מצוקה ליטאית בשלושה חלקים

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מוישה מרצבכר

חלק ראשון

מוישה מרצבכר היה בחור טוב מבית טוב, בישיבה תיכונית בסוף שנות ה-70, כשר' ברוך מרדכי התחיל את המחנה הראשון של בני תורה הוא הצליח לשכנע אותו יחד עם ר' יענק'ב קמפלינסקי שאין לנו שיור רק תורה, ועד מתי אתה פוסח על שתי הסעיפים.

ר' יענק'ב סחב אותו לישיבה בעזתה אצל ר' יששכר, והוא נשרף, כמעט כולם נשרפו אז.

הוא העריץ את ר' יששכר וראה בו מייצג במהותו את תפיסת ה'נאר תיירה' הוא הפך אותו למודל לחיקוי. מוישה היה השוער הכי טוב בישיבה בכל הזמנים, וכשרמי"ם אחרים רצו לזרוק כל מיני כאלו שיצאו לשחק יותר מידי, ר' יששכר נלחם עליהם כמו שרק הוא ידע. ועד יומו האחרון היה ר' יששכר גאה בהם ובבתים שהקימו.

מוישה התבגר, התמסד, הלך לחברון כשהיתה עוד בגאולה שם אחד מהאלטערער'ס שידך לו את אחותו, בחורה טובה מבית טוב ובעיקר בחורה מבית שנמצא בתוך ההוויה הישבתית.

בתחילה הם גרו בדירונת טחובה בשטראוס, כשקמו השכונות שכמעט מחוץ לירושלים, הם עברו להר נוף, אמא שלו שתל אביבית בורגנית היתה, שמחה שהבן שלה מצא מקום שאפשר לחיות בו והכלה תהיה מאושרת.

הגברת מרצבכר שפקחית היתה, אבל בעיקר אידאליסטית, ילדה תריסר ילדי חמד שפיזזו בשכונה, והפכו לחלק מהנוף של משנה וגמרא. וכשהיו מאחרים היו מדדים עד לבוסטון.

ומוישה, למד בכולל בבוקר, אחר הצהריים היה ר"מ בישיבה לצעירים מצויינים בדוד ילין אצל הרב קופרשטוק ובסדר שלישי היה לומד בבית כנסת שליד הבית.

כשהגדולה הגיעה לפרקה והייתה כבר בו' סמינר, שודכה עם בחור בכיר שהסתפק במחיר טוב, בסך הכל שני שליש דירה בביתר לא כולל משכנתא. בחור צנוע, ממשפחה טובה.

זה לא מעט למשפחה ברוכה טפו טפו. דירה עלתה תשעים אלף דולר ועוד היו מענקים של המדינה ושל הקבלן ולמוישה נשארו שלושים אלף דולר לגלגל מלבד הוצאות בגדי שבת ויום טוב שכירות ותזמורת אולם ופרחים מתנות ושדכנעס' געלט כמנהג בעלי בתים חשובים פה.

אבל מוישה נמר צעיר הצליח לצרף את חמישים אלף הירוקים החדשים לגלגל החובות שלו. משכנתא הוא לא יכול היה להוסיף על הדירה הממושכנת בלאו הכי. והרבנית לא בדיוק עבדה עם 12 ילדים בבית. לא שווה פשוט, היא תפסיד הבטחת הכנסה ומטפלת.

הוא היה זה שפירנס. הרב קופרשטוק שילם טוב יחסית אבל כמה זה טוב? אלף דולר, המון. ולא נשכח את הכסף של הכולל אצל ר' חיים סטניצקי, שם מוישה היה מהיושבים ראשונה, וכל הצעירים באו לדבר איתו בלימוד, תוסיפו לזה דתות וקצבאות איכשהו בשביל לשרוד.

בערב הוא היה נכנס לבית הכנסת לוקח מזה אלף מחזיר להוא אלפיים. פעם בכמה חודשים נכנס לקופרמן או לפיינגנבוים במיר. היו לו חברים במיר כך שהוא הסתדר עם ערבים.
 
נערך לאחרונה ב:

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מוישה מרצבכר

חלק שני


כשמוישה חיתן את הרביעית, ביבי חתך את הקצבאות אחרי שהלפרט משך אותם למעלה, והרב קופרשטוק סגר את הישיבה הקטנה. ומוישה, למרות שהיה מאוד שמח בחלקו, עם חתנים ממש א-שיינע אתרוגים, נשאר בפלונטר.

לגלגל חצי מליון שקל חוץ ממשכנתא שאין מאיפה לכסות זה כבר סיפור לא פשוט, החברים במיר כבר לא מספיקים, והגלגל כבר לא מחזיק את עצמו.

אם הוא חשב שהם יוצאים מהבית הוא גילה שזה רק הולך ומתרחב, הם באים לשבתות ונשארים אחרי לידות וכמובן צריך לקנות להם עגלות ואת השאריות של שבת היו אורזים לזוג שיגיע לשבת שיהיה להם משהו לאכול השבוע, זוג צעיר סך הכל בקושי מקבלים משהו מהכולל ומילויי מקום. והוא איש של בית מאוד רוצה לראות את הנכדים.

הוא מוצא את עצמו אורב לאברכים בבית הכנסת כל לילה לגייס ערבויות והבנות שנשארו היו מתחרות ביניהן שוב ושוב על החיוג החוזר למי עונים ראשון בגמ"ח.

והוא, הוא אברך בסך הכל בן ארבעים ושמונה עם חובות ובלי עבודה. שבעה פיות להאכיל בבית, לא כולל שכר לימוד ומחנות קיץ.

אבל כשהוא ראה את הילדים והנכדים הוא חשב שזה שווה שהוא ככה לא רואה אותם כמעט, הנה עשר חמש עשרה שנה אני מסיים, ואז אוכל ללמוד בנחת, וגם לרוות נחת.

בערב אחד של משבר ראה אותו וועלועל פרוש, מ'ספרד'. ואמר לו, תגיד לי מה יהיה? זה לא תכלס' ככה. ומוישה אומר לו, איך וויס? זורמים, בורוך השם.

אני רואה איך אתה מגיע בערב לבית הכנסת או לכולל אצל הרב רובין, חסר לך כאן אלף דולר שם אלפיים, אני מניח שאני לא רואה כמעט כלום, אבל אתה לא מגיע כמו פעם רגוע, אתה נכנס כמו רוח סערה. נראה לי שמאחורי האלף פה אלפיים שם, יש עוד אלפים רבים, ומוישה לא ידע איפה לשאת את עצמו, הוא נחשב לאברך חשוב בשכונה.

נו, מה אפשר לעשות? שאל.

וועלוועל לחש לו שאף אחד לא ישמע, אולי תיסע קצת, אתה יודע, תביא משהו משם.

הוא חייך במבוכה. אמנם פעם התגנבה לו מחשבה כזו ברגע של ייאוש, אבל הוא לא העיז אפילו להוציא את זה מהפה אז הוא רק אמר תודה רבה וחשב, אני? מוישה מרצבכר, בחור טוב מבית טוב בתל אביב יסע לסיבוב? אני אדפוק בבית של מישהו כמו איזה שנורר ואבקש הכנסת כלה, ודמיין את אמא שלו מתהפכת בקברה שבבית העלמין ירקון.

הוא סיפר לחבר מייבין את מה שוועלוועל אמר, ככה לפי תומו, כאילו בצחוק, רצה לראות את התגובה. ההוא כזה שהסתדר לבד עם חתונות הילדים שלו, כי היה יותר מקושר והיו לו פחות ילדים וגם כמה דירות להשקעה, הבין את המצב ודאג כבר באותו ערב לאסיפה דחופה לכל החתנים של מוישה וסיפר להם כמה השווער שלהם מגלגל, הם לא היו בשוק, הם ראו אותו. בקושי מכיר את הנכדים, הסוכר שלו כבר לא משהו והם חששו גם על הלב.

כמובן שהיו גם כאלו שהיה להם מה להגיד, אולי שהשוויגער תצא קצת מהבית ותתחיל לעבוד ושיפסיקו לקנות ספרינג בשבת. אבל השאר הבינו את העניין והרימו מגבית להוציא אותו מהבוץ, נכון הם חברהמנים, חלק בכל אופן אבל סכומים כאלו הם לא יודעים איך להתחיל לספור, אבל הם לא יתנו לשווער האהוב שלהם ליפול והם רצו מחבר לחבר, לקחו מ'סלונים' הוראות קבע והגיעו לעשרת אלפים דולר סכום יפה, בפרט שהדולר היה אז 4.60. אבל זה לא מה שיציל את מוישה.

כשמוישה היה חוזר בערב הביתה והגברת ניסתה לספר על בעיה של אחד הילדים בחיידר או שיניים שהקטנצ'יק של השלישית הוציא הוא היה מנסה לחייך חיוך קלוש כדי להראות שהוא בעניינים.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
השבעים, או לכל הפחות ה-70
לחברון כהיתה עוד בגאולה
כשהיתה.
מהאלטערערס'
מהאלטערער'ס
כשקמו השכונות שכמעט מחוץ לירושלים, הם עברו להר נוף,
הר נוף זה כמעט מחוץ לירושלים? ומה זה רמות? בחוץ לארץ?
מומלץ להוסיף כמה פסיקים פה ושם.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אורב.
היו מתחרות ביניהם
ביניהן.
כמובן שהיו גם כאלו שהיה להם מה להגיד, אולי שהשוויגער תצא קצת מהבית ותתחיל לעבוד ושיפסיקו לקנות ספרינג בשבת.
:D
הסיפור כתוב היטב, למעשה - מדובר בתסריט מוכר מדי...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מוישה מרצבכר

חלק שלישי




יום אחד מצא עצמו מוישה מרצבכר על המטוס בדרך ללונדון הבירה, מצויד בהמלצה מרב השכונה ומראש הכולל שלו, יוצא לדרך חדשה.

חצי שכונה הוא פגש שם, המבינים גם ידעו לספר לו שלונדון לא משהו בתקופה הזו וצריך לעבוד קשה, נמר אמנם הוא תמיד היה, אבל צעיר הוא כבר לא. וכשחזר וספר את הכסף הבין שבקושי כיסה את הטיסה ומכאן לא תבוא הישועה.

גם אכל גם לקה ואף אחד לא שילם לו.

הוא נשאר בארץ עוד כמה חודשים, אבל הגמחים חיכו, וולעוועל שכנראה חזר ממקום אחר ועוד כמה חברים טובים אמרו לו סע, סע שוב, בסוף תצליח. והוא נסע, פעם לארה"ב ופעם לווינה אפילו לברזיל הוא הגיע, סך הכל חזר עם סכום סביר שנתן לו לצוף מעל המים ולהמשיך לחיות.

הוא כמעט שכח שהוא בחור טוב מבית טוב תל אביב, אולי אפילו התחיל להתאהב במקצוע החדש.

בין לבין הכיר לו מישהו את יום טוב, דרייבער ישראלי לישראלים בישראל, כן. כך הוא ניצל את הזמן בימים שהוא בארץ היה מתגלגל בשעות לא שעות מהרצליה פיתוח עד ראש פינה, עבור דרך ראשון לציון ופגישות ברמת אביב וברמת גן. הוא בכלל לא ידע שגם בארץ יש כתובות. אבל זה השלים הכנסה לשבועות שהוא כאן.

כך התגלגל לו ר' מוישה שהוא בסך הכל אברך חשוב, עד שסיים לחתן את בנותיו, ובניו. מכר את דירתו וכיסה את כל חובתיו, כמעט.

ואז מוישה ניסה לחזור לחיים נורמליים, ללמוד שמונה שעות בכולל כמו עם כבר אין לו סבלנות ואין לו ריכוז. לכולל בעלבתים? הוא? שישב מהראשונה בכולל של ר' חיים סטנייצקי, והרים את כל הכולל על הרגליים בהגדרת יסוד בצווי דינים בר' חיים?

אולי למצוא שטעלע חדשה, הוא ניסה אבל כנראה שהוא כבר לא מעניין, אפילו ר"מ כיתה ד' בחיידר הוא חשב לנסות, אבל מי יקח אותו כמעט בן שבעים עם נסיון בישיבה קטנה לפני שלושים שנה.

סתם לנסוע לנכדים, בסתם יום של חול? הוא בקושי מכיר אותם.

נמר היה מוישה כבר אמרנו.

יצא לחו"ל, הנה כבר מתחילים לחתן נכדים. להמשיך את ה'מסורת' ולרוות קצת נחת מהנינים.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אויייי (אנחה מקצה העולם ועד קצהו)...

בכל רגע, בכל משפט, אני מוצאת אותי מחייכת לעצמי חיוכים עצובים...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
סיפור עצוב מהחיים.

מזכיר לי את הדירה במתנה.
יא יא
משום מה חשבתי שהוא היה מזמן, אני רואה שלא עבר כל כך הרבה.
המעניין הוא שהסיפור נכתב על ידי דיו וקסת, הציטוטים רשומים ע"ש עבדקן ומי שזכר לדמות את הסיפור הוא לא אחר מאשר הדוויג. מרתק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה