אתגר נספח כללי לאתגר החודשי #1: קומיקס

מרים קרייטמן

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
הקומיקס משעמם!
מרדים.
כל הריבועים נראים אותו דבר, אותן דמויות, אותו רקע וכו'.
איך צובעים מיני-קומיקס כזה שיהיה חי יותר?
שיחרוך את בלוטות הטעם,
שנראה שמונה קוביות שונות אחת מהשניה
הסצנה נהדרת. חסרים דיאלוגים פשוטים, ומשפטי דיבור וחשיבה. אי אפשר רק לתאר מה קורה. צריך לכתב בועות דיבור מפורשות.
מבחינת גיוון בין המשבצות, בציור עצמו המאייר בוחר זויות ציור שונות כדי לגוון במראה הסופי של הדף. בנוסף, הכותב צריך לשים לב לנוכחים הנוספים במשבצות. להתמקד בקהל שנוכח באולם, לתת מילים בפי דמויות הרקע, וכך לגוון את הדוברים ואת הציורים. אם אפשרי- כדאי לצאת מהמקום ולעבור למקומות אחרים. למשל, אולי השמש הולך במסדרון לאולם בית המשפט וחושב משהו על המגפים הכבדות שהוא יצטרך לשאת בסוף יום? אולי ילד קטן יצעק לנאשם: שים עוד! שים עוד! אולי נראה את התובע מביט בחרדה בידים של הנאשם ששופך ושופך וממלא בלי קץ?
כל ההתרחשויות האלו קורות בשולי ההתרחשות העיקרית, אבל הן נותנות את היופי הסופי ואת הגיוון המושלם.
בהצלחה!
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הסצנה נהדרת. חסרים דיאלוגים פשוטים, ומשפטי דיבור וחשיבה. אי אפשר רק לתאר מה קורה. צריך לכתב בועות דיבור מפורשות.
מבחינת גיוון בין המשבצות, בציור עצמו המאייר בוחר זויות ציור שונות כדי לגוון במראה הסופי של הדף. בנוסף, הכותב צריך לשים לב לנוכחים הנוספים במשבצות. להתמקד בקהל שנוכח באולם, לתת מילים בפי דמויות הרקע, וכך לגוון את הדוברים ואת הציורים. אם אפשרי- כדאי לצאת מהמקום ולעבור למקומות אחרים. למשל, אולי השמש הולך במסדרון לאולם בית המשפט וחושב משהו על המגפים הכבדות שהוא יצטרך לשאת בסוף יום? אולי ילד קטן יצעק לנאשם: שים עוד! שים עוד! אולי נראה את התובע מביט בחרדה בידים של הנאשם ששופך ושופך וממלא בלי קץ?
כל ההתרחשויות האלו קורות בשולי ההתרחשות העיקרית, אבל הן נותנות את היופי הסופי ואת הגיוון המושלם.
בהצלחה!
זה לא יהפוך את הקומיקס לטיפה ילדותי?
יש בקומיקס עוקץ, הוא מספר את עצמו כמו שהוא בלי דיאלוגים, ההתרחשות עצמה מעניינת, המינימלסטיות מתאימה לו, לא ככה?

(אני כותבת לא בתור אחת שמבינה בקומיקסים, אלא בתור אחת שקראה בטעות את הקומיקס לפני הטקסט והבינה אותו בלי צורך בתיווך שמעליו, לא חשבתי שהוא משעמם)
 

מרים קרייטמן

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
זה לא יהפוך את הקומיקס לטיפה ילדותי?
בוודאי צריך להתאים את הקומיקס לקהל היעד. בשלב זה, לא הרגשתי שהוא ממוען למבוגרים.
קומיקס לפני הטקסט והבינה אותו בלי צורך בתיווך שמעליו, לא חשבתי שהוא משעמם)
זה לא תיווך נוסף לסיפור המובא. אלא במקום.
משבצות של שיח ושל זויות מבט נוספות אמורות לספר את הסיפור השלם במקום התיאור שיש כעת.
אין עניין להאריך. כן כדאי להביא את אותו סיפור מזויות חדשות ולהפנות את הקורא והמעיין לצדדים נוספים בהתרחשות הספציפית.
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
??
גם בקריקטורה ודווקא בה, אין עניין להאריך. ובוודאי שמדגישים צדדים נוספים בהתרחשות המוכרת.
או שלא הבנתי את כוונתך?
אוף, הסתבכתי עם מקצוענית...
לי זה היה נראה קומיקס למבוגרים שהוא קצת כמו קריקטורה, לכן הוא מתומצת. הוא לא סיפור עלילתי כבד (כמו שלי לדוגמא, עם יותר מדי דמויות שמסתבכות עם עלילות הזויות והכל נפתר בסוף צ'יק צ'אק לשביעות רצונן בהפי אנד עולץ)

טוב, אבל אני באמת לא מבינה
 

מרים קרייטמן

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
לי זה היה נראה קומיקס למבוגרים שהוא קצת כמו קריקטורה, לכן הוא מתומצת. הוא לא סיפור עלילתי כבד
אכן, זה מכוון להיות קומיקס קומי, מצחיק ומפתיע. אבל בהחלט בקומיקס למבוגרים חשוב לגוון בזויות המבט, ולא על חשבון האורך. (ראי הקומיקס של מרים יעל עם זויות המבט של הרגל, היד, הסל).
התמצות צריך להיות מגוון ומחדש ולא רק מספר את הסיפור כמות שהוא.
אוף, הסתבכתי עם מקצוענית...
הכול טוב. לא הסתבכת... והדיון הזה מפרה ומדייק. (מתנצלת שלא קראתי את הקומיקס שלך. דיונון פשוט שאל שאלה נקודתית מקצועית ועניתי עליה)
הצלחות!!
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


אני ממש שמחה מכל מה שקורה כאן. הפגשה של שני עולמות אהובים, שבמקרה גם קשורים לשני פורומים מלאים ב"ה בתוכן ובכבוד הדדי. איזה כיף!

אני רוצה להתחיל, אבל למרות כל מה שקראתי, עדיין לא בטוחה איך לעשות את זה. לכתוב תסריט, בדיוק לפי כל הכללים ותוך תיאור של כל הפרטים? או שמספיק סיפור שהותאם לקומיקס, מתוך הבנה שאני יכולה להשאיר גם ליוצר הקומיקס את מרחב היצירה כפי הבנתו ונסיונו?

אם אפשר, אני מצרפת כאן את ההתחלה של הסיפור.סצינה אחת. מה שאני מבקשת זה לדעת האם סגנון הכתיבה קביל לאתגר הנוכחי, ובכלל- האם זהו סגנון שיוצר קומיקס יכול להתחיל ליצור ממנו.




סצינה 1- כתובה בהתאם לקומיקס, לא לסיפור כתוב:

נוף פנורמי של בני ברק, ליל סוכות. סוכות במרפסות על רקע השמיים השחורים מלאי כוכבים. חלק מהסוכות עם בד לבן, חלק עם דפנות קרשים וסכך ירוק טרי, זמירות חג בוקעות מסביב.
ילד כבן 12 ללא כיפה, טישרט, מתבונן מגג חשוך על הנוף מולו. נמצא בצללים. עיניו מתעכבות על פרטים מתוך הנוף: מראה של אב מזמר עם ילדיו, קרקוש סכו"ם חגיגי, נצנוצים של קישוטים צבעוניים.
יד מונחת על כתף הילד. מבטו של הילד מתכהה.
"יפה, נכון?" שפתיים עם צלקת קטנה וסגרייה, מחויכות. "שם. אתה רואה את הסוכה שלנו?"
כן, הוא רואה. סוכת בד קטנה ומוארת בקומה שניה, מתאימה בדיוק לשניים.
האדם שמדבר אל הילד וידו על כתפו נראה קירח, פניו מחוטטות מפצעונים ישנים. "אל תשכח, אבא'לה. יש לך עשר דקות בדיוק. שמונה ועשרה. שמונה ואחת עשרה דקות אני כבר עף, ואתה שם לבד עם המשטרה." עשן סגרייה נפלט מהשפתיים, נמשך ונמוג באוויר הלילה כמו ענן. "והפעם לא אבוא להוציא אותך."




בקטע הנ"ל, למשל, אני מאמינה שצייר קומיקס בעל נסיון יוכל להבין יותר טוב ממני איך להציג את הסצינה על ידי איור. למשל, הפתיחה היא בנוף פנורמי אבל אז הילד מתמקד בפרטים מתוך הנוף- זה מעבר שדווקא המאייר יידע איך ליצור אותו באופן חזותי. אותו דבר בנוגע למעבר מהתקריב על השפתיים של האיש המדבר, כשרק לאחר מכן רואים את הפנים שלו. ייתכן גם שהמאייר יחליט שיש דרך טובה יותר להעביר את התחושה המבוקשת ויבחר לשנות את הויזואל.
מה שאני אומרת הוא שבעיניי יוצר קומיקס הוא מומחה בתחומו- להעביר דברים מהכתב אל הפן החזותי. וממה שראיתי תסריט זה דבר מאד מדוייק, מפרט ומביים, וכמעט לא משאיר לחלוחית של יצירה למאייר, אנא תקנו אותי אם אני טועה. בכל אופן, זו הסיבה שאני בודקת אם גם הגרסא הנ"ל קבילה.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם אפשר, אני מצרפת כאן את ההתחלה של הסיפור.סצינה אחת. מה שאני מבקשת זה לדעת האם סגנון הכתיבה קביל לאתגר הנוכחי, ובכלל- האם זהו סגנון שיוצר קומיקס יכול להתחיל ליצור ממנו.
אם הבנתי נכון, זה בדיוק מה שביקשו לא לעשות באתגר הזה.
כאן יש בסיס לתסריט לסרט, לא לקומיקס.
ההבדל הוא שבסרט יש רצף חלק בין פעולות, ובקומיקס - אין. רק מעברים ממצב למצב.
על תסריט כזה, כותב קומיקס יצטרך לעבוד מאו קשה, כדי להחליט איפה עוברים ציור, ומה מעבירים בכל פריים בודד.

במילים אחרות, צריכים לעצור את הדמויות אחרי כל פעולה משמעותית שהן עושות, ולתאר את המצב העכשווי שלהן.
דוגמא:
פריים 1:
נוף של בני ברק בליל סוכות. סוכות במרפסות על רקע השמיים השחורים מלאי כוכבים. (חלק מהסוכות עם בד לבן, חלק עם דפנות קרשים וסכך ירוק טרי) זמירות חג בוקעות מסביב.
פריים 2:
ילד כבן 12 ללא כיפה, בלבוש קצר, מתבונן מגג חשוך על הנוף מולו. נמצא בצללים.
פריים 3:
עיניו מתעכבות על פרטים מתוך הנוף: מראה של אב מזמר עם ילדיו, סכו"ם חגיגי, נצנוצים של קישוטים צבעוניים.
וכו'.
(הערה: הטקסט הזה שונה מעט משלך.)
מקווה שהבנתי נכון...

תסריט זה דבר מאד מדוייק, מפרט ומביים, וכמעט לא משאיר לחלוחית של יצירה למאייר, אנא תקנו אותי אם אני טועה. בכל אופן, זו הסיבה שאני בודקת אם גם הגרסא הנ"ל קבילה.
כמובן שאם התסריט כולל הערות מדוייקות לגוון הפנים בכל תמונה, הוא לא מותיר הרבה מקום למאייר, ולכן הוא יהיה תסריט גרוע. אבל לפרט מה סדר הפריימים ומה צריך להיות בכל אחד מהם? זה אמור להיות חלק מעבודת התסריט, ולא חלק מעבודת המאייר.
בעיניי השאלה היא אחרת: האם הבימוי צריך להיות בידי הכותב או המאייר.
וכמו שכתבו כבר לעיל: תלוי מי מהם טוב בזה, או שיש צורך באדם שלישי שיעשה זאת.
גם אם הבימוי הוא בידי הכותב, עדיין נותרת במה לא קטנה לצייר. בדיוק כמו שבבימוי סרט, נותר מרחב לשחקן למרות שיושב לו בימאי על הראש.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
@סיפור8, קודם כל זאת התחלה מקסימה. שבית אותי לתוך הסיפור, נתת כאן תמונה. יש לך את היצירה עצמה, את רק צריכה להתאים אותה כדי שתהיה קומיקס ולא סיפור פרוזה.
האופן ש @נ. גל פירטה נשמע נכון. הסצנה שלך ציורית מדי, את צריכה לפרוט אותה להוראות. מה שעשית כאן הוא יצירת אמנות, אבל בעצם השתמטת מתפקידך הארצי וזרקת אותו על המאייר: בריאת התבנית לתמונה.
שימי לב לניסוח שלך: לא המאייר הוא יוצר הקומיקס, אלא את. את יוצרת אותו, בוראת אותו מאין. המאייר אומנם משלים אותו ליצירה מוגמרת, אבל תפקיד הלידה מוטל עלייך, ובתוך כך קיים גם תפקיד ההפרטה להוראות.

בדוגמה שלך, שכמעט גמורה, הייתי פשוט שוברת את הטקסט להוראות מדויקות יותר.
את לא חייבת לוותר לחלוטין על הניסוח הספרותי, אם כך נוח לך יותר, אלא פשוט להוסיף הוראות ארציות יותר עבור היצירה.
כך:

פריים #1:
נוף פנורמי של בני ברק, ליל סוכות. סוכות במרפסות על רקע השמיים השחורים מלאי כוכבים. חלק מהסוכות עם בד לבן, חלק עם דפנות קרשים וסכך ירוק טרי, זמירות חג בוקעות מסביב.

פריים #2:
ילד כבן 12 ללא כיפה, טישרט, מתבונן מגג חשוך על הנוף מולו. נמצא בצללים. עיניו מתעכבות על פרטים מתוך הנוף: מראה של אב מזמר עם ילדיו, משפחה בסעודה, נצנוצים של קישוטים צבעוניים.

פריים #3:
יד מונחת על כתף הילד. מבטו של הילד מתכהה.

פריים #4:
מולו עומד אדם שנראה קירח, פניו מחוטטות מפצעונים ישנים. שפתיים עם צלקת קטנה וסגרייה, מחויכות.
בועת דיבור: יפה, נכון?
בועת דיבור נוספת, מאותו אדם: שם. אתה רואה את הסוכה שלנו?

פריים #5:
הילד מהנהן. מהצד רואים סוכת בד קטנה ומוארת בקומה שניה, מתאימה בדיוק לשניים.

פריים #6:
האיש עדיין מניח את היד על הכתף. התמקדות על האחיזה החזקה שלו.
בועת דיבור של האיש: אל תשכח, אבא'לה. יש לך עשר דקות בדיוק. שמונה ועשרה. שמונה ואחת עשרה דקות אני כבר עף, ואתה שם לבד עם המשטרה.

פריים #7:
האיש נעלם, הילד נשאר. התמקדות על עשן סגרייה שנותר באוויר, עם הצללים.
בועת דיבור מחוץ לפריים, כאילו האיש שהלך אומר אותה: והפעם לא אבוא להוציא אותך.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שאלה לי.
בכדי לעמוד באתגר, אני חייב סיפור עם סוף והתחלה, או מספיק כמה עמודי פתיחה שיראו שאני רציני וירוצו לחנויות?
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
שאלה לי.
בכדי לעמוד באתגר, אני חייב סיפור עם סוף והתחלה, או מספיק כמה עמודי פתיחה שיראו שאני רציני וירוצו לחנויות?
השני. ראה ערך 'הצעת הגשה' בכללי האתגר.
 

פילפילון

אתרוגיסטית חדשה
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
שאלה קטנה
אני די טרייה בעסק הציור
בדיוק למדנו קומיקס
ובא לי לנסות
מותר לי לקחת את אחד התסריטים
ולצייר לעצמי בשביל ללמוד???
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
שאלה קטנה
אני די טרייה בעסק הציור
בדיוק למדנו קומיקס
ובא לי לנסות
מותר לי לקחת את אחד התסריטים
ולצייר לעצמי בשביל ללמוד???
כן. לפי סעיף 19 בחוק זכויות היוצרים בישראל, שימוש ביצירה עבור לימוד עצמי מוגדר כ'שימוש הוגן' ואינו דורש אישור מבעל הזכויות.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
זורק את זה כאן.
@אבימי אפשר כיוון.
מגניב מאוד,
הייתי חושב על איך לתת לכל הסיפור מימד שמצדיק את הפלטפורמה של קומיקס.
אולי הכוונה למאייר שיכוון שתחילת הקומיקס הכל מסודר, עיצוב הבחורים מעודן עד סתמי (לא להראות כבר מההתחלה שהחתן שלנו בעל מראה מסגיר. להיפך)
ולקראת סוף העמוד השני לאט לאט נוספים צללים זוויות המצלמה מוטות ותחושת ערעור מזדחלת לאו דווקא דרך הטקסט אלא דרך ההבעות והסידור האיור(זוויות מצלמה הולנדית ע"ע).
ממליץ לצמצם בטקסט כדי שלא יתאר את מה שרואים אלא פשוט... נראה. חשוב מה אפשר להראות ללא טקסט.
(" רגע מצאתי פה טלפון "
"טלפון לא קשר נחמה מה את אומרת זה מצווה להשיב אותו.
רגע שיחה נכנסת"
"אלי: יחיאל מה נהיה? תעזור!
יחיאל אין בעיה "
כל אלה ועוד אפשר לגרזן את הטקסט עד ביטול מוחלט )

דבר שלישי, כשיש דחיסת אירועים לסצנה אחת, צריך לבחור אותה היטב היטב כדי שלא ייווצר מצב של דוחס אירועים .
למשל:
משבצת 7
הרכב נוסע בשדרות אשכול ירושלים
לפתע קולות מהגלגל האחורי
בועה מחלון הנהג

אלי: חברה' פנצ'ר, בואו נתקתק את זה מהר לפני שיעבור פה מישהו מהישיבה.
כל זה יכול להצומצם ל בחור אחד שאומר "אוי ואבוי" ארשת הפנים של שאר הנוסעים מול הרחוב העמוס תבהיר בעצמה את הבעיה.

יפה מאוד! נהדר! אמיץ ורב כח.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
...והפריים האחרון, שהיה מיותר שם אבל לא מתאפקת:

פריים #20
חזרה אל הפריים הראשון, בו ראינו את המסך ופרוג. עכשיו המצלמה מול הניק שישב במסך. רואים אותו משפשף עיניים בעייפות, מסופק.
חושך בחדר. מאחורי הגב שלו תלוי שעון, השעה שלוש וחצי.


במעמד חגיגי זה, אני נרגשת להודות לכל מי שנתן כאן אווירת קומיקס, ודחף אותי לראשונה בחיי להתנסות ביצירה הזאת.
התחושה: סיפוק אדיר.

@אבימי, מתייגת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה