חידות למועדים חידות לימי הפסח

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
קרב יום חג הפסח, וכבר הפה מיחל סח, מראה חידות בפתרונן נמסך, בין השיטין יוסך
הכל משיחין ושיחתן כשרה, הכל מחדדים בסכין סוערה, הכל פותרים ועינם מאירה
תחילת החירות תכלית הגירות, לנס היציאה נעשה היכרות, עד שבליבנו יהיה חרות
בליל שמור מפירצה, בלי לראות החמצה, ניצבים בנפש חפצה, מול קערת זרוע וביצה
בקידוש ורחיצה, כרפס בנחיצה, חציית המצה, הגדה נשמעת בדיצה, וידים ברחיצה
לחם עוני מוצא, זכר מרירות רצוצה, הכריכה בנעיצה, ועריכת שלחן ברביצה
פרוסת צפון נחלצה, ברכה נערצה, הלל בעליצה, ולפני גואל - עשייה מרוצה
ועתה זמן ההכנה, ונפש הכל נענה, תחת יד נקיון מתענה, אבק וחמץ בלי הבחנה
לסבל נמצא תקנה, למחשבה תהיה עדנה, בחיפוש חידה צפונה, ובפתרונה - רננה
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
דרך איזה שער יצאו בני ישראל ממצרים ?
אין עבד יוצא ממצרים וכו' מה עשו מצרים היו לה עשרה פתחים ועשו בכישוף על כל פתח צורה, בפתח אחד עשו צורת סוס, ובפתח אחד צורת חמור, ובפתח אחד צורת כלב וכו' וצורת אדם על הכל, כדי שאם יברח אחד ידעו מאיזה פתח ברח, כי בכישוף עשו שאם יצא מאיזה פתח, שאותה צורה צועקת מיד, וכן אותם בהמות שהם מאותו המין כולם צועקים, ובזה ידעו מאיזה פתח ברח וירדפו אחריהם, ועל פי הדיבור יצאו מהפתח של צורת הכלב, לפי שהם יותר מצוים אצל הכל, והם עזי נפש, ולפרסם נסיו ולהודיע נפלאותיו, ולהודיעם שהוא ברוך הוא שולט על כל הכוחות כולם ואין מי יאמר לו מה תעשה, והכל הם תחת ידו, וברשותו עשו כל מה שעשו, וכל מה שעשו לא הועיל לבטל רצונו יתברך, יצאו מפתח של צורת הכלב ונאלם פיהם שנאמר ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו למאיש שהוא צורת אדם ועד בהמה שהם שאר הצורות ועל זה נקראת מצרים מלשון מצור ומצוק. (ש"ך על התורה שמות)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דרך איזה שער יצאו בני ישראל ממצרים ?
אין עבד יוצא ממצרים וכו' מה עשו מצרים היו לה עשרה פתחים ועשו בכישוף על כל פתח צורה, בפתח אחד עשו צורת סוס, ובפתח אחד צורת חמור, ובפתח אחד צורת כלב וכו' וצורת אדם על הכל, כדי שאם יברח אחד ידעו מאיזה פתח ברח, כי בכישוף עשו שאם יצא מאיזה פתח, שאותה צורה צועקת מיד, וכן אותם בהמות שהם מאותו המין כולם צועקים, ובזה ידעו מאיזה פתח ברח וירדפו אחריהם, ועל פי הדיבור יצאו מהפתח של צורת הכלב, לפי שהם יותר מצוים אצל הכל, והם עזי נפש, ולפרסם נסיו ולהודיע נפלאותיו, ולהודיעם שהוא ברוך הוא שולט על כל הכוחות כולם ואין מי יאמר לו מה תעשה, והכל הם תחת ידו, וברשותו עשו כל מה שעשו, וכל מה שעשו לא הועיל לבטל רצונו יתברך, יצאו מפתח של צורת הכלב ונאלם פיהם שנאמר ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו למאיש שהוא צורת אדם ועד בהמה שהם שאר הצורות ועל זה נקראת מצרים מלשון מצור ומצוק. (ש"ך על התורה שמות)​
אני מתכוון מה שמובא בשיטה מקו' באחד הבבות
לא מצאתי, אפשר רמז?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הרבה השערות יש בזה, אני מתכוון מה שמובא בשיטה מקו' באחד הבבות
ב"ק פג
כעת אני קולט שזה הולך על החידה הזאת
כמה יהודים (לפחות) יצאו ממצרים, ואיך החשבון ?
פחות משני אלפים וריבואות הכי גרסינן, והם כ"ב אלף, שכן היו מנין הלוים, ולא גרסינן משני אלפים רבואות, דהא כל ישראל לא היו כי אם ששים ריבוא, ואיך שרתה עליהם שכינה. ה"ר ישעיה ז"ל. אבל גאון ז"ל גריס לה וז"ל שני אלפים רבבות מישראל כמו שהיו בדור המדבר בין נשים וטף, אבל מהנהו דהוו מבן עשרים ומעלה לא הוו אלא ששים ריבוא. ע"כ.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כמדומני שבחיד"א מביא שאכלו כרפס במצרים לרפואה, לא זוכר כעת מקור !
ועוד יש לומר טעם במנהג אכילת הכרפס כי לכרפס תועלת בנגעי האברים וכתישתם ולהתיר נפחיהם וישראל היו נרדים במצרים בעבודת פרך והיו אבריהם נפוחים ונכתשים והיו רגילים לאכלו לרפואה, ולזכרון זה פשט המנהג לאכלו ליל הפסח. (ספר המנוחה לרבינו מנוח ב"ר יעקב מנרבונא פ"ח מהלכות חמץ ומצה הלכה ב)​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כעת אני קולט שזה הולך על החידה הזאת
לא, כי הם שתי חידות נפרדות,
1. כמה יהודים היו ביציאת מצרים, וע"ז הבאתי השיטה מקובצת, שכותב 20 מיליון
פחות משני אלפים וריבואות הכי גרסינן, והם כ"ב אלף, שכן היו מנין הלוים, ולא גרסינן משני אלפים רבואות, דהא כל ישראל לא היו כי אם ששים ריבוא, ואיך שרתה עליהם שכינה. ה"ר ישעיה ז"ל. אבל גאון ז"ל גריס לה וז"ל שני אלפים רבבות מישראל כמו שהיו בדור המדבר בין נשים וטף, אבל מהנהו דהוו מבן עשרים ומעלה לא הוו אלא ששים ריבוא. ע"כ.​
והשאלה איך הוא הגיע לזה ?

2. בירושלים בזמן המקדש, היה פעם שמישהו חישב כמה קרבנות פסח הקריבו, וע"ז השאלה לפי"ז, כמה יוצא שהקריבו לשניה ? (מגיע ליותר מכמה עשרות)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בירושלים בזמן המקדש, היה פעם שמישהו חישב כמה קרבנות פסח הקריבו,
תנו רבנן פעם אחת ביקש אגריפס המלך ליתן עיניו באוכלוסי ישראל אמר ליה לכהן גדול תן עיניך בפסחים נטל כוליא מכל אחד ונמצאו שם ששים ריבוא זוגי כליות כפלים כיוצאי מצרים חוץ מטמא ושהיה בדרך רחוקה ואין לך כל פסח ופסח שלא נמנו עליו יותר מעשרה בני אדם והיו קוראין אותו פסח מעובין. (פסחים סד: )​
וע"ז השאלה לפי"ז, כמה יוצא שהקריבו לשניה ? (מגיע ליותר מכמה עשרות)
בקונטרס "ההלל בהקרבת קרבן פסח" עושה חשבון שהיו לא פחות ממליון ומאתיים אלף פסחים ושנים עשר מליון נפשות. והיעב"ץ מביא תיאור של גוי בזמן המקדש שהכהנים היו כל כך זריזים בעבודה זו עד שהיו הכפות נראות רצות ובאות כחצים ביד גיבור. ובהגדה של פסח מבית לוי מסופר שאחד רצה להביא ראיה מתיאור הגוי לשיטת הגרי"ז ומרן הגרי"ז נזף בו: "האם תאמר להביא לי ראיה מגוי, היום נמצא מכתב זה, מחר יגלו מכתב אחר, אין מביאין ראיות כאלה".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה