מידע שימושי מה עם אובדן חוש הריח בעקבות הקורונה?

זכריה התימני

משתמש פעיל
אני משער לעצמי שיש מאות אם לא אלפים שהחלימו מהקורונה ונשאר להם התופעה המעצבנת שקוראים לה ריח.
ידוע כל מיני סגולות ותרופות וכל אחד התנסה בכל מיני עניינים,
פתחתי את הפורום הזה ע"מ שכל אחד ישתף את סיפורו איך הוא השתחרר מזה אם בכלל.
וכל השאר המידע שיכול לעזור לנתונים בצרה.
תודה מראש.
 

מליון דולר$$$

משתמש רשום
להלן פרסום של בית החולים שיבא שהתפרסם בציבור:

מחקרים שונים ניסו להסביר את פשר תופעת אובדן חוש הטעם והריח האופיינית בחולי קורונה. לאחרונה ציינו חוקרים בבלגיה ובצרפת כי אובדן חוש הריח עשוי לשמש כמנבא לחומרת מחלת הקורונה. מתצפית שלהם ב-1,300 חולים עלה, כי אלה שסבלו מהסימפטום, לקו בנגיף בצורה קלה עד בינונית.



מחקרים קודמים הראו כי הנגיף יכול להדביק תאים באזור הריח באף, והדלקת שנוצרת חוסמת את העצבים מלחוש בניחוחות. התסמין חולף, וחוש הריח חוזר בתוך כמה שבועות לאחר ההחלמה. החוקרים לא יודעים עדיין להסביר מדוע אובדן חוש הריח מעיד על פרוגנוזה טובה בקרב חולי הקורונה. אחת ההשערות היא שאובדן הריח פירושו שהנגיף מגיע לא רק לאף אלא גם למערכת העצבים, שמשפיעה בדרך כלשהי על מערכת החיסון, ומונעת את הידרדרות המחלה.



מדוע נפגע חוש הריח אצל חולי הקורונה? על כך ניסו להשיב לפני מספר חודשים חוקרים שביצעו סריקות CT באף ובסינוסים של חולי קורונה. הסריקות הראו כי האזורים באף שאחראיים על תחושת הריח חסומים בנפיחות ובריר, בעוד ששאר חלקי האף והסינוסים נראים תקינים, ולמטופלים אין כל בעיה לנשום דרך האף.

כבר כמה חודשים שידוע כי הדרך בה נגיף הקורונה מתפשט בגוף היא באמצעות חיבור לקולטנים בשם ACE2, הנמצאים על פני תאי מערכת הנשימה העליונות. הם עושים זאת בסיועו של החלבון TMPRSS2, שמסייע לנגיף לפלוש לתא לאחר שנצמד אליו. הנגיף חודר אל התא עצמו וגורר תגובה סוערת ביותר של המערכת החיסונית, הנקראת "סערת ציטוקינים".

תחילה סברו המדענים כי הנגיף מדביק ומשמיד את הנוירונים הקשורים לחוש הריח. נוירונים אלה מעבירים את האותות ממולקולות הריח לאזור במוח בו הם מתפרשים כ"ריח". כעת מחקרים שונים מגלים כי קולטני ACE2 שהנגיף זקוק להם כדי לפלוש לתאים, אינם נמצאים על עצבי הריח אלא על תאים שכנים הקרויים sustentacular - שתומכים בפעילות תאי עצב הריח.



מדענים סבורים כעת שתאי התמיכה הללו הם אלה שנפגעים על ידי הנגיף. התגובה החיסונית הסוערת מובילה לנפיחות באזור, אך משאירה את סיבי העצבים בחוש הריח שלמים. ככל שהדלקת הסוערת בגוף שוככת, כך חוש הריח הולך וחוזר לפעילות תקינה.

מדוע חלק מהחולים המתלוננים על אובדן חוש הריח למשך חודשים ארוכים? אצל החולים הללו, ככל הנראה, הסערה החיסונית בגוף הובילה להרס של חלק מהרקמות באף, ואצלם ההתאוששות איטית הרבה יותר.



להחזיר את החושים לפעולה: שיטת "אימון הרחה"

החדשות הטובות הן שבסופו של דבר חוש הריח מתחדש, אבל עד שהוא חוזר, יכולים לחלוף שבועות ואף חודשים ללא חוש הטעם והריח. איך אם כן תוכלו לזרז את חזרתם של החושים החשובים הללו? ישנן הוכחות לכך שטיפול שיקומי בחשיפה חוזרת ומתמשכת לסוגי ריחות שונים מדי יום, מוביל את מערכת חישת הריח לחדש את התאים ולשוב לפעילות תקינה.

על המטופל להריח ארבעה ניחוחות מוכרים פעמיים ביממה, כל ריח למשך 10 שניות. כך במשך 12 שבועות

20 מומחים לרפואת אף אוזן גרון פרסמו בכתב העת לאלרגיה ואימונולוגיה המלצה על שיטת אימון ההרחה. על פי השיטה הזו, על המטופל להריח ארבעה ניחוחות מוכרים פעמיים ביממה – בבוקר ובערב, כל ריח למשך 10 שניות. כך במשך 12 שבועות, שלאחריהם יש להחליף את ארבעת הניחוחות באחרים.



לדברי המומחים, אימון ההרחה מגרה את תאי העצב המעורבים בהרחה, ומסייע להשיב את תפקוד הריח. המומחים מתבססים על מחקרים קודמים שהראו שהשיטה עובדת כחלק משיקום חולים נוירולוגיים אצלם נפגעה יכולת ההרחה.

"אימון החושים גורם לשינויים בקישוריות המוחית", מסביר ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה מהמרכז הרפואי שיבא, "זה קורה בראייה, בשמיעה וכך גם בחוש הריח. יש עבודות שמראות על שינויים בכמות תאי החישה, באנטומיה שלהם ואפילו בקישוריות ובארגון באותם אזורים שאחראיים על הרחה בקליפת המוח. בקורונה מאבדים את חוש הריח בגלל שינויים בתאי התמך ולכן ייתכן שאימון ההרחה מצליח לחדש את אותם אזורים שהתנוונו".
 

יוסלה הרביעי

משתמש חדש
גם אני קורבן על מזבח הקורונה כאשר לא היו לי שום סימפטום בר מן העדר הריח. ואני יכול להעיד גם כן שזה שאלה של זמן, בדרך כלל. ואצלי זה חזר שלב אחרי שלב במשך כמעט חצי שנה!!!
 

RUSI10

משתמש מקצוען
מצטרפת למצעד טטרני - הקורונה......

הקורונה חלפה לה ממש מזמן - וחוש הריח ברובו לא חזר.....
יש ריחות שאני יודעת ש"לא שייכים" לדבר שאותו אני מריחה (כאילו התעוות אצלי משהו בחוש הריח. למשל כמו משחת שיניים מנטה, או מסטיק מנטה- אני מריחה משהו מוזר שאני לא יודעת להגדיר, אבל בטח לא ריח המנטה שהכרתי...)

בגדול - ריחות לא נעימים די נעלמו מהחוש חש שלי....
כמו - טיטולים שאני לא מריחה......
וגם לא זיעה. אז אני פחות סובלת במקומות ציבוריים...
וגם לא כיור סתום שכולם ברחו ואני פתחתי, עם כפפות . מה אכפת לי?!
ואילו עוד ריחות שלא חזרו?!:
ריחות של טיגון, וריחות של מרק עוף (שבזמנים מסוימים גרם לי להיעלם מהאזור) וכו'....וכו'...

ניסיתי הרבה רעיונות שאמרו לי שהם בטוח יעזרו, כי "אין מצב שלא".
אז לא.
נאדה.
גורנישט.
התחלתי להשלים עם המצב.
 

זוהר ומחכים

משתמש רשום
מנוי פרימיום
יש תרופה ללא מרשם בשם וירומיזין שמאוד עוזר
מומלץ להתייעץ עם יצחק סימן טוב לפני זה
הטלפון שלו זה0546761047
אני יודע שהוא עזר לבחור שירד במשקל בעקבות עיוות הריח ויצחר עזר לו תוך שבוע פלוס חזר לישיבה מה שלא היה נראה באופק לפני
וזה אחרי שניסה פקטרוביץ והרבה מאוד שיטות נוספות יצחק הנ"ל פתר את הבעייה במהירות רבה אשמח לעזור ולהמליץ באישי למי שמעוניין 0527140403
 

RUSI10

משתמש מקצוען

MR Designs

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה