שיתוף - לביקורת התערבות בוט-ה

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
רובי, תוכל להביא לי תרחיש לאקטיביזם שיפוטי במדינת ישראל?

robot-avatar.702efde7fab65ee21ef1.png


בהחלט, אני יכול.
ביוני 2021 קמה בישראל ממשלת החליפים ברוב של 60 מול 59. ראשי הממשלה היו נפתלי בנט ויאיר לפיד.
לבית המשפט העליון עתרו ח"כ עו"ד שמחה רוטמן ותנועת אם תרצו.
בהרכב של אחד עשר שופטים בית המשפט העליון הורה על ביטול הקמת הממשלה. חלק מהשופטים נימקו את עילת הסבירות בעניין. השופטים הסבירו כי החוק מקנה את ראשות הממשלה לאיש אשר קיבל את המנדט להרכבת המשלה, מהנשיא או מהכנסת. טענת השופטים, כי כוונת המחוקק שראש הממשלה המנהיג את המדינה יהיה האדם שנבחר ברוב קולות. אף כי שיטת הבחירה הנהוגה במדינתנו, הינה לכל הרשות המחוקקת, קבע זאת המחוקק בחוק, כדי להבטיח את מיקסום רצון הבוחר.
אכן בממשלת חליפים מוכרח כי ראש הממשלה החליפי יהיה אדם אחר. אך על מרכיב הממשלה לשקול במידה סבירה, שראש הממשלה החליפי הינו ראוי לקבל את המנדט, ואינו חבר כנסת סתמי.
בשונה מקואליציית נתניהו -גנץ. במקרה הנוכחי, מינה לפיד את בנט לראשות הממשלה, שלא קיבל יותר משבע המלצות לנשיא. דבר זה חורג ממתחם הסבירות והמידתיות, ואין ביכולתו של לפיד למנותו.
עילה נוספת אותה נקטו חלק מהשופטים, היא עילת ההשתק. השופטים טענו כי בנט שיקר את בוחריו, כאשר הבטיח כי לא יתן ידו לממשלת אחדות. במקרה כזה, בו קיבל מהבוחר את קולו, רק בשל הבטחתו, טענו השופטים כי אין ביכולתו להפר זאת, וכי דבריו מונעים ממנו להקים ולכהן כראש הממשלה בממשלת האחדות.


-נו, באמת. ממשלת בנט-לפיד כבר נפלה.

robot-avatar.702efde7fab65ee21ef1.png


לפי העדכון שבידי, נכון לשנת 2021 הממשלה לא נפלה.


-אם אתה עוד ב2021, אתה צודק. אבל תהיה בטוח שאין שום תרחיש כזה, בית המשפט לא היה מתערב בזה.

robot-avatar.702efde7fab65ee21ef1.png


אני מתנצל על טעותי. בית המשפט בישראל אינו נוהג להתערב במינויים פוליטיים. ובפרט, אם התקבלו ברוב ברור בכנסת.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ישנו איזה משל, על צייר אומן, שצייר את הציור הכי טוב שלו על חמור מלחך עשב. (או משהו דומה)
התפלא מאוד איך אין אדם שמתפעל מהציור. עד שייעץ לו אחד לגזור את הציור, ואז יראו כולם כי החמור אינו אמיתי.
ברגע זה החלו קריאות התפעלות מהאומנות.

אז למי שטעה או רק תהה, ההתכתבות איננה אמיתית, אלא מעשה ידי בלבד. (עפתי על עצמי. יכול להיות שזה בכלל לא כתוב טוב)

אני מתיישב על הספה, יותר נכון קורס. קורס ביחד עם כל המדינה, שהולכת לאבדון, ביחד עם הדמוקרטיה שנעלמת.

מרוב דאגה מההשתלטות שלהם על בית המשפט, החלטתי לעזוב את הארץ. רק נותר לי למצוא את המדינה שתהיה בלי חששות שכאלה. אבל אני לא שובר את הראש. בשביל זה יש צ'אט ג'יפיטי. הוא יוכל לאתר את המקום הראוי עבורי.

אני פותח את האפליקציה, ומבקש: תמצא לי בבקשה מדינה עם כלכלה טובה, ודמוקרטיה נכונה. מדינה שבה מערכת המשפט עצמאית ולא כפופה לפוליטיקאים. מדינה עם התנהלות שיפוטית אקטיבית, שלא נמנעת מלהכריע גם בהחלטות ממשלה שאינם סבירות.

הצ'אט מגיב: לפי העדכון שבידי, לא מצאתי לך מדינה עם כל התנאים. חוץ מישראל.

אני: אבל אני חושש להשאר במדינת יישראל, יש פה תכנית הפיכה.

הרובוט: אז נייצר לך מדינה.

אני: כלומר? איך אפשרי כזה דבר?

ג'יפיטי: מעביר את בקשתך לרובוטים הרלוונטים. כלי הai מתקדמים, וביכולתם לאתר שטח ואנשים כדי לבנות מדינה, במידת הצורך מוסיפים רובוטים, מתוכנתים לפי הבקשה.

אני: וואו, נשמע טוב.

הרובוט: מצוין, פרט את התנאים שלך למשטר הרצוי.

אני: כמו שאמרתי מערכת משפטית הדוגלת באקטיביזם מוחלט, וממשלה שאינה מנסה לשנות זאת. כמו ישראל של סוף 2021. כדאי ממשלה בלי המפלגות החרדיות, הם דוחפים לזה.

רובוט: כולל עילת סיברות עילת השתק ועילת שקד?

אני: (אימוג'י צוחק), אילת שקד, זה באל"ף. נסתדר בלעדיה. כמובן כולל את העלות האלה.

רובוט: א"כ מחר ב6:30 טיסה לבמלריה, מדינה חדשה לפי בקשתך.




אני יורד מהמטוס הישר אל הארץ המובטחת. הרובוטים עשו העתק הדבק מישראל. יש כאן ממשלה פריטטית. ראשי הממשלה זבולון פנט, ויקיר לפין. התבססו לגמרי על ישראל.

איזה אושר, איזה רוגע. עם ממשלה שכזו, אין חשש מפגיעה בכוחו של בית המשפט. להיפך הם יחזקו אותה. רק לקוות כי ממשלה כזו לא תיפול במהירות שנפלה בישראל.





רק שבוע עבר, וכבר יש סערה. אני פותח את אתרי החדשות ונבהל.

דרמה: בית המשפט ביטל את הקמת הממשלה.
בהרכב של אחד עשר שופטים בית המשפט העליון הורה על ביטול הקמת הממשלה. חלק מהשופטים נימקו זאת על פי עילת הסבירות. השופטים הסבירו כי החוק מקנה את ראשות הממשלה לאיש אשר קיבל את המנדט להרכבת המשלה, מהנשיא או מהכנסת. פרשנות החוק כי כוונת המחוקק שראש הממשלה שמנהיג את המדינה יהיה האדם שנבחר ברוב קולות. אף כי שיטת הבחירה הינה לכל בית הנבחרים, קבע זאת המחוקק בחוק, כדי להבטיח את מיקסום רצון הבוחר.
אמנם בממשלת חליפים מוכרח כי ראש הממשלה החליפי יהיה אדם אחר. אך על מרכיב הממשלה לשקול במידה סבירה, כי ראש הממשלה החליפי היונו ראוי לקבל את המנדט, ואינו חבר כנסת סתמי.
במקרה הנוכחי בו מינה לפין את פנט לראשות הממשלה, כשהנ"ל לא קיבל יותר משבע המלצות לנשיא, דבר זה חורג ממתחם הסבירות, ואין ביכולתו של לפין למנותו.
עילה נוספת אותה נקטו חלק מהשופטים, היא עילת ההשתק. השופטים טענו כי פנט שיקר את בוחריו, כאשר הבטיח כי לא יתן ידו לממשלת אחדות. במקרה כזה, בו קיבל מהבוחר את קולו, רק בשל הבטחתו, טענו השופטים כי אין ביכולתו להפר זאת, וכי דבריו מונעים ממנו להקים ולכהן כראש הממשלה בממשלת האחדות.[


אני משתגע. הוא לא מבין שיש גבולות גם לבית המשפט. יש דברים שהם לא בתחום שלהם. מינויים פוליטיים שהתקבלו ברוב ברור, לא אמורים להגיע לפתחם.

שכל של רובוט.

אלא שחשבתי, וכך גם העירו לי כי זה מורכב מדי לקריאה. אז החלטתי לשנות. טעיתי?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה