למי יש מאמר בנושא עיצוב לוגו?

סיכת משרד

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
logos.png
הלוגו הוא הבסיס לתדמית החברה ומעצב את הבסיס לזהות ויזואלית רחבה יותר. עיצוב הלוגו צריך להיות ייחודי, פונקציונאלי, תמציתי ומייצג את המותג, כדי ליצור אצל הצופה בו זיהוי מיידי.
מהו מקור הצורך בלוגו? כיצד סימן אחד טומן בחובו עולם שלם? מהו לוגו? מה מאפיין לוגו טוב?
משחר האנושות השתמשנו בסימנים. סימנים שימשו את האדם הקדמון כדי להביע מיידית את מחשבותיו ורגשותיו ולחלוק אותם עם אחרים. מן הסימנים צמחה השפה הכתובה, אך הם לא נעלמו תחתיה, בשל כוחם הייחודי לגרות את הדמיון ולהזכיר לנו דמויות, חוויות ורגשות*. אנשים זקוקים לערכים ולדימויים שעמם הם יכולים להזדהות ושיכולים לייצג אותם. בעולם המודרני, ממלאים הלוגואים את התפקיד החשוב הזה.
סימן שהוא עולם שלם
מותגים רבים מציעים לנו חבילה של ערכים, רעיונות ודימויים, המעוררים הזדהות אצל רבים מאיתנו. מרגע שאנו רואים לוגו, שהוא אמצעי התקשורת של המותג*, סרט פנימי מתחיל להתנגן אצלנו - סרט עם סגנון חיים מסויים, אווירה, חלום או זיכרון. כל אלה יכולים להתעורר עקב סידור מסוים של כוכבים, שמזכיר לנו מכונית יוקרה, וכל עולם חוויות האלפיון העליון שהיא נושאת עמה. ה-M של מקדונלדס גורם לנו לחוש רעב. הוא מבטיח לנו בשר, סלט, ניחוח צ'יפס, וחוויה של כיף. הדימויים האלה מאוכסנים במוחנו. הם נוצרים מדי יום, כאשר אנו נחשפים לאופנים השונים שבהם המותג מתוקשר אלינו*.
מהו לוגו?
לוגו מוגדר בדרך כלל, בכלליות, כסימן או סמל גרפי או טיפוגרפי המייצג חברה או ארגון, מוצר או שירות. הלוגו הוא הבסיס לתדמיתם והתשתית לזהות ויזואלית רחבה יותר שלהם. הוא נועד לשדר את הערכים והחזון שמאחורי המותג לקהל היעד שלו**, וליצור אצלו זיהוי מיידי. על כן, עיצוב הלוגו צריך להיות ייחודי, פונקציונלי ותמציתי.
הצורות, הצבעים, הפונטים והדימויים הגרפיים בדרך כלל משתנים מלוגו ללוגו, כאשר הם מייצגים מותג מקביל בענף שוק דומה*.
ישנם חמישה סוגים בסיסיים של לוגואים:
1. טקסט בלבד (כמו קוקה קולה ופדקס)
2. דימוי גרפי בלבד (ה-swoosh של נייק, התפוח של apple)
3. טקסט ודימוי גרפי (אדידס)
4. קיצור שם החברה/ראשי תיבות בלבד (לוגו IBM)
5. קיצור שם החברה/ראשי תיבות + דימוי גרפי
מהו לוגו טוב?
לפניכם מבחר הגדרות לתכונותיו של לוגו טוב, לדעתם של מבחר מעצבים המתמחים במיתוג ובעיצוב לוגו ברחבי העולם:

  • "לוגו צריך להציג את עצמו בצורה משכנעת לצופה, באווירה והסגנון ההולמים את הפרויקט או המותג. לוגו טוב הוא מתאים (למוצר/שירות/פרויקט), ייחודי וחסר זמן. הוא נושא את משקל זהותו באופן חד משמעי " (**Adrian Clifford, Rinzen, Australia).
  • "לוגו טוב בונה ומשדר ערכי מותג חזקים. הוא מעורר תגובה ונוצר כדי למשוך ברמה הפונקציונלית, הסטייליסטית והאמוציונאלית. הצלחתו של לוגו יכולה להימדד רק על ידי התגובה של קהל היעד". (Ross Imms, A Side Studio, UK **).
  • "אני חושב שפשטות היא אחד מעמודי התווך של לוגו טוב – ככל שמשדרים יותר מסרים בפחות אלמנטים, כך טוב יותר. הדבר עוזר ללוגו להיות ברור, והופך אותו לקל יותר לזיהוי. מקוריות גם היא חשובה, כיוון שלוגו צריך להיות ייחודי לארגון שאותו הוא מייצג. לוגו טוב הוא זה שמשדר בהצלחה את המסרים שהארגון מייצג " (Ben Cave, Ranch, UK **).
  • "לוגו טוב נותן רמז לגבי מה שמציעה החברה שמאחוריו, עוד לפני שמקבלים מידע לגביה. לוגו טוב הוא כמו פגישה עם אדם מעניין. אני אוהבת לוגואים שמספרים סיפור" (Emmi Salonen, Emmi, UK**)
  • "לוגו יוצר קשר ויזואלי בין בעליו לציבור – הוא חייב להעביר מסר שאומר לציבור מה עושה החברה" (Oliver Walker, Ollystudio, UK**).
  • "אני רוצה שלוגו יהיה משהו שיכול להיות מובן בפחות משנייה " (Andy Mueller, Ohio Girl, USA**).
  • "לוגו טוב צריך לנסות להיות שונה, חדשני, ולשדר את הערכים של בעליו" (Paul Reardon, Peter & Paul, UK **).
  • "לפעמים לוגו צריך לתפקד כגורם מאחד, המשלב יחד את כל החתיכות השונות מהן מורכב הארגון. לפעמים הלוגו צריך לשמש כתו איכות, האומר לצרכן שהמוצר אושר בידי גורם סמכותי כלשהו ". (Stefan Sagmeister, Sagmeister Inc., USA **)
  • * על בסיס תרגום חופשי של הספר Logo Design Now! by Julius Wiedemann, Taschen GmbH; Mul edition (2006)
** על בסיס תרגום חופשי של הספר Logo-art – Innovation in Logo Design by Charlotte Rivers, Rockport Publishers Inc. (2006)



מקור:
 

ציפיש

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
37 כללים ליצירת לוגו איכותי
04-10-2008 | מאת קובי חדד
בבואנו לעצב לוגו לארגון, רצוי להתייחס לכללים הבאים:

  1. השתמש במקסימום שלושה צבעים
  2. רצוי להסיר כל דבר שאינו הכרחי
  3. הלוגו אמור להיות קריא לכל אחד
  4. על הלוגו להיות אלמנט שקל יחסית לזהותו
  5. רצוי לייצר צורה מיוחדת או להשתמש בגופן ייחודי
  6. התעלם לחלוטין ממה שקרובי משפחה יאמרו לך עליו
  7. קבל חוות דעת מיותר משלושה אנשים (ובדוק שלא יהיו אלה קרובי משפחתך...)
  8. אל תשתמש באלמנטים מתוך לוגואים קיימים ומוכרים בעולם
  9. אל תשמש בתמונה שרכשת בבנק תמונות ובוודאי לא בClipart
  10. על הלוגו להראות טוב גם בשחור/ לבן
  11. וודא שהלוגו נראה טוב גם בצבעים מנוגדים
  12. וודא שהלוגו נראה טוב גם כאשר משנים את הגודל שלו
  13. אם ללוגו יש גם אייקון, בנוסף לטקסט, מקם אותם כך שכל אלמנט יחמיא לשני
  14. הימנע מאופנות לוגו חולפות. נסה להקים לוגו חסין אופנה וזמן
  15. הימנע מאפקטים מיוחדים, כדוגמת: Gradients, צל, Reflection ותאורה.
  16. בנה את הלוגו כך שיתאים למסגרת כלשהי, במידת האפשר. הימנע ממסגרת מעורפלת
  17. הימנע מאלמנטים מורכבים מידי
  18. חשוב על המקומות ועל הצורות שבהן הלוגו יוצג
  19. הבן שלעולם אין לוגו מושלם
  20. השתמש בקווים חדים לעסקים חדים, קווים רכים לעסקים בעלי אופי רך
  21. ללוגו חייב להיות זיקה כלשהי לתחום שלו ולמה שהוא מייצג
  22. תמונה איננה לוגו
  23. בבואך להציג מול לקוח, עליך להסביר מדוע הלוגו נבנה כך
  24. אל תשתמש ביותר משני גופנים
  25. כל רכיב בלוגו אמור להיות מיושר לאחד הצדדים (ימין, שמאל, מרכז, למעלה, למטה)
  26. על הלוגו להראות יציב, ללא אלמנטים נגררים
  27. דע מי הולך לצפות בלוגו, בבוא לתכנן אותו
  28. תמיד בחר בפרקטיות על חדשנות בלוגו
  29. אם שם המותג הינו שם שזוכרים, על השם להיות הלוגו
  30. את הלוגו אמורים לזכור, גם בתמונת ראי
  31. גם חברות "גדולות" זקוקות ללוגו קטן
  32. על כולם לחבב את הלוגו, לא רק אנשים מתוך תעשיית היעד
  33. הלוגו אמור להיות עקבי בפלטפורמות שונות
  34. הלוגו אמור להיות קל לתיאור
  35. השאר את העיצוב פשוט
  36. הלוגו לא אמור להפריע ולמשוך את העין יותר מידי
  37. הלוגו אמור להיות מאוזן ברמה העיצובית
אינטראקציה עם לקוחות
בסופו של דבר, עיצוב לוגו מותנה אישור הלקוח. לוגו מבריק, עם לקוח שאינו יודע לזהות זאת, לא יעבור ויצא לעולם. למדו לזהות את הלקוח, את תעשיית הלקוח, את מקבלי ההחלטות בארגון.
המרכיב החשוב ביותר בהצלחת הלוגו הוא האינטראקציה עם הלקוח. לקוח שיעריך את עבודתכם, שיבין את המחשבה שהושקעה ואת העשייה, יהיה לקוח שנעים לעבוד איתו ויאפשר הכרה בעשייתכם. שתפו את הלקוח בתהליכי המחשבה ובסיבה מדוע ההצעה שהוגשה היא המתאימה ביותר, לפי ראות עיניכם.
אסור לשכוח שהלקוח, אינו הלקוח הסופי של המותג. הלקוח הסופי, הוא הצרכן[FONT=&quot] [/FONT]של המותג.
 

saryoram

משתמש רשום
לא בדיוק מה שחיפשת, לא מאמר שמסביר איך ליצור אלא מאמר שמסביר את חשיבות הלוגו:

מאמר מתוך מגזין עצמאי בשטח

אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני
האם הלוגו והחזות שלכם מעבירים את המסר?
פדי מרגי

חברה טובה שלי סיפרה לי שידידתה פותחת עסק לבישול טבעי, לאחר שהתמחתה בתחום ולמדה וחקרה את כל יבולי הגידול האורגני. אליה למטבח לא ייכנס רכיב שהיא לא יודעת בוודאות מי אביו ומי אימו. היא עיצבה לוגו וכרטיס ביקור ויצאה לצוד את לקוחותיה. חברתי שאלה את דעתי כיוון שלאותה ידידה לא כל כך הלך בעסק החדש...

קצת קשה להבהיר את מספר הטעויות הקונספטואליות שנעשו בכרטיס ביקור אחד. השם היה טעות, האותיות, השפה העיצובית, הצבעוניות ואפילו הנייר שעליו הכרטיס הודפס. בכלל, הקונספט והמסר היו הדבר הכי לא טבעי שיכול להיות לעסק מסוג זה. הנימוק של אותה בשלנית לבחירתה דווקא בכרטיס ביקור זה ולא באחר, היה: "זה יפה".

כאן אני רוצה להבהיר: עיצוב נכון הוא עיצוב שמדבר, עיצוב שמצליח לפגוע בדיוק במקום שצריך - לא מעל ולא מתחת – זה עיצוב טוב. המונח "יפה" כמעט שאינו קיים. בעיצוב תקשורת חזותית היחס אליו הוא סובייקטיבי לחלוטין. מה שבעיני יפה - עני בעיניו של קהל אחר; ומה שיפה בעיני קהל אחד - מצועצע בעיניים אחרות.

מסיבה זו, בבואנו לקבוע אם עיצוב הוא טוב או רע, ראוי להתייחס לשאלה בכלים מדידים. למשל, מה התדמית משדרת? מה היא אומרת עליכם? מה היא אומרת על הארגון שלכם? ומה היא מדגישה ביחס לשירות שאתם מציעים?

כמעט לכל אחד מאיתנו יש משהו שאותו אנו מגדירים כ"לוגו" שלנו. לעתים מדובר בנייר מכתבים או מעטפה, לעתים מדובר באתר אינטרנט. מניסיוני, מרבית האנשים מאוד אוהבים את ה"לוגו" שלהם וחיים עמו בשלום. החלק היותר מרתק בסיפור הוא שבמרבית המקרים מי שיצר עבורנו את התדמית הנכספת הא בית הדפוס השכונתי או לחלופין הבת של השכנה שלמדה גרפיקה ממוחשבת בקורס ערב. מיותר לציין כי המרחק בין עיצובים אלה לבין ההבנה במסרים חזותיים זהה כמעט למרחק בין ישראל לבין אנטרקטיקה.

חישבו על עצמכם לרגע: בטוח שלכל אחד ואחת מכם יש כמה בגדים אהובים, שאיתם אתם מזדהים ומרגישים בנוח. אין ספק כי גם את התספורת שלכם ואת הרכב שבו אתם נוהגים בחרתם בקפידה. אם תבדקו את העולם הצרכני - ואפילו את העולם הרוחני - שסובב אתכם, תגלו כי שני אלה מרכיבים את הזהות שלכם. בנסיבות אלה, כאשר כל אחד ואחת מאיתנו נדרש לבנות את זהותו לעצמו, המשימה קלה לביצוע, שכן מה שבא לידי ביטוי הוא טעמנו האישי – והוא גם זה ששופט אם מדובר בתדמית טובה או לא עבורנו.

שונה המצב כאשר נוצרת הדרישה לייצר זהות לחברה; שהרי במקרים אלה שיפוט התדמית על פי טעמנו האישי כלל אינו רלוונטי. אל דאגה, לא מדובר ביצירת תדמית כפויה, אלא בהבנה שלצורך בדיקה אמיתית של התדמית רצוי להתנתק מטעמנו האישי ולבחון אותה כשווה בין מתחרים.

מיתוג הינו ברובו תהליך אסטרטגי שיווקי, שאין הטעם להלאות אתכם בפרטים על המתודולוגיה המתלווה אליו, למרות חשיבותה המכרעת. עם זאת במילים ספורות ניתן לומר כי זהות היא בניית דמות בשם החברה שלכם, שיש לה תפיסת עולם, יש לה ערכים, יש בה שפה ויש בה חזון. חישבו על דמות כזו כך שתהיה מדויקת ונכונה לקהל שאליו אתם פונים.

אם תבנו דמות, או למען הדיוק יישות, ותנתחו את ערכיה, חזקותיה וחזונה, ייתכן כי לא פעם תגלו שהלבוש שהלבשתם אותה אינו מתאים - וממש לא נכון לקהל הרלוונטי עבורה.

ובמילים פשוטות: חשבו על העסק כמוצר, ממש כמוצר מדף, שיש צורך לארוז ולהציע את שירותיו לצרכנים. האם הזהות שיש לכם נכונה? מתאימה? מעבירה את המסרים? האם הלבוש שהלבישתם אותו הולם את החברה ומתאים לקהל היעד הרלוונטי עבורכם?

לפני כמה חודשים פנתה אלי חֶברה מרתקת בשם "ארומה לייף", העוסקת בשיווק מוצרים קמעוניים לפארמים, בבקשה ל"מתג" את החברה מחדש. בשלב הראשון של התהליך ניסינו להבין מדוע הזהות שלובשת החברה איננה נכונה עבורה. מצפייה בחומרים ובדיקת המסר של החברה, עלה כי הזהות שהיא עטתה על עצמה במשך לא מעט שנים הייתה מבולבלת. בתהליך משותף הגדרנו מחדש את החברה כחברה טבעית ורפואית, ומשם יצאנו לשפה חזותית כללית, שהקיפה את מגוון האריזות של מוצרי החברה. בסיום התהליך ניתן היה לחוש בזהות קוהרנטית של ערכי החברה במוצרים. לא מדובר בתהליך מיתוג קלאסי, אבל גם בתהליך קצר יחסית, הצלחנו לזקק את החוזקות ולחדד את זהות החברה.

דווקא לעסקים קטנים ובינוניים נודעת חשיבות מרכזית לבולטות של השפה החזותית. אחרי הכל מדובר בבתי עסק שאין בידיהם תקציב פרסום שמאפשר להם להציף את שירותיהם בקולי קולות, ושבמרבית המקרים כל תקציב השיווק שלהם מסתכם במוצרי התקשורת השיווקית של החברה: לוגו, עלון, קטלוג ואתר אינטרנט. מסיבה זו חשוב שבמוצרים אלה הדברים ייעשו היטב, באופן מדויק ונכון, אשר יעורר זכירות אצל מי שנתקל במרכולתם או בשירותיהם - ויהלום אותם לפרק זמן ארוך. חשוב שהתדמית תהיה עקבית, ושלא תתחדש חדשות לבקרים. לא מדובר כאן במילים גדולות, אלא מאוד פשוטות, רק שכדי ליישם את הנובע מהן דרושה מיומנות גבוהה, בגרות ומקצוענות.

עיצוב תקשורת חזותית הוא מקצוע שלב ליבו הוא יצירת מסר והעברת משמעות. לנוכח העובדה שלרושם הראשוני אין הזדמנות שנייה, חשוב לעשות מלכתחילה את הדברים נכון. ואולם אם לאחר ביצוע התהליך אתם מרגישים שמשהו לא מדויק ולא מפוקס, אני מציע לבדוק את המסר שחברתכם משדרת החוצה, כדי שתרגישו נוח וכדי שתוכלו הגדיל את מספר הלקוחות הרלוונטים עבורכם. משם הדרך למכירה לקהל היעד שלכם הרבה יותר קצרה...


פדי מרגי הוא מעצב, מנהל קריאטיבי, מרצה לעיצוב ומיתוג ב- H.I.T המכון הטכנולוגי חולון, בעל חברת פדינגטון תקשורת חזותית
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  37  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה