כתיב מלא או חסר

חולדי 2

משתמש רשום
בכתיב חסר האם מותר לכתוב:
מוצלח. הוכנס. או דווקא מצלח והכנס. [פשוט זה לפני שווא נח]
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בכתיב חסר ניקוד כותבים מוצלח והוכנס

מה הקשר לשווא נע?
 

agav

משתמש צעיר
תנועת U תמיד בכתיב מלא.

תנועת O - תלוי אם לפני שוא נח או נע. לפני שוא נח בלי ו': חכמה, כח (פתח גנוב הוא שוא נח שהתרחב).
לפני שוא נע או תנועה עם ו': חופש, שורשים.

במקרה של אי בהירות ניתן להיות גמישים: עוצמה.
 

יום אביב

משתמש מקצוען
לגבי המילה עוצמה ודומותיה שאפשר לכתוב עם ו' לצורך בהירות הטקסט - החשוב ביותר הוא לשמור על אחידות בטקסט עצמו, ולא לכתוב פעם כך ופעם כך.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י e12;833395:
אגב, לגבי המילה כוח, מקובל לכתוב אותה עם ו' בצורת הנפרד: חסרת כוח,
או ללא ו' בצורת הנסמך: כח התפילה.

וכן לגבי המילה עוצמה ודומותיה שאפשר לכתוב עם ו' לצורך בהירות הטקסט - החשוב ביותר הוא לשמור על אחידות בטקסט עצמו, ולא לכתוב פעם כך ופעם כך.

במילה כח אין הבדל בין נסמך לנפרד, כי אין הבדל בניקודן, והכתיב המלא נמצא גם בסמיכות אפילו כשמנוקד, למשל בפסוק "וְלֹא תַעְצֹר כּוֹחַ הַזְּרוֹעַ" בספר דניאל

לעומת זאת - ע"פ החלטות האקדמיה, קמץ קטן תמיד לא יוחלף בו' ולכן עצמה, חכמה וכו', וחולם חסר תמיד יוחלף בו' בכתיב חסר ניקוד ולכן כוח, מוח, נוח.
מסיבה זו לפי האקדמיה יש הבדל בין "כל הכבוד" ל"ראשית כול".
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אברהם;833057:
בכתיב חסר ניקוד כותבים מוצלח והוכנס

מה הקשר לשווא נע?

זכרתי שיש משהו עם סוג השווא.
ואכן שים לב לתגובה של agav
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
א. השוא במילים שציינת הוא נח (והתנועה שלפניו היא תנועה קטנה)
ב. גם בתנועת O זה לא תלוי בסוג השוא, אלא ההיפך, סוג השוא נקבע בהתאם לתנועה שלפניו. בתנועה קטנה (קמץ קטן) לא תתווסף האות ו', ובתנועה גדולה (חולם חסר או מלא) תתווסף האות ו'.
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אברהם;833452:
א. השוא במילים שציינת הוא נח (והתנועה שלפניו היא תנועה קטנה)
ב. גם בתנועת O זה לא תלוי בסוג השוא, אלא ההיפך, סוג השוא נקבע בהתאם לתנועה שלפניו. בתנועה קטנה (קמץ קטן) לא תתווסף האות ו', ובתנועה גדולה (חולם חסר או מלא) תתווסף האות ו'.

ברור. רציתי לוודא מה הכלל לכל סוג של שווא. תודה!
 

חולדי 2

משתמש רשום
בכתיב חסר תנועה מלאה תמיד בהגיית U גם לפני דגש חזק שאמור להיות. לדג' במקום מְצֻיָּן - מצוין. נכון?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכון
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
האם אכן כך מקובל לכתוב: כוהן- כוהנים?
 

כתבים

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לפי החלטות האקדמיה העברית: כוהן מלא.
אבל אם השאלה מה מקובל, כדאי לפתוח ספר טלפונים ולבדוק.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נדמה לי (אין לי את הכללים לפני) שבהחלטת האקדמיה יש סעיף לגבי שמות שאותם כותבים חסר. לדוג' "מר כהן ומר כץ הם כוהנים".
אבל השאלה של היא האם באמת צריך להיצמד לכללי האקדמיה במקום שזה כל כך זר (בספרינו), או שכותבים כפי המקובל.
דוג' נוספת: בגמ' מופיע הרבה "האומר לחבירו" אבל אף פעם לא "חבירים". האקדמיה לא תקבע כלל מתי כך ומתי כך, אבל זה מה שמקובל...
 

כתבים

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לגבי החלטות האקדמיה הנה הציטוט:
תן דעתך: גם השמות האלה נכתבים בחולם מלא: כּוֹחַ, מוֹחַ, אָנוֹכִי, אֱלוֹהִים,(2) הֲדוֹם, כּוֹהֵן,(3) מְאוֹד, אוֹרְחָה, דּוֹבְרָה, חוֹזֶה, בְּכוֹרָה, לְבוֹנָה, רַפְסוֹדָה, אֶפְרוֹחַ, אַרְמוֹן,(4) אֶשְׁכּוֹל,(5) חַרְגּוֹל, יַהֲלוֹם, כַּדְכּוֹד, מִשְׁלוֹחַ, נִיחוֹחַ, פַּרְעוֹשׁ, פִּתְאוֹם, צִפּוֹר,(6) קָדְקוֹד,(7) שָׁלוֹשׁ, שְׁלוֹשָׁה.(8)
ועוד אחד:
כללי הכתיב חסר הניקוד אינם חלים בהכרח על שמות פרטיים, ובעיקר לא על שמות שיש להם מסורת עתיקה של כתיב חסר, כגון משה, יעקב, יהושע, מרים, כהן. שמות שאין להם מסורת כזו, ובעיקר שמות הזהים למילים עבריות כלליות, מומלץ לכתוב על פי כללי הכתיב חסר הניקוד: זוהר, עוז, הילה, מעיין, אייל, אדווה וכדומה. מדובר בהמלצה ולא בכלל מחייב, שהרי שמות פרטיים אינם נחלת הכלל, וזכותו של כל אדם להחליט כיצד לכתוב את שמו.
לגבי מה מקובל, פשוט שהחלטות האקדמיה לא מעלות או מורידות, ולכן הפניתי לספר טלפונים לראות כמה אנשים בפועל מאייתים כהן בחולם מלא [חוץ מחוצניקים בהשפעת הכתיב הלועזי].
בכ"א ב'עריכה תורנית' ודאי שיש הרבה מוסכמות שונות מהחלטות האקדמיה.
 

יום אביב

משתמש מקצוען
ידוע שכללי הכתיב החסר והמלא אינם חלים על שמות פרטיים, שאותם כל אדם יכול לכתוב כחפצו.
המקובל הוא שבשמות שמקורם מן התנ"ך הכתיב יהיה חסר , ולכן 'כהן'.
(וכן הכלל לגבי שמות מקומות: מצרים וירושלים, אבל גבעתיים.)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה