טשטוש ה'שם'

  • פותח הנושא nava
  • פורסם בתאריך

nava

משתמש רשום
דנתם בבעיה לגבי 'שמות' על המסך,
אבל האם כשאני מדפיסה פרוספקט ובתוכו שמות (כמובן לא פסוקים מלאים), ואני מטשטשת בפוטושופ, האם זה מספיק, או שזה עצמו בעיה?
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
ועוד שאלה: אם אסור לטשטש, מותר לשים שכבה מעל, שתסתיר?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אני אשאל פוסק, אבל לעניות דעתי על זה נאמר "חלל עליו שבת אחת, כדי שישמור שבתות הרבה", והדבר רצוי ומבורך, בפרט שאפשר לצרף את הדעות שאין בכך בעיה במחיקה מהמסך, ועוד יותר לפי הצעתה של א-ירושלמית שזה רק גרמא...
 

nava

משתמש רשום
נכתב ע"י א-ירושלמית;240824:
ועוד שאלה: אם אסור לטשטש, מותר לשים שכבה מעל, שתסתיר?


היות ויודעים שיש כאן 'שם' מאחורה או מטושטש זו שאלה של ביזוי? עצם ההסתרה יכולה להיות ביזיון.

או העיקר שלא רואים...
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ראיתי פעמים רבות מדי שצילמו בעיתונים ובפרוספקטים מסויימים ארונות קודש, שעליהם הכיתוב "שיויתי הוי"ה לנגדי תמיד" וכאלו דברים שמתגלגלים לפח בלי שימת לב.
אפשר לטשטש בצורה כזו שלא ייראה כמחיקה אלא כצילום מרחוק וכו'.
 

david

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
לא אמר פעם יהודי ת"ח מופלג (נראה לי שהיום הוא מורה הוראה או דיין) שעל המסך זה לא נקרא מחיקה, אני לא זוכר בדיוק את הסבר שלו אבל הוא הסביר לי שזה משום שזה לא נחשב לכתיבה
 

מייקל

משתמש רשום
יש כאן בענין בקצרה, יש גם באריכות בספר קודש לה'.
 

קבצים מצורפים

  • 83769.jpg
    KB 101.4 · צפיות: 7

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
נכתב ע"י nava:
היות ויודעים שיש כאן 'שם' מאחורה או מטושטש זו שאלה של ביזוי? עצם ההסתרה יכולה להיות ביזיון.

או העיקר שלא רואים...

לענ"ד, כל פעולה שמסתירה היא כיבוד שם ה', שע"י כך נמנע בזיון.
 

ורד

משתמש מקצוען
אם כבר עלה הנושא של שמות הקודש
אני מביאה מחדש את דבריו של
הרב אליעזר בונדהיים - יו"ר עמותת "גניזה כללית":

http://www.prog.co.il/showthread.php?t=14206

יש שם טלפון ופרטים
מנסיון הרב בונדהיים מסייע בכל כוחותיו בנושא זה ללא כל תמורה (אפילו בזמנים קשים כמו בשעות הקטנות של הלילה, ) עובר על ספרים שלמים, הכל כדי שלא יהיה בזיון וחילול שם הקודש
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י ורד;240933:
אם כבר עלה הנושא של שמות הקודש
אני מביאה מחדש את דבריו של
הרב אליעזר בונדהיים - יו"ר עמותת "גניזה כללית":

http://www.prog.co.il/showthread.php?t=14206

יש שם טלפון ופרטים
מנסיון הרב בונדהיים מסייע בכל כוחותיו בנושא זה ללא כל תמורה (אפילו בזמנים קשים כמו בשעות הקטנות של הלילה, ) עובר על ספרים שלמים, הכל כדי שלא יהיה בזיון וחילול שם הקודש

הקישור לא פתוח לפרוגים כחולים כנראה.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י מייקל;240858:
יש כאן בענין בקצרה, יש גם באריכות בספר קודש לה'.

מייקל
אולי תביא בבקשה גם את המילואים סימן ז שהוא שולח לשם בהערה
תודה
 

מייקל

משתמש רשום
נכתב ע"י א.ישראל;241193:
מייקל
אולי תביא בבקשה גם את המילואים סימן ז שהוא שולח לשם בהערה
תודה

הוא בעיקר דן שם באופן פעולתו של המסך מבחינה טכנולוגית, ולא כך מבחינה הלכתית.
אם זה מענין אעלה את זה.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י מייקל;241404:
הוא בעיקר דן שם באופן פעולתו של המסך מבחינה טכנולוגית, ולא כך מבחינה הלכתית.
אם זה מענין אעלה את זה.

הנושא פה אמנם הלכתי, אבל כן זה מעניין, אבל אל תטרח בהזדמנות נגיע לזה.

אגב אחד מגדולי וגאוני ישראל מהדור הקודם [תקופת החפץ חיים חזון איש] כתב תשובה ארוכה לגבי מחיקת שמות בלוחות עופרת של הדפוס שכידוע לאחר השימוש היו מתיכים אותם לשימוש חוזר. [אין לי מושג מה עושים היום].
כששמע החזון איש את השאלה אמר שאין שום בעיה כי הרי זה כתב הפוך - ראי....
 

מייקל

משתמש רשום
בבקשה
 

קבצים מצורפים

  • 1 (Large).JPG
    KB 90.3 · צפיות: 9
  • 2 (Large).JPG
    KB 98.4 · צפיות: 7
  • 3 (Large).JPG
    KB 67.7 · צפיות: 8

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
כאשר אני בא למחוק שם, אני נוהג לגלול את השם לְמֵעֵבֶר למסך, ולבצע את פעולת המחיקה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;262708:
כאשר אני בא למחוק שם, אני נוהג לגלול את השם לְמֵעֵבֶר למסך, ולבצע את פעולת המחיקה.

גם אני הקטן נוהג כך
 

מאן דאמר

משתמש פעיל
מה הרווח בזה? הרי עצם גלילת המסך היא כמו מחיקה רגילה, לא כן?
אלא אם כן מצד ענין כבוד, להמעיט בבזיון.
 

yilob

משתמש צעיר
עימוד ספרים
איפה דנתם?

נכתב ע"י nava;240821:
דנתם בבעיה לגבי 'שמות' על המסך,
אבל האם כשאני מדפיסה פרוספקט ובתוכו שמות (כמובן לא פסוקים מלאים), ואני מטשטשת בפוטושופ, האם זה מספיק, או שזה עצמו בעיה?

איפה דנתם???
 

yilob

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לאחרונה דברתי עם ידידי הרב אברהם יעקב גולמינץ ששימש את הגר"מ הלברשטאם זצ"ל ותשובה זו היה למראה עיניו של הגר"ם וחתם עליו.
אזהרה בענין מחיקת השם

כתב הרמב"ם (פ"ו מהל' יסודי התורה ה"א) כל המאבד שם מן השמות הקדושים הטהורים שנקרא בהם הקב"ה לוקה מן התורה, שהרי הוא אומר בעבודת כוכבים ואבדתם את שמם מן המקום הה א לא תעשון כן לה' א-להיכם וכו', כל המוחק אפילו אות אחת מהשמות לוקה. וכן פסק בשו"ע (יו"ד רעו ס"ט).
למסקנא ישנם עשרה שמות הקדושים שאינם נמחקים (קסת הסופר סי' יא סע' ה על פי אבות דר"נ פל"ד ה"ב): שם הוי"ה שהוא השם המפורש (עיין ברמב"ם שם ה"ב וראה גם סוטה לח, א), ושם אדנות, א-ל, א-לוה, א-להי, א-להים, ש-די, צב-אות, י-ה, א-היה.
יש להבחין בין מסך רגיל של מחשב, שהוא בנוי משינויים של אור ואלקטרונים, לבין מסך שטוח או רגיש למגע שלפעמים הוא עשוי גם משינוי כימי מסויים במבנה של החומר שהמסך בנוי ממנו.
והורה לי מו"ר הגר"מ הלברשטאם שליט"א, שבמסך שטוח כגון זה של מכשיר Palm יש לחוש למחיקת השם כיון שהחומר הכימי שבו - יש בו ממשות, אבל דיינו אם נחמיר בשם הוי"ה עצמו ולא בשאר השמות הקדושים שאינם נמחקים.
לכן יש להזהר מלהעלות על המסך את שם הוי"ה הקדוש בכדי שלא להגיע למצב שבו יהיה צורך למוחקו. אם השם עלה בטעות אזי אסור למוחקו, ויש לחכות עד שהמכשיר ייכבה מעצמו (Auto off) ואחר כך להדליקו באופן שהשם לא יעלה על המסך (על ידי Reset).
מומלץ שלא להחזיק בזיכרון המכשיר קבצים המכילים את שם הויה הקדוש (כגון חמשה חומשי תורה או ספירת העומר), בכדי שלא יעלו אותם בטעות על המסך.
קבצים המכילים את שם הויה הקדוש (כגון חמשה חומשי תורה או ספירת העומר), בכדי שלא יעלו אותם בטעות על המסך.
עוד אודיע צער שיש לי בענין זה, כאשר סידור נקרע במקום השם ר"ל, וחלק הדף הקרוע עומד במקומו. אחר כך כאשר מרימים את הדף גורמים להפרדה בין חלקי השם, והוא בכלל איסור מחיקת השם. ולכאורה יש להמנע מלהשתמש בספרים אלו עד שיתקנום. וכשמתקנים אותם אין להדביק את דבק על מקום השם עצמו בכדי שלא יקרע במצב שיורידו את הדבק (עיין ביאור הלכה סי' לב סע' יז ד"ה טיפת דיו בשם רעק"א).
 

yilob

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שמעתי בשם מרן הרב אלישיב שליט"א שמחמיר בכל המסכים, ויש חילוקי דיעות בין תלמידיו באיזה חומר הוא מחמיר.
ושמעתי מהגרי"י פישר זצ"ל להקל בכל המסכים.

כדאי להדגיש שהגר"מ הלברשטאם פסק אחרי שהסבירו לו באופן מדוייק איך המסך פועל, ובמסכי קריסטל הוא לא פסק כי לא הסבירו לו איך זה עובד, והדעת נוטה להיתר.​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה