבית שלי פתוח ומאפשר מבחינת הדעות והשיח.
 

חיפושיתוש

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
בנוסף אני אהיה כנה ואומר שלא יצא לי לקרוא ספרים חרדים שיש בהם שיח פתוח כמו השיח של אמונה ועמוס למשל.
ומה זה יתן להם בחיים? שתכל'ס זה לא כזה נורא שמוכרת בחנות [ואני מכירה הרבה בנות בין גילאי 16-20 שעובדות בחנות] מדברת עם המוכר שיח פתוח?? אשמח אם תגיבי
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ומה זה יתן להם בחיים? שתכל'ס זה לא כזה נורא שמוכרת בחנות [ואני מכירה הרבה בנות בין גילאי 16-20 שעובדות בחנות] מדברת עם המוכר שיח פתוח?? אשמח אם תגיבי
הרבה בנות עובדות בחוץ, בחנויות ועוד, אבל יש הבדל בין כל סוג של מכירה בחנות.
במציאות, קצת חריג שבחנות בגדי נשים יש גבר שמנהל את החנות ומסתובב בתוך החנות. מוכרות בחורות שמדברות פתוח עם מנהל החנות כמו אמונה ועמוס זה משהו שבחורה טובה מבינה לבד שזה לא מתאים ולכן לא משליכה מזה על עצמה ולא מחקה התנהגות כזו. היא מבינה שזה לא הסגנון שלה.
לעומת זאת, בסיפור הזה המיקוד הוא באפרת ובבנות כמו אפרת. היא הדמות הטובה בסיפור.
כשקוראים את זה מנקודת מבט כזו, אז כל התנהגות של אפרת תהיה לגיטימית.
לכן לדעתי זו בעיה שבנות מתבגרות יקראו את הסיפור.
בנוסף, כל מתבגרת, גם במשפחות הבריאות ביותר, עוברת תקופות של כעס על ההורים, ומנסה לבדוק גבולות, וכולי. סיפור שבו אפרת היא הדמות הטובה וההורים שלה טועים נותן לגיטימציה לכך שהורים בדור שלנו לא מבינים את הילדים ושהילדים צריכים לפרוץ גבולות כדי שיתייחסו אליהם. כל התנהגות של אפרת היא לגיטימית, בהיותה הדמות הטובה, או הקורבן.
לכן לדעתי זה לא סיפור שיהיה טוב לנוער.
צריך פה ראיה הרבה יותר רחבה ובוגרת. וזה בא רק אחרי שנהיים הורים בעצמנו ואפשר להכיל את הסיפור על כל צדדיו ומורכבותו.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לפי דעתי אנחנו יכולים קצת יותר לסמוך על בני נוער בגיל הנעורים
שיהיו מספיק אינטלגנטים בשביל להבין
שגם שאת.ה מרגיש.ה הזדהות, זה לא מצדיק ומסביר את הבחירה של הדמות הראשית.
אכן הם בוגרים ואינטלגנטים. הם רואים את העולם מסביבם ולומדים אותו. אצלי בבית הבנות שלי קוראות ספרי מבוגרים, חשופות לתכנים רבים גם אם הם פחות פוטוגנים, כולל ספרים או סיפורים על התממודדויות נפשיות או מאורעות קשים, ובכל זאת כאן מדובר בדמות שהיא בדיוק מה שהם חווים בגיל הזה, ברמה כזו או אחרת. זה מייצר הזדהות עמוקה יותר מסיפור אחר.
הדמויות בסיפור די קיצוניות ומאופיינות בצורה ברורה. הדמות הראשית פה היא הדמות ה"טובה", לעומת ההורים שהם הדמות ה"רעה".
זה כמו שלא ארצה שהמתבגרים שלי יקראו ספרי חינוך להורים לילדים בגיל ההתבגרות. התכנים מותאמים לנקודת המבט של ההורה ולא של הנער.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני מזדהה עם הדילמה, ומסכימה איתה.
לדעתי זה סיפור שמיועד להורים בלבד. אני אמא למתבגרות, לא מצומצמות בכלל ועם קשר מצוין איתנו ההורים, ועדיין לא הייתי רוצה שיקראו סיפור כזה, ואם היו קוראות זה היה מצריך תיווך ודיבור, ולא רק לקרוא ולהשאיר אותן ככה.
זו דעתי, כאמא חרדית מהמיינסטרים שילדי לומדים בחיידרים ובנותי בסמינר בית יעקב מצוין, ואני לא מסתירה או חוסכת מהן מידע או מכנה לשאלות, והבית שלי פתוח ומאפשר מבחינת הדעות והשיח.
תודה רבה על התגובה שלך, כמו שאני מבינה את לא אמא מהסוג של הוריה של אפרת. ורציתי באמת לשמוע מה הדעה של נשים מהסוג הזה.

ומה זה יתן להם בחיים? שתכל'ס זה לא כזה נורא שמוכרת בחנות [ואני מכירה הרבה בנות בין גילאי 16-20 שעובדות בחנות] מדברת עם המוכר שיח פתוח?? אשמח אם תגיבי
אכן הם בוגרים ואינטלגנטים. הם רואים את העולם מסביבם ולומדים אותו. אצלי בבית הבנות שלי קוראות ספרי מבוגרים, חשופות לתכנים רבים גם אם הם פחות פוטוגנים, כולל ספרים או סיפורים על התממודדויות נפשיות או מאורעות קשים, ובכל זאת כאן מדובר בדמות שהיא בדיוק מה שהם חווים בגיל הזה, ברמה כזו או אחרת. זה מייצר הזדהות עמוקה יותר מסיפור אחר.
הדמויות בסיפור די קיצוניות ומאופיינות בצורה ברורה. הדמות הראשית פה היא הדמות ה"טובה", לעומת ההורים שהם הדמות ה"רעה".
זה כמו שלא ארצה שהמתבגרים שלי יקראו ספרי חינוך להורים לילדים בגיל ההתבגרות. התכנים מותאמים לנקודת המבט של ההורה ולא של הנער.
התשובה הזו מעולה, רק הייתי רוצה להוסיף שגם אם לכאורה זה לא ישפיע על אותן הקוראות, יש משפחות שבתור עיקרון לא יכניסו ספר כזה אל הבית, בדיוק כמו שלהבדיל לא יכניסו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה.

ולגבי זה:
ובכל זאת כאן מדובר בדמות שהיא בדיוק מה שהם חווים בגיל הזה, ברמה כזו או אחרת. זה מייצר הזדהות עמוקה יותר מסיפור אחר.
הדמויות בסיפור די קיצוניות ומאופיינות בצורה ברורה. הדמות הראשית פה היא הדמות ה"טובה", לעומת ההורים שהם הדמות ה"רעה".
זה כמו שלא ארצה שהמתבגרים שלי יקראו ספרי חינוך להורים לילדים בגיל ההתבגרות. התכנים מותאמים לנקודת המבט של ההורה ולא של הנער.
האמת שבכתיבה עצמה לא חשבתי על טוב ורע. ז"א הקונפליקט שבחרתי לא היה האנטגוניסט אלא "הטוב האחר" שאלו בעצם ההורים שלה, שרוצים בשבילה רק את הטוב, ומבחינתם הדרך שלהם היא הטובה ביותר. (אני יודעת שרוב הקוראים, אם לא כולם, הצליחו להתחבר אל אפרת הרבה יותר מאשר להוריה. אולי בגלל שזה נכתב בגוף ראשון, אולי בגלל שהמאורעות שעברו עליה עוררה אמפתיה)

ולגבי הספר, אני יודעת שיש ספרים שמיועדים לגילאי 18 ומעלה.( חלק מספריה של חסיה ברטלר לדוגמא) חשבתי גם על אופציה כזאת.
 

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ולגבי הספר, אני יודעת שיש ספרים שמיועדים לגילאי 18 ומעלה.( חלק מספריה של חסיה ברטלר לדוגמא) חשבתי גם על אופציה כזאת.
מבלי להיכנס לעצם הנידון,
ספרים מהסוג הזה הזמינו אותי לקרוא אותם ביתר שאת, בגיל טיפש עשרה.
זה כמו להעלות משהו ליוטיוב ולכתוב: 'לנשים בלבד'. לא עוזר, ואפי' לא נאיבי.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה רבה על התגובה שלך, כמו שאני מבינה את לא אמא מהסוג של הוריה של אפרת. ורציתי באמת לשמוע מה הדעה של נשים מהסוג הזה.



התשובה הזו מעולה, רק הייתי רוצה להוסיף שגם אם לכאורה זה לא ישפיע על אותן הקוראות, יש משפחות שבתור עיקרון לא יכניסו ספר כזה אל הבית, בדיוק כמו שלהבדיל לא יכניסו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה.

ולגבי זה:

האמת שבכתיבה עצמה לא חשבתי על טוב ורע. ז"א הקונפליקט שבחרתי לא היה האנטגוניסט אלא "הטוב האחר" שאלו בעצם ההורים שלה, שרוצים בשבילה רק את הטוב, ומבחינתם הדרך שלהם היא הטובה ביותר. (אני יודעת שרוב הקוראים, אם לא כולם, הצליחו להתחבר אל אפרת הרבה יותר מאשר להוריה. אולי בגלל שזה נכתב בגוף ראשון, אולי בגלל שהמאורעות שעברו עליה עוררה אמפתיה)

ולגבי הספר, אני יודעת שיש ספרים שמיועדים לגילאי 18 ומעלה.( חלק מספריה של חסיה ברטלר לדוגמא) חשבתי גם על אופציה כזאת.
הגדרתי את אפרת כדמות הטובה מבחינה ספרותית ולא מבחינה רוחנית או משהו כזה. ברור שההורים אינם רעים וברור שהם רוצים את טובתה. אבל זה בדיוק העניין, שצריך מבט רחב ובוגר בשביל להכיל את המורכבות של הדמויות ואת מה שמניע אותם, הרגשות, החרדות, החסכים וכולי. זה מורכב מאד ונוגע בכל אחד ברמה כזו או אחרת, גם אם איננו קיצונים כמו הוריה של אפרת. לכולנו יש פחד מנשירה וכולנו מנסים לעשות את הכי טוב מבחינה חינוכית. וכולנו גם טועים.
יש פה מורכבות גם מבחינת התגובות של אפרת. זה שההורים שלה כאלה לא מחייב שהיא תבעט ותנשור. גם לה יש בחירה. גם אם גדלה במקום כזה.
בקיצור יש פה המון מעבר למילים, ולכן לא נראה לי מתאים לנוער.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מבלי להיכנס לעצם הנידון,
ספרים מהסוג הזה הזמינו אותי לקרוא אותם ביתר שאת, בגיל טיפש עשרה.
זה כמו להעלות משהו ליוטיוב ולכתוב: 'לנשים בלבד'. לא עוזר, ואפי' לא נאיבי.
נכון!
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מבלי להיכנס לעצם הנידון,
ספרים מהסוג הזה הזמינו אותי לקרוא אותם ביתר שאת, בגיל טיפש עשרה.
מסכימה איתך, אבל לא חושבת שזה באחריות הכותבת.
זה כמו שעל גבי משקאות חריפים כתוב מגיל 18 בלבד, ואיש באמת לא יכול לאכוף את זה.
 

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מסכימה איתך, אבל לא חושבת שזה באחריות הכותבת.
זה כמו שעל גבי משקאות חריפים כתוב מגיל 18 בלבד, ואיש באמת לא יכול לאכוף את זה.
אם האחריות שלך ככותבת משתווה לאחריות משרד ממשלתי על הילד בן ה17 וחצי של השכנה שלי, אז את צודקת
מה גם שלגבי מכירת משקאות זה נאכף יופי, הרבה יותר מספר שעומד על מדף. יש קנסות על המוכר, עבירה פלילית וכו'
מעבר לכך, זו לא טענה מספקת לפטור את העניין מאחריותך בהוספת שורה 'למבוגרים בלבד', בדיוק כמו שלא תשימי ברחוב אבן שמהווה מכשול פיזי לילדים, ותכתבי: 'המעבר למבוגרים בלבד'
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם הספר היה יוצא לשוק, ברור שנערות צעירות יקראו.
כאמא, לא הייתי אוסרת על בנותי לקרוא, גם בגלל שאיסור מושך יותר, מים גנובים ימתקו, וגם בגלל שאני סומכת על האינטליגנציה והבגרות שלהן, וגם בגלל שאני לא אוהבת לאסור מה שלא באמת עבירה.
אבל הייתי ממש מעדיפה שלא יקראו מכיון שהן לא באמת בשלות להבין את המורכבות, כמו שהסברתי כבר לעיל.
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
לפי דעתי אנחנו יכולים קצת יותר לסמוך על בני נוער בגיל הנעורים
שיהיו מספיק אינטלגנטים בשביל להבין
שגם שאת.ה מרגיש.ה הזדהות, זה לא מצדיק ומסביר את הבחירה של הדמות הראשית.
נערים ונערות שמתמודדים תקועים במקום מאוד לא אינטלגנטי.
זה שלב שעובר, אבל זה גיל באמת חסר שכל, סליחה על הביטוי :)
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נערים ונערות שמתמודדים תקועים במקום מאוד לא אינטלגנטי.
זה שלב שעובר, אבל זה גיל באמת חסר שכל, סליחה על הביטוי :)
אני התכוונתי לנוער רגיל, לא מה שמכונה נוער מתמודד.
למרות שבדור שלנו כל נער ונערה מתמודדים. הרחוב כולו בהישג יד כפשוטו והפיתויים גדולים. הם מתמודדים בכבוד רב עם מה שאנחנו כהורים כמעט לא הכרנו מקרוב.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יש משפחות שבתור עיקרון לא יכניסו ספר כזה אל הבית, בדיוק כמו שלהבדיל לא יכניסו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה.
יש הבדל גדול. משפחות שעקרונית לא יכניסו ספר כזה הביתה זה ממש לא כמו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה. הסיפור אינו "לא כשר" ואין בו תוכן פרוץ או מביא לדבר עבירה ח"ו. כי אם כן הוא היה פסול גם למבוגרים.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש הבדל גדול. משפחות שעקרונית לא יכניסו ספר כזה הביתה זה ממש לא כמו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה. הסיפור אינו "לא כשר" ואין בו תוכן פרוץ או מביא לדבר עבירה ח"ו. כי אם כן הוא היה פסול גם למבוגרים.
יש משפחות שבתור עיקרון לא יכניסו ספר כזה אל הבית, בדיוק כמו שלהבדיל לא יכניסו מכשיר לא כשר או עיתונות פסולה.

כמובן שגם אצל המשפחות הקיצוניות ספר כזה לא יהיה כמו פלאפון לא כשר, (ולכן כתבתי להבדיל) כי באמת אין מה להשוות בין שני הדברים.

אבל בהתחשב בעובדה שיש מי שריסס את התמונה שהתנוססה על גבי הספר "מהללאל", אני לא אתפלא אם יש מי שיצא כנגד הספר הזה
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אבל בהתחשב בעובדה שיש מי שריסס את התמונה שהתנוססה על גבי הספר "מהללאל", אני לא אתפלא אם יש מי שיצא כנגד הספר הזה
אני מסכימה עם @סבתא חביבה
ניסחה מצוין את דעתי
כשאני קוראת תגובות שלך, זה נראה שאת בעצם שלמה בדעתך ולא באמת מתייעצת בראש פתוח
(וזו גם הסיבה שהפסקתי לבקר ולהגיב על הסיפור)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה