מיומנו של כויתב

משויטט

משתמש מקצוען
עמוד ד: נכתב בצד

בבוקר שאלה אותי אשת הסויפר אם יש בעיה בשלפוחית.

מסתבר שכל הגיחות שלי מן המיטה למחשב כן נקלטו בססמוגרף הרגיש שלה.

"הטור מוכן" עניתי לה בקול סדוק מעייפות.

-

הטור כבר היה מוכן מתישהו בלילה. אלא שעדיין לא העזתי לשלוח את הקובץ. התכנון היה לעבור עליו עוד פעם בבוקר, מתוך רעננות ירוקה בניחוח שמפו פינוק.

רקדתי את כל הדרך למיטה, חוגג את ניצחוני באפילת המסדרון, על מצע נשימות וחרחורים והתהפכויות שעלו מחדר הילדים.

ביומיום אני סופר עד אחד וחצי ונרדם. הלילה זה נתקע קשות. התהפכתי מצד לצד כשניצל הודו, ולא השחמתי אפילו בקצוות. הכוכבים הציצו אלי מבעד לחרכי התריס כאל אחד משלהם, ושורות אקראיות מן הטור קפצו מולי כמו בטלפרומפטר עם ווירוס.

על משכבי באותו לילה התעכבתי על כל מיני אמירות וביטויים ומשפטים שזכיתי לכתוב, כשרעיונות ליטוש מבריקים הבזיקו בי שוב ושוב. כמו חיצים של אדרנלין הם נורו מאזור הכליות היישר למוח, מניסים בדרכם את גושי העייפות שניסו להרדים את טריליוני התאים המחוללים סביבם בחדווה, ושיגרו אותי פעם אחר פעם אל הגומחה, לתקן ולשייף ולמחוק ולשכתב ושוב למחוק ולהחזיר, להשמיט פסיק ולהחזיר אותו לאחר קריאה נוספת ושוב למיטה ושוב למחשב שאם אינני טועה כבר פיהק בעיניים אדומות.

כמובן שכל תיקון הביא אותי לחזור ולקרוא את הטור כולו, לראות איך השינוי משתלב במכלול. כאן עליתי לראשונה על התופעה הבלתי מובנת הזו, כשפעם אני מתמוגג מכל שורה, עד שאני יכול לדמיין את העיניים הנדהמות של הקורא תוהות – מי הגאון הזה שמצליח לכתוב ככה. ופעם אני חושב: מה זה הטמטום הזה. אוסף של איכס פתטי ונלעג, מטופש ומתחנחן, דביק ומעושה שבא להקיא.

בפעם המיליון מאתיים אלף שקראתי את הטקסט, פשה בי מיאוס נורא הוד מול תצבורת המילים המתאמצות אותן כבר ידעתי לדקלם על פה. ידעתי ששוב לא אוכל לקרוא את הטור לנצח.

כשהגיע זמן קריאת שמע של תרח'ס מניין הלכתי לישון עם עופרת בחזה, אולם כאמור, עם בוקר התפוגג כל זה ושוב הייתי על גג העולם: הטור מוכן!

אחרי התפילה התיישבתי בגומחה, נכון למשימת חיי: לשגר את הגיגיי הנלבבים לאומה.

הדרך לאומה, אמר רצף סיני מזדמן פעם, עוברת אצל העורך. ואת העורך, מובן מאליו, יש להרשים.

את המהמורה הזו לא צפיתי מראש. איך צריכה להיראות ההודעה לעורך?

הרי לא יעלה על הדעת לשלוח את הקובץ בלי כמה מילים מצורפות שיעידו על... על מה בעצם?

מצד אחד אני רוצה לשתף אותו בלילה הסוער שעבר על כוחותינו בעת מילוי המשימה, שלא יחשוב שזה הגיע ככה מהשרוול. השקעתי, רבינו. מנגד, הרי איזה טעם יהיה לזה אם אפול עליו עם כל הבלגנים העגומים האלו. בסוף הוא עוד עלול לחשוב שאני איזה חובבן שכותב טורים מחדר הכביסה שלו.

כמובן שאני מבקש להציג את עצמי כמקצוען מזקנקנו ומעלה, כזה שעתותיו לא פנויות בידו בשביל לטרחן עם מגילות על הטור ומאחורי קלעיו, מצד שני, חשוב לא להצטייר כצלופח רובוטי קפוא מדי שעושה את מה שעושה כלאחר יד.

צריך איזה משפט נונשלנטי מתוחכם, שיתן אמירה עניינית קטנה ופתח לביקורת אם יש, בתקווה מרומזת היטב שלא, ושיבין בבקשה שאני מחכה לתגובה, אם כי אינני נואש אליה, למרות שאני כן.

התזמון. גם הוא נושא חשוב. בבחינת אמור לי מתי אתה שולח מיילך ואומר לך מי אתה. הכי בנאלי לשלוח טור בשעה 19:30 ככה, לא באמצע הסדר אבל לא מאוחר מדי, בין ארוחת ערב למעריב, שעה כזו צו"לניקית, אם אפשר להגדיר כך שעה. מנגד, מייל שיישלח בשעה 3:17 בלילה, אין ספק שתהיה בזה אמירה מהדהדת.

לאור התובנה הזו הוחלט לרסן את הרצים הדחופים עד לסביבות אותה שעה מהדהדת. עד אז ניסחתי טיוטות ובדקתי תקדימים ואספתי השראה מספרות עממית, בניסיון למצוא פתרון לשאלה: מה לכתוב לו לעורך עם הטור הנשלח לראשונה.

לבסוף, באזור חצות הלילה, הבנתי שצריך לעשות סדר באופציות. שרבטתי בהודעת המייל את מה שיש לתמצת באותו משפט באופן אלגנטי. עוד בישיבה קטנה למדתי שקודם כל צריך לסדר את הדברים ורק אחר כך להתפייט:

אל תהיה זבל, תגיב. תחמיא גם.

ואני שונא שנוגעים לי בכתבה

ואני מקווה שברור לך שמגיעה לטור כזה הפנייה בולטת בשער

ושהגרפיקאי בשקל ינסה להתעלות על עצמו עם העימוד

ושתבין שיש לך עסק עם מקצוען אמתי שעושה לך טובה גדולה שהוא בכלל מסתכל עליך, רק תמצמץ ואלף עורכים רודפים אחרי

והנה עכשיו אחרי 3 בלילה, כי אני איש עסוק וחשוב מאוד שלא ישן בלילה

ועוד

עכשיו השאלה איך מצמצמים את כל זה למשפט אחד מנצח.

רפרפתי מהורהר עם העכבר על המסך, מחכך את הסמסונג הוותיק שלי בשפמי שידע ימים קצוצים יותר. שערה אחת נתפסה בכיסוי הסדוק וכמעט צווחתי בכאב.

רק כאשר פקחתי את עיני ראיתי את הברוך. הקליק הוקלק וההודעה נשלחה.

בעוד ליבי מזנק לגרוני, בתנועה אוטומטית ביקשתי ללחוץ על ביטול. היד המגששת שלי לא מצאה את העכבר השטני, וכשמצאתי וכבר מיקמתי על הביטול, בדיוק אז נפלה האופציה מהחלון. לרגע שקלתי גם אני ליפול מאיזה חלון.

זהו. את הנעשה אין להשיב.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מתוחכם!
אוהבת את כל המחשבות האלו מסביב, שרוצות ולא רוצות לומר שרוצות! מושלם!

התגעגענו...
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
עמוד ד: נכתב בצד

בבוקר שאלה אותי אשת הסויפר אם יש בעיה בשלפוחית.

מסתבר שכל הגיחות שלי מן המיטה למחשב כן נקלטו בססמוגרף הרגיש שלה.

"הטור מוכן" עניתי לה בקול סדוק מעייפות.

-

הטור כבר היה מוכן מתישהו בלילה. אלא שעדיין לא העזתי לשלוח את הקובץ. התכנון היה לעבור עליו עוד פעם בבוקר, מתוך רעננות ירוקה בניחוח שמפו פינוק.

רקדתי את כל הדרך למיטה, חוגג את ניצחוני באפילת המסדרון, על מצע נשימות וחרחורים והתהפכויות שעלו מחדר הילדים.

ביומיום אני סופר עד אחד וחצי ונרדם. הלילה זה נתקע קשות. התהפכתי מצד לצד כשניצל הודו, ולא השחמתי אפילו בקצוות. הכוכבים הציצו אלי מבעד לחרכי התריס כאל אחד משלהם, ושורות אקראיות מן הטור קפצו מולי כמו בטלפרומפטר עם ווירוס.

על משכבי באותו לילה התעכבתי על כל מיני אמירות וביטויים ומשפטים שזכיתי לכתוב, כשרעיונות ליטוש מבריקים הבזיקו בי שוב ושוב. כמו חיצים של אדרנלין הם נורו מאזור הכליות היישר למוח, מניסים בדרכם את גושי העייפות שניסו להרדים את טריליוני התאים המחוללים סביבם בחדווה, ושיגרו אותי פעם אחר פעם אל הגומחה, לתקן ולשייף ולמחוק ולשכתב ושוב למחוק ולהחזיר, להשמיט פסיק ולהחזיר אותו לאחר קריאה נוספת ושוב למיטה ושוב למחשב שאם אינני טועה כבר פיהק בעיניים אדומות.

כמובן שכל תיקון הביא אותי לחזור ולקרוא את הטור כולו, לראות איך השינוי משתלב במכלול. כאן עליתי לראשונה על התופעה הבלתי מובנת הזו, כשפעם אני מתמוגג מכל שורה, עד שאני יכול לדמיין את העיניים הנדהמות של הקורא תוהות – מי הגאון הזה שמצליח לכתוב ככה. ופעם אני חושב: מה זה הטמטום הזה. אוסף של איכס פתטי ונלעג, מטופש ומתחנחן, דביק ומעושה שבא להקיא.

בפעם המיליון מאתיים אלף שקראתי את הטקסט, פשה בי מיאוס נורא הוד מול תצבורת המילים המתאמצות אותן כבר ידעתי לדקלם על פה. ידעתי ששוב לא אוכל לקרוא את הטור לנצח.

כשהגיע זמן קריאת שמע של תרח'ס מניין הלכתי לישון עם עופרת בחזה, אולם כאמור, עם בוקר התפוגג כל זה ושוב הייתי על גג העולם: הטור מוכן!

אחרי התפילה התיישבתי בגומחה, נכון למשימת חיי: לשגר את הגיגיי הנלבבים לאומה.

הדרך לאומה, אמר רצף סיני מזדמן פעם, עוברת אצל העורך. ואת העורך, מובן מאליו, יש להרשים.

את המהמורה הזו לא צפיתי מראש. איך צריכה להיראות ההודעה לעורך?

הרי לא יעלה על הדעת לשלוח את הקובץ בלי כמה מילים מצורפות שיעידו על... על מה בעצם?

מצד אחד אני רוצה לשתף אותו בלילה הסוער שעבר על כוחותינו בעת מילוי המשימה, שלא יחשוב שזה הגיע ככה מהשרוול. השקעתי, רבינו. מנגד, הרי איזה טעם יהיה לזה אם אפול עליו עם כל הבלגנים העגומים האלו. בסוף הוא עוד עלול לחשוב שאני איזה חובבן שכותב טורים מחדר הכביסה שלו.

כמובן שאני מבקש להציג את עצמי כמקצוען מזקנקנו ומעלה, כזה שעתותיו לא פנויות בידו בשביל לטרחן עם מגילות על הטור ומאחורי קלעיו, מצד שני, חשוב לא להצטייר כצלופח רובוטי קפוא מדי שעושה את מה שעושה כלאחר יד.

צריך איזה משפט נונשלנטי מתוחכם, שיתן אמירה עניינית קטנה ופתח לביקורת אם יש, בתקווה מרומזת היטב שלא, ושיבין בבקשה שאני מחכה לתגובה, אם כי אינני נואש אליה, למרות שאני כן.

התזמון. גם הוא נושא חשוב. בבחינת אמור לי מתי אתה שולח מיילך ואומר לך מי אתה. הכי בנאלי לשלוח טור בשעה 19:30 ככה, לא באמצע הסדר אבל לא מאוחר מדי, בין ארוחת ערב למעריב, שעה כזו צו"לניקית, אם אפשר להגדיר כך שעה. מנגד, מייל שיישלח בשעה 3:17 בלילה, אין ספק שתהיה בזה אמירה מהדהדת.

לאור התובנה הזו הוחלט לרסן את הרצים הדחופים עד לסביבות אותה שעה מהדהדת. עד אז ניסחתי טיוטות ובדקתי תקדימים ואספתי השראה מספרות עממית, בניסיון למצוא פתרון לשאלה: מה לכתוב לו לעורך עם הטור הנשלח לראשונה.

לבסוף, באזור חצות הלילה, הבנתי שצריך לעשות סדר באופציות. שרבטתי בהודעת המייל את מה שיש לתמצת באותו משפט באופן אלגנטי. עוד בישיבה קטנה למדתי שקודם כל צריך לסדר את הדברים ורק אחר כך להתפייט:

אל תהיה זבל, תגיב. תחמיא גם.

ואני שונא שנוגעים לי בכתבה

ואני מקווה שברור לך שמגיעה לטור כזה הפנייה בולטת בשער

ושהגרפיקאי בשקל ינסה להתעלות על עצמו עם העימוד

ושתבין שיש לך עסק עם מקצוען אמתי שעושה לך טובה גדולה שהוא בכלל מסתכל עליך, רק תמצמץ ואלף עורכים רודפים אחרי

והנה עכשיו אחרי 3 בלילה, כי אני איש עסוק וחשוב מאוד שלא ישן בלילה

ועוד

עכשיו השאלה איך מצמצמים את כל זה למשפט אחד מנצח.

רפרפתי מהורהר עם העכבר על המסך, מחכך את הסמסונג הוותיק שלי בשפמי שידע ימים קצוצים יותר. שערה אחת נתפסה בכיסוי הסדוק וכמעט צווחתי בכאב.

רק כאשר פקחתי את עיני ראיתי את הברוך. הקליק הוקלק וההודעה נשלחה.

בעוד ליבי מזנק לגרוני, בתנועה אוטומטית ביקשתי ללחוץ על ביטול. היד המגששת שלי לא מצאה את העכבר השטני, וכשמצאתי וכבר מיקמתי על הביטול, בדיוק אז נפלה האופציה מהחלון. לרגע שקלתי גם אני ליפול מאיזה חלון.

זהו. את הנעשה אין להשיב.
זה אדיר.
הכתיבה קולחת ורצופה, השפה עשירה והסגנון משתלב עם הז'אנר. הגוף הראשון הוא גולת הכותרת, מכניס אותנו לאווירה.
חוץ מהחינניות הטבעית של הכתיבה, היא נעשית מתוקה הרבה יותר בגלל הקריצה לאנשי המקצוע :)
מתחילת הקריאה אני כבר אומרת "את המשפט הזה אני אצטט", ו"את המשפט הזה אני אמסגר".
בסוף ציטטתי את כל ההודעה...

כמה הארות.
1. לעולם, לעולם, אל תכניסו את כתובת הנמען למייל לפני שאתם עוברים עליו. קל וחומר בן בנו של סביו כשאתם שולחים לעורך.
2. לעולם אל תתנו לעורך רמז ממה שקרה מאחורי כתיבת הטור. משתי סיבות: זה לא מקצועי וזה לא מקצועי.
פוזה קשוחה, אדישה משהו, מרשימה הרבה יותר מהזעה מול המסך לאורך שלושה לילות רצופים.
3. כדי לשלוח את המייל בדיוק ב7:30 בערב יש אפשרות להגדיר שליחה אוטומטית כבר בבוקר.
 

משויטט

משתמש מקצוען
1. לעולם, לעולם, אל תכניסו את כתובת הנמען למייל לפני שאתם עוברים עליו. קל וחומר בן בנו של סביו כשאתם שולחים לעורך.
עכשיו לומר לי את זה?
2. לעולם אל תתנו לעורך רמז ממה שקרה מאחורי כתיבת הטור. משתי סיבות: זה לא מקצועי וזה לא מקצועי.
על הסיבה הראשונה עוד הייתי מתווכח, אבל השניה בהחלט משכנעת..

תודה על הפרגון!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
איכשהו, אתה מצליח להתחדש לגמרי בסיפור הזה. כתבת הרבה, וטוב, מימים ימימה. ועם זאת - פה יש איזה רף חדש.
תודה על העונג, ידידי הלבלר.

(והאמת? לא קרה כלום אם בטעות שלחת לעורך את המשפטים ההם. שיידע קצת יותר להעריך...)
 

משויטט

משתמש מקצוען
עמוד ה: עכשיו מחכים

אלו היו שלושים ושלוש השעות הארוכות ביותר בחיי, הזמן שחלף מאז סאגת שליחת הטור ועד להפצתו חוצה. כל דקה התעקשה לרקוד את כל שישים צעדיה, וכל צעד מיצה את זמן המסך שלו עד תום, והכל בתנועות מוקצנות ואיטיות להכעיס. הרגשתי איך המחוגים התאחדו לעשות לי דווקא.

אחת לכמה דקות נזכרתי שהספירה לאחור לקץ אלמוניותי מתקתקת את תקתוקיה האחרונים, וזרמים חשמליים זעזעו את אונות מוחי שכמעט ולא עף על עצמו ממש.

ניסיתי לדמיין את מכבשי הדפוס מתאמצים ברגעים אלו ממש לשכפל את מחצית נשמתי על גווילי העיתון באלפי עותקים, וליבי הלם כהארלי דייווידסון על פול גז.

לאחר לילה טרוף שינה, עם סצנות חלומיות מטושטשות על מבטי הערצה שנישאים אליי בכל מקום ומכל עבר, קמתי ליום המיוחל.

כשעמדתי מול הראי לפני היציאה הראשונה אל העולם החדש, חלפה בי התובנה כי עלי לחדש בדחיפות את זו חליפתי. הרי מהיום אינני עוד איש לעצמי. וכשכולם יביטו אלי למעלה, איזה טעם יהיה לזה כשיראו את כתמי השנים ועקבות הטחינה וקשקשי הקרקפת על הצווארון וצפונה.

למרבה הפלא, היקום באותו בוקר היה נראה במבט ראשון זהה לאתמולו, למרות כל מה ששונה בו.

הארכתי את דרכי לבית הכנסת דרך המכולת השכונתית. היא עדיין היתה סגורה. ניסיתי לבלוש אחר אריזות העיתונים שכבר היו אמורים להיות שם. לא היה שום רמז.

מבחינה חינוכית עדיף לא לספר אילו כוונות כיוונתי בתפילת שחרית של אותו יום, די אם אעדכן שבהזדמנות הראשונה גולגלו התפילין וקופלה הטלית וכרוח סערה מיהרתי שוב למכולת. לאחר פשפוש נרגש בדוכן העיתונים נוכחתי כי הוא טרם עודכן וכי חדשות ישנות עדיין ממלאים אותו.

"הגיעו העיתונים?", שאלתי את הזבן הזקן מדי.

"עוד לא" הוא אמר והמשיך להסתבך בהחלפת סליל הנייר בקופה.

זאת נקודה שחייבים להביא לידיעת מחלקת ההפצה, חשבתי בתסכול. לטובת הרבים כמובן.

אחרי כמה שעות, או ליתר דיוק, אחרי עשרים דקות, הייתי שם שוב. הפעם, הודו לו וברכו שמו, הוא היה שם סופסוף. העיתון. שערותיי סמרו, ליבי החסיר פעימות על ימין ועל שמאל, ידי רעדו, שיניי נקשו, קרסוליי רטטו וטחולי חישב להיבקע.

לא זוכר איך והאם שילמתי, אבל עמדתי שם באמצע המכולת הדחוסה בניחוח ביצים שנפלו אשתקד מאחורי המקרר, קרעתי בשארית כוחותיי את אריזת הניילון, שלפתי את החלק הנכון, והתחלתי לדפדף כמי שאחזו קורדייקוס.

ואני מדפדף הלוך ושוב ימין שמאל קדימה אחורה, וליבי צונח מטה מטה. ריבונו של עולם, איפה זה? אני לא עומד בזה.

דמעות חסרות נימוס החלו מסמאות את עיני, ובנקודה זו הבנתי שלא מתאים להתנהג בצורה כזו, בוודאי כשמדובר בכויתב השורות בכבודות ובעצמו.

לאחר שיטוט קל מצאתי מקום צדדי, והתחלתי לדפדף בכובד ראש. בשער לא היה אזכור קל לדרמה. הסקתי שכנראה יש כאן מהלך מחושב של הפתעת הקוראים. או ש... אני לא רוצה לחשוב על זה.

עברתי עמוד אחרי עמוד, תוהה בינתיים מה יש להם לאנשים לכתוב כל כך הרבה, ומי בכלל יקרא את כל זה.

באמצע הדפדוף השלישי החסרתי פעימה, רק בשביל להשלים אותה כפול אלף בדקות שלאחר מכן. מצאתי את הקוביה שלי. מוסווית בין קטעי שיווק ויח"צנות, בחלק התחתון של עמוד 58, שהוא העמוד הסתמי ביותר שעיתון היה יכול להמציא.

בתוך גוש האכזבה היה גם מקום לאנחת הרווחה. סופסוף המילים שנכתבו על גבי הכיסא החורק שלי, כשדוד השמש ככתר לראשי, מודפסים שחור על גבי נייר עיתון כאילו היה זה הדבר הטבעי ביותר. איך אפשר להקל בזה ראש.

הרי לא מן הנמנע שיהיו כמה אנשים עם מלא מלא זמן שיגיעו עד לשם למצוא מטמונים. מי יודע, אולי יקרא את זה חמי שליט"א, שאף פעם לא סבל אותי, ומרוב התלהבות יביא לאשתו – חמותי תליט"א, שאף פעם לא הסתירה את זה שהיא לא סובלת אותי, שתקרא את הכתיבה הנפלאה, ובסעודת שבת יעלו ניחושים מי זה יכול להיות הכותב. אפילו את הגיחוך הדק שיתמלט מתחת לשפמי יכולתי לראות בעיני רוחי.

אולי אפילו ה'קולגות' 'שלי' - גלגלתי את המילים המסעירות במחשבתי ולשתי אותן עד שהפכו לבצק חם - ישימו לב, אולי, מה אולי – בוודאי, יתקשרו לברך, לאחל ולשאול מאיפה ההשראה ולבקש טיפים שימושיים.

וכל הקוראים הנאמנים האלמונים הרי בלי שום ספק יהיו חייבים להתפעל. ויחושו חובה קדושה להגיב, ולחזק את ידי הסופר הגאוני (והמצטנע!) שהתגלה כך בהיסח הדעת. הם יכריחו את העורך לתת להם מען למכתבים, תא קולי להשארת הודעות דומעות, ואני אפליג על ענני האהדה שיובילו אותי אל הארץ המובטחת.

אבל מה לעשות שאנשים עוד לא מודעים לכל הטוב הזה שממתין להם, לו רק ישכילו לרכוש את העיתון הנכון, לדפדף בו עד בוש, להגיע בסוף לעמוד 58, ולהיות נואשים עד כדי שימת לב לקובייה הקטנה בה טמון כל כישרוני ועתידי.

השאלה היא מה אני עושה עם עצמי במצב המיוחד בו אני מצוי, אחר הפרסום ולפני בוא התהילה.

לא שיש ברירה נוספת. מחַכים.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כבר אמרנו שאתה הולך ומשתבח. לומר שוב?...

הרי לא מן הנמנע שיהיו כמה אנשים עם מלא מלא זמן שיגיעו עד לשם למצוא מטמונים. מי יודע, אולי יקרא את זה חמי שליט"א, שאף פעם לא סבל אותי, ומרוב התלהבות יביא לאשתו – חמותי תליט"א, שאף פעם לא הסתירה את זה שהיא לא סובלת אותי, שתקרא את הכתיבה הנפלאה, ובסעודת שבת יעלו ניחושים מי זה יכול להיות הכותב. אפילו את הגיחוך הדק שיתמלט מתחת לשפמי יכולתי לראות בעיני רוחי.
אוי זה כל כך טוב.
הסופר הגאוני (והמצטנע!)
:)

הפרק והסדרה הזו קולעים בול בנקודה.
כשאנחנו עושים שמהו, אנחנו בטוים שהעולם כולו סובב סביבנו, שכולם נרגשים למראינו, למקרא הגיגנו - ולא היא.

ובקיצור:
כשאתה הקהל - אתה בקושי שם לב מי החזן.
כשאתה החזן - אתה משוכנע שכולם לא נושמים מרוב ריכוז בכל תג ותג שיוצא מפיך.

ואחרי הכל - יש המשך לסדרה?
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה, ידידי ר' @משויטט שהתעקשת להפנות אותי הנה פעם אחר פעם ולא נותרה לי ברירה :)
לפעמים צריך להאכיל אותי בכפית, אין מה לעשות.

אז קראתי - בנשימה עצורה, יש לציין - ולא איבדתי ענין בשורה השניה, שזה הישג כביר. שרדתי עד הסוף, וזה אומר שזה בהחלט בהחלט בהחלט משובח. [כמה שאני מסתלבט, יואוווו]

תכל'ס, ההומור קורע וחייתי ופראי וחסר גבולות ועכבות, רף חדש לכתיבה סאטירית, שיאים חדשים של טורים היתוליים, רף מחייב בהחלט.

אבל מה שהכי הכי בעיניי, שמעבר להומור, הוא לא רק הומור, הוא עצוב, עצוב מאד, מטיח לנו מראה מול הפרצוף, זורק לנו קיתון על פנינו.
כמה שאנו מאוהבים בחומרים שלנו, כמה שאנו ממורכזים וממרכזים את עצמנו ואת יישותנו.

כמה שזה מצחיק, זה עצוב. וכמה שזה עצוב, זה אמיתי.
 

משויטט

משתמש מקצוען
עמוד ו: מילים פורחות באוויר

כל דעותיי ושיטותיי ומתודותיי וגישותיי הנורות ממותני בימים כתיקונם בלי מעצור - בכל הזדמנות הנקרית בדרכי, בכל נושא העולה על שולחני ואל כל בן שיח הנקלע לרדיוסי - כל זה נעלם ברגע בו אני מתיישב לרשום את הגיגיי לטור בעיתון.

ה'ווי"ו' מהבהב בהזמנה בקצה העליון של מסמך הוורד הצח מכל רבב, ממתין בסבלנות ראויה לציון לרגע בו אתחיל לשפוך את דבריי החשובים לאומה בעת הזו.

אבל נאדה. כלום ושום דבר. גורנישט מיט נישט.

אז מתחיל הסיוט השבועי, סיוט שאין לו שום דימוי מוצלח. הכי קרוב זה למרוט צמר גפן שנמרח על סוודר ישן. עוד מילה, מחיקה זועמת. עוד שבריר רעיון, פסילה מתוסכלת. אני מגרד חצץ בציפורניים חשופות, אם לנסות בכל זאת להתענג על דימויים תלושים.

בין לבין אני משחק עם המילה הבודדת במסמך 'בס"ד'. תופס, מדגיש, מגדיל, מטה, מקוקו, מנקה עיצוב. אולי אפשר יהיה להיבנות בסיעתא דשמיא.

תוך כדי אני מנסה ללכוד איזו מחשבה חמקמקה. היא נראית אינטליגנטית ומלאת שאר רוח, כזו שאין לי אלא לנעוץ אותה על שיפודי, לבזוק עליה קצת 'קצח תרבותי' ולהגיש אותה לקוראיי הנאמנים בגאווה, שמצידם יכתירו אותי בעקבותיה ללא ספק ככויתב המילניום.

אלא שכאמור, היא חמקמקה. המחשבה.

בפעמים הבודדות בהן הצלחתי לשים את ידי על מחשבה כזו, היא התבררה בסופו של דבר כהרבה פחות מרשימה ממה שניסתה להציג עצמה. ובכל זאת, בעת הזו, חצי שעה אחרי הדדליין הסופי, גם מחשבה חמקמקה עשויה להציל את הקריירה.

זה בדיוק הזמן לעשות עוד סבב כרטיסיות.

אני פותח כמה אתרי חדשות בשביל לגלות ששום דבר דרמטי לא קרה בחמש הדקות שחלפו מהביקור הקודם, אני מרענן בכל זאת. פותח את הפורום, אין דברים חדשים, חוץ מכמה הודעות אנמיות לאשכולות עתיקים. ברגעים דלים כאלו אני מרשה לעצמי אפילו להיכנס לפורום תכנות, כדי להקיא על הכותרות המעודדות התאבדות קולקטיבית מחוסר עניין לציבור. אני מבקר בבנק, גם שם אין שינויים, בודק את מפלס הכינרת, ואת המדדים בצ'רידי. סוגר את החלונות בזעם ריקני. עולם משמים.

אני קם למקרר, מגלה שגם בגזרה הזו אין שינויים. רעיית הסויפר מנצלת את ההזדמנות לשאול אם אני בשלבי סיום כי היא מותשת וצריכה עזרה במקלחות. אני אומר שתוך עשרים דקות אני מסיים.

בשלב הזה אין אף אחד בעולם שיצחק על עומק הברוך המגוחך שלי. והעורך ביקש אתמול להקדים.

בשלב הזה אני מתחיל לחשוב על תירוץ יצירתי למה השבוע לא יהיה את מה שאמור היה להיות. קורה. מחשבים מתקלקלים, מסמכים נמחקים, מקרי חירום פוקדים גם את הכותבים, ה"י.

הייאוש מטפטף את עמדתו אל התודעה, ותת המודע מחכה לרגע האל חזור בו הבעיה שלי תהפוך לבעייתו של העורך, ואני אוכל להתחיל להתכונן לכישלון הבא.

אולי אכתוב על הקושי שבלכתוב טורים? זהו צעד בסיסי שכל כותב טורים שמכבד את עצמו יוצא לו לעשות פעם בחיים. מצד שני, אם אני משתמש עם הנשק האחרון הזה, מה אעשה בשבוע הבא. בעיה.

האקטואליה כבר נשמעת כמו פזמון שנתקע בלופ אינסופי, ושום רעיון גדול או לפחות גרגר פילוסופי עמוק על החיים - לא מבצבץ באופק.

העורך שולח סימן שאלה כפול שבע. אין לי מושג מה לומר.

על השולחן נמצא הגמבוי החדש של הילדים. זה נראה כמו רעיון נכון. אני פותח את משחק הטטריס האהוב עלי, ומתחיל למחוק שורות בקצב.

וכאשר כל הכוכבים מסתדרים, ופס בן ארבע קוביות יורד מן השמים בדיוק אל השורה החסרה, ותרועת ארבעת השורות הנמחקות ממלאת את החדר, מנצנצת בי פתאום המחשבה ההיא, בהירה כמו ענן אביבי.

ובגעש פתאומי אני מתנפל על המקלדת המתפרקדת לה בנחת. תודה לא-ל, יש לי מה לומר לכם.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הולך ומשתבח!
מה יהיה בפעם הבאה?
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
מרתק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה