חדשות בארץ התפרעות מסתננים (אריתראים) בתל אביב - אש חיה

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
למעלה מ-170 בני אדם נפצעו במהומות ענק שפרצו היום (שבת) בתל אביב בין מתנגדי ותומכי הממשל באריתריאה. המשטרה, שלא נערכה כראוי למהומות, נאלצה להשתמש גם באש חיה כנגד המפגינים. בין הנפגעים גם כ-15 שנפצעו באורח קשה.

המסתננים השחיתו עסקים ויידו אבנים וקרשים לעבר כוחות המשטרה. חלק מהמפגינים היו רעולי פנים. המשטרה הפעילה פרשים ומכת"זית והשתמשה ברימוני הלם וכאמור אף בירי חי.




צילום: מצלמת אבטחה

הרקע למהומות חסרות התקדים בישראל הוא אירוע חגיגי שהיה אמור להתקיים מטעם השגרירות האריתראית, עליו זעמו מתנגדי המשטר שחיים בארץ, בעיקר בדרום תל אביב.

המומות החלו בשעות הבוקר. לפי המשטרה, כוחות גדולים של משטרת ישראל ומג"ב נערכו לקראת הפגנה מתוכננת של נתינים זרים מאריתריאה. בהתאם לבקשת מובילי ההפגנה, הוקצו מקום ושעה לטובת ההפגנה, אולם המפגינים הגיעו בשעה מוקדמת מאוד והחלו להפר את הסדר באזור רחוב המסגר ורחוב יד חרוצים, כאשר הם מפעילים אלימות קשה וונדליזם ברחובות העיר.

האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעתם של 49 שוטרים, חלקם פונו לבתי חולים לטיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר הושלכו סלעים, מקלות, וכלי נשק נוספים שהופנו כלפי השוטרים ונתינים אריתראים ביניהם נפצעו עשרות שפונו לבתי חולים.

במהלך האירועים הקשים השוטרים שחשו בסכנת חיים ממשית פתחו בירי חי תוך שהם מחלצים עצמם מתוך ההמון שהתקרב לעברם. כוחות המשטרה שפעלו בשעות האחרונות, חצצו בין ההמון ומנעו פגיעות נוספות בחיי אדם, תוך ביצוע מעצרים של 39 מפירי סדר באמצעות הפעלת אמצעים לפיזור הפגנות.

כעת המשטרה החזירה את השגרה לדרום ת"א וכוחות משטרה גדולים נערכים למעצרים נוספים ולאבטחת בטחונו ושלומו של הציבור בדרום ת"א.
כל רגע
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
רשת ב׳: מח״ש החלה בבדיקת הירי החי של השוטרים בתל אביב.

פרופ׳ רוני גמזו מנכ״ל ביה״ח איכילוב ל׳ערוץ 12׳: ״בכל שנותיי כמנכ״ל אני לא זוכר אירוע כל כך מסיבי ומתגלגל עם כל כך הרבה אי ודאות. זה יוצר אצל כל הצוותים אתגר גדול מאוד״.

המפכ״ל שבתאי בגל״צ: ״מאז מהומות אוקטובר 2000 לא היה שימוש באש חיה בהפרות סדר, זו רמת סיכון החיים שהייתה לשוטרים״.

ירון אברהם: בעקבות האירועים החריגים השבת בת״א - התקיים בשבת בצהריים דיון טלפוני של רה״מ עם השר בן גביר.

ח״כ בועז ביסמוט על התפרעויות המסתננים בתל אביב: ״אין סמכות בלי אחריות - רפורמה עכשיו! שופטי בג״ץ מסכנים את קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. פסילת חוקי הכנסת שנועדו להרחיק מפה מסתננים, נעשו בניגוד לחוק ובקוצר רואי משווע של שופטי בג"ץ. היום טעמנו שוב כיצד זה מתפוצץ לנו בפנים״.

לשכת רה״מ: בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט רה״מ לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש. צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים.

׳מעריב׳: במהלך השבת - עשרות פצועים בעימותים בין מבקשי מקלט בת״א. לפי הדיווחים - 176 בני אדם, בהם 49 שוטרים, נפצעו ופונו לבתי החולים, בהם 20 מפגינים במצב קשה.
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
בתחילת החודש נפצעו בשבדיה, בה ישנם עשרות אלפי פליטים, 52 בני אדם במהומות. שר המשפטים השבדי אמר: "לא סביר ששבדיה תיגרר בצורה כזאת לסכסוכים פנימיים של מדינות אחרות. אם ברחת לשבדיה כדי להימלט מאלימות, או שאתה מבקר במדינה, אסור לך לגרום כאן לאלימות. המשאבים של המשטרה דרושים למטרות אחרות מאשר הפרדה בין קבוצות שונות זו מזו".
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
מתנגדי המשטר האריתראי תקפו היום את האולם שבו היה אמור להתקיים פסטיבל של שגרירות אריתריאה - והעסקים שהיו באזור ספגו נזק רב, גם מוונדליזם. ההתפרעויות הקשות כללו גם זריקת אבנים על המסעדות עצמן.


חלונות אחת החנויות נופצו, נשברו עציצים ואדניות ושולחנות הושלכו למדרכה. גם הפרגולות ברחבה החיצונית הופלו לרצפה. אולגה איסייב סיפרה ב-Ynet: "היו המון אנשים, בלגן ואבנים. ואז הגענו וראינו מה שראינו, זה ממש לא נעים, יש פחד. לא יודעת מה יהיה מחר ומה יהיה בלילה. אנחנו רק רוצים שיתנו לנו לעבוד כמו שצריך. כואב הלב, מנסים לסדר ולהתקדם".

תושב שמתגורר באזור אמר: "מה שהיה כאן היום זה לא פרעות אלא טרור. פחדתי לצאת לרחוב והאמת היא שעדיין לא יצאתי מהבוקר, אני רק מביט מדי פעם מהחלון. ישבנו בבית ופתאום אתה מתחיל לשמוע רעש אדיר של המון אנשים ואז קולות נפץ. אני לא יודע מי איבד פה שליטה, המפגינים או המשטרה, אבל ככה לא אמורה להיראות תל אביב".

תושב מקומי סיפר ל-Ynet "חבל שזה הגיע למצב הזה, שמעתי שאנשים התחבאו בתוך מחסנים, פתחו פה בירי ורימונים אני ממש בהלם".

אנסטסיה בתו של בעל עסק מקומי סיפרה "השמשות של כל העסקים באזור ההפגנות נופצו. הכול (היה) מלא בבלאגן ובדם על הרצפה".
 

Two-Or Music

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מח''ש החלה בבדיקת הירי החי של המשטרה. לפחות שני שוטרים ירו. במשטרה נבדק גם חשד לירי בין המפגינים.
המפכ״ל: לא הייתה להם ברירה
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
רופ׳ רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, אמר היום ל-Ynet כי בבית החולים "נמצאים כרגע יותר מ-150 רופאים ומספר דומה של אחיות. בתוך חדרי המיון יש כרגע 400 אנשי צוות. אני לא זוכר אירוע מתגלגל עם כל כך הרבה אי-ודאות שיוצר אצלנו אתגר גדול. הרבה מאלו שהגיעו לכאן אינם אזרחים. הם חסרי מעמד ויש לנו יכולת מוגבלת לטפל בכולם. לשמחתי אין כרגע סכנה לאף אחד מהמטופלים. אנחנו עושים מאמצים כדי למנוע עימותים בתוך בית החולים".

מוקד ההפגנות אמור היה להיות פסטיבל שתכננה שגרירות אריתריאה לקיים באולם ברחוב יד חרוצים. האולם נפרץ על ידי המפגינים, שזרעו בו הרס רב ואף הציתו בו אש. הרקע להפגנה הוא התנגדותם של המפגינים מתנגדי משטר לקיום הפסטיבל של השגרירות הרשמית המייצגת את ארץ מוצאם.

לבילינסון הגיעו 43 פצועים מהאירועים בתל אביב. (לאחר שחרור פצועים וקבלת פצועים מבית חולים אחר) יש בבית החולים 19 פצועים. 2 במצב קשה, 3 במצב בינוני והיתר במצב קל. אחד מהפצועים קשה, נותח וטרם יצא מכלל סכנה והועבר לטיפול נמרץ נוירוכירורגיה. לפחות 49 שוטרים פצועים במהומות.

במרכז הרפואי שיבא הוכרז על אירוע רב נפגעים לאחר פרוץ המהומות. אל שיבא התקבלו 29 פצועים למרכז הרפואי שיבא. 3 במצב קשה, 1 במצב בינוני והשאר במצב קל, 16 מטופלים שוחררו.
כל רגע
 

אלף אורות

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
לדעתי לא כדאי לצפות בסרטונים. הם צולמו ביום השבת, כלומר יש כאן שימוש בחילול שבת. (לא מדובר במצלמות אבטחה)
 

זהו שמי!

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין:

אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך.

אנחנו נאבקים על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית. על זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע.

הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג״ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב.

בספטמבר 2013 בג״ץ ביטל את תיקון החוק למניעת הסתננות, שאפשר להחזיק שוהים בלתי חוקים שנכנסו לארץ בניגוד לחוק במשמורת של עד 3 שנים.
בספטמבר 2014 שופטי בג״ץ פסלו את הסעיפים המרכזיים בחוק למניעת הסתננות המתוקן, הורו על פירוק מתקן חולות בתוך 90 יום, וקבעו כי אסור להחזיק מסתננים שנכנסו ארצה בניגוד לחוק לשנה ללא משפט.
הכנסת תיקנה את החקיקה, אך באוגוסט 2015 בג״ץ התערב בפעם השלישית בחוק למניעת הסתננות, וקבע כי אסור להחזיק מסתננים שגנבו את הגבול במתקן חולות לתקופה שתעלה על 12 חודשים ללא משפט.
גם באפריל 2020 התערב בית המשפט במהלכים שנועדו לסייע בהוצאת המסתננים, ופסל את חוק הפיקדון, שקבע כי המסתננים צריכים להפקיד 20% משכרם, כשהם יוכלו לפדות את הסכום רק כשיצאו מהארץ.
בג״ץ הערים קשיים גם בשלל סוגיות נוספות ויצר עילות פליטות חדשות יש מאין.

הממשלה פעלה, הכנסת חוקקה, בג״ץ ביטל. סמכות ללא אחריות.

לכן חשוב להבטיח שנבחרי הציבור יוכלו לקבל החלטות ולבצע אותן. לכן שיטת בחירת השופטים כל כך חשובה. לכן צריך להבטיח שלבית המשפט ייבחרו גם שופטים שצמחו בשכונות ובפריפריה. שופטים שמעמידים את טובת תושבי השכונות לפני מי שגנבו את הגבול.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען

נתניהו שוקל לגרש את המסתננים שהשתוללו בתל אביב​

בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש • מדיני

אחרי ההתפרעויות​

נתניהו שוקל לגרש את המסתננים שהשתוללו בתל אביב​

בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש • מדיני


צילום: קובי גדעון/ לע"מ


בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש.
צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים.


במקביל, השר בן גביר מתכוון לפנות לשר הפנים ארבל כדי שיניע מהלך לגירושם של המתפרעים האריתראים וינקוט בצעדים נוספים נגדם.
בדיון עם רה"מ נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הציע שהמשטרה תנסה להגיע לכל מי שהתפרע היום – וישראל תגרש אותו. ראש הממשלה השיב כי יש לבחון את הדברים יחד עם הייעוץ משפטי, אלא שגורמים משפטיים הבהירו: "זה בלתי אפשרי". ההצעה שביקשו לבחון: מעצר שלא על פי הדין הפלילי אלא על פי מסלול מנהלי, חוק המשמורת, שרף ההוכחה בו נמוך יותר.
 

shaini

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בעקבות האירועים, מתפרסמים נתוני השבחי"ם בארץ;
כ23,600 מסתננים, נכון למחצית הראשונה של 2023.
76% מאריתריאה 14% מסודן ו10% משאר המדינות.
מדובר על הכמות שקיימת בארץ נכון למחצית הראשונה?
או הכמות של מסתננים שנכנסו נכון לתקופה זו?
 

י"כ

משתמש מקצוען
בי"ח 'איכילוב': 24 פצועים מהעימותים בדרום ת"א עדיין מאושפזים - מתוכם 7 במצב קשה במח' טיפול נמרץ ונוירוכירוגי, 5 בינוני ו-12 קל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה