עזרה מישהו מוכן לעשות לי סדר בעניינים?

חזקי ☆

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
תודה לכל העונים עד כה.

עיראק.
מה קורה שם?
מה הסיפור?
מי התפטר?
מי מפגין נגד מי?
מה הקשר לאיראן?
 

יצחק ק

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אבו עלי:

מה קורה בעיראק? מי נגד מי? מורה נבוכים
אנסה לתת לכם כאן רקע קצר לאירועים הדרמטיים היום בעיראק ולהסביר לכם בראשי פרקים מי נגד מי ולמה.
בחודש אוקטובר האחרון נערכו בעיראק בחירות אחרי תקופה ארוכה של ואקום שלטוני וממשלות מעבר.
בבחירות עלה כוחם של מתנגדי ההשפעה האיראנית בעיראק ובראשם מפלגתו של המנהיג השיעי הבולט מקתדא א-צדר.
בתחילה היתה תחושה כי הקואלציה החדשה שתקום תתן תקווה לעם העיראקי ותדחוק החוצה את ההשפעות הזרות שיש בעיראק ובראשן ההשפעה האיראנית (אך גם ההשפעה האמריקאית), אך גם היום כמעט שנה אחרי הבחירות לא קמה קואליציה חדשה.

א-צדר, שהוא כאמור מנהיג שיעי המתנגד באופן קולני במיוחד להשפעה האיראנית והאמריקאית בעיראק, הוביל את תומכיו למספר הפגנות נגד השלטון המושחת, נגד מוסדותיו ונגד החוקה העיראקית, כדי להביא לשינוי המיוחל. במהלך ההפגנות השתלטו תומכיו על מבנה הפרלמנט העיראקי והחזיקו בו לזמן מה.

היום כאמור הכריז מוקדתא א-צדר, הזוכה לתמיכה עממית רחבה, על פרישתו מהחיים הפוליטיים. זמן קצר לאחר מכן, פרצו אנשיו לארמון הנשיאות בבגדד ולמבני מועצות של מחוזות שונים ברחבי עיראק במקביל ליציאת תומכיו להפגין ברחובות.

אל מול א-צדר ותומכיו ניצבים תומכי איראן בעיראק, להם יש מסגרות פוליטיות אך גם כוח צבאי משמעותי וחזק: ארגון אלחשד א-שעבי תחתיו חוסות עשרות מליציות שיעיות המקבלות מימון מקופת האוצר העיראקית אך מקבלות הנחיות מטהרן. תפקידן של מליציות אלה, אותו הן ממלאות בהצלחה רבה, הוא להכפיף את המתרחש בעיראק לאינטרסים האיראנים בכוח הזרוע.

כעת ברחובות עיראק מתרחשים עימותים בין תומכי א-צדר מחד ותומכי איראן מנגד כאשר באמצע, כוחות הביטחון העיראקים שלא מעטים מהם תומכים באנשיו של א-צדר.

המאבק כעת הוא על צביונה של עיראק בשנים הבאות ועל הכוחות שישפיעו על עתידה כאשר כל צד מושך חזק לכיוון שלו, ובאמצע מדינת עיראק שנקרעת לגזרים ולא מצליחה לתפקד כישות ריבונית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה