משמעות השמות של הניקוד.

  • פותח הנושא אליהו פריד
  • פורסם בתאריך
א

אליהו פריד

אורח
מעניין לדעת מהן המשמעויות של שמות הניקוד.
למה קמץ קרוי קמץ?
ולמה צירה, צירה?
ולמה סגול, סגול?
וכו' וכו'

רעיון מעניין שעלה בדעתי.

ישנם דברים שצריך לאחוז בהם
וישנם דברים שאסור לאחוז בהם אלא להניח להם להיות.

אדם אוחז בכדור בכף-יד קמוצה, ואילו חול לדוגמה הוא יאחז עם יד פתוחה

ומכאן לקמץ ופתח.
כאשר אדם מחזיק מים בכף פתוחה המים נשארים בכפו ואינם נוזלים ונראה כפתח
ברם, אם יקמוץ האדם את ידו המים יטפטפו ויווצר כף + טיפה כדוגמת הקמץ
לכן הקמץ הוא כמו פתח + טיפה מתחת
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
קודם כל יש לדעת את האיות הנכון של שמות הנקודות.
איתא בספר דקדוקי הטעמים לר' אהרן בן אשר בעל המסורה המקובל ע"י הרמב"ם ורוב קהלות ישראל וז"ל: שם הנקודות - קָמְצָה, פָּתְחָה, צְרֵי, סֶגוֹל, חֹלֶם, שֻׁרֶק, חִרֵק.
סדר שוא המשרתת לכל האותיות וכו', עכ"ל.
בספר מסורת המסורת לר' אליהו בחור הוא כותב שבעלי המסורה לא הבדילו בין כמה תנועות, וקראו לכמה מהם בשם אחד, דהיינו קמ"ץ הוא שם כולל לקמ"ץ רחב הידוע, וגם לצר"י. פת"ח הוא שם כולל לפת"ח רגיל, וגם סגו"ל. אחריהם באו הראשונים, והבדילו מעט ביניהם בזה שקראו לקמץ - פת"ח גדול, ולצר"י - קמץ קטן. ולפת"ח - פתח גדול, ולסגול - פתח קטן.
רש"י קורא לחולם - מלא-פום, והאשכנזים קורים כן ל"אוּ", המדקדקים קורים ל"אוּ" שורק, והאשכנזים קורין כן לשלש נקודות, והמדקדקים קורים לשלש נקודות - קובוץ.
כל זה צריך לדעת כדי לעמוד על סודן של דברים.
יש הסוברים שהיה קיים הבדל ויזואלי בין קמץ רחב לקמץ חטוף, דהיינו שקמץ רחב היה נראה כפת"ח ומתחתיו נקודה קטנה להודיע שהוא רחב; וקמץ חטוף היה קו אפקי ומתחתיו משוך קו אנכי, במשך הדורות נטשטשו הווריאציות העדינות האלה.
 

Ok - מירי טריטל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
יש הבדל אם אתה שואל על שמות הניקוד ביחס לצורתם או ביחס להגייתם.
התנועות נקראות על שם האופן בו הן נהגות, לדוגמא: קמץ- פה קמוץ, פתח- פה פתוח, שורוק- שריקה.
הצורה של הניקוד אולי אמורה להביע את אותו דבר, אבל לא הוכח.

פעם מישהו אמר ששורוק הוא ו' עם נקודה בתוכו וזה דומה למשרוקית. נו, נו... לא נראה לי שיש משרוקית כזו.
(בכ"א, רעיון נחמד עם הטיפה)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה