מה ההבדל בין דמוי slr לקומפקטית?

  • פותח הנושא bbr
  • פורסם בתאריך

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
אודה למי שיוכל להסביר לי מה ההבדל בין מצלמה דמוי slr לקומפקטית, האם היא בהכרח יותר איכותית?
אודה על כל הסבר שיקדם אותי בסבך הבירורים:)
 

מוסיקה

משתמש פעיל
צילום מקצועי
אני חושבת שההבדל המשמעותי הוא: בדמוי SLR יש לך שליטה על צמצם ותריס, שזה לגמרי שונה,
בקומפקטית רגילה- אין לך.
 

מוסיקה

משתמש פעיל
צילום מקצועי
נכתב ע"י wald;1196021:
אצלי ב-SX260 של קנון יש שליטה על צמצם ותריס.

יפה!

כדאי להוסיף את נושא המשקל - מצלמה עם עדשה שוקלת הרבה יותר מאשר מצלמה עם עדשה מובנית.
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
זו השאלה ששאלתי בתחילת האשכול, האם זה אכן מה שמשפיע על איכות התמונות??
 

tadmit

המרכז לשידורים חיים, חתונות, כנסים, לוויות
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ככל שהעדשה גדולה יותר, כך יש לה פוטנציאל להיות טובה יותר.
כמובן שיכולה להיות מצלמה גדולה עם עדשה באיכות נמוכה ולהיפך.
אבל בוודאות במצלמה גדולה עם עדשה איכותית תקבלי תוצאה איכותית יותר מהמקבילה לה במצלמה קומפקטית.
זה כמובן לא בגלל הגודל של העדשה אלא בגלל שכשהעדשה גדולה אפשר לייצר אותה עם אופטיקה טובה יותר.
כמו"כ בדרך כלל במצלמה גדולה יותר יהיו תכונות שיכולות לעזור, כמו למשל זמן תגובה בין תמונה לתמונה. או כפתורים ייעודיים שיכולים לזרז את התפעול של פונקציות.
בקיצור למי שהמשקל והגודל לא מהווים שיקול, והאיכות כן, שילך על מצלמה גדולה יותר. ולהיפך.
וכמובן שבכל קטגוריה ישנם מצלמות טובות יותר ופחות.
 

הגלים

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
או במילים אחרות- אין הבדל משמעותי. בדר"כ גודל החיישן זהה.

לפעמים יש לדמוי עדשות היפר זום- גם זה לא תמיד נכון.
פעם עדשות *10 היו נחשבות דמוי כיום יש מצלמות קומפקטיות עם זום גדול מזה.

אני תיכף אמצא דבר שכתבתי פעם בפורום אחר.
 

הגלים

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב לפני 3 שנים בערך.
הדגמים השתנו- העקרונות לא.




-----------
לפחות פעם בשבוע עולה פה באחד הפורומים (או במערכת המסרים ) השאלה איזה מצלמה לקנות בתקציב כזה או אחר.

בא לכם לעשות קצת סדר?

אז מה יש במצלמה? (אני מתיחס כרגע רק למצלמה דיגיטלית- עם הדינוזאורים הסליחה).

חיישן
מעבד
עדשה
מסך
סוללה

לכל פרט מהרשימה הזו יש מס´ מאפינים ואני לא אכסה כאן הכל, אבל כמה מילים אולי יעזרו.

החיישן הוא ה"פילם", הוא זה שקולט את התמונה והופך (בעזרת המעבד) לפיקסלים בכל מיני צבעים שמרכיבים קובץ תמונה.

מה אפשר ללמוד מנתוני החיישן?
2 הפרמטרים המרכזיים הם גודל החיישן והרזולציה שלו.

גדול פיזי של החיישן- כמה שגדול יותר טוב.
במצלמות ביתיות (במקצועיות הגדלים שונים לחלוטין ולא נרחיב עליהם) יש בעיקר 2 גדלים.

רוב החיישנים הם בגודל 1/2.3 אינצ´
במצלמות טיפה יותר יקרות ומוצלחות, גודל החיישן הוא 1/1.7 אינצ´
הפועל היוצא הראשוני של גודל החיישן (ולא נרחיב כרגע למה) הוא יכולת לכידת האור.

למצלמות בעלות חיישן גדול יש יכולת לכידת אור טובה יותר- כלומר תמונה טובה יותר ברגישות גבוהה.

רוב המצלמות בעלות חיישן 1/1.7 נעות סביב 1500-2000 ₪ .
סדרת S או G בקנון, LX בפאנאסוניק, אולימפוס ZX1 וכו.

פרמטר נוסף בחיישן זה יכולת ההפרדה שלו. הרזולוציה- או מה גודל התמונה בפיקסלים.

מצלמה של 12 מ"פ זה אומר תמונה בגודל של 3000*4000.

מצד אחד לרוב השמושים מספיקה רזולוציה נמוכה בהרבה ממה המקובל היום.
(בחצי משפט – הדפסה איכותית היא 200DPI ומעלה, כלומר מקובץ של 3000*4000 ניתן להדפיס תמונה ב15*20 אינצ´ באיכות טובה מאוד).
מאידך רזולוציה גבוהה נותנת אפשרויות חיתוך טובות יותר ובדר"כ יש מתאם בין איכות החיישן להפרדה שלו.
בין מצלמה 12 מ"פ ל16 אין המון משמעות לכאן או לכאן, אבל מצלמה עם 6 או 8 מ"פ כנראה מיושנת מדי.

בנוסף לכל מצלמה יש את טווח הרגישות שלה- אסא. או ISO
אסא גבוה יותר- מצלמה רגישה יותר לאור. מאידך ברגישות גבוהה איכות התמונה יורדת ומתקבלת גרעיניות בתמונה.
מהטבלאות ניתן לראות את טווח הרגישות אבל לא ניתן לראות את איכות התמונה בכל רגישות.

מעבד- יש לו המון משמעות אבל לא תמיד ניתן לבחון את איכות המעבד מהטבלאות.

ככלל מעבד של מצלמה משנת 2011 יהיה טוב יותר ממעבד של מצלמה שיצאה ב2009.
לקנון יש סימן של DIGIC 1-2-3-4-5 – כמציינים את דור המעבד.

עדשה-
לעדשה יש כמה וכמה פרמטרים.

החשוב בהם הוא הטוח.
לא רק "כמה זום" (זום היחס בין הזוית הרחבה של העדשה לזוית הצרה שלה). אלא מה הטווח.
יש מצלמה עם טווח 24-120 ויש מצלמה דומה לה עם 28-140.
2 המצלמות יתויגו כ"זום*5"- אבל למצלמה הראשונה זוית רחבה יותר בצד הרחב וקצת פחות צרה בטווח הצר.
מה עדיף?
אין על תשובה מוחלטת אבל ככלל כל מ"מ בצד הרחב שווה הרבה יותר מ10 מ"מ בצד הצר.

פרמטר שני בעדשה הוא הצמצם.
בלי להכנס יותר מדי לפיזיקה צמצם פתוח מצוין כמס נמוך יותר (2.0 פתוח יותר מ5.5).
לצמצם פתוח יש 2 משמעויות.
כניסת אור טובה יותר , ועומק שדה רדוד יותר- נפרדה טובה יותר של הנושא מהרקע .
אם יש סימון של עדשה 24-120 2.8-5.9
זה אומר שבמצב הרחב של העדשה הצמצם המקסימלי הוא 2.8 ובמצב הצר של העדשה הצמצם המקסימלי הוא 5.9.

פרמטר שלישי הוא המייצב.
כמעט לכל המצלמות בשנים האחרונות יש מייצב, כיום לא הייתי קונה מצלמה קומפקטית ללא מייצב.
בקצרה- גורם מס´ אחד לתמונות מטושטשות הוא מהירות תריס שאינה תואמת לאורך המוקד (בכמה "זום" המצלמה נמצאת) או לתנועת הנושא.
מייצב נותן לנו יצוב טוב יותר של העדשה וממילא תמונה חדה יותר גם במהירויות תריס גבוליות.
כמובן שלתנועת הנושא הוא לא נותן פתרון.

מסך-
למסך יש גודל ורזולוציה.
רוב המצלמות החדישות באות עם מסך 2.7 או 3 אינצ´. ועם רזולוציה של 230K עד 900K.
מסך גדול יותר או רזולוציה טובה יורת של המסך- זה טוב יותר – לא משהו הכי קריטי.

סוללה.

בעבר היו לקנון הרבה בעיות עם מצלמות שעובדות על סוללות AA.
כיום לא הייתי ממליץ על מצלמה כזו.
הרבה מאוד מהדגמים החדשים עברו לסוללה יעודית. (מסומנת כ NB-7L, NB-4L וכו´).
סוללה חילופית מאיביי עולה פחות מ10$ וכדאי להוסיף סוללה נוספת- בשום אופן לא לקנות בארץ.

וידאו.
כמעט לכל המצלמות יש כיום וידאו.
מה שמבדיל בין הדגמים זה הרזולוציה
בגדול-
1920*1080 זה FHD.
1280*720 זה HD.
576*480 זה SD
ותמיד יש גם רזולוציות נמוכות יותר.
פרמטרים נוספים שקשויםר לוידאו זה סוג הקובץ שהמצלמה מוציאה, האם האודיו יוצא במונו או בסטראו, האם ניתן לעשות זום תוך כדי וידאו וכו´.


אז איזו מצלמה לקנות??

הרבה פעמים יש זהות בין 2 מצלמות בחיישן ומערכת העיבוד וההבדל הוא נניח בטוח הזום.
מצלמה אחת ב700 שקל תתן זום*5 ומצלמה שניה ב1500 שקל תתן זום*30.
האם מצלמה שניה איכותית יותר? לא.
האם היא גמישה יותר? כן.

האם לצלומי משפחה ילדים ומסיבות סוף שנה בגן ההבדל משמעותי? כנראה שלא והמצלמה הזולה תעשה את אותה עבודה.

כמובן באותו מחיר יכולים להיות הבדלים ביותר מפרמטר אחד.

נניח סביב משבצת ה1500 ש"ח נעות מצלמות חיישן קטן (1/2.3 - זוכרים?) עם טווח זום ענק (*35) ומתחילות המצלמות האיכותיות יותר עם החיישן הגדול יותר (1/1.7) עם טווח זום "נורמלי".

מה עדיף? איכות תמונה אבסולוטית או גמישות בזום?
אין לזה תשובה ברורה.

יש הרבה פיצ´רים נוספים שלא נכנסתי אליהם, כמו סוג הקובץ והאפשרות לצלם בקובץ גולמי (עבור מי שרוצה לערוך את התמונות), אפשרות להוט-שו וחיבור פלאש חיצוני ועוד ועוד.
רוב הפרמטרים הנ"ל אינם קריטיים למשתמש הביתי ומי שיודע שהוא צריך הוט שו או RAW כנראה שלא צריך את השורות האלו.

מקוה שעזרתי למישו...
 

tamiro

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
קומפקטיות לא מנסות להיות משהו שהן לא
דמוי SLR זה שקר שיווקי שמנסה לדחוף לך קומפקטית בגוף גדול יותר
 

moti!a

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י הגלים;1197721:
נכתב לפני 3 שנים בערך.
הדגמים השתנו- העקרונות לא.




-----------
לפחות פעם בשבוע עולה פה באחד הפורומים (או במערכת המסרים ) השאלה איזה מצלמה לקנות בתקציב כזה או אחר.

בא לכם לעשות קצת סדר?

אז מה יש במצלמה? (אני מתיחס כרגע רק למצלמה דיגיטלית- עם הדינוזאורים הסליחה).

חיישן
מעבד
עדשה
מסך
סוללה

לכל פרט מהרשימה הזו יש מס´ מאפינים ואני לא אכסה כאן הכל, אבל כמה מילים אולי יעזרו.

החיישן הוא ה"פילם", הוא זה שקולט את התמונה והופך (בעזרת המעבד) לפיקסלים בכל מיני צבעים שמרכיבים קובץ תמונה.

מה אפשר ללמוד מנתוני החיישן?
2 הפרמטרים המרכזיים הם גודל החיישן והרזולציה שלו.

גדול פיזי של החיישן- כמה שגדול יותר טוב.
במצלמות ביתיות (במקצועיות הגדלים שונים לחלוטין ולא נרחיב עליהם) יש בעיקר 2 גדלים.

רוב החיישנים הם בגודל 1/2.3 אינצ´
במצלמות טיפה יותר יקרות ומוצלחות, גודל החיישן הוא 1/1.7 אינצ´
הפועל היוצא הראשוני של גודל החיישן (ולא נרחיב כרגע למה) הוא יכולת לכידת האור.

למצלמות בעלות חיישן גדול יש יכולת לכידת אור טובה יותר- כלומר תמונה טובה יותר ברגישות גבוהה.

רוב המצלמות בעלות חיישן 1/1.7 נעות סביב 1500-2000 ₪ .
סדרת S או G בקנון, LX בפאנאסוניק, אולימפוס ZX1 וכו.

פרמטר נוסף בחיישן זה יכולת ההפרדה שלו. הרזולוציה- או מה גודל התמונה בפיקסלים.

מצלמה של 12 מ"פ זה אומר תמונה בגודל של 3000*4000.

מצד אחד לרוב השמושים מספיקה רזולוציה נמוכה בהרבה ממה המקובל היום.
(בחצי משפט – הדפסה איכותית היא 200DPI ומעלה, כלומר מקובץ של 3000*4000 ניתן להדפיס תמונה ב15*20 אינצ´ באיכות טובה מאוד).
מאידך רזולוציה גבוהה נותנת אפשרויות חיתוך טובות יותר ובדר"כ יש מתאם בין איכות החיישן להפרדה שלו.
בין מצלמה 12 מ"פ ל16 אין המון משמעות לכאן או לכאן, אבל מצלמה עם 6 או 8 מ"פ כנראה מיושנת מדי.

בנוסף לכל מצלמה יש את טווח הרגישות שלה- אסא. או ISO
אסא גבוה יותר- מצלמה רגישה יותר לאור. מאידך ברגישות גבוהה איכות התמונה יורדת ומתקבלת גרעיניות בתמונה.
מהטבלאות ניתן לראות את טווח הרגישות אבל לא ניתן לראות את איכות התמונה בכל רגישות.

מעבד- יש לו המון משמעות אבל לא תמיד ניתן לבחון את איכות המעבד מהטבלאות.

ככלל מעבד של מצלמה משנת 2011 יהיה טוב יותר ממעבד של מצלמה שיצאה ב2009.
לקנון יש סימן של DIGIC 1-2-3-4-5 – כמציינים את דור המעבד.

עדשה-
לעדשה יש כמה וכמה פרמטרים.

החשוב בהם הוא הטוח.
לא רק "כמה זום" (זום היחס בין הזוית הרחבה של העדשה לזוית הצרה שלה). אלא מה הטווח.
יש מצלמה עם טווח 24-120 ויש מצלמה דומה לה עם 28-140.
2 המצלמות יתויגו כ"זום*5"- אבל למצלמה הראשונה זוית רחבה יותר בצד הרחב וקצת פחות צרה בטווח הצר.
מה עדיף?
אין על תשובה מוחלטת אבל ככלל כל מ"מ בצד הרחב שווה הרבה יותר מ10 מ"מ בצד הצר.

פרמטר שני בעדשה הוא הצמצם.
בלי להכנס יותר מדי לפיזיקה צמצם פתוח מצוין כמס נמוך יותר (2.0 פתוח יותר מ5.5).
לצמצם פתוח יש 2 משמעויות.
כניסת אור טובה יותר , ועומק שדה רדוד יותר- נפרדה טובה יותר של הנושא מהרקע .
אם יש סימון של עדשה 24-120 2.8-5.9
זה אומר שבמצב הרחב של העדשה הצמצם המקסימלי הוא 2.8 ובמצב הצר של העדשה הצמצם המקסימלי הוא 5.9.

פרמטר שלישי הוא המייצב.
כמעט לכל המצלמות בשנים האחרונות יש מייצב, כיום לא הייתי קונה מצלמה קומפקטית ללא מייצב.
בקצרה- גורם מס´ אחד לתמונות מטושטשות הוא מהירות תריס שאינה תואמת לאורך המוקד (בכמה "זום" המצלמה נמצאת) או לתנועת הנושא.
מייצב נותן לנו יצוב טוב יותר של העדשה וממילא תמונה חדה יותר גם במהירויות תריס גבוליות.
כמובן שלתנועת הנושא הוא לא נותן פתרון.

מסך-
למסך יש גודל ורזולוציה.
רוב המצלמות החדישות באות עם מסך 2.7 או 3 אינצ´. ועם רזולוציה של 230K עד 900K.
מסך גדול יותר או רזולוציה טובה יורת של המסך- זה טוב יותר – לא משהו הכי קריטי.

סוללה.

בעבר היו לקנון הרבה בעיות עם מצלמות שעובדות על סוללות AA.
כיום לא הייתי ממליץ על מצלמה כזו.
הרבה מאוד מהדגמים החדשים עברו לסוללה יעודית. (מסומנת כ NB-7L, NB-4L וכו´).
סוללה חילופית מאיביי עולה פחות מ10$ וכדאי להוסיף סוללה נוספת- בשום אופן לא לקנות בארץ.

וידאו.
כמעט לכל המצלמות יש כיום וידאו.
מה שמבדיל בין הדגמים זה הרזולוציה
בגדול-
1920*1080 זה FHD.
1280*720 זה HD.
576*480 זה SD
ותמיד יש גם רזולוציות נמוכות יותר.
פרמטרים נוספים שקשויםר לוידאו זה סוג הקובץ שהמצלמה מוציאה, האם האודיו יוצא במונו או בסטראו, האם ניתן לעשות זום תוך כדי וידאו וכו´.


אז איזו מצלמה לקנות??

הרבה פעמים יש זהות בין 2 מצלמות בחיישן ומערכת העיבוד וההבדל הוא נניח בטוח הזום.
מצלמה אחת ב700 שקל תתן זום*5 ומצלמה שניה ב1500 שקל תתן זום*30.
האם מצלמה שניה איכותית יותר? לא.
האם היא גמישה יותר? כן.

האם לצלומי משפחה ילדים ומסיבות סוף שנה בגן ההבדל משמעותי? כנראה שלא והמצלמה הזולה תעשה את אותה עבודה.

כמובן באותו מחיר יכולים להיות הבדלים ביותר מפרמטר אחד.

נניח סביב משבצת ה1500 ש"ח נעות מצלמות חיישן קטן (1/2.3 - זוכרים?) עם טווח זום ענק (*35) ומתחילות המצלמות האיכותיות יותר עם החיישן הגדול יותר (1/1.7) עם טווח זום "נורמלי".

מה עדיף? איכות תמונה אבסולוטית או גמישות בזום?
אין לזה תשובה ברורה.

יש הרבה פיצ´רים נוספים שלא נכנסתי אליהם, כמו סוג הקובץ והאפשרות לצלם בקובץ גולמי (עבור מי שרוצה לערוך את התמונות), אפשרות להוט-שו וחיבור פלאש חיצוני ועוד ועוד.
רוב הפרמטרים הנ"ל אינם קריטיים למשתמש הביתי ומי שיודע שהוא צריך הוט שו או RAW כנראה שלא צריך את השורות האלו.

מקוה שעזרתי למישו...

כיוון שיש לי זכרון מעולה ב''ה נזכרתי ורציתי להגיד לך שמישהו בשם צל99 העתיק ממך את זה לפני כ 3 שנים מילה במילה כאן:

http://www.prog.co.il/showpost.php?p=685951&postcount=6

;);) :)
 

הגלים

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
ברשותך אני מתעלם. שום.סמיילי לא יסתיר את הנבזות שלך.
 

moti!a

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י הגלים;1198041:
ברשותך אני מתעלם. שום.סמיילי לא יסתיר את הנבזות שלך.

אם התכוונת אלי, אין לי מושג על מה אתה מדבר
:);)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קל

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:ד כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:ה קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:ו נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:ז יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:ח וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:
נקרא  38  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה