עזרה מישהוא יכול להעלות את הכתבה הזאת?

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
קישור לכתבה


כך נתקעו 4,300 דירות לחרדים על קרקע של הכנסייה הקתולית
רכישת קרקע בבית שמש בכ-300 מיליון שקל לבניית אלפי דירות עומדת כבר עשור במרכז סכסוכים משפטים יצריים בין שתי חברות • העובדה שהמוכרת היא לא אחרת מהכנסייה הקתולית רק מעמיקה את התסבוכת • וגם אחרי שהוותיקן אישר סוף-סוף את מכירת הקרקע, לא ברור מי משתיהן תזכה לקנות אותה
קישור לכתבה
 

ישר ולנדל"ן

משתמש פעיל
משחקי הכס הקדוש: כך נתקעו 4,300 דירות לחרדים על קרקע של הכנסייה הקתולית
רכישת קרקע בבית שמש בכ-300 מיליון שקל לבניית אלפי דירות עומדת כבר עשור במרכז סכסוכים משפטים יצריים בין שתי חברות • העובדה שהמוכרת היא לא אחרת מהכנסייה הקתולית רק מעמיקה את התסבוכת • וגם אחרי שהוותיקן אישר סוף-סוף את מכירת הקרקע, לא ברור מי משתיהן תזכה לקנות אותה
שלומית צור 23/04/2019, 12:03
8
800x392.2019421T190216.jpg

מנזר בית ג'מאל והאדמות סביבו / צילום: יוסי זמיר

מי שמבקר בימים אלה במנזר בית ג'מאל ("כפר היופי") בהרי יהודה, לא הרחק מבית שמש, בוודאי ייהנה מהנוף היפה והירוק שסביבו.

אבל השטח הפתוח הגדול שהעיר נשקפת ממנו, נמצא למעלה מעשור בסכסוך משפטי יצרי ומפותל סביב בנייתן של יותר מ-4,000 דירות על 1,000 דונם השייכים לכנסייה הקתולית.

הצדדים לסכסוך, שכבר כמה שנים מנהלים הליכים משפטיים זה נגד זה, הם בעלת הקרקע - הכנסייה הקתולית, המיוצגת על-ידי עו"ד דוד שמרון; חברת קדמת עדן שבבעלות זיוה כהן שהתקשרה עוד ב-2004 בהסכם עם הכנסייה לרכישת הקרקע; וחברת הנדל"ן אקה פיתוח ובנייה שבבעלות היזם החרדי אלי קליין - שאף היא ניסתה לרכוש את השטח.

ההסכם הראשון: זכויות חכירה

בשנת 2004 נחתם הסכם חכירה בין הכנסייה הקתולית לבין חברת פרחי בית שמש, בבעלות כהן, שלפיו החברה תרכוש את זכויות החכירה בקרקע. אלא שעל-פי הדין הכנסייתי, הסכמים אלה צריכים לקבל את אישור הכס הקדוש על-מנת לקבל תוקף, והכס הקדוש לא אישר את ההסכם.

ההסכם השני: קידום תוכנית בנייה

לאחר שעסקת הקרקע לא אושרה, פעלה כהן להתקשרות עם הכנסייה בהסכם פיתוח - שמאפשר לה לקדם תוכנית בנייה על הקרקע בתמורה לדמי ייזום בגין השבחת הקרקע.
על-פי ההסכם, הייתה קדמת עדן אמורה לקדם תוכנית בנייה על הקרקע בתוך 36 חודשים.
אך כהן לא ויתרה לגמרי על החלום לרכוש את הקרקע וההסכם החדש כלל סעיף מהותי, שלפיו אם הכנסייה תתקשר עם צד שלישי המעוניין לרכוש את הקרקע, תוכל קדמת עדן לרכוש את הקרקע באותם תנאים.

עוד נקבע כי אם הרכישה לא תאושר, כפי שכבר קרה, תהיה קדמת עדן זכאית לסך של 17% משווי הקרקע לאחר השבחתה. לאחר החתימה על הסכם הפיתוח הגישה קדמת עדן תוכנית בנייה ל-1,600 דירות על הקרקע, אך התוכנית נדחתה על-ידי הוועדה המקומית.

עוד בנושא נדל"ן ותשתיות


במקביל התקשרה החברה בהסכם חכירה חדש עם הכנסייה הקתולית, אך הכס הקדוש שוב סירב לאשר את העסקה והכנסייה הודיעה לקדמת עדן כי הסכמי החכירה והפיתוח מבוטלים.

ההסכם השלישי: חברה חדשה נכנסת לתמונה

לאחר שההסכמים בין קדמת עדן לכנסייה הקתולית לא מומשו, חתמה הכנסייה באוגוסט 2015 על הסכם עם חברה אחרת, חברת אקה נדל"ן, שלפיו תרכוש אקה את הקרקע תמורת 300 מיליון שקל. אקה בונה מאות יחידות דיור למגזר החרדי בירושלים. מאז ועד היום, כל צד טוען לזכותו למימוש ההסכם, ושלושה סכסוכים כבר נבעו מהקרקע הזו.

סכסוך 1: קדמת עדן נגד הכנסייה
ב-2009 הגישה קדמת עדן תביעה נגד הכנסייה בטענה להתנערות מהסכם הפיתוח. הבורר שלפתחו הגיע הסכסוך, השופט בדימוס דוד גלדשטיין, קבע כי הסכמי החכירה אמנם בוטלו כדין, אך הסכם הפיתוח העניק לקדמת עדן זכות שאינה מוגבלת בזמן לקנות את הקרקע במקרה של התקשרות הכנסייה עם צד שלישי.

על כן קיבל הבורר את תביעתה של קדמת עדן לאכיפת הסכם הפיתוח. נקבע כי הכנסייה תשלם לקדמת עדן פיצוי מסוים, והיא אף חויבה לרשום הערות אזהרה לטובת קדמת עדן. פסק הבוררות אף אושר על-ידי בית המשפט.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
"בת"א מרגישים התעוררות בנדל"ן, אנשים כבר לא יושבים על הגדר"
בתגובה שלחה קדמת עדן לעיתון המודיע מכתב התראה באמצעות עו"ד עוזי פנחסי בו צוין כי המודעה שפורסמה "מציירת תמונה עובדתית מסולפת ומעוותת, לפיה מרשתנו ביקשה לגבות או גבתה תשלום כלשהו מאיזה מהאנשים אשר ביקשו להירשם לפרויקט ולא כך הדבר. רושם מוטעה זה שנוצא מקריאת המודעה עולה לכדי הטעיית הציבור ומהווה הוצאת לשון הרע כנגד מרשתנו ופגיעה בשמה הטוב". בנוסף דרשה קדמת עדן מהעיתון לפרסם מודעת תיקון.

העיתון, באמצעות עו"ד דורון לנגה, דחה את הטענות והודיע כי אין בכוונתו לפרסם מודעת תיקון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה