שיתוף - לביקורת ירח, מוקה, נשמה ומה שאין ביניהן.

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני אקדים ואומר שלא העלתי את הפרולוג. אבל בקצרה, זה לא כוכב הצפון באמת, אלא אי בשם הזה. מכאן, הכל פתוח, תהנו.

2:05 בלילה. חוף הים, 'כוכב הצפון'.

אם שוקו לא הייתה עוזבת לפני חודשיים ושבעה ימים, היא הייתה עומדת לידי, על קו חוצץ בין עולמות, צוחקת. "דלי ענק של גואש וכל הים נצבע בשחור מלטף ומרגיע, נכון יופי?"

שפתיה מתהדקות לפס צר, מרטיטות. ולא בצחוק. שוקו לא כאן ואוויר הלילה לא פורט על מיתרי קולה הומור דק למצבי חירום. ובכלל, ים לא נצבע כי צייר מפוזר שפך אל מימיו את צבע המוות.

ירח בוהה אל האופק, בגליו הנעים לעברה באדוות של קצף ושקט, מעיה מתכווצים בחרדה.  נענע. לא להאמין. נשמה גרוע יותר. למה היא לא מבינה שהייתי  חייבת. יש מקומות שבהם ההיגיון לא יוצא לחופש, הוא פשוט לא קיים. היא הייתה צריכה להבין ה- זאת, שכל הקיום שלי מותנה באיכות החיות שבי. והחיות שלי, באותו רגע אומלל, הייתה תלויה בה. אבל למה שתבין, מרירות חריפה שורפת את תאיה הפנימיים, מתמידה לחרוך אותם עד תום, גורמת לנשימתה להפוך לקצרה ושטוחה כל כך עד שהיא מוצאת את עצמה נלחמת לנשום באופן תקין. אולי השאלה היא לא  למה שתבין, אלא איך היא תבין, אם היא לא חושבת. תולדה פשוטה של טבע ומציאות. אישוניה המוגדלים, מצמצמים את שרף צבעה, מנסים לקלוט אור. שכחו שחור שחור. הוא חור, ושחור. קרן חמה נבלעת בתוכו, לא מייצרת איים של תקווה.

"ירח".

מוקה. שפתיה נפשקות בלגימת אוויר קלה, מאוששת. היא מסתובבת, נשמטת על חוף כבובה גזורת חוטים, ומפעיל. "נענע, הוא שם טוב". תחנון טובע בקולה, מבקש תמיכה, גם אם מילדה בת אחת עשרה. "נכון"?"

היא נוגעת בשיערה השחור כפחם, בצמתה המשולבת בלא פחות משלושה סרטים בצבעים שונים. "אני לא מוזרה, נכון?"

"את!"

"נענע אמרה".

קמט זעוף מקמט את עור פניה, החלק בדרך כלל. "אז נענע טועה".

"גם עם?" אצבעותיה מנגנות על סרט אחד, חלק ומבריק. פיה שותק.

"גם עם. נקודה, בלי סימן שאלה".

"אז נענע הוא שם טוב", חיוך דק, לא ילדותי בעליל עולה על שפתיה, "גם אם אותה נענע אמרה, היא טועה".

"היא יצאה מאיזון", שקט. "אמרה שנשמה הוא השם שלה. וגם אם מלאך המוות מחבב אותה בשל כך, היא לא רואה בו אויב, אלא ידיד עוטה ברדס ומוצץ דם. עניתי לה ש-"

"אם כך", מונוטוני. "לא יזיק לה לשהות במחיצתו, להשתעשע בסיפורי ערפדים על יד אש הגיהנום", מוכיח.

"בדיוק", יבש.

"אם יורשה לי, ניחנת בהומור לא רע בכלל. אבל בנקודה הזו, טעית".

"נאום ילדה בת אחת עשרה".

כתפיה נמשכות כלפי מעלה בביטול. "מישהי חכמה סיפרה לי פעם שגיל כרונולוגי, לא תמיד תואם לגיל האינטליגנציה השכלית".

"שוקו", עצור.

היא נדה ראש בתנועה זעירה. "אני מסכימה שנענע הגזימה בתגובה שלה", היא מחייכת בנימוס. "אבל היא לא ידעה לאן היא נכנסת".

"לאן?" רועד.

"יש צורך שאשקף לך את הבעיה איתה את מתמודדת, מרשתי?"

"לא, מוקה, פסיכולוגית ועורכת דין לעת מצוא. עוף השמיים מוליך את הקול. ועם המזל שלי, נענע תשמע על כך. תבין סופית שמלח הוא מצרך מיותר בשביל לבזבז עלי".

"מה?"

"מה?" חד, מבולבל.

"אני שאלתי ראשונה", מתגונן.

"אמרתי את  זה בקול?" מבועת משהו.

"את המה?" משועשע.

"את המשפט עם המלח", חמור.

חיוך חוצה את תווי פניה של מוקה, מותח אותם. "אני משערת שאם אין אפשרות להגות מחשבות בצורה שונה מאשר דיבור, אז כן. דיברת, ובקול".

ידיה מתאגרפות בחוסר אונים. "היה אסור לי להגיד את המחשבות שלי". שיניה נושכות שפה תחתונה, סדוקה.

גבותיה של מוקה מתרוממות בפליאה. "למה?"

היא סוקרת אותה. בוחנת תמיהה, רצון כן לעזור. גם לכוח רצון יש גבול. כדי שיהיה אפשר לממש אותו, צריך להבין מה הדרישות שלו. ומוקה, היא רק ילדה. אומנם בוגרת לגילה, אבל לא לגילי. "אם כל הכבוד לתיאוריות החכמות של שוקו", אנחה. "ואת הראשונה לדעת שכבוד, יש לי. בטח שלשוקו. לפעמים, כדי להבין דברים מסוימים, אי אפשר להיות בת אחת עשרה עם אינטליגנציה של בת שמונה עשרה. צריך להיות בת שמונה עשרה. ועם כל האהבה שלי כלפייך-"

"ויש לך אהבה כלפיי".

חיוך מבזיק בין עיניה, עייפות מתבלת אותו בניצוצות של כאב. "הפעם, אצטרך להתמודד לבד".

***

"קפה?"

הנהון קצר, כמעט ולא מורגש לעין בלתי מיומנת. קשתיותיו הירוקות, בשלות עד כתית ראשון, מתרחבות, "ארור".

בן שומט כף וצנצנת סוכר, אצבעותיו מתחפרות בשיערו האדמוני במחשבה. אדם אהב את התנוחה הזו, את פניו החתומות בריכוז. "מקום לא קיים, מושך אליו סקרנים. טבע האנושות, אבא. היצר רק מחפש את האטלנטיס הבאה, היבשת השביעית יכולה להיות פתרון לא רע למצוקת הדיור. לא כך? אני לא חושב שיש ביכולתנו להפוך סדרי בראשית, להיות יכולים להם".

"הקפה", קר.

"מיד". הוא שותק רגע, ושניים. מסגל לעצמו את נימת קול הג'לי, רוטטת. בדיוק במידה בה אבא מתענג עליה. לא נוזל, לא מוצק, רועד כל הדרך אל פי הטורף. "אתה יודע", שקט. "בסופו של דבר 'נגה', היא פיסת אדמה שאותו טבע, של אותם אנשים משונים, מתקנא בו. הם לא יכולים להגיע לאי לא קיים, לפסוח עליו. לפטפט, לצחוק, ובאופן כללי, לחוג כמו זבוב מזמזם בסמפוניית 'ארבע המשאלות', לספר שאף אחד לא יאמין שהם היו כאן. צדקו. סופו של זבוב, הוא מחיאת כף אחת". הוא קד קלות, מניח כוס על שולחן. "אין לנו עניין להתפרסם, להפך. מיקום 'כוכב הצפון' על מפה, יהרוס את הסיכוי האחרון שלנו. ומה הם כמה תיירים מתים לעומת המטרה?"

חיוך דק, ישר כפלס, חוצה את קו שפתיו. ערמומיות בו. "החיקוי עולה על המקור, בן?"

הוא מרכין ראש בענוות מה. "משתדל להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמי. אני אדבר עם עכסה, עוד היום. בסופו של דבר, רהב, תמיד היה עיוור למתרחש סביבו. מצער בשבילו, משמח בשבילנו. ננצל את התורפה שלו עד תום. יותר לי?"

עיניו מצטמצמות לשני פסים צרים, עד שריסיו נוגעות במעלה לחיו, והוא היה נראה כישן אם לא התבלטות התכווצוות העפעפיים. "עכסה?"

"הבת שלך, אבא".

גוון קולו מתחמם. "אני לא טיפש, בן", אצבעו מוחה אדים משפת הכוס בהיסח הדעת קל. "היא מסוגלת לכך, לדעתך?"

"כל עוד היא רוצה".

אישוניו מתמקדים בטיפות על טביעת אצבעו. "והיא רוצה?"

בן שותק, חושב. "היא תרצה. מלבד למלא את רצונך, לכבד אותך, אין לה שאיפות בחיים. חבל, בחורה מוכשרת, אחותי".

"אתה ממעיט בערכה".

"אני רואה את המציאות".

ידו מתהדקת על ידית הספל, אגדולו מכה עליו בהנאת מה. "המציאות שלך, היא הדמיון של האחר".

"מציאות יש אחת", מהורהר. "וכל אלה שרואים אחרת, אינם, אלא לוקים בנפשם".

תווי פניו מתחדדים באזהרה. "תזהר בלשונך, ילד. ולעולם, אל תזלזל באויב. עיוור הפגמים, רהב, אולי לא רואה. אבל חושיו האחרים מחודדים יותר, הרבה יותר, ממה שהיינו רוצים. לך תדבר עם עכסה. ואם היא מתנגדת, תפנה אותה אלי, יש?"

"אם יורשה לי", מהוסס. "אני לא יודע באילו מקומות היא בוחרת למלא את שעותיה הריקות, אבל אני בטוח שהם לא ימצאו חן בעיני ו-"

גבותיו השחורות של אדם מתקרבות זו לזו בעווית. "שוב פעם?" כועס.

בן נושך את לשונו מאחורי לסת נעולה היטב. "זה לא יחזור על עצמו".

"לך לכיכר שבתאי, היא אוהבת לשבת על הטבעות המתקלפות שלו, לדבר עם החברה שלה", סיפוק קל משתרש בקולו. "ירח. או שהיא עוזרת למיכל איש שלום עם הקניות. אבל אני לא אומנת", הוא מתרגז פתאום. "לך, תחפש, תמצא. להתראות".
 

RIVKA W

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה פשוט מהפנט.
כמה הערות (רק בשביל שתמשיכי לשתף;))
"גם עם?" אצבעותיה מנגנות על סרט אחד, חלק ומבריק. פיה שותק.
אם?
ירח בת שמונה עשרה נעזרת(?) בנענע (שיצאה מאיזון וקוראת לעצמה נשמה) זה אמור להיות סוד.

שוקו היתה חברה/ תומכת או משהו כזה של ירח ומוקה.

מוקה ילדה בת אחת עשרה עם איטלגנציה רגשית גבוהה , סוג של חברה לירח.

אדם הוא מושל של כוכב הצפון שהוא אי בלתי ידוע שאנשים מנסים לעלות על עקבותיו.

בן – הבן של אדם מציע לו להרוג את התירים שהגיעו לכוכב הצפון ומטיל את הביצוע על עכסה אחותו שנמצאת כנראה עם ירח בכיכר הטבעות (עכסה = מוקה?)

רהב הוא האויב שלא רואה את המציאות כמו אדם ובן – מה זה אומר?

ירח בוהה אל האופק, בגליו הנעים לעברה באדוות של קצף ושקט, מעיה מתכווצים בחרדה.  נענע. לא להאמין. נשמה גרוע יותר. למה היא לא מבינה שהייתי  חייבת. יש מקומות שבהם ההיגיון לא יוצא לחופש, הוא פשוט לא קיים. היא הייתה צריכה להבין ה- זאת, שכל הקיום שלי מותנה באיכות החיות שבי. והחיות שלי, באותו רגע אומלל, הייתה תלויה בה. אבל למה שתבין, מרירות חריפה שורפת את תאיה הפנימיים, מתמידה לחרוך אותם עד תום, גורמת לנשימתה להפוך לקצרה ושטוחה כל כך עד שהיא מוצאת את עצמה נלחמת לנשום באופן תקין. אולי השאלה היא לא  למה שתבין, אלא איך היא תבין, אם היא לא חושבת. תולדה פשוטה של טבע ומציאות. אישוניה המוגדלים, מצמצמים את שרף צבעה, מנסים לקלוט אור. שכחו שחור שחור. הוא חור, ושחור. קרן חמה נבלעת בתוכו, לא מייצרת איים של תקווה.
הקטע הזה קשור לדבר הסודי שיש לירח עם נענע?
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אני אקדים ואומר שלא העלתי את הפרולוג. אבל בקצרה, זה לא כוכב הצפון באמת, אלא אי בשם הזה. מכאן, הכל פתוח, תהנו.

2:05 בלילה. חוף הים, 'כוכב הצפון'.

אם שוקו לא הייתה עוזבת לפני חודשיים ושבעה ימים, היא הייתה עומדת לידי, על קו חוצץ בין עולמות, צוחקת. "דלי ענק של גואש וכל הים נצבע בשחור מלטף ומרגיע, נכון יופי?"

שפתיה מתהדקות לפס צר, מרטיטות. ולא בצחוק. שוקו לא כאן ואוויר הלילה לא פורט על מיתרי קולה הומור דק למצבי חירום. ובכלל, ים לא נצבע כי צייר מפוזר שפך אל מימיו את צבע המוות.

ירח בוהה אל האופק, בגליו הנעים לעברה באדוות של קצף ושקט, מעיה מתכווצים בחרדה.  נענע. לא להאמין. נשמה גרוע יותר. למה היא לא מבינה שהייתי  חייבת. יש מקומות שבהם ההיגיון לא יוצא לחופש, הוא פשוט לא קיים. היא הייתה צריכה להבין ה- זאת, שכל הקיום שלי מותנה באיכות החיות שבי. והחיות שלי, באותו רגע אומלל, הייתה תלויה בה. אבל למה שתבין, מרירות חריפה שורפת את תאיה הפנימיים, מתמידה לחרוך אותם עד תום, גורמת לנשימתה להפוך לקצרה ושטוחה כל כך עד שהיא מוצאת את עצמה נלחמת לנשום באופן תקין. אולי השאלה היא לא  למה שתבין, אלא איך היא תבין, אם היא לא חושבת. תולדה פשוטה של טבע ומציאות. אישוניה המוגדלים, מצמצמים את שרף צבעה, מנסים לקלוט אור. שכחו שחור שחור. הוא חור, ושחור. קרן חמה נבלעת בתוכו, לא מייצרת איים של תקווה.

"ירח".

מוקה. שפתיה נפשקות בלגימת אוויר קלה, מאוששת. היא מסתובבת, נשמטת על חוף כבובה גזורת חוטים, ומפעיל. "נענע, הוא שם טוב". תחנון טובע בקולה, מבקש תמיכה, גם אם מילדה בת אחת עשרה. "נכון"?"

היא נוגעת בשיערה השחור כפחם, בצמתה המשולבת בלא פחות משלושה סרטים בצבעים שונים. "אני לא מוזרה, נכון?"

"את!"

"נענע אמרה".

קמט זעוף מקמט את עור פניה, החלק בדרך כלל. "אז נענע טועה".

"גם עם?" אצבעותיה מנגנות על סרט אחד, חלק ומבריק. פיה שותק.

"גם עם. נקודה, בלי סימן שאלה".

"אז נענע הוא שם טוב", חיוך דק, לא ילדותי בעליל עולה על שפתיה, "גם אם אותה נענע אמרה, היא טועה".

"היא יצאה מאיזון", שקט. "אמרה שנשמה הוא השם שלה. וגם אם מלאך המוות מחבב אותה בשל כך, היא לא רואה בו אויב, אלא ידיד עוטה ברדס ומוצץ דם. עניתי לה ש-"

"אם כך", מונוטוני. "לא יזיק לה לשהות במחיצתו, להשתעשע בסיפורי ערפדים על יד אש הגיהנום", מוכיח.

"בדיוק", יבש.

"אם יורשה לי, ניחנת בהומור לא רע בכלל. אבל בנקודה הזו, טעית".

"נאום ילדה בת אחת עשרה".

כתפיה נמשכות כלפי מעלה בביטול. "מישהי חכמה סיפרה לי פעם שגיל כרונולוגי, לא תמיד תואם לגיל האינטליגנציה השכלית".

"שוקו", עצור.

היא נדה ראש בתנועה זעירה. "אני מסכימה שנענע הגזימה בתגובה שלה", היא מחייכת בנימוס. "אבל היא לא ידעה לאן היא נכנסת".

"לאן?" רועד.

"יש צורך שאשקף לך את הבעיה איתה את מתמודדת, מרשתי?"

"לא, מוקה, פסיכולוגית ועורכת דין לעת מצוא. עוף השמיים מוליך את הקול. ועם המזל שלי, נענע תשמע על כך. תבין סופית שמלח הוא מצרך מיותר בשביל לבזבז עלי".

"מה?"

"מה?" חד, מבולבל.

"אני שאלתי ראשונה", מתגונן.

"אמרתי את  זה בקול?" מבועת משהו.

"את המה?" משועשע.

"את המשפט עם המלח", חמור.

חיוך חוצה את תווי פניה של מוקה, מותח אותם. "אני משערת שאם אין אפשרות להגות מחשבות בצורה שונה מאשר דיבור, אז כן. דיברת, ובקול".

ידיה מתאגרפות בחוסר אונים. "היה אסור לי להגיד את המחשבות שלי". שיניה נושכות שפה תחתונה, סדוקה.

גבותיה של מוקה מתרוממות בפליאה. "למה?"

היא סוקרת אותה. בוחנת תמיהה, רצון כן לעזור. גם לכוח רצון יש גבול. כדי שיהיה אפשר לממש אותו, צריך להבין מה הדרישות שלו. ומוקה, היא רק ילדה. אומנם בוגרת לגילה, אבל לא לגילי. "אם כל הכבוד לתיאוריות החכמות של שוקו", אנחה. "ואת הראשונה לדעת שכבוד, יש לי. בטח שלשוקו. לפעמים, כדי להבין דברים מסוימים, אי אפשר להיות בת אחת עשרה עם אינטליגנציה של בת שמונה עשרה. צריך להיות בת שמונה עשרה. ועם כל האהבה שלי כלפייך-"

"ויש לך אהבה כלפיי".

חיוך מבזיק בין עיניה, עייפות מתבלת אותו בניצוצות של כאב. "הפעם, אצטרך להתמודד לבד".

***

"קפה?"

הנהון קצר, כמעט ולא מורגש לעין בלתי מיומנת. קשתיותיו הירוקות, בשלות עד כתית ראשון, מתרחבות, "ארור".

בן שומט כף וצנצנת סוכר, אצבעותיו מתחפרות בשיערו האדמוני במחשבה. אדם אהב את התנוחה הזו, את פניו החתומות בריכוז. "מקום לא קיים, מושך אליו סקרנים. טבע האנושות, אבא. היצר רק מחפש את האטלנטיס הבאה, היבשת השביעית יכולה להיות פתרון לא רע למצוקת הדיור. לא כך? אני לא חושב שיש ביכולתנו להפוך סדרי בראשית, להיות יכולים להם".

"הקפה", קר.

"מיד". הוא שותק רגע, ושניים. מסגל לעצמו את נימת קול הג'לי, רוטטת. בדיוק במידה בה אבא מתענג עליה. לא נוזל, לא מוצק, רועד כל הדרך אל פי הטורף. "אתה יודע", שקט. "בסופו של דבר 'נגה', היא פיסת אדמה שאותו טבע, של אותם אנשים משונים, מתקנא בו. הם לא יכולים להגיע לאי לא קיים, לפסוח עליו. לפטפט, לצחוק, ובאופן כללי, לחוג כמו זבוב מזמזם בסמפוניית 'ארבע המשאלות', לספר שאף אחד לא יאמין שהם היו כאן. צדקו. סופו של זבוב, הוא מחיאת כף אחת". הוא קד קלות, מניח כוס על שולחן. "אין לנו עניין להתפרסם, להפך. מיקום 'כוכב הצפון' על מפה, יהרוס את הסיכוי האחרון שלנו. ומה הם כמה תיירים מתים לעומת המטרה?"

חיוך דק, ישר כפלס, חוצה את קו שפתיו. ערמומיות בו. "החיקוי עולה על המקור, בן?"

הוא מרכין ראש בענוות מה. "משתדל להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמי. אני אדבר עם עכסה, עוד היום. בסופו של דבר, רהב, תמיד היה עיוור למתרחש סביבו. מצער בשבילו, משמח בשבילנו. ננצל את התורפה שלו עד תום. יותר לי?"

עיניו מצטמצמות לשני פסים צרים, עד שריסיו נוגעות במעלה לחיו, והוא היה נראה כישן אם לא התבלטות התכווצוות העפעפיים. "עכסה?"

"הבת שלך, אבא".

גוון קולו מתחמם. "אני לא טיפש, בן", אצבעו מוחה אדים משפת הכוס בהיסח הדעת קל. "היא מסוגלת לכך, לדעתך?"

"כל עוד היא רוצה".

אישוניו מתמקדים בטיפות על טביעת אצבעו. "והיא רוצה?"

בן שותק, חושב. "היא תרצה. מלבד למלא את רצונך, לכבד אותך, אין לה שאיפות בחיים. חבל, בחורה מוכשרת, אחותי".

"אתה ממעיט בערכה".

"אני רואה את המציאות".

ידו מתהדקת על ידית הספל, אגדולו מכה עליו בהנאת מה. "המציאות שלך, היא הדמיון של האחר".

"מציאות יש אחת", מהורהר. "וכל אלה שרואים אחרת, אינם, אלא לוקים בנפשם".

תווי פניו מתחדדים באזהרה. "תזהר בלשונך, ילד. ולעולם, אל תזלזל באויב. עיוור הפגמים, רהב, אולי לא רואה. אבל חושיו האחרים מחודדים יותר, הרבה יותר, ממה שהיינו רוצים. לך תדבר עם עכסה. ואם היא מתנגדת, תפנה אותה אלי, יש?"

"אם יורשה לי", מהוסס. "אני לא יודע באילו מקומות היא בוחרת למלא את שעותיה הריקות, אבל אני בטוח שהם לא ימצאו חן בעיני ו-"

גבותיו השחורות של אדם מתקרבות זו לזו בעווית. "שוב פעם?" כועס.

בן נושך את לשונו מאחורי לסת נעולה היטב. "זה לא יחזור על עצמו".

"לך לכיכר שבתאי, היא אוהבת לשבת על הטבעות המתקלפות שלו, לדבר עם החברה שלה", סיפוק קל משתרש בקולו. "ירח. או שהיא עוזרת למיכל איש שלום עם הקניות. אבל אני לא אומנת", הוא מתרגז פתאום. "לך, תחפש, תמצא. להתראות".

ב"ה.

סיפור מסקרן מאוד.
בפרק שהעלית,
כל הדו-שיח (פינג פונג) בין ירח למוקה, עושה לי בלאגן בראש.
בתחילת הקטע לא ידוע לי, הקוראת, בת כמה ירח או בת כמה מוקה.
ובכל הקטע, עד החיוך שסודק את מוקה, אין שמות בכלל. אני לא יודעת מי אומרת איזו משפט,
ואפילו ה'לא, מוקה פסיכולוגית לעת מצוא' חשבתי שזו מוקה אומרת והיה צריך להיות שם נקודה ולא פסיק.
הייתי מנסה להוסיף את השמות שלהן בצורה משתלבת כמו שיש אח"כ, החל מהקטע על החיוך שסודק.

מעבר לזה, יש בסיפורים שלך מימד מעורפל בהתחלה, אבל אני נותנת להם צ'אנס, לוחמת היה סיפור נוגע ללב. שימי לב שלא בטוח שכל הקוראים יתנו את הצ'אנס הזה...

(אחרי שקראתי את הפרק הראשון בסדר הכרונולוגי, ואחריו את השני (שהופיע ראשון) - זה היה טיפה יותר ברור, ועדיין משהו בפרק הראשון ממש מעורפל. קשה לי לקלוט את הקשר בין משפט למשפט. בקטע השני של בן ואדם, החל מהמילה 'ארור' עד ל'חיקוי עולה על המקור' יש מידי הרבה מושגים ומידי הרבה רמזים.
מה הקשר לזבוב, ארבע משאלות, ארור, אטלנטיס, נוגה. יש כאן יותר מידי הסתמכות על אינטיליגנציה נרחבת מאוד של הקוראים.)

עוד משהו שעלה לי, החלק הראשון של ירח על שפת הים הוא מלא מלא רגש שקשה לי כקוראת להזדהות איתו. עוד לא הכרתי את הדמות, עוד לא התחברתי אליה, מה פתאום היא מספרת לי את כל זה. את הרגע הכי אומלל בחיים שלה.. כאילו הגעתי באמצע הסיפור.

בכל מקרה, אשמח מאוד לקרוא את ההמשך!
 
נערך לאחרונה ב:

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@RIVKA W לא, זה בכוונה עם. היא מתכוונת בדיוק לסרט שעל השיער כשהיא שואלת את זה. משום שהיא בן אדם שאוהב דברים מוזרים ומשונים.
אוקי, נעשה קצת סדר. ירח בת שמונה עשרה, נכון. היא לא נעזרת בנענע, היא לא סובלת את נענע. למה? כי היא מעמתת אותה עם כל הקשיים שלה. שוקו הייתה חברה גדולה של מוקה וירח והיא עזבה את האי. זה נכון שהאי נמצא במקום בלתי ידוע, אבל אדם הוא מושל אך ורק מטעם עצמו. רהב הוא הצודק בכל הסיפור הזה והוא אבא של ירח. בן לא רוצה שעכסה תהרוג באופן פיזי, יש לו רעיון אחר והרבה יותר מורכב. אבל בשביל שהוא יצליח, הוא חייב אותה. (הוא ואדם הורגים באופן פיזי כל מי שבטעות נקלע לאי...)
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@CN, אני מעריכה מאוד את הביקורת המפורטת שלך. אשתדל לשנות בנוגע לשמות, זה באמת יכול לבלבל.
בנוגע לערפול, כן, יש לי בעיה כזאת שאני אוהבת התחלות מעורפלות. אני מודעת שלא כולם יתנו לי צ'אנס, סומכת על אלה שכן. אולי אני אעשה תקציר מסודר.
קודם כל יש את הפרולוג שלא העלתי אותו. אז ככה הסיפור מתרחש באי בשם 'כוכב הצפון', אי שלא יודעים איפה הוא חושבים שהוא נעלם כמו אטלנטיס. נגה, הוא מקום אירוח לאנשים שכן מצליחים להגיע אליו והוא בבעלות רהב, אבא של ירח. (איך הם מצליחים להגיע? זה בהמשך). אדם ובן לא אוהבים שהם מגיעים ובאופן כללי לא מחבבים את רהב, בלשון המעטה. לכן בן נותן את הדוגמא על הזבוב, מה הסוף שלו? מוות במחיאת כף, קצת אבסורדי. ארבע המשאלות, זה שיר ידוע באי.
בנוסף הפרולוג מספר על כלי נשק, לא כמו שאפשר לטעות לחשוב, זה לא רובה ולא אקדח, זה לא משהו פיזי, אבל הוא הרבה יותר גרוע, וזה מה שאדם ובן רוצים שעכסה תשיג בזכות הידידות שלה עם ירח.
כל התיאור של הרגשות ו'הבום' שנכנסים אליו על ההתחלה, או כמו שאת שואלת, למה היא מספרת את זה? כי אני אוהבת להתחיל סיפור בצורה בלתי מובנת, בצורה שמכניסה את הקורא ישירות למתרחש ובסוף הפרק הראשון ובמהלך השני, יש ביאור איטי ומתמשך.
 

AUVI

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
יפה, מאוד.
אני ממש אוהבת את הסגנון.
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קודם כל יש את הפרולוג שלא העלתי אותו.
אולי לכן כדאי לעלות לפי הסדר ;)
הקטע עם שחושבים שהוא נעלם כמו אטלנטיס לא היה מובן וחבל אני חושבת שזה בגלל שהם מדברים שם בצורה קצת מעורפלת ו"גבוהה" מידי בשבילנו הקוראים.
יפה לשחק ולהתחכם עם המילים כל עוד זה לא הופך בטעות לכתב חידה (אני ספציפית הרגשתי ככה בניסיונות לפענח מה נאמר שם)
ככה גם עם הזבוב
ארבע המשאלות, זה שיר ידוע באי.
לך זה ברור, לי זה הרגיש שיש כמו חור בהשכלה.
אין בעיה להזכיר את זה אבל לא היה שום רמז שזה לא משהו מהעולם שלנו.
ברור שלדמויות זה מובן ומוכר אבל בתור קוראת קשה לי להיכנס לזה אם אני לא מבינה מה הולך.
כל התיאור של הרגשות ו'הבום' שנכנסים אליו על ההתחלה, או כמו שאת שואלת, למה היא מספרת את זה? כי אני אוהבת להתחיל סיפור בצורה בלתי מובנת, בצורה שמכניסה את הקורא ישירות למתרחש ובסוף הפרק הראשון ובמהלך השני, יש ביאור איטי ומתמשך.
אני אוהבת את הצורה הזו של ההתחלות שלך אבל מה שיפה בהתחלות לא מובנות הוא שמה שלא מובן לא צריך להיות מובן בינתיים. כשהרבה דברים מסביב לא מובנים זה מאבד את האפקט.
תודה רבה על ההסבר! וכמובן על הפרקים עצמם! אוהבת לקרוא את הכתיבה שלך :)
 
נערך לאחרונה ב:

RIVKA W

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא, זה בכוונה עם. היא מתכוונת בדיוק לסרט שעל השיער כשהיא שואלת את זה. משום שהיא בן אדם שאוהב דברים מוזרים ומשונים.
זה לא ברור.
יותר נשמע שהיא מתכוונת למה שנענע אמרה, אולי כדאי לשנות שם את סדר המשפטים.
ירח בת שמונה עשרה, נכון. היא לא נעזרת בנענע, היא לא סובלת את נענע. למה? כי היא מעמתת אותה עם כל הקשיים שלה.
שהיא לא סובלת אותה הבנתי. מה שגרם לי להבין שהיא נעזרת בה או משהו כזה זה:
נענע תשמע על כך. תבין סופית שמלח הוא מצרך מיותר בשביל לבזבז עלי".
חוץ מזה:
אדם הוא מושל אך ורק מטעם עצמו. רהב הוא הצודק בכל הסיפור הזה והוא אבא של ירח. בן לא רוצה שעכסה תהרוג באופן פיזי, יש לו רעיון אחר והרבה יותר מורכב. אבל בשביל שהוא יצליח, הוא חייב אותה. (הוא ואדם הורגים באופן פיזי כל מי שבטעות נקלע לאי...)
את כל זה ההיתי אמורה להבין מהפרק?
אם כן אז זה לא מובן.
אם זה מובן רק בהמשך אז אפשר פשוט להעלות אותו:p.
אה, ועכסה זה נענע?
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יותר נשמע שהיא מתכוונת למה שנענע אמרה, אולי כדאי לשנות שם את סדר המשפטים.
או לאזכר את הסרט (אפילו להוסיף רק את המילה "זה").
את כל זה ההיתי אמורה להבין מהפרק?
לא נראה :rolleyes:
אה, ועכסה זה נענע?
גם לא נראה...
כמובן של @Talya kadosh הפיתרונים...
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה @Chaya Lea, במובן מסויים את בהחלט צודקת. אני חושבת שאי ההבנה הזמנית לא נובע מאי העלת הפרולוג אלא מכך שלא העלתי את כל הפרק ברצף, בגלל שאני מנסה להיזהר על מה שקרה עם לוחמת. אולי אני נזהרת מדי.
@RIVKA W, ירח לא אוהבת את נענע. המשפט עם המלח מראה בדיוק את ההפך, שאם נענע הייתה כאן, היא הייתה מגיבה בציניות בדיוק כמו שהיא יודעת. שוב... לא העלתי את הפרק השלם. נענע היא לא עכסה, השם האמיתי שלה הוא נשמה. עכסה היא חברה אחרת של ירח.
אוח, סליחה על כל הבלאגן הזה.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
תודה @Chaya Lea, במובן מסויים את בהחלט צודקת. אני חושבת שאי ההבנה הזמנית לא נובע מאי העלת הפרולוג אלא מכך שלא העלתי את כל הפרק ברצף, בגלל שאני מנסה להיזהר על מה שקרה עם לוחמת. אולי אני נזהרת מדי.
@RIVKA W, ירח לא אוהבת את נענע. המשפט עם המלח מראה בדיוק את ההפך, שאם נענע הייתה כאן, היא הייתה מגיבה בציניות בדיוק כמו שהיא יודעת. שוב... לא העלתי את הפרק השלם. נענע היא לא עכסה, השם האמיתי שלה הוא נשמה. עכסה היא חברה אחרת של ירח.
אוח, סליחה על כל הבלאגן הזה.
אולי תעלי מפתח דמויות:cool::unsure:?
ובכל אופן, עוקבת אחרי הפרקים, נראה שהולך להיות כאן משהו מעניין...
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני חושבת שאי ההבנה הזמנית לא נובע מאי העלת הפרולוג
לא התכוונתי לאי העלאת הפרולוג אלא לסדר שבו זה נכתב הסיפור. כלומר, להעלות לפה קטעים לפי הסדר כדי שהכל יהיה יותר מובן.
אני חושבת שגם הבלבול פה בקשר לדמויות קשור לזה שמה שיש פה אלו רק קטעים ולא הכל מהתחלה. הקוראים לא מספיקים להתרשם ככה מהיחסים בין הדמויות ומי היא כל דמות.
מבינה את החשש שלך אחרי לוחמת אבל פה זה סיפור חדש, את לא צריכה להתחייב להמשיך אבל כדי שיבינו פה משהו חשוב שיהיה פה רצף נכון של הקטעים ואם לא אז לפחות הסבר על מה שהקוראים לא יכולים להבין.
כמובן שאשמח לראות פה את הכל :)
 
נערך לאחרונה ב:

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אוקי.
רהב, הוא המנהל של נגה, מגדלור אירוח באי. לרהב יש בת בשם ירח. יש לה את עכסה, חברה שלה. מוקה, חברה נוספת, בת אחת עשרה שהגיעה לנגה. שוקו, חברה גדולה שעזבה. ונשמה (נענע הוא שמה השני, באדיבות המצאה של ירח). נשמה הגיעה לאי ומתארחת בנגה, היא וירח לא מצליחות להסתדר.
לנשמה יש אח בשם בן ואבא בשם אדם שמתנגדים לרהב ולפועלו.
שכחתי מישהו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה