• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

שיתוף - לביקורת למה היא שונאת כל כך את ערב פסח

אסתיאר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ערב פסח. שוב.
והיא יושבת, נזכרת בימים ההם, שגם הם נקראו ערב פסח.
כמה קשה להיזכר.
כמו שיעבוד מצרים – ימי שיעבוד.
תמיד תהתה אם זה באמת נכון שפרעה כבר לא נמצא, כי בתוכה—הוא עדיין שלט.


האמצעית במשפחה. עטופה בהוראות, פקודות, דרישות.
וביקורת.
תמיד ביקורת.


למה את לא קמה?
מאוחר!
תנקי את המקרר. את המדף הזה.
רגע, זה לא נקי.
למה את לא יודעת לנקות?
מתי תלמדי?
בעלך לא יסתדר איתך ככה!
את חייבת לבדוק למה זה קורה לך.
בואי, אני אלמד אותך איך מנקים.
תסתכלי טוב.
יופי.
בפעם הבאה תעשי ככה.


והפעם הבאה תמיד הגיעה.
ועמה הביקורת, לבושה בבגדים חדשים.
הפעם היא כבר שיפוצניקית מוסמכת.
באיזה חומר השתמשת?
זה לא טוב לארון.
קחי את השני ותעברי שוב.
רגע—עוד לכלוך בפינות.
את רואה?


לא, היא לא ראתה.
אבל היא ראתה.


יום רודף יום, שעה רודפת שעה.
וכשהיא סוף סוף נושמת רגע של מנוחה—
עשר עיניים נעוצות בה.


איך את יושבת?!
יש כל כך הרבה עבודה!


איך תוכל להסביר להם שהנשמה שלה עייפה כל כך?
שהיא רוצה רק לישון?
ליפול על המיטה ולהתעטף בשקט?


אבל אין דבר כזה, לישון בערב פסח.
הם רוצים לסיים מוקדם.
יוצאים לקניות.
ומה איתה?
לא, לא מגיע לה.
שתמשיך לנקות.


והילדה הקטנה שהייתה פעם, זו שלא הכירה מנוחה, הלכה והתרחקה.
רחוק מהיום.
מהמציאות.
מעצמה.


כמו בובת חרסינה.
משתדלת לעשות מה שאפשר, ובשאר הזמן?
לישון.
ואם אפשר—להתפלל להיות חולה.
פטור רשמי.
אישור רפואי לכך שהיא לא יכולה יותר.

אבל עכשיו—עוד יומיים והכול נגמר.
והנה, הגאולה.

הרגע שבו השטיפה האחרונה חולפת על הבית.

נפש מותשת, מחפשת רק דבר אחד—
מנוחה.

לא מנוחה רגילה.
לא מנוחה של גוף.
מנוחה לנפש.

מנוחה ממילים קשות.
מנוחה מביקורת, מאשמה, מכעס.
מנוחה מכל מה שסגר עליה בימים האחרונים.
סגר את הלב.
סגר כל פתח לאמון בטוב.


והנה, עכשיו היא אמא.
והיא שואלת—
למה ערב פסח מרגיש ככה?
והאם זה נכון שרק זה מה שהיה?

וזה לא האמת לאמיתה, אבל כנראה שזה האמת האחת. כי גם אם היה כמה רגעים חסד, וכייף. ונחת.

בסוף היום, הילדים שלנו לא יזכרו את הבגדים שלבשו בפסח, לא את המנות שהוגשו על שולחן הסדר, לא את האבק שהסרנו ולא את הפינות שניקינו. הם לא יזכרו את הדאגות שלנו, את המרדף הבלתי פוסק אחרי שלמות. הם לא יזכרו את מה שעשינו, אלא את מה שהם הרגישו שם.
הם יזכרו את תחושת הביטחון שנתנו להם, את הידיעה שהם אהובים, את התחושה שהם המרכז של עולמנו גם בתוך הלחץ של הימים הלחוצים בעולם. הם יזכרו את החום שהרגישו כל פעם שנכנסו לבית, את המקום שבו יכלו להיות עצמם ללא פחד או חשש.
הם יזכרו את האוויר שבין השטיפות, את הרגעים שבהם הבית התמלא בחיוך, את הצחוק המתגלגל שנשמע גם בין קרני השמש המאוחרות של ערב פסח. הם יזכרו את הרגעים שבהם האווירה הייתה מלאה בחום ובשמחה, ולא באימה של "חמץ לא להתקרב!". את הידיים שלנו, שלפני כל ניקיון, אחזו בהם בעדינות ובאהבה. את ההסברים של אמא על למה צריך לנקות.
הם יזכרו את הרגעים שהבית לא היה מושלם, אבל הלב היה פתוח. את הזמן שהקדשנו להם – לא רק בין מטלות הבית, אלא גם ברגעים שבהם הפסקנו את הכל, פשוט כדי להיות איתם. את התחושה שלא היה חשוב כמה חמץ נשאר, כי הבית היה מלא באהבה, בסבלנות ובחום.

בואו נזכור את זה, ונחבק אותם חזק, לא רק כשיבוא החג, אלא ממש עכשיו. נקדיש להם זמן, נקשיב להם, נאהב אותם ללא תנאי. נזכור כי הם לא יזכרו את מה שעשינו, אבל הם יזכרו איך הם הרגישו, וזה – בסופו של דבר – מה שחשוב באמת.
ובסוף,
ה' אוהב גם בית מלא אבק.
ומלא פירורים—שהם לא חמץ.


העיקר, שיהיו בו לבבות שלמים.
שנזכה.
 
נערך לאחרונה ב:

צביה ר.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
נושא חשוב כל כך, כתיבה נוקבת וחודרת ללב!
תיאור התחושות - חזק, ויוצר הזדהות וחיבור.

אם אפשר רק להאיר -
בעיניי החלק הראשון ממש מספיק בפני עצמו.
הוא מגיש את המסר באופן ברור וחזק.
החלק השני בו המסר הופך ישיר מאד - מעט מיותר.
 

חוה אייזן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
קטע חשוב על נושא חשוב
נוגע ללב
אני נהנית שפותחים נושאים בזויות שלא כולם מכירים
כדי לעורר ומעורר מודעות
כמובן כתוב בצורה יפהפיה
החלוקה בין הבתים שומרת על אחידות ויוצרת מין אוירת "בהמשכים"
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

מכיון שהתאריך הינו ליל א בניסן. תאריך בו לכל הדעות נחשב לערב פסח.
כולל ההיא שהצהירה שהתחילה פסח בחנוכה. היא התכוונה לכך שבחנוכה מלכלכים את מה שאפילו בערב פסח לא מנקים- למשל החנוכיה.

כולל גם ההיא שהתחילה רק היום בכך שהלכה לשערי רווחה כדי לקנות חומרי ניקוי. חזרה עם מנה מפנקת לעובדים החרוצים העסוקים מאוד בקריאת כל עלוני הפרסום של "רק היום 2 ב1000". נעליים אם תהיתם לעצמכם מה כל כך עניין אותם.

הארוחה חמץ אגב. מלאכת ביעור חמץ למהדרין. וכי מה אנוחנו עושים עם הפירורים בליל בדיקת חמץ? החומרי ניקיון? לא נורא נתחיל עם הספרים. נגמור ב12 בלילה עם 2 ספרים לכל אחד לחומרה, מי יודע? אולי הדיו עשוי מחמץ?

בין אם אשתך מאלו ובין אם היא מאלו- היא יודעת היטב מהו הדד ליין של הכוללים. הוא היה ביום חמישי.

אז נכון שבכל שבוע אתה טוען שעולם הבישול קרוב להיכל הנשים, והיכל הנשים קרוב להיכל הניקיון והיכל הגברים קרוב להיכל הלימוד. ועושה טובה גדולה לאנושות בכך שאתה נוטל חלק מהיכלות הקרובים להיכל הנשים, כגון לשפוך מים בדיוק על הרצפה של החדר ילדים שהילד הקיא בה בבוקר ונשטפה כבר.

וכן מטריח את עצמך עד למאפיה ומגלה בכך כישורי אפיה נפלאים.

אך כעת בערב פסח נדרש ממך קצת יותר.

ראשית- הצהר באזניי הבית כי "השנה המטבח עליי". עלייך. על כתפיך השחוחות.

שנית בשבוע זה קח את ילדיך לפארק בכל יום וצפה בהנאה בחלקי המשחקים הזרועים במרפסת לייבוש. הם מחזנה מרהיב. למד את ילדך לדמיין אותם ערים וגבעות של דמיון.

שלישית בשבוע הבא שלשל אי אלו מזומנים לכיסם הדל של גיסיך הצעירים והלאם אותם לטובת בית המלכות.
יחד הפכו את כל המטבח על כרעיו וקרבו.

את העופות משבוע שעבר- תזרוק. הם לא מריחים טוב. זה חמותך שלחה ועדיף לומר לה שנזרקו. בטעות, אלא מה?
את אלו מלפני חצי שנה- סגורים באריזה- תשמור. עוף הוא לא חמץ.

תפרק את המדפים של המקרר. הם יתפרקו בידיים הלא מנוסות של הגיסים. שלח אותם לקנות חדש+ דלק בדמות פיצה ללא גלוטן. אין גלוטן אין חמץ.

את התנור תפעיל על ניקוי עצמי. ממילא אפחד לא משתמש בו בפסח. רק תשכח בפנים את הכפפות.
לסיום הצהר באזני כולם- "המטבח פסחי".

רק תברח מהר עם הילדים לגן חיות בלי קליטה. לפני שאשתך תגלה שאת כל החמץ השארת במקפיא הגדול. היא לא ביקשה לנקות אותו. בטח כי לא נשתמש בו בפסח לא?
הא כבר ניקית אותו? לא שמעתי. אני בלי קליטה.
 תגובה אחרונה 
המעופף - אופס, לא ניקיתי כבר את המקרר? באמת היה לי מוזר שהוא כזה נקי אחרי חודשים שלא נגעתי בו..

המחפף - אממ, נראה לי שזה ממש בסדר לעבור בקטנה על ארונות המטבח. מה כבר יכול להיות שם?
(בבדיקת חמץ - בייגלה במגירה של הסירים? איך לא ראיתי אותו קודם?!)

העצבני - ילדים תקשיבו אליי!
אין ספרים, אין טיולים, אין חברים, אין אוכל ואין שינה עד שהכל פה כשל''פ כשל''פ. מובן?!

הנמרח - בקטנה פסח, שבוע וחצי שבועיים - אני מסיים הכל, אין לחץ..
(ערב בדיקת חמץ - נו טוב, נכון שהתחלתי בסוף רק אתמול, אבל יש כאלה שה' נתן להם בינה שביום אחד אפשר לנקות את כל הבית).

הפסימי - שוב אנחנו שבוע לפני החג והכל בלאגן. אין, פשוט ידעתי שהיינו צריכים לסגור את הבית לכל הפסח ולנסוע לאנשהו.
עכשיו לעולם לא נספיק להגיע מוכנים.

המושלם - אני? אני סיימתי מזמן לנקות. התחלתי לבשל כבר לפני חודש, יש לילדים את כל הדברים שרוצים לחג, ואפילו אפיקומנים כבר קניתי.


אני כנראה הטיפוס הדחיין.
למה? כי במקום לנקות אני נמצאת כאן..

איזה סוג אנשים אתם?
נראה אתכם מוסיפים עוד!
שיתוף - לביקורת יהודייה של ערב פסח
ב"ה

מסיימת להבריק את חדר הילדים ואז קולטת שמיכות זרוקות על הרצפה, ומחליטה החלטה נחושה שמהרגע היא מחנכת את הילדים לקפל שמיכות – חינוך של ערב פסח, עוד מעט הם ישכחו בינתיים היא עובדת קשה על זה.

ממשיכה בעבודה ואז קולטת כוס קפה חצי מלאה ושואלת את עצמה, מה זאת הכוס שלי? מתי הכנתי אותה? ולמה לא סיימתי אותה?

עם כוס הקפה ביד מתחילה להרים דברים ושואלת את כולם "למה זה פה".

בקופה לאחר קניה ענקית והמתנה ממושכת תמיד יעצרו אותה לבקש שתחליף תווי קניה במזומן, זה תמיד ייקח המון זמן ותמיד האלה הבאים בתור ירטנו על ההמתנה הממושכת.

על הבוקר מעמידה סיר או תבנית במידה והכיריים פנויות כדי שכל הרעבים של ערב פסח יקבלו מענה לפחות לארוחה אחת.

יש לה ארסנל תשובות מן המוכן לכל שאלה כמו מה יש לאכול - תפוח, מה נעשה עכשיו - תתפללו שחרית, מה נלבש - מה שלבשתם אתמול.

מחליטה שהשנה תחפף קצת בתריסים בדלתות בחומר החריף אבל לא מצליחה לעמוד בקבלות שלה.

מפחדת מפירורים ואז מחליטה לעמוד באומץ ובנחישות מול הפחד המשתק.

לא כועסת על שום דבר, לא על מה שנשפך, לא על מה שמתבלגן, לא על מה שאומרים לה או עונים לה, לא על מה שזרקו ולא על מה שמתבזבז עד שמגיע רגע האמת עם משהו מרגיז באמת.

מסתכלת על ידיה ולא מכירה אותם, חתך פה, כוויה שם, לא נורא גם זה יעבור.

מחליטה שלא תתכופף יותר, בכל זאת הגב אומר את שלו, וקוראת לכל המי ומי שיחלצו לעזרתה, עד שמגיע משהו כבד מאוד שצריך להזיז והוא כמובן עולה לה יקר מאוד בחישוב "הגבי".

מדליקה מוזיקה בשביל האווירה, מכבה בשביל לשמוע ת'ילדים, מגבירה בשביל לא לשמוע קיטורים, מנמיכה כי כבר יש יותר מידי הרבה רעש.

מסיימת לקפל הר גבוה של כביסה ואז מוצאת הר גבוה חדש שמישהו באדיבותו לא שכח להניח ממש ברגע האחרון.

זוכרת להחמיא לכולם על כל עזרה ומנסה להוציא עזרה מכמה בנים שפחות בעניין ולו הוצאת פח פעם אחת בלבד.

קוראת בהתרגשות מכתב מהבת הקטנה שכותבת לאמא שהיא נורא מעריכה את זה שסידרת את הסלון והמטבח.

שולחת את מי שיכול להמון שליחויות קניות של הרגע האחרון, גניזת קודש, מצות, וגם מאתרת שליחויות נוספות העיקר לשלוח.

נזכרת שחסר סיר סכו"ם מועך פירה נורמלי ומקציף חלב, ויוצאת באמצע הבישולים בין לבין הכביסה כדי לבחור את הדגם המוכר ליודעי ח"ן בלבד.

רושמת רשימות והכי נהנית למחוק בהן שורה.

מחליטה לקנות לעצמה מתנה יקרה לחג ברגע האחרון ועומדת בהחלטה בכבוד.

נזכרת שצריך עוד המון דברים ששכחה, נזכרת שבחול המועד החנויות סגורות ומזכירה לעצמה שבחול המועד היא נחה, חוץ מלהכין ארוחות כמובן ולשטוף כלים כמובן, אה, וגם לשטוף ריצפה.

מחשבת כמה ארוחות צריך ומתבלבל לה החשבון, כי השנה חוץ מערב פסח יש גם ערב שבת, וחמץ זו לא הארוחה הכי אטרקטיבית בשבילה.

שוכחת לאכול ואז החולשה מזכירה לה שהיא קיימת, גונבת כף מהסלטים שהיא מכינה, כן, גם זה סוג של ארוחה.

ממלמלת דברים לעצמה אף אחד לא יודע מה היא אומרת ומי הרגיז אותה הפעם, אבל לפחות היא אומרת את זה בשקט.

כל לילה לפני השינה היא אומרת לעצמה כל הכבוד על הרבה מאוד משימות ובראש על זה שהיא יכולה להיות עובדת ניקיון מצוינת, וכמובן שרק היא יודעת איך לעשות הכל הכי טוב.

על שפתיה תפילה ואמונה תמימה שהשנה זו השנה בוא תבוא גאולת עולמים לעם ישראל, והיא שרה ומזמרת בזמן שהיא שוטפת את הכלים ועוד מעט יבואו עוד כמה ילדים ויעזרו לה.

מוזמנים להוסיף עוד משפטים מעצמכם, יען היהודייה לא הכי מרוכזת סוף סוף ערב פסח.
אני לא יודעת מה לעשות איתה כבר.
סך הכול היא באמת טובה - עוזרת, מנקה, מסתובבת מפה ולשם בלי תלונות, דואגת לבגדים לכל הילדים. אני באמת לא יודעת מה הייתי עושה בלעדיה.
אבל לאחרונה אני לא יודעת מה קרה לה.
אם היא לא הייתה רק בת שמונה הייתי אומרת שהיא הזדקנה. אבל נו - היא רק בת שמונה, מה לה ולזקנה.
אולי זה בגלל ערב פסח. היא באמת עובדת שעות נוספות לאחרונה - מנקה גם צעצועים בנוסף לכול, ואת החלקים של העגלה, ואת כל המפות - זו באמת עבודה קשה.
אולי באמת אני מצפה ממנה יותר מדי?
אבל באמת - היא כבר התחילה בעבודה, כבר שפכה את כל המים, כבר הוסיפה סבון והתחילה להקציף - אז למה היא נעצרת באמצע? למה היא לא מסיימת את העבודה כמו שצריך??
ומילא הייתה נעצרת ומשאירה את העבודה למישהו אחר. אבל לא. היא פשוט נתקעת עם כל המים והסבון, וכששואלים אותה מה קרה היא רק מצפצפת עלינו ולא מוכנה להיפתח.

אני באמת לא יודעת מה לעשות איתה כבר.

מכונת כביסה יקרה שלי,

האם תואילי לעבוד כיאות בערב פסח זה?

לא רוצה כבר להחליף אותך שוב...
שיתוף - לביקורת בלאגן של ערב פסח
אשמורה שלישית, ליל ט"ו לחודש הראשון למניין העבריים, שתי אלפים ארבע מאות ארבעים ושמונה שנים לבריאת העולם.

"כל אחד לבדוק אם הצרורות שלו חתומים כראוי." מבקש אבא בנעימה.
הבית, שגם כך לא היה שקט לרגע, הופך מרקחה מבעבעת.
"צרור הרבידים התפרק." מכריזה רבקה. "וגם הצרור של יצחק."
"יוסף, תוכל לסייע לרבקה?" מבקשת אמא.
"הנני." מאשר יוסף.
מנורת הכניסה נכבית ברגע הלא נכון, בדיוק כשגרא בודק לאורו את גווילי החכמה ומהדק את קשירתם. נעלה של תרצה אינה מתאימה למידתה, וכולם נזעקים לחפש בערימת הנעליים פתרון.
כלומר, זו לא הייתה אמורה להיות ערימה כלל ועיקר. הן היו כולן תוך שק גדל מימדים, שאליסף אגר בעמל רב.
עכשיו זו כבר ערימה במרכז הבית.
"אנחנו יוצאים אל הארץ המובטחת בעוד שעה, ואף אחד פה לא מאורגן!" מכריזה רחל.
"אנחנו עושים את המיטב." משיבה אמא בקפידה.

זוג חילופי נמצא, השקים מסודרים ככל האפשר, ועם קרן אור ראשונה יוצאים אבא ונדב אל הרחוב, מנהיגים קרון עגלה רתום לארבעה סוסים מצריים.
ההעמסה פשוטה יחסית כשהיא מתנהלת בשיטת השרשרת.
גרא מעביר ליוסף, שמעביר לאליסף, שמעביר לנעמן, שמעביר ליעקב, שמעביר לנדב, שמעביר לאבא. על העגלה עומדים שלום ואהוביה, דוחקים את הצרורות אל עומק הקרון.
"עשירים ואין משרתים להם." מצייצת חוה. "כמה עברית היא דרכנו!"
"תלונות לא עוזרות." מוחה שמעון, מנסה לרדד במהירות עוד חתיכת בצק. "יש לנו עוד קערה לשטוח, בתקווה שהשמש תוכל לצלות את כל המצות."
"אין לי כוח." ממהרת חוה לסגת.
אמא מקנחת את זיעתה בסינרה: "מי שאין לו כוח לעבוד - אין לו כוח להתלונן."
"חשבתי שתם זמנו של המשפט הזה, יחד עם העבדות." מגחכת יוכבד מעם עגלת התינוקות.
"תתחילו לצאת." אבא קוטע את הדיון. "הקרון שלנו צבוע ירוק, כל מי שתפקידיו מולאו - יוצא כעת."
"רגע, מי מונה את היוצאים?" אמא נחרדת.
"אשר, כתמיד." מבטיח אבא. "כד המים, נותר בו מעט?"

"ארבעים ושבעה, יברכנו אלוקים, מלבד ההורים." מעדכן אשר כשהבית מתרוקן. גם הוא נושא בידיו קערה מהופכת, שעל גבה שטוחה מצה דקיקה.
"שניים חסרים. מי הם?" עיניה של אמא בולשות את החדר המרכזי.
"ספירת שישיות!" צועק אשר. "מי נפקד?"
שוב חוסר סדר. צעירי הצאן מקפצים על הקרון, לא נשמעים למפקד. בפקידה השלישית מתבהרת המבוכה.
"אהרן ותמר." מיידע אשר את ההורים בצעקה.
"צריכים למהר." יוסף נראה תשוש. "רוב בני הרחוב כבר עזבו אותו, והמצריים קרבים."
"המצריים?" חוה נחרדת. "למה הם באים?"
"לחפש אם הותרנו אחרינו מעת כסף או פרוטה." מרגיע יוסף.
"חיים ואליסף, חפשו את אהרן ותמר." מבקש אבא. "אתם לא נושאי צרורות, הזדרזו."

עוד שני כדי מים נגמרים לפני שהקריאה המרגיעה נשמעת: "אהרן נרדם!"
אליסף נושא את בן השלוש על זרועותיו, מניח אותו בתוך הקרון. חוה מחליטה כי מקומה הוא לידו, בשמירה עליו מהעתיד הלא נודע.
"תמר לא רוצה לבוא." אומר חיים בשקט לאמא. "היא מסתתרת בין האח ובין הארון."
הסינר כבר כמעט רטוב. אמא נואשת מהקינוח בו, משליכה אותו אל תוך הקרון.
"תמר?" אמא רוכנת אל בת העשר. "בואי, יוצאים ממצריים. זוכרת כמה חיכית ליום הזה?"
"כן." קולה נוגה. דמעות מכתימות את פניה.
"בואי." חוזרת אמא בהפצרה.
"אבל..." זרם הדמעות קולח בלא התראה. "אבל הכלבים..."
"איזה כלבים?" פתיעה תופסת את אמא. לא על כך נסובו מחשבותיה.
"כל הלילה..." תמר לוחשת. "שמעתי אותם. לא יצאנו מהבית, אבל כל מצריים שמעה. הכלבים גררו עצמות, הם נבחו ללא הרף."
"נכון." מודה אמא. "אם כי השירה והזמרה נשמעה רמה יותר."
"הם עדיין היו שם." מתעקשת תמר. "והם עודם שם."
"אמא?" חיים מציץ מפתח החדר. "אבא אומר שאנחנו נעים מזרחה."
"תתקדמו, אנחנו כבר נגיע." מבטיחה אמא. "רק תשאירו חמור סוס חזק דיו עבור שתינו."
"לא!" מזדעקת תמר. "אל תלכו!"
חיים נבוך.
"חמישה רגעים." פוסקת אמא. "אם לא נבוא - תלכו."
חיים ממהר לצאת.

"הכלבים." חוזרת תמר במבוכה. "הם באים כשאתה לבד."
אמא נאנחת. "את עדיין מפחדת מהם?"
"אמא," עיניה של תמר מפיקות זעזוע. "הם הרגו את נועה!"
לאמא נגמרו המילים. קצה של דמעה צץ בזווית עינה. עוד לא עברה אפילו שנה.
"אמת." היא אומרת לבסוף, קולה קמל. "אבל כדי שהם לא יהרגו עוד אחד מהמשפחה, אנחנו חייבות לצאת. עכשיו."
"אני מפחדת."
ככה. פשוט.
"קחי את חרבו של אשר." מציעה אמא. "אין כלב שיעמוד מולה."
וככה הם יוצאים ממצרים.
מאספים למחנם, עמוסי ידיים.
על הקרון, ממש במרכזו יושבת תמר. חרב שלופה לה בידה, ועיניה עודן לחות.

אבא מביט לאחור, אל החומות הבצורות שהפכו עבר. "תמר! את יכולה לרדת, אין עוד כלבים."
"והם לא עשו לך דבר." מקניט אברהם.
"לי לא, אבל לנועה כן!" מוחה תמר.
"בלי מריבות." מבקש אבא. "קחו תופינים וחלקו אחד לכל אחד."
ההמולה מחליפה את צליליה. הם מעט יותר דומים כעת לצלילים שעולים מן הקרונות האחרים.
אמא יושבת לצידו של אבא על מושב הרכב המעוטר. עיניה בוהות באופק, בשמש העולה הישר מול עיניהם. אבל מבע פניה מספר כי היא עודה דואגת.
"תמר תהיה בסדר." מנסה אבא להבטיח. "את החלק הקשה עברנו."
אמא למודת הבטחות, מהנהנת. "אמן."
"יצאנו ממצריים." הוא מזכיר.
היא מחייכת. "כן, אבל הלב מתנהג כאילו עודנו שם."
"יום אחד גם זה יגמר. בדיוק כמו העבדות." אבא חוזר.
"כן." מילותיה של אמא מדודות. "הלוואי ושרח יכולה הייתה לגלות לנו את הקץ הזה, כמו את קץ העבדות."
"אמן." משיב אבא.

ובליבו יודע, כמו שיודעת גם אמא וגם תמר, כי הקץ הזה - מכוסה הוא מכל אדם.
אולי אפילו ממשה רבינו.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה