פונט מה לא עושים בשביל רווח!!!

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
ריווח אותיות הוא הגדרת ערך הרווח מצד ימין ושמאל של האות. טקסט חייב לקבל קצב אחיד, ללא קצב אחיד הגופן מאבד את קריאותו גם אם צורת האותיות עצמן והפרופורציות שלהן מוקפדות ומדוייקות. ריווח אותיות בגופן בצורה טובה ונכונה היא אחת המלאכות הקשות ביותר הדורשת המון ידע ונסיון. מעטים מאוד הם מעצבי הגופנים שיודעים גם לרווח נכון את הגופן. שנים על גבי שנים שחקרתי נושא זה הן בתוך שיחה ודיבור עם מעצבי גופנים בארץ ובחו"ל והן ע"י מחקר עצמאי. בשנה האחרונה גילתי שיטת ריווח חדשה פורצת דרך המשווה לטקסט מראה כאילו שהוא עבר קרנינג. בפונטים רגילים יש גליפים סטנדרטיים "יי" "יו" "וו" הנחוצים כדי לתקן בעיות ריווח טבעיים בצמדי אותיות אלו. שיטת הריווח החדשה אינה נצרכת לתיקונים אלו. כמו כן במילים כמו "דבורה" או "מקובלת" או "תבואה" או "גדולה" או "תדעו" או "נטעים" וכיו"ב שבשיטות הריווח מקובלות צמדים אלו צריכים לקבל תיקון עם קרנינג הרי שבשיטה החדשה אין הדבר נחוץ כלל כפי שאפשר לראות בגופן זה. השיטה החדשה עושה שימוש במתודה מתימטית הנותנת ערכים של מיצוע היוצרת דינמיקה אחידה לגמרי בין כל הצירופים האפשריים של כל האותיות ובכך יוצרת קצב אחיד ומובהק בכלל הטקסט. אמנם גם בעבר הריווח של הגופנים הייתה טובה אך לא מושלמת, אך השיטה החדשה יוצרת ריווח פשוט מושלם. בעז"ה את כל גופני הטקסט אני הולך לרווח מחדש בשיטה החדשה.

זהו גם הטקסט שנמצא בדוגמט ה-PDF, ואהה ש-PDF מציג גם פונט חדש שאני עובד עליו בשם "שאגה"
אשמח לקבל את מחשבותיכם הן על סדר האותיות והן על הפונט החדש.
 

קבצים מצורפים

  • ריווח.pdf
    1.3 MB · צפיות: 212

כוכב עולה

עיצוב | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הריווח החדש מדהים ביותר!!!!!

הפונט מאוד קריא וזורם (עם הריווח הישן הוא נראה כמו כתב של מכונת כתיבה, אבל בחדש הוא מאיר עיניים)
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
גם בשיטה החדשה יש עוד מה לסדר (להגדיל ולהשוות):

1625029890253.png
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בחלק מהמקומות באות י' יש בעיה אחריה שיש רווח גדול מדי וגם באות מ' שלפני א (מסומן באדום)
אבל זה לא עקבי ובחלק מהמקומות זה בסדר (מסומן בירוק)
בגלל שזה לא עקבי אני חושב שהבעיה איננה בשיטת הריווח בפונט, אלא בהגדרות ה-justification בתוכנה, ואפשר לטפל בזה כדי לקבל תוצאה טובה יותר.
אני צודק?

1625031488288.png
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
תודה על ההערות, אבל לא כך עובד ריווח.
התייחסות רק למרחק שווה בין הגגות אינה התייחסות נכונה.
אם הייתי עושה מרחק שווה בין הגגות הריווח היה יוצא זוועה.
למעשה צריך להסתכל על החלל הריק שנוצר בין האותיות ולאזן אותן.
בריווח נכון, העין מזהה תמונת מילה שלימה, ותמונה זו היא שצריכה להיות מאוזנת.
למעשה העין מתמקדת במרכז החללים שנוצרים בין האותיות, וחלל מאוזן סביב נקודת אמצע זו, היא המעניקה לאות את הקצב. צריך פשוט לקרוא את הטקסט ולא לבחון בזכוכית מגדלת האם המרווח בין הגגות שווה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
בגלל שזה לא עקבי אני חושב שהבעיה איננה בשיטת הריווח בפונט, אלא בהגדרות ה-justification בתוכנה, ואפשר לטפל בזה כדי לקבל תוצאה טובה יותר.
ואולי בכלל ההבדל נעוץ בין הגדרות Metrics / Optical ?
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
  • תודה
Reactions: C

גיוון

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תודה על ההערות, אבל לא כך עובד ריווח.
התייחסות רק למרחק שווה בין הגגות אינה התייחסות נכונה.
אם הייתי עושה מרחק שווה בין הגגות הריווח היה יוצא זוועה.
למעשה צריך להסתכל על החלל הריק שנוצר בין האותיות ולאזן אותן.
בריווח נכון, העין מזהה תמונת מילה שלימה, ותמונה זו היא שצריכה להיות מאוזנת.
למעשה העין מתמקדת במרכז החללים שנוצרים בין האותיות, וחלל מאוזן סביב נקודת אמצע זו, היא המעניקה לאות את הקצב. צריך פשוט לקרוא את הטקסט ולא לבחון בזכוכית מגדלת האם המרווח בין הגגות שווה.
1625034282165.png


לדוגמא במילה 'בפונטים'
האם היו"ד לא צריכה לשבת בדיוק במרכז החלל שבין הטי"ת למ"ם סופית?
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
צפה בקובץ המצורף 919837

לדוגמא במילה 'בפונטים'
האם היו"ד לא צריכה לשבת בדיוק במרכז החלל שבין הטי"ת למ"ם סופית?
בגלל צורת היוד, הקצה התחתון נגמרת באמצע החלל שבין שתי האותיות, כך שהאמבטיה התחתונה של החלל הריק מקבלת חלל מאוזן., וכן החלל שבין ה-'מ' ל-'א' . צריך להסתכל גם בדינמית החלל שבין האותיות באמצע האות.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
בגלל צורת היוד, הקצה התחתון נגמרת באמצע החלל שבין שתי האותיות, כך שהאמבטיה התחתונה של החלל הריק מקבלת חלל מאוזן., וכן החלל שבין ה-'מ' ל-'א' . צריך להסתכל גם בדינמית החלל שבין האותיות באמצע האות.
דינמיות או לא, זה לא נראה טוב.
זה אולי עומד ב"כללים" וב"תקנים" של האקדמיה לענייני טיפוגרפיה, אבל לקורא המצוי והפשוט - זה מפריע בעין.
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
דינמיות או לא, זה לא נראה טוב.
זה אולי עומד ב"כללים" וב"תקנים" של האקדמיה לענייני טיפוגרפיה, אבל לקורא המצוי והפשוט - זה מפריע בעין.
לא נראה טוב??? תדפיס ותקרא.
 

גיוון

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא נראה טוב??? תדפיס ותקרא.
הדפסתי מיד.
אומר זאת כך, במבט ראשון וקריאה חטופה השיטה הישנה גם בסדר, ולאחר התעמקות, השנייה (ללא ספק הרבה הרבה יותר טובה אבל) גם לא מושלמת.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
במילה דינמיקה תראה שהיו"ד בתוך הצמד "מיק" הקצה התחתון שלה יוצרת חלל שווה בין שני הצדדים.
במילה "הנותנת" הוא מחוייב המציאות בגלל הרצף "תנת" גם קרניג לא יעזור כאן.
 

נשר גרף

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הפונט מזכיר מאוד את שרביט ואת טיפוטקסט, אבל לדעתי הוא עוקף את שניהם, הוא עם נוכחות מרשימה מאד לכותרות שאמורות לקבוע עובדות בשטח, ומצד שני גם נראה מתאים מאוד לטקסט רץ,

בקטנה, רבי אליהו, אשמח אם תשלח לי הודעה פרטית, יש לי משהו לשאול אותך ואין לי פרימיום
 

hamefoar

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

hamefoar

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
קצת הבהרה לאילו שלא כ"כ מבינים את נושא האשכול.
בגופני בוטיק מקצועיים כמו אאא לדוגמא, גופני טקסט שלהם כמו אסימון או פרנקרי עברו קרנינג מלא בין כל צמדי האותיות האפשריים, כך שמתקבל טקסט רציף בצורה מאוד מדוייקת. עבודת קרנינג מלא דורשת עבודה סיזיפית של שבועות וחודשים על כל משקל וכפועל יוצא הגופנים גם מאוד יקרים.

מאידך, חברות פונטים המוכרים חבילות גדולות במחיר מאוד זול למשקל (אולי 10 ש"ח למשקל ואפילו הרבה פחות) אין להם את האפשרות להשתגע כ"כ הרבה על כל משקל ולכן מיישמות ריווח בלבד בין האותיות ללא שום קרנינג.
עד כמה שידוע לי, פונטביט ומסטרפונט מקסימום עושים קרנינג רק בין צמדי אותיות בעיתיות ביותר בלבד וגם זה אני לא בטוח שנם עושים. (אולי נדב עזרא כן עשה קרנינג מלא למספר משקלים בודדים לפי הזמנה, אני לא יודע).
בפונטייפ לדוגמא, רק הפונט ארץ הצבי במשקל רגיל עבר קרנינג מלא בין כל צמדי האותיות האפשריות לפי הזמנה מיוחדת.
כיוון שחברות פונטים אינן מיישמות קרנינג לאותיות, חשוב מאוד שיהיה ריווח מקצועי ומדוייק. בריווח טוב ומקצועי של אותיות ניתן להוריד עד למינימום את הצורך בקרנינג (גם ריווח האות היא עבודה סיזיפית קשה בפני עצמה).
כמובן שלעולם גם הריווח המקצועי ביותר לא תגיע לרמת קרנינג מלא בין כל צמדי האותיות האפשריים, אבל מה שכן ריווח טוב ומקצועי מאזן בין כל הצירופים האפשריים בין כלל האותיות, כך שגם בצירופים בעייתיים הטקסט נראה מאוזן, כעת להגיע לאיזון אופטימלי, לזה אני קורא ריווח מושלם.

כעת ר' @ישראל ר לשאלתך.
צמדי אותיות הקלאסיים הבעייתיים הם ד->ב, ד->ג, ו->ב, ו->ג, ת->ב, ת->ג, ג->ב, ג->ד, נ->ד וכיוצא בהם, כיוון שצמדי אותיות אלו יוצרים מרווח ניכר בין האותיות.
במילה הנותנת, כיוון של-'ת' וגם ל'נ' יש בחלק התחתון יציאה מחוץ לגבול של האות, לכן אי אפשר להצמיד יותר בין אותיות אלו כי אז הם ידבקו אחת לשניה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אין להם את האפשרות להשתגע כ"כ הרבה על כל משקל ולכן מיישמות ריווח בלבד בין האותיות ללא שום קרנינג.
עד כמה שידוע לי, פונטביט ומסטרפונט מקסימום עושים קרנינג רק בין צמדי אותיות בעיתיות ביותר בלבד וגם זה אני לא בטוח שנם עושים. (אולי נדב עזרא כן עשה קרנינג מלא למספר משקלים בודדים לפי הזמנה, אני לא יודע).
אני עובד המון עם הפונטים של פונטביט, ולא נתקלתי בבעיה חריגה.
אשמח אם תצביע לי על בעיות בפונטים דלהלן:

קרניניג.jpg
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
במילה הנותנת, כיוון של-'ת' וגם ל'נ' יש בחלק התחתון יציאה מחוץ לגבול של האות, לכן אי אפשר להצמיד יותר בין אותיות אלו כי אז הם ידבקו אחת לשניה.
ההערה היתה על הוא"ו:

1625066353855.png
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה