מידע שימושי ניסויים חברתיים

ברבור באגם

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
תוכנית לבנות סמינר גיל 15- בפרוספקט של פאות יש אישה שלובשת כמה פאות בכל פאה היא נראית אחרת בסגנון, נותנים תמונה ראשונה וצריכים לכתוב אליה מה שחושבים שהיא, לוקחים את התמונה, אחרי כמה דקות נותנים תמונה שניה,(זה אותה אישה בסגנון אחר) ושוב צריכים לכתוב אליה מה שחושבים אחרי... כך 4 תמונות בסוף מראים את כל התמונות ביחד ואז כשרואה הכל היא מבינה שזה אותה אישה
עוד תוכנית חמודה בוחרים שתי שחקנים לוקחים שתי בקבוקי קולה משתי חברות פפסי וקריסטל:rolleyes: + 4 כוסות.
מסבירים לשחקנים אנחנו מוזגים בשתי הכוסות שלכם משתי החברות אליכם לזהות איזה כוס היא פפסי ואיזה קריסטל, סוגרים להם את העיניים, סיימו לב לאחד מוזגים בשתי הכוסות פפסי ולשני בשתי הכוסות קריסטל, זה אומר שלכל אחד יש חברה אחת בלבד, ואז אחרי שמוזגים להם פותחים לשחקנים את העיניים, ונותנים להם לשתות התשובות מצחיקות ביותר שווה לראות.
עוד רעיון מספרים למשתתפים שהם הולכים לקבל חיבור מאוד מיוחד של פרופסור ידועה נותנים להם לקרוא
עץ בשלכת
ים כחול,
איש רץ
בימות החול,
ציפור מזמר
על הנף
מטוס גדול כנף,
בית רעפים,
ועלי שלכת
והגיע הזמן שלי ללכת.
כל משתתף צריך להסביר מה ההסבר של השיר, מענין לראות התפלספויות...
בסוף אומרים להם שהוא היה פרופסור למתמטיקה ולא ידע בכלל ספרות...
 

ווילי וונקה

משתמש מקצוען
אשמח לפירוט
הניסוי מתקיים במעלית
מבצעי הניסוי עומדים בתוך מעלית כשפניהם לכיוון מסוים, לגב המעלית. כלומר גבם מופנה לכניסה (כמה אנשים)
וכשהנסיין נכנס למעלית הוא מבצע את ה"נורמה החברתית" המקומית ומסתכל גם כן לאותו כיוון כדי "להיות כמו כולם
 

AdiTec

משתמש מקצוען
הניסוי מתקיים במעלית
מבצעי הניסוי עומדים בתוך מעלית כשפניהם לכיוון מסוים, לגב המעלית. כלומר גבם מופנה לכניסה (כמה אנשים)
וכשהנסיין נכנס למעלית הוא מבצע את ה"נורמה החברתית" המקומית ומסתכל גם כן לאותו כיוון כדי "להיות כמו כולם
נראה לי שניסיתי את זה פעם וזה לא הלך...
 

סוסה כתומה

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אבא שלי השתתף בהרצאה שאחד מהנוכחים יצא לכמה דקות לשרותים
המרצה ביקש מכל הנוכחים שכשהוא חוזר הוא מצייר עיגול על הלוח
וכשהוא ישאל מה זה יענו לו שזה משולש אבל ברצינות בלי צחוקים
ההוא חזר והמרצה משרטט עיגול ופונה לאדם הראשון ושואל מה ציירתי והוא משולש עובר לשני וההוא אומר משולש
וכו' חלק הגדילו לעשות ואמרו נו מה אתה רוצה כולם כבר אמרו לך זה משולש מה יש לשאול כל כך הרבה וכו'
הגיעו לאדם שיצא ונכנס והוא שואל אותו מה ציירתי והוא עונה משולש!!
אחרי שכולם צחקו והמרצה הסביר לו את התרגיל שעשו והרגיע אותו שכולם היו עונים ככה
הוא שאל אותו למה ענית משולש עם תמיד חשבת שזה עיגול ההוא ענה שאחרי שאחד ענה משולש והוא היה בהלם והוא ראה שכולם חושבים כמהו הוא התחיל להתבלבל וחשב אולי הגננת שלימדה אותו צורות התבלבלה או לא לימדה טוב הוא כבר התחיל לחשוב שמי יודע איזה פדיחות היה לו עם משולשים ועיגולים בחיים וכשהגיעו אליו הוא התלבט לרגע אבל לא היה לו נעים שכולם ידעו איזה דפוק הוא היה עד היום אז הוא ענה כמו כולם משולש :)
המרצה כמובן רצה להראות שהחברה יכולה להשפיע על האדם גם בדברים בסיסיים כמו צורות בסיס לחשיבה מעוותת ולגרום לאדם לחשוב אחרת מהמציאות
 

maimai

משתמש פעיל
שמעתי על ניסוי כשיושבים בהרצאה או כל דבר אחר ועושים הפסקה ומחלקים מאכל או שתיה
משתי חברות (למשל פפסי וקוקה או ופלים מן ועוד חברה) ובחלק השני של ההרצאה או ההתכנסות שמים מודעה ענקית של אחת החברות (אפשר גם שיר או כל פרסומת אחרת של החברה) ואחרי הרצאה מחלקים שוב את המוצר משתי החברות המציאות מוכיחה שהרוב יקחו את המוצר מהחברה של הפרסומת!!
 

אמא ועוד..

משתמש מקצוען
ראיתי סרטון של ניסוי דומה לאלו שהוזכרו: נסיין נכנס לחדר המתנה. לאחר זמן מה נשמע צפצוף קל. כל הנוכחים קמו למשך הצפצוף, ואחר התיישבו.
הנסיין הסתכל סביבו בבלבול ובהיסוס- קם גם הוא.
כך במשך זמן מה כל כדקה נשמע הצפצוף וכולם קמו, כשמפעם לפעם בטחונו של הנסיין גובר והוא נעמד גם הוא כחלק מכולם.
במקביל, הגיע תורם של הנוכחים להיכנס לחדר הרצוי- אחד אחרי השני, כך שחדר ההמתנה התרוקן.
וכך הנסיין נותר לבדו בחדר ההמתנה, אולם כששוב נשמע הצפצוף- הוא נעמד. למרות שהיה לבדו..
כחצי דקה לאחר מכן- נכנס ממתין חדש לחדר ההמתנה, כאשר נשמע הצפצוף- הנסיין נעמד והשני שאל מדוע.. תכלס גם הוא נעמד וכך גם המצטרפים הבאים לחדר ההמתנה....


ניסוי נוסף שהופסק מסיבות אתיות ולא נעשה שוב:
פורסמה בקשה להשתתפות בניסוי. המשתתפים חולקו אקראית (בכל אופן זה מה שנאמר להם) ל"מורים" ו"תלמידים" או משהו בסגנון.
נאמר למורים שעליהם לשאול כל פעם שאלה מהדף שלפניהם. אם התשובה נכונה- מעולה. אם התשובה שגויה- עליהם ללחוץ על לחצן הנותן שוק חשמלי קל. כל כמה טעויות עליהם להגביר את הזרם החשמלי.
התלמידים היו מחוברים לחוט שמצידו האחר מחובר ללחצן של המורה, אולם שהו מחוץ לטווח ראייתו -בחדר אחר. הוא רק שמע אותם. מצד שני, לצד המורה שהה החוקר הרשמי של הניסוי.
לאורך הניסוי ה"תלמידים" השמיעו זעקות כאב הולכות וגוברות עם השוקים החשמליים, היה נסיין שאמר לחוקר שאולי צריך ללכת לבדוק מה שלום התלמיד, אולם החוקר אמר לו שלא ידאג והכל בסדר, ושהתלמיד חתם מראש על הסכמה אז אין מה לדאוג.. ואין מה לעשות- עליו להגביר את עוצמת הזרם בהתאם לכללים.. הנסיין המשיך בניסוי במורת רוח, והתלמיד צעק כמה שאלות נוספות עד שנדם כליל. כך היה עם רוב הנסיינים.
בדיעבד הסתבר שרק ה"מורים" היו נסיינים, התלמידים היו משתפים שכמובן לא חוברו לשום זרם.. והניסוי רצה לבדוק ציות לכללים גם כשזה נוגד את המוסר האישי.
הנסיינים פיתחו- בחלקם- תסמיני טראומה כאלה ואחרים לאחר שהבינו כמה הם הסכימו לסכן מישהו רק בשם המחקר והציות לכללים... ולכן מבחינה אתית אסור לחזור על המחקר הזה.
והמסקנה - מזעזעת... (יש עוד ניתוחים למחקר כגון מי ציית יותר, גברים או נשים, צעירים או מבוגרים... זה מזעזע! ושופך אור- או חושך..- על הבנה של ציות אכזרי לבעלי סמכות)
 

graphics B

משתמש פעיל
ניסוי נוסף שהופסק מסיבות אתיות ולא נעשה שוב:
פורסמה בקשה להשתתפות בניסוי. המשתתפים חולקו אקראית (בכל אופן זה מה שנאמר להם) ל"מורים" ו"תלמידים" או משהו בסגנון.
נאמר למורים שעליהם לשאול כל פעם שאלה מהדף שלפניהם. אם התשובה נכונה- מעולה. אם התשובה שגויה- עליהם ללחוץ על לחצן הנותן שוק חשמלי קל. כל כמה טעויות עליהם להגביר את הזרם החשמלי.
התלמידים היו מחוברים לחוט שמצידו האחר מחובר ללחצן של המורה, אולם שהו מחוץ לטווח ראייתו -בחדר אחר. הוא רק שמע אותם. מצד שני, לצד המורה שהה החוקר הרשמי של הניסוי.
לאורך הניסוי ה"תלמידים" השמיעו זעקות כאב הולכות וגוברות עם השוקים החשמליים, היה נסיין שאמר לחוקר שאולי צריך ללכת לבדוק מה שלום התלמיד, אולם החוקר אמר לו שלא ידאג והכל בסדר, ושהתלמיד חתם מראש על הסכמה אז אין מה לדאוג.. ואין מה לעשות- עליו להגביר את עוצמת הזרם בהתאם לכללים.. הנסיין המשיך בניסוי במורת רוח, והתלמיד צעק כמה שאלות נוספות עד שנדם כליל. כך היה עם רוב הנסיינים.
בדיעבד הסתבר שרק ה"מורים" היו נסיינים, התלמידים היו משתפים שכמובן לא חוברו לשום זרם.. והניסוי רצה לבדוק ציות לכללים גם כשזה נוגד את המוסר האישי.
הנסיינים פיתחו- בחלקם- תסמיני טראומה כאלה ואחרים לאחר שהבינו כמה הם הסכימו לסכן מישהו רק בשם המחקר והציות לכללים... ולכן מבחינה אתית אסור לחזור על המחקר הזה.
והמסקנה - מזעזעת... (יש עוד ניתוחים למחקר כגון מי ציית יותר, גברים או נשים, צעירים או מבוגרים... זה מזעזע! ושופך אור- או חושך..- על הבנה של ציות אכזרי לבעלי סמכות)
הניסוי הזה נקרא הניסוי של מילגרם
נעשה בעקבות משפט אייכמן
 

graphics B

משתמש פעיל
יש ניסוים שונים,
מה אנשים יגיבו לילד ששותה אלכוהול ברחוב, האם ידליקו לילד ברחוב סיגריה.
האם יקחו שטר כסף שנפל לאדם לפניהם על הרצפה...
 
D

Deleted 66182

אורח
ניסוי עם סרטון בדקו אם אנשים מרמים אדם עוור שמבקש לפרוט להם שטר כסף או לא.
ניסוי נוסף באמצע הופעה מרתקת עוברת גורילה הלוך וחזור האם שמו לב אליה? לא כי היו מרוכזים בדרמה
ניסוי המדרגות-מס' מדגימים עולים במדרגות במקום ציבורי ועוקפים על מדרגה וכולם עוקפים אחריהם.
ניסוי מיעוטים: מורחים מישהי במייקאפ חום שתראה ממש כושית כולל הידיים והיא עושה הופעה קצרה ומבקשים למלא שאלון על מנת משכל, כמה מרויחה בחודש האם תדע להיות מטפלת רגשית ועוד (תלוי בגיל) לאחמ"כ היא שוטפת ומסירה הכל ושואלים עליה שאלות זהות מה המסקנה?
ניסוי דגני בוקר- 3 קבוצות של ילדים:1. לוחצים על לחצן ויוצא דגני בוקר. 2. לוחצים על לחצן ולא יוצא כלום. 3. לוחצים על לחצן לפעמים יוצא ולפעמים לא. איזו קבוצה תלחץ הכי הרבה? (נו תנחשו..)
ניסוי חברתי מדעי: 3 קופסאות אורז מבושל.
1. שמים במקרר ולא עושים איתה כלום 3 ימים. 2. פותחים את הקופסא השניה ואומרים מחמאות!כמו: איזה אורז משובח, טעים עסיסי, ועוד. הקופסא השלילית מקבלת מילים שליליות ביקורת קטלנית וכיו"ב...
נסו ותווכחו.(עשיתי את זה וקופסת האורז הנזופה היחידה שהעלתה נקודות שחורות!!!) כנ"ל עם הנבטה של קטניות (אסור בשמיטה)
ניסוי נוסף: הבת של הסגנית תעשה משהו חרחג/מעצבן ובת נוספת ללא יחוס תעשה אותו רעיון לאחר כמה ימים. מה התוצאות...
בהצלחה
 
D

Deleted 66182

אורח
ברור שאלו שלפעמים מקבלים ולפעמים לאילחצו הכי הרבה...ניסוי זה בא להמחיש את נושא הגבולות, כמה ילד "ינדנד" למחנך.
ילד שיודע שלא יקבל-מתייאש
ילד שיודע שיקבל-פיתו בסלו ולא צריך לנדנד להוריו
ילד שמקבל באופן לא מספיק עקבי עלול להיות "מנדנד" ולבדוק שוב ושוב גבולות, תשומת לב ועוד (בגדול...)
 

קודם כל-בן אדם.

משתמש פעיל
אנחנו עשינו פעם ניסוי (כפול) לא מכוון. עם תוצאות מעניינות.
היה לנו פעם פרויקט בשיעור מדעים-לערוך ניסוי כלשהו, עם מחקר מקדים, תוצאות, וכו'.
בהגשת הפרויקטים-אחד הניסויים שהוצגו- (ניסוי מוכר)-משמיעים צליל קול חורק.
בעוצמה שרק צעירים (עד גיל -40) יכולים לשמוע. (משהו כזה)
מה שקרה בפועל-כשהושמע הצליל, וכולם נרתעו מהחריקה-בדיוק נכנסה המורה הכי קשוחה, ומכובדת בתבל.
כשלא הבינה מה כולם קופצים-הסבירו לה את הניסוי, שרק צעירים וכו' שומעים.
והיא לא הייתה מוכנה לקבל את זה.
היא בקשה שוב, ושוב שישמיעו את זה, וכל פעם טענה שהיה רעש, ולכן לא שמעה, או שהמצאנו וזה לא פעל, וכו' :LOL:.
ואז היא ניסתה לקרוא לעוד מורות צעירות-שיוכיחו שלא היה כלום.
וחלקם שמעו, וחלקם לא, היה מאוד מעניין לראות את התגובות של כל המורות!
זה היה בסוף הניסוי הכי מעניין!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קל

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:ד כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:ה קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:ו נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:ז יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:ח וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה