כללי מתי להגיד לא ללקוח? או שאין דבר כזה...

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
לקוח שאני מעצבת לו מודעות לעיתונים יומיים ושבועיים התקשר על הבוקר כי הוא רוצה להכניס מודעה למחר, מה שאומר שאני צריכה לעצב אותה ולהתאים ל-3 עיתונים וכמובן לשלוח להם ולוודא שזה הגיע.
עד כאן הכל בסדר.
רק שמה שהלקוח לא יודע זה שאני תיכננתי נסיעה ופגישות חשובות להיום - אבל מה אני יכולה לומר לו? אל תפרסם כי אני לא יכולה לעצב לך ואחזור רק ב-1:00 בלילה הביתה???
בלית ברירה אני מבטלת את הנסיעה בשעה המיועדת ומקווה שגם אם אסע שעה שעתיים אחרי (באוטובוסים / מוניות שעושים סיבובים אין סוף - לעומת האוטובוס הישיר שתיכננתי לקחת) אני אספיק את כל הדברים שתיכננתי - ואני בספק רב אם כן...
אז מתי אפשר להגיד ללקוח לא?
 

eshkolit

משתמש רשום
פעם אחת תגידי לא יכולה אחר כך הוא כבר ירוץ אחריך שבוע מראש הוא יראה שהוא אולי נותן לך מודעות לעצב אבל הוא לא הבוס שלך בלנהל לך את החיים
אל תדאגי הוא לא ירוץ למשהוא אחר הוא מקסימום יוותר על הפרסום להשבוע וילמד את הלקח
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
את צודקת אם היה מדובר במשהו ש"לא נורא אם נתחיל לפרסם משבוע הבא" אבל כשמדובר במלון שהזמין רב מפורסם למלון לשבת הקרובה ומעניין שהציבור יידע על זה - אי אפשר לוותר השבוע על פרסום...
 

pessi&chani

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יש אופציות

דבר ראשון לא לשכוח להאמין באלוקים שהוא ידאג לך מקסימום ללקוח אחר אם הוא ילך (ואם באשערט לך...)
כמובן שאם הנסיעה לא דחופה ויכולה להיות גם מחר אז תקבלי אותו, כי לא דוחים לקוח סתם.

שנית, את יכולה להעביר את העבודה לגרפיקאי חילופי כמובן שאת מכירה וסומכת ויודעת שהוא יעשה מה שהלקוח רוצה ומתאים לדרישות ולסגנון שלו (הלקוח לא חיב לדעת אפילו מזה יש לך אפשרות להיות שותפה או לעשות הסכמים עם בעלי מקצוע) ואז מקסימום לא את קבלת את הכסף אבל נתת מקסימום שרות ללקוח ולא הפסדת אותו.

:)ולזכור: העבודה היא לא כל החיים , כל החיים הם עבודה.
(על המידות, האמונה, האנושיות וד"ל)
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
קודם כל את צריכה להחליט מה את - גרפיקאית שיש לה שעות עבודה מסודרות, או אחת שעובדת בשעות הפנאי...
אם אין לך שעות מסודרות, כל החיים את תריבי עם לקוחות כי גם ב-1:00 בלילה הוא יזכר שהוא צריך משהו לבוקר, ובימים שבדיוק תככנת משהו תצטרכי לוותר ולבטל וכו' ולא תמיד אפשר.
ואם יש לך שעות מסודרות ועליך להעדר, דבר שקורה - מה זאת אומרת הוא לא יודע מזה?
יש רשימת תפוצה במייל שמקבלת מראש שביום זה וזה לא אעבוד כל היום ועמכם הסליחה, אני מבקשת להקדים הזמנותיכם שלא תתקעו אח"כ...
אלא אם כן הוא לא לקוח קבוע, ואז את יכולה לדחות אותו, שהודעת מראש שהיום לא תעבדי ותשמחי לקבלו מחר.
כלל: לקוח שמשלם בטוח שהוא חשוב יותר מכל תוכנית אחרת, ואת צריכה לתת לו את ההרגשה הזו.
 

ruti

משתמש רשום
חשוב מאוד שהוא יידע שהוא ביטל לך תוכניות
ותאמרי לו שאת לא תסכימי פעם הבאה לקבל עבודות מהיום למחר.....
אני חושבת שזה יגרום לו לתכנן את עצמו מראש פעם הבאה
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
אז ככה:
1. הנסיעה דחופה מאוד מאוד...
2. הדאגה שלי היא לא על הכסף. הייתי מוכנה לשלם כדי לא לעשות לא את העבודה. העניין הוא - מה? אני אתקע לקוח? נכון שהוא הודיע מאוחר אבל הוא חייב את זה להיום ואני הגרפיקאית שלו. זה רק אני כזאת?!
3. חשבתי על האפשרות למצוא מישהי אחרת שתעשה את העבודה אבל זה קצת קשה למצוא בחצי שעה מישהי שתוכלי לסמוך עליה - ועוד יותר קשה זה להעביר לה את כל החומר הפתוח שהיא צריכה לעבודה... - כבר עדיף לי לעשות את זה בעצמי כמה שיותר מהר...
4. שעות עבודה מסודרות - אין דבר כזה אצל גרפיקאי עצמאי - במיוחד אם הוא עובד מהבית!!!
השעות ה"מסודרות" שלי הן מ-9:00-15:30 אבל תמיד יהיה את הברושור שצריך למחר ואת עיתון הבחירות שאם לא תעבדי עליו כל הליה אז לא יהיה שווה כלום...
וזה לא שאין דבר כזה להגיד לא. ביקשו ממנו לעצב עיתון בית ספר השבוע ובגלל הנסיעה הזו לא לקחתי אותו כי ידעתי שלא אספיק עד סוף השבוע. בתחילת השבוע סיימתי את כל מה שהתחייבתי ללקוחות כדי שאוכל ליסוע בראש שקט - ופתאום זה...
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לא פשוט.
קשה לומר לא ללקוח כשאת יודעת שהוא חייב משהו.
חבל שהוא לא נזכר בזמן.
אין לי תובנות, אני מזדהה
ומאוד מבינה מה שכתבת על עבודה מהבית - שעות זה לא שעות, מתי שמתקשרים את זמינה כי הרי זה רק לגשת לשני'ה לחדר הסמוך ואת כבר בעניינים...

אני משתדלת לומר ללקוחות מה צפוי בשבוע שבועיים הקרובים (אם יש דברים חריגים).
 

esti1

משתמש צעיר
ראשית, הרגשת המחויבות ללקוח שלך הוא חיובי והכרחי לחלוטין.
שנית, אני בעד שקיפות עם הלקוח. בסופו של דבר, הוא גם בן אדם, שמבין שיש דברים שקורים שהם לא תמיד בשליטתינו.
(וזה עובד לשתי הכיוונים. שפתאום הלקוח חייב משהו עכשיו דחוף, נו, קורה....)
יש מצב שאת עושה את זה על הבוקר?

ועוד משהו, אני עובדת מהבית, ויש דווקא שעות מסודרות מאוד. בבוקר ובערב. אני זמינה במהלך הצהרים, אך לא יותר מזה. אני על תקן אמא...
 

אוהב0ישראל

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
שני דברים:

1. אני מקווה מאוד שהתמחור שלך בזמן לחץ כזה שונה מהותית מתמחור רגיל.

2. אני הייתי קונס אותו באי הגהות. כבר קרו לי מקרים כאלה, שאז הלקוח היה חייב לסמוך על ההגהה שלי, ללא שום אופציה מצידו לבקר/לשנות פרסום.
 

חרדישערית

משתמש רשום
לוקחים תוספת על שעות נוספות, ומשלמים בה מונית ספיישל.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני לא מבינה. אצלנו יש חנות נעליים שרגילה לפתוח בין 10:00-19:00 רצוף. אם אני (לקוחה קבועה) מגיעה בשעה 14:00 והוא מספר לי שהיום הוא סוגר בעוד דקה, כי יש לו חתונה מחוץ לעיר, ואני זקוקה לנעליים בדחיפות כי הקודמות נקרעו, זה צודק שהוא יכעס עלי? זה צודק שהוא יקח תוספת? אני מגיעה לקבל שרות בזמן מקובל, לא ביקשתי שום דבר יוצא דופן!
אני גרפיקאית שעובדת מהבית כל יום בין 9:00-14:00 ובערב מתי שבא לי. אם לקוח מגיע בבוקר, אני חייבת לתת לו שרות, או לומר לו שהפעם, חד פעמי, אינני בבית (בלילה זה שונה. אני לא חייבת אז לאף אחד). אם לא הודעתי מראש למה שאכעס עליו? ומהיכן ההצדקה לקחת יותר או לקנוס אותו?
אלא אם כן יש כלל שאסור להזמין עבודה מהיום להיום. אני לא מכירה הרבה גרפיקאים שיש להם כלל כזה.
 

eshkolit

משתמש רשום
כל אחד חושב שגרפיקאי לא עובד הוא רק לוקח מהאינטרנט גופנים הוא לוקח רקע רק מהמחשב תוך 10 דקות המודעה מוכנה אתם מכירים את זה או רק אני אנשים לא יודעים להעריך עבודת מחשב איזה שתהי'ה לא משנה, ולכן כשלקוח מביא מודעה ברגע האחרון אני לא מדברת על תוכניות שהיו לי אני מדברת על זה שהוא מסכן את המודעה שלו גם באי דיוקים גם בפישולים וגם את השם של הגרפיקאית הוא מסכן ולכן זה לא פייר לבוא ברגע האחרון למה לא נזכרת קודם אם יכולת?
תמיד יש מקרים שאין ברירה אלא הרגע האחרון אבל קח את כל הסיכונים על אחריותך וגם אני לא יחתום את שמי על עבודה של הרגע האחרון
ברור שלא דומה עבודה של שבוע מראש לרגע מראש למרות שבד"כ האסימון נופל בשעת האפס אבל קודם חשבתי שבוע וכאן אפילו לחשוב אין זמן תסכימו איתי שחלק ניכר מהעבודה של גרפיקאי היא בראש
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
ckus, בעולם הגרפיקה לא מקובל לתת עבודות מהיום להיום - זה לא אומר שאם מגיעות עבודות כאלו אומרים להם לא - אבל גרפיקה היא הרבה יותר מורכבת מרק לשבת מול המחשב במשך חצי שעה - שעה ולעצב מודעה. התהליך מתחיל הרבה קודם (כמו שהזכירה eshkolit). ולכן אם תבואי לקנות נעליים - המוכר יישאר בשבילך עוד כמה דק' - כי זה הזמן שייקח לך לבחור נעליים - בעיקר אם את יודעת שהמוכר ממהר. אבל בגרפיקה זה לא הלקוח צריך למהר בגללך - זה את צריכה למהר בגללו - בעיקר שזה לא עניין של כמה דקות - לכן הדוגמא שלך אינה רלוונטית.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אז תגידי לו שאת לא עובדת מהרגע להרגע. העניין שאת יוצאת לא רלוונטי פה.
אדם שעובד צריך בכל מקרה לתת שרות בשעות העבודה הרגילות שלו, וזה לא משנה אם הוא מוכר נעלים, גרפיקאי או עו"ד, אלא אם כן סיכם אחרת מראש.
אם הבעיה שאת צריכה ללכת - למה שלא תגידי מראש לכל אלו שעלולים לבקש בדיוק באותו יום?
ואם הבעיה שאת לא נותנת עבודה מהרגע להרגע תכיני מחירון על כאלו עבודות, אבל זה לא קשור לנושא הנ"ל.
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
ckuh, כמו שהסברתי - גרפיקה זה לא מקצוע כמו שאר המקצועות - וכגרפיקאי אני מצפה שתבין את זה - אלא אם כן אתה לא...
חוץ מזה, מה זה לעדכן את כל מי שעלול לבקש עבודה?
בתחילת השבוע סגרתי את כל הדברים שלקוחות ביקשו ואף הדגשתי בפניהם שיאשרו או יבקשו תיקונים בהקדם כי אני רוצה לסיים לפני הנסיעה, אבל הלקוח הזה, אע"פ שהוא קבוע, לא יצר קשר וביקש דבר בשבך כל הימים האלה. הייתי צריכה לנחש שביום הנסיעה הוא יצטרך משהו? או אולי להתקשר לכל הלקוחות שעבדתי איתם אי פעם ושאול אם יש להם משהו דחוף? או אולי לפרסם מודעה בעיתון???
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
מותר להגיד ללקוח קבוע את שלש המילים המפחידות "אני לא יכול/ה!"
אף אחד עדיין לא מת מזה. מותר להיות אסרטיביים ולומר זאת בשיא הטבעיות. וזה לא עניין של כסף או כל מה שלא יהיה.
ומי שדורכים עליו, שלא יתלונן, כי הוא בהתנהגותו הזמין את זה.
בשבוע שעבר דחיתי מישהו של הרגע האחרון בעבודה של 6500 ש"ח בלי למצמץ. אל תדאגו - הוא יחזור ועוד איך. בפרט אחרי שעבר כל כך הרבה אנשי מקצוע שלא היה מרוצה מהם.
ודרך אגב, הוא כבר התקשר שאעזור לבעל המקצוע התחליפי בכמה קבצים וכו'....
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אם זו נסיעה דחופה, ואת חייבת לנסוע, לדעתי את יכולה לומר שאת לא יכולה עכשיו.

הרי אם בדיוק באותו יום היה סוגר איתך לקוח אחר עבודה שתיקח כל היום, מה היית עושה? כל זמן שלא קבעתם מראש על היום הזה בדיוק שתהיי פנויה בשבילו, אני לא רואה שיש לך שום מחויבות!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה