דיון חינוך פיננסי, מומלץ?

קוד הייטק

משתמש רשום
תרמו את דעתכם!
מה דעתכם על חינוך פיננסי, בעד או נגד?!
יש הבדל מובן בין חינוך לתורה ומצוות ל"חינוך" פיננסי.
חינוך לתורה מצוות הוא דוגמא אישית וכל עסק הבית על פי זה.
חינוך פיננסי הוא למידה גרידא. אם הנער שואל ומתעניין בנושא כלכלה מלמדים אותו או אפילו גם להשחיל ידע לשאינו יודע לשאול. אם כן חינוך פיננסי זהה ללימוד חשבון או לימודי כישורי חיים אחרים כמו שמלמדים ילד קטן לומר שלום או ללחוץ יד ימין.
השאלה האם יש לחשוש שהנער יקח את הדברים לרדיפה אחר חומריות ותאוות הממון. האם נכון ללמד נערים קודם נישואיהם עסקים שאינם תורה ויראת שמים? האם דין אחד לבנים ובנות?

השאלות הנצבות בפני כל הורה:
באיזה גיל להתחיל ללמד לחסוך?
באיזה גיל להתחיל ללמד על מרוץ העכברים? (צריך להראות גם דוגמא אישית...)
באיזה גיל להתחיל ללמד שלא כל מה שרואים קונים?
באיזה גיל להתחיל ללמד לחיות ממה שיש?
באיזה גיל להתחיל ללמד על יוקר המחיה ואינפלציה?
באיזה גיל להתחיל ללמד עולות אלטרנטיבית?
באיזה גיל להתחיל ללמד על ריבית דריבית?
באיזה גיל להתחיל ללמד סיכון = תשואה?
באיזה גיל להתחיל ללמד על השקעות?
באיזה גיל להתחיל ללמד תכנון פיננסי?
באיזה גיל להתחיל ללמד על השלכות של הלוואה?
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
מחלוקת
רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות.
רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה.
זה הבסיס להתחיל לדון ויש מה לחלק.
 

Ins

משתמש רשום
לדעתי הרבה מהנקודות שהועלו כאן, כן ניתן ללמד את הילדים ע"י דוגמא אישית
ברגע שההורה חי פיננסים וזה בראש שלו, הוא ימצא המון הזדמנויות ללמד את הילדים את הנושא
באופן כללי , אני חושבת שברגע שילד יכול לאמוד שווי , ניתן ללמד אותו עקרונות בשוק ההון והכלכלה
כמובן לפי רמתו השכלית
ואם ההורים לא אובססיבים במרדף אחרי הכסף , ומדברים על נושאי כלכלה ופיננסים בצורה נינוחה והגיונית , הילד לא יגדל רודף כסף וחומריות
 

ה. שלמה

משתמש פעיל
מחלוקת
רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות.
רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה.
זה הבסיס להתחיל לדון ויש מה לחלק.
לדעתי אין שום דמיון לסוגיא הנ"ל, אף רבי יהודה לא דיבר על השקעה אלא על מקצוע ומי שאין בידו מקצוע להשתכר ולחיות ממשכורת זו אין לו אלא ללסטם, משא"כ בהשקעות, ואף לרבי נהוראי מכיון שהשקעה איננה באה במקום ובזמן לימוד התוה"ק אין שום מניעה.
לגופו של עניין, ההורים צריכים להבין היטב את השקפת התורה על חומר ועל רוחניות, וכשהם ברורים בזה, יש להנחיל לילדים בצורה שיובן היטב היכן מקום החומר בעולמנו.
נ"ב יש כבר אשכול פעיל בעניין.
 

בטח בהשם

משתמש פעיל
לדעתי לפי חכמת הילד כל אחד לפי חכמתו
בד"כ ילדים שואלים המון שאלות וכדאי לענות להם ברצינות אפ' שכמעט ולא יבינו מה אתה רוצה ממנו אבל זה נכנס לתת מודע ובבא העת זה יקפוץ לו
ואם חוששים שהוא יקפוץ עמוק לשם להסביר לו גם את זה
בשביל זה אנחנו הורים
נ.ב. אני בתור ילד שאלתי המון, מהתשובות שקיבלתי לא הבנתי מילה
אבל אחרי שנים[15+] אני מפענח את הדברים ויודע לאיזה כיון אני צריך ללכת בזכות שענו לי כאילו אני מבין
 

ה. שלמה

משתמש פעיל
הנושא כאן הוא לא רק השקעות.
תראה שוב מה שאל פותח שירשור.
כל השאלות דיברו על הטווח של חיסכון והשקעה הסתפקות במועט וערך פיננסי (בקיצר כל תורת הסולידית), אף לא שאלה אחת עסקה בלימודי מקצוע לחיים, (או שתכנון פיננסי הכוונה ללמד איך מתפרנסים מזה)
 

האדם הסביר

משתמש חדש
באיזה גיל להתחיל ללמד שלא כל מה שרואים קונים?
אין מחלוקת, בגיל אפס.
באיזה גיל להתחיל ללמד על השלכות של הלוואה?
כמעט כנ"ל.
באיזה גיל להתחיל ללמד סיכון = תשואה?
דעות שונות, אולי לעולם לא..

כפי שאתה רואה השאלות ששאלת נעות על מנעד רחב ביותר ואין עליהם תשובה אחידה.

דעתי האישית, כל דבר במידה, ותלוי באופי הילד או הילדה ובעיקר הגיל.

בגיל מסויים לדעתי, לדעת את מושגי היסוד ולו הבסיסיים ביותר של חיסכון/ריבית דריבית/השקעות בשוק ההון, בעולם שלנו ושלעברו אנחנו הולכים, הם מיומנות בסיסית ביותר כמו פעולות החשבון הפשוטות ביותר.

רק תוספת חשובה: כל המלווים הכלכליים אומרים שבבית שבו 'לא מוכנים לדבר ולהתעסק בכסף',
בבית הזה דווקא יורגש עניינו או יותר מדוייק חסרונו הגדול של הכסף, ותחת הצל הזה יגדלו הילדים.
 

קוד הייטק

משתמש רשום
רק תוספת חשובה: כל המלווים הכלכליים אומרים שבבית שבו 'לא מוכנים לדבר ולהתעסק בכסף',
בבית הזה דווקא יורגש עניינו או יותר מדוייק חסרונו הגדול של הכסף, ותחת הצל הזה יגדלו הילדים.
לא נראה לי. יש בתים שהילדים לא יודעים כמה ההורים נתנו להם לדירה שלהם. מכיר מקרוב. ובאמת הם מגדלים ילדים טובים ותמימים. אבל זה לא אומר שזה טוב . לא לדבר על כסף זה לעצום עיניים.
 

איש פנינים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לענד, ילד צריך לגדול מתוך הכרה שהערך היחיד הוא לימוד תורה.
יש עוד המון ערכים חשובים,
אבל הנחלתם עלולה לבוא על חשבון הערך המרכזי.
הצורה שבה מנחילים את אותם ערכים/יכולות, היא שלא במסגרת החיידר- קרי, בבית או בחוגים.
זוהי צורת ההתייחסות שלי גם לענייני כלכלה.
 

סלום

משתמש פעיל
לענד, ילד צריך לגדול מתוך הכרה שהערך היחיד הוא לימוד תורה.
יש עוד המון ערכים חשובים,
אבל הנחלתם עלולה לבוא על חשבון הערך המרכזי.
הצורה שבה מנחילים את אותם ערכים/יכולות, היא שלא במסגרת החיידר- קרי, בבית או בחוגים.
זוהי צורת ההתייחסות שלי גם לענייני כלכלה.
לא צריך לחנך כערך אפ' כפרקטיקה לחיים כמו איך אוכלים עם מזלג
 

HennyS

משתמש מקצוען
לענד, ילד צריך לגדול מתוך הכרה שהערך היחיד הוא לימוד תורה.
יש עוד המון ערכים חשובים,
אבל הנחלתם עלולה לבוא על חשבון הערך המרכזי.
אין קשר בכלל. מחנכים את הילדים שלימוד תורה זה הכי חשוב, אבל אנחנו מלמדים את הילדים שלנו הרבה דברים- לאכול בנימוס (כמו שכבר כתבו), לשמור על הגיינה אישית, לסדר את החדר שלהם, לחצות כביש בזהירות, לדבר בכבוד למבוגרים ועוד ועוד. האם הדברים הללו סותרים חינוך לתורה?! כמובן שלא.
אז הם יכולים גם ללמוד מה זה כסף ואיך נכון להשתמש בו.
להגיד שבגלל שצריך לחנך ילדים לתורה אסור להסביר להם שום דבר אחר זו דמגוגיה.
 

איש פנינים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אין קשר בכלל. מחנכים את הילדים שלימוד תורה זה הכי חשוב, אבל אנחנו מלמדים את הילדים שלנו הרבה דברים- לאכול בנימוס (כמו שכבר כתבו), לשמור על הגיינה אישית, לסדר את החדר שלהם, לחצות כביש בזהירות, לדבר בכבוד למבוגרים ועוד ועוד. האם הדברים הללו סותרים חינוך לתורה?! כמובן שלא.
אז הם יכולים גם ללמוד מה זה כסף ואיך נכון להשתמש בו.
להגיד שבגלל שצריך לחנך ילדים לתורה אסור להסביר להם שום דבר אחר זו דמגוגיה.
הדמגוגיה היא לחתוך את ההודעה שלי לשניים ולצטט רק את החלק הראשון....
ועכשיו ברצינות, תתפלא אבל אני סבור כמוך. ודו"ק.
 

בלדה

משתמש רשום
כל התובנות הבסיסיות נרכשות כחלק מהחיים (לדוג' : מעדיפים להישאר עם מכשיר / רהיט ותיק אך מתפקד כי כל הלוואה צריך להחזיר ועכשיו זה פחות מתאים לנו).

אינפלציה מדדים וכו' - מתאים לאדם בוגר שיכול להבין את ההשלכות דרך הרגליים, ז"א באזור גילאי 17 והלאה, וגם זה לא צריך להעשות בשיעורים פרונטליים עם לוח וש"ב אלא עם הבנות מהיום יום.

ילד יותר מקבל את כל "החינוך הכלכלי", כשהוא מרגיש שזה נעשה לטובתו ולחינוכו ולא כי להורים אין עכשיו אפשרות לתת לו את כל מבוקשו - אז אין להם ברירה אלא לחנך אותו על הדרך.
לענ"ד כמה שנצליח לתת הרגשה רגועה, גדלים הסיכויים שהילד לא ירגיש תחושה של חוסר ובהילות.
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום

הנורמלי הבודד

משתמש רשום
לענד, ילד צריך לגדול מתוך הכרה שהערך היחיד הוא לימוד תורה.
יש עוד המון ערכים חשובים,
אבל הנחלתם עלולה לבוא על חשבון הערך המרכזי.
הילד ילמד ממך איזה ערך יותר חשוב
אם אתה מפחד שערכים פחות חשובים יגברו על ערך לימוד תורה אז אתה בבעיה
הצורה שבה מנחילים את אותם ערכים/יכולות, היא שלא במסגרת החיידר- קרי, בבית או בחוגים.
זוהי צורת ההתייחסות שלי גם לענייני כלכלה.
לא יקרה!
בדיוק כמו שאנחנו בילדותינו לא חונכנו ולא הלכנו לחוגים, ככה גם ילדינו, זה חייב להיות משהו בסיסי ומובנה במערכת הלמידה וחלק בלתי נפרד ממנה.
 

איש פנינים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בדיוק כמו שאנחנו בילדותינו לא חונכנו ולא הלכנו לחוגים, ככה גם ילדינו
אני ואחיי ועוד רבים וטובים היינו בחוגים וכך גם אעשה בעז"ה.
( בדברי על חוגים, אני לא מתכוון לחוג לכלכלה, אלא על הרעיון של רכישת מיומנויות שונות לחיים בלי לפגוע בערך המרכזי וכמו שאמרו פה כלכלה לומדים בבית, מההורים.)
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה