כבוד הרה"ח המיצר בצרתן של ישראל שליט"א
ברצוני להציע כיוון חשיבה לענין פיתרון מצוקת הדיור "מחוץ לקופסה":
פעם "לפני הרבה שנים" כשרצו להקים ישוב, הוא היה חייב להיות ליד מקור מים, ליד מקום תעסוקה, בקרקע פוריה לגידול חקלאי, סמוך ליישובים נוספים או מוקף חומה גבוהה.
דברים רבים השתנו, אלא שהראש נשאר מקובע בתפיסות שעבר זמנם:
השטח יכול להיות מדברי- אין לאף אחד תוכנית לגדל תבואה סמוך לביתו. עבור מים אפשר למשוך צינור לכל מרחק שידרש.
בקשר לתעסוקה- ל"אברכים" מספיק בית מדרש עם ספרים, לבעלי בתים ולנשים מספיקה תחבורה נוחה, מלבד זאת שיש הרבה תעסוקות שמספיק ,חדר' עבורם.
לשמירה מספיקה גדר, ולמה שהיא לא תועיל, גם חומה לא תועיל.
אפילו לרצון לגור סמוך להורים יש פיתרון כשבונים סמוך לרכבת או לכביש ראשי, יחסי המרחק בארץ השתנו לגמרי בשנים האחרונות. (גם הקושי לשכנע משפחות לגור רחוק, הוא בעיקר משום שאין המחיר זול שם יותר בצורה קיצונית, משא"כ בהצעתי וכדלהלן)
בנוגע לפיתוח הסביבתי, מצחיק שדורשים אותו פיתוח לפרויקט יוקרה ולשכונת עוני.
למי שאין לשלם (ולמי יש...) די בסגנון המושבים שקמו לפני 80 שנה (גם הם הגיעו, כל אחד לפי הקצב שלו, לפאר חיצוני.)
הבניה עצמה- קמים כיום בתי כנסת מפוארים שעומדים עשרות שנים, בבניה קלה, ומה שטוב להם, טוב גם לבתי מגורים ולכל מבני הציבור והתעסוקה.
שיקולים כמו כיווני אויר אור ושמש, בידוד מחום, עבר זמנם, הרי בכל אופן פועלים כל הזמן תאורה ומיזוג.
לסיכום- הצעתי הינה למצוא שטח במקום הכי זול (אפשרי בתרומה, חכירה, השאלה) לבנות ישוב גדול בפשטות המתאימה למעמדם האמיתי של מבקשי הדיור, כולו בבניה קלה, אך איכותית בה ייחסכו גם הסכומים העצומים שנגרמים מחמת המון רגולטורים וחוקים מיותרים, ולהחכיר הדירות ל10 שנים (זמן עמידת מבנה כזה ללא צורך בשיפוצים) לאנשים שרוצים קורת גג ולא "נכס נדל"ן", בבניה כזו נפתחות אפשרויות חדשות וזולות של קרקעות לבניה שאי אפשר לבנות עליהם בבניה רגילה, מסיבות ארכיאולוגיות, משפטיות ועוד.
את הבתים יש לבנות גבוהים, ובתוכם מעל כל חדרי המגורים ייבנה "בוידעם" כפיתרון למקום איכסון וכל זה במטרה לבודד מחום, היות וכל הדירות הם בעצם דירת גג. בנוסף, היות ואחוז שטח הגג ביחס לדירות גדול מאוד, ניתן להתקין פאנלים סולריים על הגג. כחיסכון בחשמ', וגם זה יוסיף לבידוד הגג. יש גם אפשרות לטעת עצים רבים או לבנות מלכתחילה במקום מיוער מה שיועיל להגנה משמש, ולמראה המקום, ויתכן סיוע לרעיון כזה מארגוני ה,ירוקים' היות והבניה משתלבת בטבע ואינה הורסת אותו.
בתום תקופת החכירה ניתן לבחור בין המשך חכירה לשנים נוספות, או שיפוץ כללי והחכרה מחדש.
ישוב כזה שמוקם "ללא טובות" מהמדינה יכול להתנהל בצורה יהודית לחלוטין בכל המובנים- תקשורת, צניעות שבת וכו'.
רווחים נלוים מרעיון זה הם – הוזלת שאר הדירות למכירה והשכרה. לחץ על המדינה להתחיל לדאוג באמת לדיור.
מסתבר שישוב כזה יצריך העמדה קבועה של אנשי תחזוקה, וזה, וגם עצם הבניה גופה וביקורת איכות הבניה. יכולים להיות פיתרון תעסוקה חרדי וכשר, כמובן בתנאי שהעבודה זולה ואיכותית.
ניתן לעניין בהצעה קהילות ואדמו"רים שיבואו בצורה מאורגנת וכן "לקנאים" אמור להיות ענין מיוחד ברעיון.
יש לציין שגם דירה מבטון כיום משתנה לגמרי אחרי 10 שנים, כך שלא באמת צריך בניה מאסיבית, זה רק מקשה על ההריסה...
מסתבר מאוד שתהיה לרעיון הפרעה מצד הממשלה מחמת כמה בעיות חוקיות (ממ"ד, מראה הישוב וכד' ) וכן מחמת פגיעה בהרבה בעלי אינטרסים המרויחים מהמצב הקיים, ויתכן גם שיש כאן תוכנית מסודרת לשליטה בציבור ע"י מחירי הדיור.
ולכן אין כדאי להציג הדבר כפיתרון דיור אלא כהצלה למשפחות שאין להם קורת גג, ולהקדים התקפה תקשורתית על המדינה, שלא די שאינה מסייעת למשפחות אלו, היא גם מפריעה ליוזמות פרטיות, המטרה בהנ"ל היא שהמערכת הממשלתית תהיה מלכתחילה בעמדת התגוננות.
באם בכל זאת לא מתאפשר לבנות בלי ממ"ד לכל דירה ניתן לבנות את הדירות ברביעיות – כמו קומה בבנין רגיל, ובאמצעם ממ"ד המחולק בפנים לארבע, אך זה יגרום שינוי מהותי ברעיון, היות והשטח יהיה חייב להיות קנוי, ורק הבניה הקלה תעמד לשינויים בקלות, ואולי אפשר למצוא פירצה בחוק לענין ממ"ד כשמדובר בבניה עראית, למפוני גוש קטיף בנו ,קראוילות', וכן המתנחלים בונים כך כבר עשרות שנים וחוסכים מליארדים,
את כל הרעיון הנ"ל ניתן להנהיג בצורה שההורים נותנים "דיור ל10 שנים" ואח"כ ימשיך כל אחד לפי התפתחות משפחתו והכנסותיו, כשאיפוס סעיף ההוצאות עבור דיור מאפשר לו להתחיל להתארגן לקניית נכס.
מסתבר שיהיה קל לעניין בזה נדיבי לב, היות ובדרך כלל רצונם הוא לראות פיתרון שורשי, ולא כיבוי שרפות.
בכל פיתרון מוצלח ישנו תהליך מוכר שהמנה הראשונה זולה מאוד אבל אחרי שרואים את ההצלחה זה מתייקר מאוד ולכן כדאי להיערך מראש עם אופציות של שטחים נוספים למימוש הרעיון
בכבוד רב