אשמח לפירוטיש גם את ניסוי המעלית שהוא גם ניסוי מוכר
הניסוי מתקיים במעליתאשמח לפירוט
נראה לי שניסיתי את זה פעם וזה לא הלך...הניסוי מתקיים במעלית
מבצעי הניסוי עומדים בתוך מעלית כשפניהם לכיוון מסוים, לגב המעלית. כלומר גבם מופנה לכניסה (כמה אנשים)
וכשהנסיין נכנס למעלית הוא מבצע את ה"נורמה החברתית" המקומית ומסתכל גם כן לאותו כיוון כדי "להיות כמו כולם
הניסוי הזה נקרא הניסוי של מילגרםניסוי נוסף שהופסק מסיבות אתיות ולא נעשה שוב:
פורסמה בקשה להשתתפות בניסוי. המשתתפים חולקו אקראית (בכל אופן זה מה שנאמר להם) ל"מורים" ו"תלמידים" או משהו בסגנון.
נאמר למורים שעליהם לשאול כל פעם שאלה מהדף שלפניהם. אם התשובה נכונה- מעולה. אם התשובה שגויה- עליהם ללחוץ על לחצן הנותן שוק חשמלי קל. כל כמה טעויות עליהם להגביר את הזרם החשמלי.
התלמידים היו מחוברים לחוט שמצידו האחר מחובר ללחצן של המורה, אולם שהו מחוץ לטווח ראייתו -בחדר אחר. הוא רק שמע אותם. מצד שני, לצד המורה שהה החוקר הרשמי של הניסוי.
לאורך הניסוי ה"תלמידים" השמיעו זעקות כאב הולכות וגוברות עם השוקים החשמליים, היה נסיין שאמר לחוקר שאולי צריך ללכת לבדוק מה שלום התלמיד, אולם החוקר אמר לו שלא ידאג והכל בסדר, ושהתלמיד חתם מראש על הסכמה אז אין מה לדאוג.. ואין מה לעשות- עליו להגביר את עוצמת הזרם בהתאם לכללים.. הנסיין המשיך בניסוי במורת רוח, והתלמיד צעק כמה שאלות נוספות עד שנדם כליל. כך היה עם רוב הנסיינים.
בדיעבד הסתבר שרק ה"מורים" היו נסיינים, התלמידים היו משתפים שכמובן לא חוברו לשום זרם.. והניסוי רצה לבדוק ציות לכללים גם כשזה נוגד את המוסר האישי.
הנסיינים פיתחו- בחלקם- תסמיני טראומה כאלה ואחרים לאחר שהבינו כמה הם הסכימו לסכן מישהו רק בשם המחקר והציות לכללים... ולכן מבחינה אתית אסור לחזור על המחקר הזה.
והמסקנה - מזעזעת... (יש עוד ניתוחים למחקר כגון מי ציית יותר, גברים או נשים, צעירים או מבוגרים... זה מזעזע! ושופך אור- או חושך..- על הבנה של ציות אכזרי לבעלי סמכות)
נו מי?ניסוי דגני בוקר- 3 קבוצות של ילדים:1. לוחצים על לחצן ויוצא דגני בוקר. 2. לוחצים על לחצן ולא יוצא כלום. 3. לוחצים על לחצן לפעמים יוצא ולפעמים לא. איזו קבוצה תלחץ הכי הרבה? (נו תנחשו..)
ברור שאלו שלפעמים מקבלים ולפעמים לאילחצו הכי הרבה...ניסוי זה בא להמחיש את נושא הגבולות, כמה ילד "ינדנד" למחנך.נו מי?
על מה הניסוי?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קל
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:ד כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:ה קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:ו נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:ז יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:ח וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו: