מידע שימושי כל האתרים והקטלוגים לביגוד חג

מצב
הנושא נעול.

עוקר הרים

משתמש מקצוען
היא כן.
כי כדי להבין את המצב - אנחנו צריכים לנבא את הקצב.
ואז לומר= יש לנו X חולים בתאריך Y. ומתוכם יהיו סטיסטית 8 אחוז קשה 4.5 מונשמים.
ואז לבדוק זמינות של מיטות, תפוסה וקיבולת. רכישה וכו'
נכון!
ולכן לא משנה מה המצב באיטליה או בזימבבואה אלא צריך לבדוק את הנתונים של ישראל עד עכשיו ולפי זה לנסות לנבא את העתיד ולפעול בהתאם.
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שוב ושוב את חוזרת על העניין הכ''כ לא רלוונטי אם ישראל תהיה כמו איטליה ח''ו בקצב ההדבקה או לא
העניין הוא שמה שצריך לבדוק הוא לא יחס לשום מדינה אחרת אלא את הקצב גידול החולים הישראלי (בעיקר חולים קשה) ביחס לקיבולת של מערכת הבריאות הישראלית וליכולת שלה להשתדרג, זה הדבר היחיד שחשוב ורלוונטי, כל חשבון אחר מעניין ככל שיהיה פשוט חסר חשיבות.
א. הבאתי את איטליה כדוגמא
אבל אפשר להביא כל מדינה אחרת כהשוואה
מה שאני באה להראות שב"ה מצליחים להשטיח את העקומה.
ב. לגבי הקיבולת, אתה צודק, ולפי דעתי גם בזה אנחנו במצב ממש טוב (לישראל יש כ2000 מכונות הנשמה, וכרגע יש לנו רק 50 מונשמים) אמנם אנשים לא מתעמקים עד כדי כך ולכן לא הבאתי את כל הנתונים.
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
סליחה התכוונתי היום ה13. (לזכרוני היה ביום ה20 - 380. - כך רשום אצלי שהעתקי אז מאתרי החדשות)
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
נכון!
ולכן לא משנה מה המצב באיטליה או בזימבבואה אלא צריך לבדוק את הנתונים של ישראל עד עכשיו ולפי זה לנסות לנבא את העתיד ולפעול בהתאם.

בשביל לנבות נשתמש במודל מתמטי.
כלומר אם עד עכשיו יש לנו גידול שווה לאיטליה,
אנחנו נדע לומר שעוד חודש יהיה לפי אותה חישוב,
ובלי זה אין לנו מושג לאיפוא זה הולך
ולכן זה השאלה לאיזה גרף אנחנו מתאימים
 

עוקר הרים

משתמש מקצוען
א. הבאתי את איטליה כדוגמא
אבל אפשר להביא כל מדינה אחרת כהשוואה
מה שאני באה להראות שב"ה מצליחים להשטיח את העקומה.
ב. לגבי הקיבולת, אתה צודק, ולפי דעתי גם בזה אנחנו במצב ממש טוב (לישראל יש כ2000 מכונות הנשמה, וכרגע יש לנו רק 50 מונשמים) אמנם אנשים לא מתעמקים עד כדי כך ולכן לא הבאתי את כל הנתונים.
עם כל מספר ימים לא גדול, נניח אפילו שבוע, תהיה הכפלה, אז המצב רחוק מאד מלהיות טוב, כי כשהמספר ח''ו מגיע ל3000 מונשמים יוצא שבתוך שבוע צריך להשיג 3000 מכשירי הנשמה חדשים ושבוע הבא כפול וכן הלאה
המצב טוב רק אם יתברר שיש ירידה מגמתית בגידול כך שכל הכפלה תהיה ארוכה מקודמתה בזמן ניכר.
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
לפתח תרחישי קיצון נשמתיים לוקח יותר זמן.
- והנקודה שזה לא סטטי - בשבוע או שיוצאים ממצב של הנשמה לתמיכה נשימתית או ח"ו.
 

נעמי20

משתמש פעיל
תקראו, ואולי תזכו להבין שאתם לא באמת מבינים.






לפני מספר ימים העלה אתר החדשות של מאקו כתבה שכותרתה "בחישוב מתמטי: זה מה שיקרה אם לא נעצור את וירוס הקורונה" [1], בה הוצגה נוסחה אשר "פותחה על ידי מתמטיקאי מאוניברסיטת תל אביב" ומתארת את התפשטות הקורונה. בפועל, הנוסחה לא פותחה על ידי מתמטיקאי ולא מתארת כלום.
אז מה כל כך מופרך בחישוב הזה?
בכתבה שפורסמה באתר מאקו נאמר: "התחזית לחולים והמתים מנגיף הקורונה בימים ובשבועות הקרובים צפוי לעמוד על המספרים הבאים: עד ה-1.2 צפויים 11 אלף חולים ו- 320 נפטרים מ- 25 מדינות. עד ה-8.2 יהיו 143 אלף חולים וארבעת אלפים נפטרים מ- 89 מדינות. עד ה-15.2 יהיו 1.9 מיליון חולים ו-55 אלף נפטרים בכל העולם. ובתאריך ה-24.2 צפויים להיות 50 מיליון חולים ומיליון וחצי נפטרים."
הכתבה כלל לא הציגה את החישוב, אלא רק את מסקנותיו האפוקליפטיות, והשאירה לצופה להשתכנע רק על סמך הרקע של מי שערך אותו. חשוב להבהיר, מי שערך את החישוב, עדן דרוקמן-רפאלי, אינו מתמטיקאי ואינו אפידמיולוג (תחום ברפואה שעוסק בחקר מגיפות). הקשר שלו למתמטיקה, כך נראה, הוא הוראה בחוגי עזר חוץ אקדמאיים במתמטיקה לסטודנטים לכלכלה. המספרים המצוטטים מעלה אינם רק מוגזמים, הם לא תואמים התפשטות של שום מגפה, גם החמורות שבהן. מודלים אפידמיולוגיים אמיתיים חוזים מספר תרחישים מורכבים להתפשטות המחלה [2]. מסיבה השמורה עימה, בחרה מערכת מאקו לפרסם חישוב חסר משמעות מדף הפייסבוק האישי שלו בכותרת ראשית.
מסקירה מהירה, נראה שהחישוב הוא בשיטה שנקראת "אקסטרפולציה אקספוננציאלית" [3]: מניחים שמספר הנדבקים בזמן t נראה כמו a*b^t, (המשתנה b בחזקת הזמן t, כפול המקדם a) מציבים את מספר הנדבקים בכמה נקודות בזמן כדי לחשב מה a ו-b הנכונים, והנה! יש לנו מודל.
רק שהמודל הזה חסר ערך.
בפוסט שפורסם בהתחלה בדף הפייסבוק של עורך החישוב והוסר ממנו בהמשך, נראה שהנוסחה שלו היא 1.3 בחזקת הזמן t. בפועל, מחלות אינן מתפשטות כך. למשל, לפי המודל הזה, ביום ה-33, יהיו יותר חולים מאשר בני אדם על כדור הארץ. במציאות, קצב ההדבקה מוגבל משמעותית מעצם העובדה שחולים מדבקים רק במשך זמן מוגבל, שמי שכבר חלה והחלים לא ימשיך להדבק ולהפיץ את המחלה, וזה עוד לפני שדיברנו על גבולות גיאוגרפיים ותנאי אקלים, שיכולים גם הם להגביל את ההדבקה. זוהי הסיבה מדוע סין בחרה להטיל סגר על המחוז בו המחלה התפרצה. המודל לעיל מתעלם מכל זה, ולכן חוזה קצב התפשטות שהולך וגדל בצורה מופרזת עד כדי כך שכל האכלוסיית העולם היתה נדבקת תוך חודש-חודשיים. המודל גם מתעלם מכל מה שידוע במדע האפידמיולוגיה, שכבר מעל למאה שנים מנסה להתמודד עם המורכבות הזאת בדיוק, ופיתח לשם כך מערך של כלים ותובנות. חוקרים מהתחום כבר פרסמו מספר ניתוחים של התפשטות הקורונה [2].
איך בכל זאת מעריכים התפשטות מגיפות?
ישנם מודלים רבים לתיאור מגפות [4], חלקם פשוטים וחלקם מורכבים בצורה קיצונית. נתמקד במודל פשוט יחסית [5] הנקרא מודל SIR. השלב הראשון במידול הוא בחירת המשתנים שמעניינים אותנו. במודל SIR המשתנים הם S - מספר האנשים הרגישים למחלה, I - מספר החולים, ו-R - מספר האנשים שכבר חלו ולא יכולים לחלות עוד (למשל כי הם פיתחו חסינות, או נפטרו). גודל האוכלוסיה כולה הוא סך כל האנשים הללו, כלומר N=S+I+R.
ההנחה הראשונה של מודל SIR היא שלכל פרט באוכלוסיה יש בדיוק את אותו הסיכוי להדבק ולכן הסיכוי להדבק ולהדביק הוא אותו הדבר (נסמן את הסיכוי כ-p). בממוצע, אדם שבא במגע עם כלל האוכלוסיה ידביק β*S מהם. מאחר ויש I חולים, מספר האנשים שידבקו במחלה בכל רגע הוא dS/dt = p*I*S.
בשלב השני נסמן את קצב התמותה/החלמה (במודל הפשטני הזה, לא מבדילים בין השניים) כ-d, כך שקצב השינוי במספר המחלימים/מתים R הוא הקצב (ממוצע לחולה) כפול מספר החולים, וכך קיבלנו את המשוואה השנייה dR/dt = dI. המשוואה האחרונה מניחה שאף אחד לא עוזב או מצטרף לאוכלוסיה, ולכן סה"כ הפרטים באוכלוסיה (כולל המתים) נשאר קבוע, וקצב השינוי במספר החולים הוא מינוס סכום המשוואת האחרות.
משוואות מודל SIR

משוואות מודל SIR

מודל זה הוא כנראה המודל הפשטני ביותר להתפשטות מגיפות הנחשב לסביר, וגם הוא דורש התאמות רבות בשביל לתאר, אפילו בקירוב, מגיפות אמיתיות. על אף פשטנותו, רמת המורכבות שלו לעומת החישוב שפורסם במאקו, מדגימה כמה החישוב במאקו לא רלוונטי.
התפרצויות דבר

התפרצויות דבר
הגרף הנ״ל מתאר מקרים של מחלת הדבר ביבשות שונות. ניתן לראות שלרוב, לאחר תקופת התפשטות, מתחילה ירידה במספר החולים.
לסיכום, החישוב שפורסם במאקו לא מייצג את הדרך שבה מחלות מתפשטות, אפילו לא בקירוב סביר. הבחירה של גורמים בתקשורת לייחס לחישוב חשיבות מיותרת, תוך סילוף הרקע של מי שערך אותו, היא סנסציונית ולא עניינית. כשמדובר על נושאים רגישים ומורכבים ומפחידים כמו התפשטות של מגפות, ראוי להתנהל באופן זהיר יותר.
[1] קישור לכתבה של מאקו
[2] דוגמה למידול של מגיפת הגיף הקורונה
[3] אקסטרפולציה
[4] על מידול מגיפות
[5] על מודל SIR

אודות הכותב:
יניב טננבאום קטן
המנהל המקצועי של עמותת "מדע גדול, בקטנה". דוקטור לפיזיקה, בוגר הטכניון בחיפה. במהלך התואר, התמחה יניב בפיזיקה של חלקיקים יסודיים, פיזיקה של מצב מוצק ואופטיקה. כיום, עוסק בעיבוד תמונה ובלמידת מכונה בהייטק.
שי (דשא) ויבורסקי
דוקטורנט בחוג למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. מתעניין במחשוב קוואנטי. במהלך התואר השני שלו, עסק שי בחקר לוגיקה מתמטית, בפרט, תורת המודלים.
 

משה גל

משתמש מקצוען
מישהו יוכל לסכם כאן לטובת הבלתקי"ם?
כולכם מביאים כאן גרפים ודיאגרמות
עם נתונים
אז על מה נסוב הוויכוח?
 
נערך לאחרונה ב:

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
התבלבלתי עם ההודעה של עוקר הרים. כמות הנפטרים נגזרת בין השאר ממוכנות מערכת הבריאות.

ממש לא.
טעות פרוידיאנית.

כי באמת אחת התשובות להפרשי אחוזי תמותה הם אחוז בדיקה נמוך - ולפיכך ממילא אחוז התמותה גבוה יותר.

והפוך.
 
נערך לאחרונה ב:

טובי ג

משתמש צעיר
ברצינות יש כאלה שעוד הולכים לקנות סטים והופעות??
לא כדאי לשמור את הכסף ולחסוך לעת עתה??
גם ככה את החג עושים בבית ואין על מי להשוויץ....
סליחה שהרסתי שמחות קטנות!
לא תמיד מזמינים בשביל הסטים. צריך בגד ללבוש..
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
באשכול הקודם הבאתי את החישוב הבא:

התחלתי מהיום שהיו עשרים חולים בכל מדינה:
ביום 7 היו באיטליה - 650 חולים, ביום 14 הוכפל פי שש- 3858, ביום 21 הוכפל פי ארבע - 15113
ביום 7 היו בישראל - 109 חולים, ביום 14 הוכפל פי שש - 677, ביום 21 הוכפל פי ארבע - 2693.

בואו נמשיך:
ביום 28 הוכפל באיטליה 'רק' פי 2.8. - 41035.
לפי זה אצלנו ביום 28 יוכפל אצלנו רק פי 2.8. - 7540.
לפי הקצב של הימים האחרונים - נשמע מאוד סביר שנאחז שם. איך זה להיות 'כמו איטליה'?
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכח

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה