מחליפה מפה, אגרטל על השולחן, את מזיזה אותו?

נחמי בלר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
הלכת השבת זכתה לעריכתו של הרה"ג ר' שמחה נויבירט שליט"א. עורך הספר שמירת שבת כהלכתה ובנו של מחבר הספר, הרה"ג יהושע נויבירט זצ"ל.

ערב שבת שלום,

נשמח כל כך שתפיצי את המייל עם הלכת השבת למי שאת רק יכולה. תחשבי על זה, אין לך מושג למי עוד זה יגיע וכמה זכויות תצליחי לאסוף לעצמך בכל שבת ושבת שבה עוד נשים תזכינה להקפיד על עוד הלכות - בזכותך. את שולחת למעגל שלך, המעגל השני כל אחת למעגלים שלה, והזכויות מתרבות ומצטרפות - בזכותך. לזכותך.

מהי הלכת השבת?

הלכת השבת הינה הלכה קצרה ופרקטית המיועדת לך, אשת החיל, בפורמט קולי, רהוט וקצר. (מצורפת רצועת שמע קצרה למייל). אם ברצונך להצטרף לרשימת התפוצה החסויה, נא שלחי מייל, אפילו ריק, לכתובת: <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי>

ניתן להאזין להלכת השבת גם בקו הלכת השבת, בטלפון, שמספרו: 0723-18-18-20. ניתן ורצוי לשתף ולהפיץ.

למעוניינות, להלן גם ההלכה הכתובה:


הלכת שבת פרק כ"א




ערב שבת שלום, שבת פרשת וארא.


הלכת השבת זכתה לעריכתו של הרב הגאון הרב שמחה נויבירט שליט"א, עורך הספר שמירת שבת כהלכתה, ובנו של מחבר הספר, הרב הגאון ר' יהושוע נויבירט זצ"ל.


בשבוע שעבר העלינו את השאלה האם ישנו הבדל בהרחה של פרי שמחובר עדיין לעץ, שזו פעולה האסורה בשבת, לבין הרחה של פרחים שעדיין צומחים, שיח הדסים וכדומה. התשובה היא שכן. מותר להריח פרחים שאינם ניתנים לאכילה בעודם מחוברים לקרקע, כיוון שאין צורך לקטפם על מנת ליהנות מהם, לעומת פרי, שהדרך ליהנות מטעמו היא רק על ידי קטיפתו, וזו פעולה האסורה בשבת.



ולהלכת השבת של שבוע זה.



הסתיימה סעודת שבת, הגיע הזמן להחליף מפה, את מסירה מן השולחן את העציץ עם הפרחים ואז את שואלת את עצמך, רגע, זה מותר בשבת? התשובה היא שכן, אך באופן הבא:



יש להזיז, ובלשון ההלכה - לטלטל את האגרטל אך בעדינות, בפרט אם יש בו ניצנים שטרם נפתחו, כמו שושן צחור נוריות, גלדיולות וכו. ומדוע? שמא יגיעו המים למקום גבוה יותר וכך יאיצו בשבת את פריחת הניצנים, ולכן, יש לטלטל את האגרטל ממש בעדינות. דבר נוסף, חשוב מאד: כשאת מזיזה את האגרטל למקום אחר גם אם רק לרגע קט, אסור לטלטל את האגרטל למקום שבו ייחשף ליותר קרני שמש או ליותר אוויר צח, כיוון שאלו יאיצו את הפריחה בשבת, וזה, אסור.


ומה לגבי עציץ קטן שעל השולחן שבו אדמה, ולא אגרטל עם מים? במקרה כזה, מותר לטלטל את העציץ, אולם רק על גבי אותו המשטח שעליו הוא נמצא, ושוב, להקפיד גם שלא לחשוף אותו בכך ליותר שמש או אוויר צח.


שבת שלום, אשת חיל!


ניתן להאזין להלכה גם בקו "הלכת השבת", שמספרו: 0723-18-18-20. ניתן ורצוי להפיץ.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה