• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

ביקורת ספרות מה אני מבקש מכם. ימי ספירת העומר.

ספרי מוסר

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
להבין את השני

להבין את השני, את רגשותיו, את הכאב שלו, והחוויות, זהו דבר לא קל.

אי אפשר להבין את השני,

בלי לעשות כלום. בלי לתת מעצמך.

כדי שנוכל לעשות זאת כמיטב יכולתינו, עלינו להכשיר את עצמנו לכך. על מנת שנהיה ראויים.

ואם נצליח - אור ידלק בליבו של החבר שלנו.

אור שאנחנו הדלקנו.


לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח.

זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה.

ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך.


הלב שלנו, מכיל כל כך הרבה. כדי להיות בשביל האדם שמולך, אנחנו צריכים להתנתק מהאדם של עצמנו.

לפתוח את מחסני הלב, ולהכניס לשם את הבלגן שלנו.

להיות מרוכז בשני, להיכנס לתוך הלב שלו,

לא להיות ביקורתי כלפיו. ולכבד כל מילה שלו, כל משפט - הוא אוצר. הוא רגש של נשמה אלוקית.

אנחנו צריכים להבין, שכל אדם הוא שונה. מחשבות משלו, דאגות משלו, שאין זהה הוא לכל אדם אחר.

כמו שכתוב "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח, ב).

והעיקר - לא לזלזל. גם אם אין הסכמה עם המילים שלו, לתת להן מקום. גדול.


הפנים, ערך רב להן. ויכולות להשפיע המון.

האדם שמולנו, רואה אותנו. רואה את הפנים שלנו. חיוך, עיניים מבינות. כוח רב בהם.

וגם אם איננו מבינים את דבריו עד הסוף, מוטב שנראה לו פנים טובות. פנים שוחקות.

כבר אמרו לנו חז"ל – "גדול המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב"


גם הפנים שלו מביעות, ואפשר ללמוד מהן הרבה.

התבוננות בהבעות פנים שלו, יכולה לסייע להבנה עמוקה יותר.

הקשבה לקול הדיבור שלו, לצליל, ולקצב.

לנסות לראות את החושים שלו. להרגיש אותם, לחוש אותם. להתחבר אליהם. להתחבר אליו.


ספירת העומר, בימים שנפטרו בהם תלמידי רבי עקיבא, כי אינם נהגו כבוד זה בזה,
על אחת כמה וכמה שאנו צריכים להשתדל בכבוד הבריות.
אנשים מרגישים מכובדים ורצויים כאשר מאזינים להם.
וכן, להפך – מרגישים ביזיון כשאין שומעים להם. כשמזלזלים בדבריהם או מראים פנים זועפות.

כמה אנו צריכים להתחזק בזה. והלוואי שנזכה.

"אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם?
ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה ותהיו יראים זה מזה"
(תנא דבי אליהו רבה כ"ח).
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
להבין את השני

להבין את השני, את רגשותיו, את הכאב שלו, והחוויות, זהו דבר לא קל.

אי אפשר להבין את השני,

בלי לעשות כלום. בלי לתת מעצמך.

כדי שנוכל לעשות זאת כמיטב יכולתינו, עלינו להכשיר את עצמנו לכך. על מנת שנהיה ראויים.

ואם נצליח - אור ידלק בליבו של החבר שלנו.

אור שאנחנו הדלקנו.


לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח.

זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה.

ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך.


הלב שלנו, מכיל כל כך הרבה. כדי להיות בשביל האדם שמולך, אנחנו צריכים להתנתק מהאדם של עצמנו.

לפתוח את מחסני הלב, ולהכניס לשם את הבלגן שלנו.

להיות מרוכז בשני, להיכנס לתוך הלב שלו,

לא להיות ביקורתי כלפיו. ולכבד כל מילה שלו, כל משפט - הוא אוצר. הוא רגש של נשמה אלוקית.

אנחנו צריכים להבין, שכל אדם הוא שונה. מחשבות משלו, דאגות משלו, שאין זהה הוא לכל אדם אחר.

כמו שכתוב "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח, ב).

והעיקר - לא לזלזל. גם אם אין הסכמה עם המילים שלו, לתת להן מקום. גדול.


הפנים, ערך רב להן. ויכולות להשפיע המון.

האדם שמולנו, רואה אותנו. רואה את הפנים שלנו. חיוך, עיניים מבינות. כוח רב בהם.

וגם אם איננו מבינים את דבריו עד הסוף, מוטב שנראה לו פנים טובות. פנים שוחקות.

כבר אמרו לנו חז"ל – "גדול המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב"


גם הפנים שלו מביעות, ואפשר ללמוד מהן הרבה.

התבוננות בהבעות פנים שלו, יכולה לסייע להבנה עמוקה יותר.

הקשבה לקול הדיבור שלו, לצליל, ולקצב.

לנסות לראות את החושים שלו. להרגיש אותם, לחוש אותם. להתחבר אליהם. להתחבר אליו.


ספירת העומר, בימים שנפטרו בהם תלמידי רבי עקיבא, כי אינם נהגו כבוד זה בזה,
על אחת כמה וכמה שאנו צריכים להשתדל בכבוד הבריות.
אנשים מרגישים מכובדים ורצויים כאשר מאזינים להם.
וכן, להפך – מרגישים ביזיון כשאין שומעים להם. כשמזלזלים בדבריהם או מראים פנים זועפות.

כמה אנו צריכים להתחזק בזה. והלוואי שנזכה.

"אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם?
ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה ותהיו יראים זה מזה"
(תנא דבי אליהו רבה כ"ח).

ב"ה

קטע יפה וחשוב.
מתייחסת לצורת הכתיבה:
1. הקריאה בקטע לא שוטפת. כאילו כל משפט עומד בפני עצמו.
יש הרבה מידי אנטרים ורווחים ופסיקים, שגורמים לקורא לקרוא כל משפט כיחידה בפני עצמה. אם זה אמור להיות מובא כמאמר, אז הוא צריך לבוא בפסקאות מלאות כשנח ונעים לקרוא אותם בצורה רציפה וקוהרנטית. חסר מילות חיבור בצורה משמעותית.

2. המשלב הלשוני לא אחיד, ויש מידי פעם זליגה לניסוחים ארכאיים, שזה בסדר אם כל הקטע כתוב בסגנון זריצקי, אבל מציק כשזה רק מידי פעם.
המשפט - 'להכניס לשם את הבלאגן שלנו', ביחד עם המשפט 'ערך רב בהן' - זה פשוט לא עובד.

3. יש יותר מידי פעמים 'כל-כך', ו'ערך רב'. אם זה היה מוטיב חוזר - זה בסדר, אבל בקטע זה לא זורם. מוטיב חוזר הייתי מצפה שיפתח פסקה, או יסגור פסקה (והוא גם פחות נפוץ בכתיבת מאמרים).

4. הייתי מחלקת את הקטע לפסקאות בצורה מסודרת, ואז בודקת שכל משפט אכן מחדש ומוסיף, ולא אומר את אותו דבר במילים אחרות.
הקטע הזה:
"לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח. זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה. ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך."
נושא הפסקה - כדי להבין את השני צריך לרצות להבין.
הציפיה שלי: כאן יהיו טענות שיסבירו על חשיבות הרצון. אבל כאן - הטענות הם רק ש'זהו כח חזק חשוב ומיוחד כל כך'. למה החלטתם? תנו לנו הוכחות, חיזוקים, דוגמאות. לא סיסמאות. אז אני אוכל להאמין לכם ש'זהו הצעד הראשון שיכול להוביל להצלחה'.

הערה אחרונה בנוגע לתוכן -
אנשים לא אוהבים שאומרים להם מה צריך לעשות.
אתה חושב שצריך כך, אני חושב אחרת.
הייתי מוותרת לגמרי על 'צריך', בכל הקטע כולו, ומנסחת מחדש בצורה שיגיע ללב.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

אתמול העליתי לכאן פוסט שהוביל לדיון וננעל, אחרי שהעליתי את הפוסט ניסיתי להבין למה אני מעלה פוסטים,
גם כאלה שיתכן ולא צריך להעלות אותם?
האם זו התמכרות/כוחו של הרגל/או שבאמת היה צורך להעלות את התוכן הזה?
או שמא זה צורך עמוק בתשומת לב? (זה לא דבר שלילי, זה צורך קיים! השאלה עד כמה הצורך מקדם את האדם).

אז כתבתי מספר מילים על צרכים ומילוי שלהם.
אני רוצה לבקש סליחה מכל הציבור אם התוכן שלי פוגע או מעורר בכם אי נוחות.
אני עדיין מנסה לבחון למה אני מעלה תכנים, למי זה טוב? איזו מטרה זה משרת?
בינתיים שוב התנצלות... היו שכתבו לי שהתכנים שלי דווקא מקדמים אותם, אבל אני עדיין לא בטוחה אם כדאי להעלות אותם, כי לפעמים לדבר טוב יש גם צד פחות טוב. השאלה עד כמה הוא צד שלילי...

חסרונות

יש ברכה: "בורא נפשות רבות וחסרונן על כל מה שבראת להחיות בהם...".
האם לכל צורך יש מילוי, או שמא הצורך עצמו מעורר את המילוי?

הצורך של האדם הוא דבר חשוב, מכיוון שהוא מעורר את המילוי במקום כלשהו.

אין מתנות חינם בעולם, כנראה.
וכל מקום של צורך יוצר מילוי.
כל מקום של מכה יוצר תרופה.
נאמר שה' "מקדים תרופה למכה".
יתכן גם לומר שה' מקדים מילוי לצורך, הכוונה שיש מילוי שמחכה שיתעורר צורך ואז הוא יבוא למלא אותו.

המסקנה היא שהצרכים של האדם הם חיוניים,
הם מעמיקים את תחושת החסר,
וככל שתחושת החסר גדלה כך הפתרון בא יבוא.
כי (יתכן ו)תחושת חסר בעצם היא בעצם המילוי של הפתרון.

וכעת, ארחיב מעט:
הצרכים של האדם ימולאו על ידי הבורא, ולא על ידי האדם.
לפעמים אדם חש צורך, ואז הוא ממהר למלא אותו.
למשל לאדם יש צורך לתשומת לב, והוא ממהר לחפש דרכים 'זולות ומהירות' לקבל את תשומת הלב, שזה סוג של כבוד.
אבל זה זול מידי, זה לא משביע.
כי כשאוכלים חטיף זה אולי טעים אבל לא האוכל האמיתי.

לכן, צריך לבחון מה אומר הצורך הזה?
איזו אמת הוא משרת בבריאה?
לשם מה אנו צריכים תשומת לב?
ולנסות למלא את תשומת הלב באופן בריא ומשביע, שזה בדרך כלל באופן של מטרה טובה.
כמו: לקבל תשומת לב בגלל מעשה טוב.
כך השתמשנו בצורך שלנו לטובה, וגם קיבלנו תשובה איכותית לצורך הזה.
דוגמה נוספת:
צורך לאכול.
שזה קל: אפשר למלא את הצורך בארוחה מהירה ולא איכותית,
אפשר לקחת את הצורך לאכול ולמלא אותו בארוחה איכותית ומזינה.

דוגמה נוספת: צורך בשליטה.

אדם שיש לו צורך בשליטה יכול לשלוט, שזה פתרון פשוט ולא איכותי,
ויכול לקחת את הצורך הזה למקום גבוה של שליטה עצמית וכדו'.
או לחפש תחום בו צריך מנהיגות ולקחת את הצורך בשליטה למקום של מנהיגות חיובית, שזה שילוב של שליטה עצמית והנהגה טובה.

ועוד ועוד צרכים וחסרונות שמחכים למילוי, שחלקם צריכים תפילה כדי לזכות למילוי, וחלקם צריכים מענה איכותי.

*

אם נמשיך את הקו הזה בו אנו מקבלים מילוי לפי עומק תחושת החסר - ננסה להתקדם עם זה הלאה: אולי אנחנו חווים חוויות שליליות כי אנחנו מצפים ומתעסקים ברע?
אולי אנחנו לא יודעים לחוש את החסר של הטוב? לא חושבים שהטוב קיים וניתן לצפות אליו או לחוש את הצורך לחיים טובים ואיכותיים?
מה זה חיים טובים? (חשוב לדעת למה עלינו לצפות כדי שיהיה צורך לקבל טוב).

ועוד משהו: פעמים רבות אנו רואים שההורים שלנו חשו חסר/צורך אך הם לא זכו, ואנו זוכים למילוי של הצורך הזה..
אולי בגלל שההורים שלנו היו חסרים כלים עבור המילוי? (או כי לא הגיע הזמן לקבל את המילוי).
אם ככה - מהם הכלים הנכונים לקבלת המילוי?
יתכן, וזה סתם רעיון ששמעתי פעם, שמדובר באמירת תודה. יתכן שהכרת הטוב היא כלי נכון להשלמת תחושת החסר - במילוי מתאים ואיכותי.
בעקבות שטף הספרים ושטף הביקורות עליהם כאן בפורום, אני מעלה סקירה\ביקורת נוספת לביקורת ספרות חזיון תעתועים של א. בראב

הפעם על הספר שברי אדם - ד. (דבורה) נויגרשל.
אני אצלול ישירות לכריכה, העלילה תגיע תכף.

מחויבת להזהיר | המון ספויילרים - בערך תקציר של הספר.
היכונו!

כריכה:
בלי המון פרטים, בלי בלגן.
היא יחסית מינימליסטית. שברים, שמתקשרים ישירות לשם הספר (שברי), וצללית של דמות מטושטשת. (אדם?)
לדעתי משרתת יפה מאוד את הספר, מאזנת את המתח שבו.
[כריכה מצורפת בסוף]

שם הספר:
אז שם הספר, מקפיץ אותנו מיידית אל תוך הספר, אל העלילה עצמה.
ולמה?!
לגיבור הסיפור קוראים, איך לא?! אדם! (כאן נכנסנו לדיון מעמיק האם שם הספר נבחר בגלל שם הדמות הראשית, או להפך, {מה שיותר הגיוני לדעתי} ועד כמה זה נכון...)

אז שברי אדם.

אדם שניידמן שלנו שבור מאירועי העבר שלו, אך אל דאגה. הוא אוסף אותם, חוזר בתשובה ומרכיב את עצמו מחדש.

ז'אנר:
והנה חידוש.
מתח!
אבל כאן מגיע המפנה. כמו בספרים של נויגרשל, המתח הוא לא קלאסי, כמו שהתרגלנו, מתח של אקדחים, יריות, דם וכו'. לא.
המתח והפעולה מתרכזים דווקא בפן הפסיכולוגי יותר, קריאת האדם שעומד מול אדם - מאסטר בקריאת שפת גוף, עדיין לא אמרנו - ועל פי הנתונים הללו, הוא מתעמת עם האויבים שלו.


כתיבה וסגנון:
גם כאן, אופייני לנויגרשל.
כתיבה יפה מאוד, לפעמים אפילו גאונית.
לעיתים נופלת בניסוחים יומיומיים ופשוטים יותר. לי העניין קצת צרם. אולי בתור כותבת, שבסיפורים מעין אלו מעדיפה להתנסח בצורה משלבית יותר גבוהה משפה מדוברת ביום-יום.

העלילה:
העלילה עצמה זורמת, רצה, עפה.
מרתקת ממש.
היו מעט קטעים שדילגתי, יותר אלו של התיאורים, היו הרבה כאלה, לדעתי. אבל יש כאלה שיאהבו.

תקציר העלילה:

אדם חוזר בתשובה ומגיע לגור ביישוב קטן שנקרא בשם: 'רמת אביגדור'. ישוב ססגוני, מצחיק, סוער ומעניין מאוד.

מיכאל הוא משהו כמו אב-בית של היישוב. דואג למכירות, הרצאות וכיוצא בזה.
פרט לכך, הוא גם משכיר את הדירה לאדם, שהוא בעצם בוגר מוסד, שחזר בתשובה ועזב את השירות אחרי... תכף נחזור לכאן.

עד עכשיו היינו בארץ. נצא לעולם הגדול.

אז ברחבי העולם ה-CIA, וגם הישראלים מחפשים אחרי אנטוניו, איטלקי אחד חמוד שמבריח חומרים מסוכנים, סחורות גנובות, כלי נשק וכדו'

יש גם את ברונו, ראש מאפיה נחמד ועצבני.

{ייאמר לזכותי, במהלך הספר קלטתי שאנטוניו וברונו - חד הם}

מעלה בעיה כלשהי, מבחינתי, בעלילה של הסיפור.

כל הסיפור, מהתחלה ועד הסוף, סובב אחרי כספות נעלמות כלשהן עם מידע סודי.
הן מוזכרות בהתחלה ממש, ובסוף.
הבעיה - שהקורא לא זוכר את זה בכלל. מבחינתו זה פרט מאוד שולי.
יהיו כאלה שיגידו שזו הגאונות, להפוך פרט שולי דווקא למניע של הכל.
אני לא חושבת כך. מבחינתי כקוראת, היה אפשר לחפש משהו יותר משמעותי מאשר כספות עם מידע סודי, שאנחנו לא זוכרים בכלל עד שמזכירים לנו את זה כש- "אה, בשביל זה היינו צריכים את אדם בכלל".
הייתי מצפה למשהו יותר משמעותי, שתוך כדי הספר נבין למה רודפים\חוטפים את אדם, ולא נישאר עם סימן שאלה עד שמזכירים לנו קטע זניח מתחילת הספר ואומרים לנו - "בגלל זה".
קיצור, יצאתי עם הרגשה של: ניסו למצוא סיבה לרדיפה דווקא אחרי אדם, הוסיפו קטע אחד בהתחלה, וסיימו את הסיפור.
הרגשה שלי.


בחזרה לעלילה:
ברונו רוצה את אדם לפיצוח הקוד של הכספות המדוברות. הוא שולח מישהו שעבד בעבר עם אדם בניסיון לגייס אותו לעבודה סודית ומתגמלת. אדם מסרב לעבודה.

כאן נכנס עמנואל לזירה. עמנואל הוא תמהוני כלשהו שהגיע לרמת אביגדור. כולם מזהים אותו כרפה-שכל ומשורר מוזר.
אדם, אלוף שפת הגוף והבעות הפנים, חושד בו.
עמנואל מנסה גם הוא להציע לאדם את אותה עבודה + מאיים עליו. אדם מתנע ממנו, ועמנואל עוזב את היישוב.

בסופו של דבר מסתבר שעמנואל (שנרצח על ידי ברונו ראש המאפיה) הוא ערבי-נוצרי, שעובד עם ברונו.



בעולם אחר,
דני גרינגליק (יש שם משפחה כזה??? נשמע כמו גלינג-גלינג) מופלל בהברחה של חומר מסוכן.
אשתו של דני חברה של אשתו של מיכאל מיודענו, המשכיר של אדם.
ומיכאל – כמה נחמד וברור, שולח את אדם, הסוכן לשעבר, לנסות ולעשות משהו עם גרינגליק המופלל האומלל.

אדם טס, כמובן... הרי אם לא איפה המתח?!
באיזה שלב הוא נחטף, ו- מגיע לאי הציפורים (נשמע מעניין לטייל שם קצת...)
כדי שהוא יסכים לשתף פעולה עם ברונו וחבריו בפיצוח הקוד של הכספות, הם מפלילים אותו בישראל, אבל אדם שלנו מסודר. הוא שתל בעצמו שבב איתור שרק חבר אחד טוב שלו יודע עליו.
החבר הטוב מאמין בחפותו של אדם ומגיע להציל אותו.
הכספות ניצלות גם כן.
סוף טוב הכל טוב.

המסר:
מואכל בכפית.
כתוב בעמוד האחרון של הספר בצורה ברורה. שחור על גבי לבן.
אם זה טוב או לא - תחליטו אתם. אני פחות אהבתי.
קצת היה מיותר.

חורים בעלילה:
קריאה ראשונה לא מצאתי. אם וכאשר תהיה קריאה נוספת, אעדכן 😉

הבטחתי איפשהו למעלה שנחזור לעזיבת השירות במוסד של אדם.

אוף.
מידי דומה. מידי מגרד.
אולי לא תואם בדיוק, אבל הרעיון. אני לא אנקוב בשמות ומי שמכיר – יבין.

אדם פיקד על איזו משימה (בעבר), הוא זלזל במודיעין מסוים על רכב חשוב ואז—
הנהג ברכב החשוד היה מחבל,
שרצח את אחותו של אדם ואת האחיין הקטן והמתוק שלו.
גיסו נשאר צמח.

וטאדם טאדם---
אדם פרש מהמוסד.

צפוי? מזכיר משהו?

עוד משהו-
ברונו איים על אדם באמצעות פגיעה בגיסו הצמח. ואז פתאום האיום נעלם.
לי זה נראה פחות הגיוני, יש לכם קלף תשתמשו בו, תסחטו את אדם, תעשו משהו.


טוב. נחזור לחיובי.
בכללי, ספר יפה ממש. כזה שלא עוזבים מהיד ומתאכזבים שהוא נגמר.

קטעים שממש אהבתי:
אני לא אכתוב אותם בפירוט, כדי שיהיה לכם חשק לקרוא, אבל בקצרה:
  • אהבתי את החתול האפור שאדם השתמש בו לגילוי ונטרול עוקבים. גאוני ומקורי.
  • וגם את שואב האבק, הכלב, והחתול שביימו חתימות חום של בני אדם. גם גאוני.

זהו.
עד כאן להיום.

נ.ב.
מומלץ מאוד!

נ.ב.ב.
הכריכה המובטחת:
1745261392277.png
חברי הקהילה היקרים!
אולי חלקכם חושבים לעצמכם: מה עושה כאן סופרת שכתבה ארבעה ספרים?
האם לא הגיע הזמן שתתקדם לדרכה, תכתוב בבמות רגילות? הרי זו הדרך!
ומלבד העיתונות הכתובה יש גם במות דיגיטליות!

אז אספר לכם שאני שולחת רבים מהחומרים שלי לעיתונות או לבמות דיגיטליות, והם לא מתקבלים לשם.
כמובן שאינני מתייאשת כי כשיש לך פוסט או מאמר - הוא רוצה לצעוד הלאה, בלי קשר לתחושות ייאוש של הכותב.

אני מבינה שהבמה הזו, של פרוג, היא נהדרת אך כדאי להגיע לקהלים נוספים, אם אתם מכירים במה נוספת/כתובת מייל של במות נוספות,
אנא כתבו לי. תודה.

כמה מילים על בינה מלאכותית:

העולם מתפתח עם חוקיות משלו, אנחנו כבר לא מתפעלים מהעובדה שניתן לשוחח בטלפון או אפילו בוידיאו עם אנשים במרחק עצום, בקצה הגלובוס, זה נראה לנו טבעי ולא פלאי.

אבל כשבינה מלאכותית, שזה סך הכל רובוט משוכלל, מצליחה לחבר סיפורים, לקבל אפיונים, ליצור, וכולם טוענים שזו רק ההתחלה – תערובת רגשות לא מוגדרת עולה בי.

התנגדות עזה!

בתור אחת שקשה לה להכיל התפתחות טכנולוגית, אני לא מאמינה שיש כזה דבר, זה לא הגיוני.

טוענים שבשנים הקרובות זה יהיה משמעותי יותר.

ואני מנסה להבין מה זה אומר לי:
כיום, אני קוראת (כנראה) פעמים רבות תכנים שכתב רובוט, אבל אם יציעו לי לקרוא ספר שלם שכתבה בינה/ רובוט, אני לא בטוחה שארצה לקרוא הרבה ספרים כאלה (האמת שבכלל לא... אבל מי יודע?)

כי למרות שהספר שנכתב בידי הבינה יוכל לעורר בקורא קשת של רגשות, והוא יכול להיות נהדר ומורכב וספרותי ביותר, אני חושבת שיש בזה משהו לא נכון עבורי, כרגע.

כי כשאנו קוראים ספרים, אנחנו מתחברים לחשיבה של הכותבים, שהם אנשים כמונו, (והם לא מושלמים).

רובוט כותב בלי תחושה אנושית. הוא לא כותב, אלא מחבר מילים אפשריות לטקסטים מעולים, אבל...

......

אוף, אולי בעצם כן עדיף שרובוטים יתקשרו איתנו בהכל?

...

הם בלי ציניות, בלי תחכום, בלי אינטרסים, בלי לשפוט אותך, אי אפשר להעליב אותם...

*

וכאן באמת עולה לי השאלה:
למה אנחנו, בעצם, כותבים? למה אנחנו, בעצם, קוראים?
למה אנחנו עובדים?
מי נמצאים במרכז: הכותבים או הקוראים?
מי חשובים יותר?
ועבור מי או מה אנחנו עובדים?

*

התפתחות הטכנולוגיה המואצת ללא ספק מעמידה אותנו מול בירור ממעמיק, ועוד תעמיד אותנו בהמשך מול מצבים של רצון להבין את המטרות שלנו, מתוך הבנה שכדאי לדייק את עצמנו יותר גם כחברה וגם כאנשים פרטיים.

בינתיים שמעתי אפשרות מעניינת כל כך: בהמשך, ככל שהבינה המלאכותית תתקדם, כולנו נקבל קצבה בסיסית ונפסיק לעבוד.

וזה שוב מוביל אותנו לשאלה: האומנם? האם לא נאמר: "אדם לעמל יולד"? אילו פנים יהיו לחברה בלי מימוש עצמי? בלי הגשמה עצמית?

או שמא נפסיק לעבוד ונתחיל להגשים את עצמנו?

מה זו הגשמה עצמית, בעצם, כשסביבנו יש רובוטים חכמים מאתנו פי מיליון?

האם הגשמה עצמית זה להגשים את הכישרונות שלך?

*
האמת שאני רואה את התפתחות הטכנולוגיה בתור הזדמנות לחזק את החברה ואת יחסי החברה:
ככל שהתחום של רובוטים חכמים יתקדם, כך האנשים יזהו את הצורך החברתי ויפעלו לחזק אותו ולהעצים אותו, במקביל להעצמה אישית, וכך אנשים ילמדו לתקשר יותר ביניהם, כי הצורך החברתי אינו בר חלוף.

ושימוש ברובוטים יתכן ויתן לו מקום של כבוד!

*

התפתחות הטכנולוגיה המהירה היא, ללא ספק, חלק מתהליך של גאולה.

אבל צריך לנשום עמוק, לנסות קודם כל להבין מי אנחנו, מה המטרות שלנו, ולהאמין בה' שהוא מוביל את העולם למקום טוב ובטוח. מרחב של גאולה.

המציאות נעשתה מקבילה למדע בדיוני, פה ושם אני עוקבת אחרי חדשות טכנולוגיות, אך כעת זה מפסיק לעניין אותי כל כך, לפעמים אני אפילו די מבועתת ממה שמתחולל כאן מול עיני, במיוחד כי הדמיון שלי לוקח אותי למקומות בדיוניים מאוד.

אבל האמת, שכשם שהתרגלנו למכונת הכביסה, למחשבים ולקידמה העתיקה😉, אולי צריך אט אט להפנים ולקבל יפה גם החידושים האחרונים.

זה תהליך, ואולי ככה הרגישו העגלונים כשהמכונית הראשונה עלתה על הכביש.

לפעמים אני רוצה להניף לעולם תמרור "עצור"! ולומר לו: תפסיק להתפתח, להקדם, תן לנשום שניה, אנחנו לא עומדים בקצב.

אבל זה העולם.

ויש אנשים שחיים מחוץ לכל זה, מחוץ לכל הטכנולוגיה, נאמנים לאורח החיים הקודם וממשיכים לחיות טוב בלי בלבולי מוח, אשריהם.

כי לכל דבר יש מחיר, עלינו לבחון אם המחיר שווה?

אני לא בטוחה שהוא שווה.

מצד שני, אולי בהמשך נראה שזה מאוד מאוד שווה!

לסיכום: אני באופן אישי, לא רוצה להשתמש כל כך בבינה מלאכותית, אלא רק במקרים שצריך והיא יכולה ממש לתרום לי,
כי נראה שאין מנוס, זה כאן. רק צריך לבחון את המטרות שלנו, להבין שיש בבינה תועלת לפעמים, ולזכור להישאר נאמנים למטרה שלנו: להגיע ליציבות ולמרחב רגוע, תוך כדי הכרה בערך שלנו, ערך שהוא אמנם לא מושלם, אך זה כל היופי שיש בנו, שאנו לא מושלמים, ולהגיע להגשמה עצמית ולזכות לחיים יציבים וטובים.

כך שאם יש משהו בעולם סביב שפחות מתאים לנו, וגורם לנו לחוסר הסכמה, צריך להבין שיש שם משהו לא מדויק כרגע.
ולחפש את האמירה אישית שלנו - מול העולם.
והחיפוש הזה בעיני זה הדבר הכי מקדם והכי מתגמל בעולם.

כי תמיד לימדו אותנו שאדם צריך להיות עניו, ולא להוכיח את עצמו יותר מידי, אבל אני חושבת שיש מקום לחשוב על העולם כמו מגרש משחקים ענק, בו יש לכל אחד הרבה הזדמנויות, צריך לחשוב בגדול על העולם כזקוק לנו ולכישורים שלנו ולתרומה שלנו, ולפעול מתוך המקום הזה, מתוך רצון להגיע לעולם טוב יותר ובלי רצון לקבל טובה אישית מכך.

ואולי זה היתרון של האדם מול הבינה המלאכותית:
הרצון להתקדם ולהוכיח לעצמו ולעולם כולו שהוא יכול לשנות את העולם לטובה!
 תגובה אחרונה 
יש לי סכסוך מסוים עם המושג הזה: 'פופולארים', 'סלבים', מעמד ציבורי גבוה.

האמת שאין לי סכסוך אישי עם האנשים שנמצאים שם, כי הם סך הכל אנשים מאוד טובים שרוח אלוקים מנחה אותם.

יש לי כעס בעיקר בגלל נקודת המוצא שגורמת לאנשים לעבוד קשה ולהגיע למעמד גבוה, או להגיע לשם בקלות בגלל כסף, פרוטקציה, כשרון, וקשרי ציבור טובים.

ואז להשקיע את כל כולם בציבור.
ולהרגיש בפסגת העולם.
להרגיש תורמים.

ולמה זה מפריע לי?
כי הם מגיעים לעמדה של 'אלוהים' -
ה'השפעה' היא מידתו של אלוקים.

וזה מפריע לי כי 'השפעה' אמורה להיות נחלת הכלל.
לא נחלתם של בודדים.

לכל הציבור כולו, הכוונה לכל אדם שיש לו תרומה לתת לציבור, צריכה להיות אפשרות להגיע לציבור.

זה קורה ברשתות החברתיות באופן חלקי.

אבל זה לא צריך להישאר שם.

כי בשלב כלשהו נצטרך לתת את הדעת לכך שכל אדם, במידה ויש לו רצון או אמירה, צריך לקבל גם במה מכובדת וגם קהל מכובד.

הרגש הזה, של סיפוק, על כך שהצלחתי להיות חלק מהכלל! הצלחתי לתרום, ולממש את עצמי!
צריך להיות נחלתם של כל בעלי הכישרון, עם דגש על אלו המתמודדים עם בעיה כלשהיא.

ולא נחלתם של בודדים שהצליחו, בגלל אבק כוכבים, להגיע לצמרת.

לא בכדי אנשים שמגיעים לצמרת מגיעים גם לסמים או לתאוות בצע או לאתגרים אחרים.
זה בגלל שהאדם לא אמור להגיע לצמרת ולהשאר שם ולדאוג רק על עצמו, לכסף שלו ולאגו שלו.

אדם שמגיע לצמרת צריך להשתדל לפעול בכיוון של: כולנו שווים, כעת כשהגעתי למנוחה והנחלה, יש לי מילה ויש לי כסף ויש לי קהל, אתחיל לסייע לאנשים נוספים להגשים את עצמם/לשווק את עצמם וכו'

*
אבל זה קשה.

באופן אישי, אילו היה לי קהל או אילו הייתי בצמרת, מרבית הסיכויים שלא הייתי רואה כך את הדברים, אלא הייתי מטפחת את עצמי ואת האמירה שלי, תוך חשיבה שהעולם צריך אותי.
והוא לא..

העולם לא מאוד צריך אתכם, סלבים יקרים.
העולם צריך הרבה אומנים, אומנות מגוונת, העולם צריך להתקדם כי הוא יכול, ולא צריך אנשים שהם אלוהים, כביכול, אלא לכל אדם מגיעה הזדמנות שווה להגיע לעמדה של משפיע.

ולא משנה מי הוא האדם.
זה יכול להיות זקן בבית אבות.
זו יכולה להיות מתמודדת נפש
זה יכול להיות אדם מוגבל או אדם שאף אחד לא חושב שיש בו משהו להציע.

לכל אדם בעולם יש נקודה של יתרון מטורף, משהו ייחודי שיש רק לו (וטראמפ יוכיח).
כדאי להקשיב לכולם.
כי לכל אחד יש בשורה ייחודית עבור העולם.

כל אדם הוא יהלום, אוצר נדיר.
וזו הדרך הנכונה להתייחס לבני האדם, אין דרך אחרת.
זו הדרך הנכונה כי היא תסלול את דרכנו להגיע לבריאות ולאיזון אישי ועולמי.
לראות אדם ולדעת ולהכיר בכך שיש בו את האור שיש בכל אחד, וכמובן לא לשכוח את האור העצמי שלנו.

*

אני יודעת שתגידו לי שזה העולם. ואי אפשר לשנות אותו.
ואם זה העולם אז צריך לקבל זאת בהבנה.
הכל טוב ויפה.
אבל זו תחושה שלי, ושמחה לשתף אתכם בתחושה הזו.

זה לא אומר שאנשים צריכים להימנע מלהיות סלבים או פופולארים.
דווקא חשוב להיות סלבים פופולארים אם זה חלק מההגשמה העצמית שלנו!!!

זה הדבר הכי טוב שאדם יכול לעשות, לממש את עצמו במטרה להגיע לקהל רב, גם אם זה דורש ממנו מחירים מסוימים.

הבאתי לכאן אמירה שגם אם אנשים הגיעו למקום טוב בו יש להם קהל. שלא ישכחו שהם שם כי מישהו שם אותם שם לא עבור עצמם, אלא עבור העולם שלו.

אני אישית עברתי מהפך, בעבר הייתי מתבוננת על אנשים ורואה חסרונות אצל כולם, וכמובן אצל עצמי.
היום אני רואה אנשים ורואה יתרונות, ולכל אדם יש יתרונות מטורפים, לכל אדם!!

גם אם הוא .... גם אם היא...

היום אני רואה אנשים ומבינה שה' ברא אותם ומשתדלת לחשוב על כולם טוב.
באופן הזה של לחשוב טוב על הזולת אנחנו מושכים עליו אור מלמעלה!
וכך אפשר להפוך את העולם כולו לטובה.

כי כן, כשאדם מגיע לעמדה של 'משפיע' זה לא כדי להישאר שם, אלא צריך הוא להיות גם בעמדה של 'מקבל'.

גם כשהוא 'משפיע' וגם כשהוא 'מקבל' הוא סך הכל בתפקידים שונים עבור העולם,
ולא כ"כ עבור עצמו...
תודה רבה לכל הרוכשים שהזמינו את הספר "סדר הפוך" באתר פרי הוצאה לאור.
אני ממש מעריכה את הרכישה דווקא בגלל שמבחינתי זה לא רק לקנות ספר, אלא זה סוג של תרומה.
פעמים רבות, רכישה מבעל עסק חדש זה סוג של חסד. אמנם כל אחד בוחר את החסדים שלו, ועדיף לעשות חסדים עם עצמנו ועם הסובבים אותנו, אבל בכל זאת, תודה לכולם על האמון.
ואם אתם רוצים לרכוש את הספר ואין לכם צורך בו אחר כך, אשמח שתתרמו לסיפריה, כי כרגע אין לי הפצה ובלתי אפשרי בשבילי להגיע לכל הספריות ברחבי הארץ, וחשוב שהספר יהיה נגיש לכולם.

כמה מילים על הסדרה "הצעה לסדר" שהספר "סדר הפוך" הוא הספר השני שלה.

סדרת הצעה לסדר מגישה תוכן עמוק בתוך ספרות קלילה וייחודית. בכל ספר יש את אותן דמויות בסיפור שונה.

בספר הראשון "הצעה לסדר", מוגש מסעו של צעיר חרדי שעומד מול האפשרות להיות מלך על מדינת ישראל, מטבע הדברים יש בה עיסוק סביב המושג מלך. ואיפה זה פוגש את האדם הרגיל, או במקרה זה האדם המתמודד. (ניתן להוריד את הקובץ הדיגיטלי באשכול של הצעה לסדר - סיפור בהמשכים בפורום הכתיבה)

בספר "סדר הפוך" יש עלילה אקטואלית המגישה את סיפורו של ארגון "שחרור עולמי" ארגון שמנוהל על ידי מילאן בלאץ (אחיו של קרלו בלאץ מהצעה לסדר) שנמלט מקובה בה יש שלטון קומוניסטי ושואף לפרק את השלטון העולמי.
בגלל העניין של רינגו סמית, הסופר הקנדי, בישראל, הוא מחליט להתחיל את האנרכיה העולמית בישראל. בשל כך הוא יוצר עימות בין ראש הממשלה לבתי המשפט (מוכר, כן?) הבעיה שגם אנרכיה צריכה שליט...

כעת אני באמצע כתיבת הספר הבא, "מסדר מלחמה", ספר שמדבר, איך לא, על המלחמה האחרונה... רציתי להגיש כאן את הפרולוג או הפרק הראשון אבל יש בהם הרבה ספוילרים מהספר סדר הפוך, אז אגיש כאן קטע מתוך הספר "סדר הפוך"

מבחינתי - כשאנו כותבים ספר או יוצרים משהו עלינו להבין שאנחנו רק הכלי שדרכו עובר לעולם מסר.
עלינו להיות כלים ראויים כדי שהתוכן יהיה ראוי, לכן יש עניין לעשות תהליך עם עצמנו כשאנו כותבים יוצרים משהו, התהליך מסייע לנו להגיע להכנעה ולהבין מה הרצון האמיתי שלנו, כי קשה עד בלתי אפשרי להיות מושלמים. (גם יוצרים גויים הם כלים, אבל אין להם תורה ומצוות כך שהתוכן פחות ראוי).

"זו הייתה סתם קריאת שווא", נתנאל הלל היה נסער. הוא ישב ברכב דו
מושבי ועיניו הביטו בצער לעבר הבניין המתרחק, בו השאיר את הקשיש
עם התפילין כרוכות סביב ידו.
"קריאת שווא? מה אני בשבילך, מוקד מד"א?" ניצן סקר אותו ברוגז, אחר
שב להתרכז בכביש.
"לא התקשרתי אליך בתור איש ביטחון, אלא בגלל שהיית ראשון
ברשימת השיחות".
דריכותו של ניצן התפוגגה מעט. "אוקיי, להחזיר אותך לדירה ממנה
נלקחת?" שאל בלעג.
נתנאל הלל חשב במהירות, "לא נראה לי שזה מתאים. בושות אחרי
שהתפרצת לשם ככה... בטח הם עדיין לא מעכלים מה קרה פה".
"מה קרה פה באמת? מה הסיפור? למה חששת מהם?"
"הוא נפל עלי פתאום, אני לא מכיר אותו. ואני מתמודד עם פראנויה",
נתנאל הלל החליט להתחמק ולא לפרוש בפני ניצן את הכל, "איך ידעת
איפה אני?"
ניצן הבליע חיוך. "אין כזה דבר 'נפל עלי פתאום'! אנשים לא נופלים על
אף אחד פתאום. בטח הייתה לזה סיבה".
"השגחה פרטית?"
"לכל אדם יש מניעים כלשהם".
"הוא רצה שאעזור לו עם סבא שלו. סבא שלו צריך להניח תפילין".
"ואתה מאמין לזה?"
"מה הכוונה?"
"שמישהו ירצה שתעזור לסבא שלו להניח תפילין? איפה פגשת אותו
בדיוק?" ניצן נהנה להשתמש ביכולת שלו לפענח מצבים.
נתנאל הלל חשב לרגע. "לא משנה, עזוב. אני עייף ואין לי כוח לשאלות".
ניצן החליט לוותר. "אוקיי, לאן לקחת אותך?"
"תוריד אותי ליד התחנה הקרובה, אעשה את דרכי בכוחות עצמי, זה
בסדר".
הרכב עצר באיטיות בצד הדרך.
"תן לי את הסלולרי שלך", ביקש ניצן.
נתנאל הלל הגיש לו בהיסוס קל.
"טלפון מקשים?" הטלפון עבר בחינה מדוקדקת.
"כן, אני חרדי".
"אוקיי, מעניין שהחרדים עדיין נצמדים לטלפונים מהדור הקודם, בטח
יש לכם סיבה טובה", הוא הפך את הטלפון ובחן אותו, "ספק גדול אם
אפשר להצמיד לכאן מעקב. אולי קיבלת לאחרונה מתנה ממישהו?"
נתנאל הלל שתק לרגע. "לא משהו מיוחד".
"תחשוב טוב. חפץ חדש, תנסה להיזכר?"
נתנאל הלל חשב רגע ארוך, מבטו המעודד של סוכן הביטחון גרם לו
להבין שהתשובה שלו מוכרחת להיות חיובית, כעבור רגעים ארוכים שלף
מכיסו צרור מפתחות, "לא בדיוק מתנה, קיבלתי מחזיק מפתחות עם דיסק
און קי שהרב צבי רייניץ ביקש ממני לשמור עבורו".

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה