דיון זכויות יוצרים על לחנים עבור מילים שלנו

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
בעקבות שאלתו של דוכסוסטוס בנושא זכויות יוצרים על פכים קטנים, שאלתי היא האם לאחר שיוצא שיר לשוק, הלחן הופך כביכול לנחלת הכלל וניתן לקחת אותו ולכתוב לו מילים חדשות לתוכניות וכו'? (מבלי לתת ללחן הגדרה של פך קטן חלילה.)
מצד אחד ברור שלא, מצד שני לא חושבת שכל כותבת תוכניות ומג'נגלת לסמינרים מבקשת רשות, לא שזה פותר אם אכן יש צורך.

אז מה הדין?
 
נערך לאחרונה ב:

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא יודעת אם מותר או אסור, אבל לפי מה שקורה בשוק, זה נראה נושא פרוץ לכל דבר
מה גם, שגם אם כותבים קרדיט, רב העם שלא מבין בלחנים, נהנה מהשיר ומשייך אותו לזמר, ולא הולך לבדוק מי הלחין.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הלחן בוודאי שייך ליוצרו.
שימוש בלחן למילים אחרות, הוא שימוש בלחן, ואני אישית שאלתי וקיבלתי רשות ממס' מלחינים. לא קל להשיג אותם, ומלחינה אחת כמעט הרגה אותי דרך האפרכסת על העלאת הרעיון ולמרות שהצעתי תשלום.

בדרך כלל, אם לא מדובר בפרסום מאד גדול, המלחינים נותנים רשות או מבקשים תשלום סמלי. במקרה של שימוש מסחרי לגמרי- משתנה מאד ממלחין למלחין.

כל זה לא מבחינה הלכתית. את זה לא בדקתי. יכול להיות שלחנים שמופצים ברשת דינם אחר וכו'. מה שכתבתי זה רק מבחינת ההגינות האישית שאני הרגשתי שנצרכת.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ויש בנפרד את נושא הפלייבקים על הלחן שהוא סוגיה בפני עצמה. כביכול מיוצר מחדש ומעובד שוב, אבל הלחן עצמו- הרבה פעמים נופל בין הכסאות.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אין שום שאלה על לחן מבחינת החוק
יש עליו זכויות יוצרים לכל דבר וענין (וסליחה, אבל זה ממש לא פכים קטנים, זה יכול לקחת שעות על גבי שעות ימים שלמים והמון השקעה)
ואגב כל מלחין מקבל מארגון אקו''ם תמלוגים לפי מפתח מסויים על השמעת הלחנים שלו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
(וסליחה, אבל זה ממש לא פכים קטנים, זה יכול לקחת שעות על גבי שעות ימים שלמים והמון השקעה)
ברור ברור ברור!
לכן הקדמתי ואמרתי:
(מבלי לתת ללחן הגדרה של פך קטן חלילה.)

ככל שאני הופכת את העניין במחשבתי, אני מגלה עוד ועוד תחומים שהשאלה הזו מגיעה אליהם.
קחו למשל את נושא הגראמען (כתבתי את זה טוב?) בחתונות.
בקיצור, זה לא נגמר.
 

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L
לפי מיטב ידיעתי, מבחינה חוקית (וההשלכה על ההלכה תלויה באינסוף תשובות שנכתבו בנושא) - אין שום שאלה. כל יצירה של אדם מכל סוג שהיא כולל "קניין רוחני" שייכת לבעליה. גם אם הוא לא רשם "כל הזכויות שמורות" וגם אם הוא לא חשב על זה.
מכאן, שאם יוצר של לחן/טקסט/תמונה/ציור/קובץ/תוכנה וכו וכו יחליט לתבוע מישהו שהשתמש בחומר שלו, מפר החוק עשוי להוציא מכיסו כסף רב כדי לפצות על מעשיו. לפעמים אלו תביעות של עשרות אלפי שקלים ואולי יותר.
ולהרחבה: התחום של זכויות יוצרים הוא רחב וכולל דברים שלא תמיד אנחנו מעלים על דעתנו. לדוגמה, נניח שקניתי דיסק של זמר פלוני אמוני ושילמתי ממיטב כספי. אני מפעיל משחקייה ציבורית של ילדים לחופש, ומשמיע את הדיסק ברקע. האם עשיתי משהו שלא כהוגן?
התשובה - חד משמעית, כן! השמעה ציבורית של דיסק שנקנה על ידי אדם פרטי, אינה מותרת. אגב, על הרבה מהתקליטים כתוב בפירוש שאסור להשמיעם בפומבי.
וכבר היו על כך תביעות משפטיות. הדוגמה הנ"ל לא משל בלבד היתה, כי אכן קראתי על תביעה כזו נגד משחקייה. היתה תביעה גם נגד אחת מחברות האוטובוסים בארץ על כך שהנהג שומע מוסיקה/רדיו תוך כדי נסיעה, ונמצא שהמוסיקה מושמעת באופן ציבורי (כמדומני במקרה הזה בית המשפט דחה את התביעה בגלל שהנהג שמע רק ברמקול שלידו ולא ברמקולים של כל המושבים).
אם כן, מי שלוקח לחן ומלביש עליו מילים ומשמיע אותו מול קהל, עלול להיחשב כעובר על זכויות יוצרים מכיוונים רבים.

ואם תאמר: "אבל כולם עושים את זה!"
נכון. יש הרבה דברים שנהוגים בציבור למרות שאינם מותרים על פי החוק. ואכן, בפועל ברוב המקרים לא יעלו עליך ולא ירדפו אחריך. ובכל זאת כדאי לחשוב טוב לפני שעושים זאת.
גם מבחינה מוסרית יש הרבה מה לדון בזה. אלה באמת דברים שאדם דש בעקביו מתוך שהוא סובר שהם 'פכים קטנים', הגם שלבעליהם הם יהלומים גדולים.

ואידך זיל גמור.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  42  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה