השוק האפור החרדי 3 והשתדלות למען 'שפיר' החרדית

ישראל אשר בך אתפאר

משתמש מקצוען

השוק האפור החרדי 3 – והשתדלות למען 'שפיר' חרדית / עו"ד נתן רוזנבלט​

עו"ד נתן רוזנבלט, ממשיך גם השבוע לעסוק בנושא ההלוואות בציבור החרדי – ומביא את התשובה החדה של הגרי"ש אלישיב לבעלי הגמ"חים • וגם: ההשתדלות שלכם כדי לשמור על התכנית המקורית של העיר שפיר – לאוכלוסייה החרדית



קיבלנו כמובן המון תגובות בעניין ההלוואות, אבל בחרתי להביא כאן אחת, לא רק משום שהיא הכי טובה וקולעת, אלא משום שהיא מגיע ממקלדתו של יהודי מיוחד, ר' יעקב ולדמן שמו, שמקדיש את חייו לנושא אחד: הדרכת משפחות חרדיות ליציאה ממשבר כלכלי, הוא זה ששומע את הבכיות ורואה את הדמעות של אלו שהבנק רץ אחריהם לקחת הלוואה, והיום רודף אחריהם להשיבה, פלוס כל הריביות.
קודם כל חיובי: הרב ולדמן אינו שולל את עצם לקיחת ההלוואה או המשכנתא כשצריכים אותה, היא יכולה להציל את הלוקח אותה ולהעמידו על רגליו, וגם אם היא נושאת ריבית סבירה (כמובן, רק במקרה שאין אפשרות לקחת הלוואת גמ"ח), לפעמים אין ברירה וההכרח לא יגונה .
מתי אין ברירה אלא לקחת הלוואה כזו? באחד משלושה מקרים, ובאילו בלבד: 1) משהו שחייבים לצורך ביסוס כלכלי, כגון פתיחת עסק, לימוד מקצוע יציב, או כמובן רכישת דירה ראשונה (כמובן רק אם יש די הון עצמי, נדבר על זה בנפרד). 2) צורך רפואי של פיקוח נפש. 3) נישואי ילדים (על המינימום ועד גבול מסוים שעוד נדבר עליו).
מתי לא לקחת הלוואה כזו? להחזרת חובות קודמים למשל, או לצורך השקעה למשל. הרב ולדמן מעיד כי רוב רובם של מאות התיקים שהוא טיפל בהם, הגיעו מאחד משני הדברים הללו, או אברכים שלקחו הלוואה על מנת להשקיע במשהו שקראו עליו בעיתון (70% דמיונות, חצאי אמיתות וגוזמאות ו-30% שקרים) או שלקחו בכדי לפרוע גלגל של הלוואות קודמות, וכך הגלגל מתנפח עוד ועוד עד לפיצוץ הבלתי נמנע. לדוגמא הוא מציין כי הלוואה עסקית הכי זולה היא P+5 שזה בעצם 8% לפחות, אין כמעט השקעה שמכניסה כזה סכום אחרי כל ההוצאות, כך שמדובר בכניסה מודעת לצרות שאין מהן יציאה.
העיד בפנינו מנהל אחד מגדולי הגמ"חים בירושלים, שפעם אחת עלו גדולי העסקנים לביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל כדת מה לעשות עם התרבות המקרים של אברכים שמתמוטטים מסיבוכים כלכליים? ותשובתו הייתה קצרה וחדה: "לסגור את הגמ"חים בפני מי שלא צריך". כמובן, לא הייתה כוונתו לנעול דלת בפני לווים, אלא שבעלי הגמ"חים ישימו עין ולב מי צריך את הכסף לתקופה קצרה, ומי נכנס לסחרחורת שסופה ידוע מראש.
הרב ולדמן מתאר בפנינו את הקלות הבלתי נסבלת היום שאברך, בעל דירה, גם אם יש לו משכנתא, יכול להגיע להלוואות בהיקף של מאות אלפי ש"ח ומעלה, בתוך תקופה קצרה: אם יש לך חשבון טוב, ויועץ משכנתאות מצוין (?) אתה יכול להגיע גם למיליונים בלי שהיית יום אחד בחיים איש עסקים!
כמו כל עם ישראל, הייתי השבוע עם הילדים בלונה פארק, שמתי לב לתופעה מעניינת: כשעולים על הגלגל הענק כולם שמחים מאושרים ואפילו משלמים על כך (ההורים כמובן) כשמתחיל הסיבוב נהנים ממשב הרוח הנעים, אבל כשמגיעים למעלה ומתהפכים, כולם צורחים ורוצים לרדת, אבל כבר אי אפשר, כי כבר קשורים חזק (ב"ה) למישהו גדול וחזק ממך. ההבדל היחיד, זה בלונה פארק הסיוט מסתיים תוך כמה דקות, ובלונה פארק של החיים – רק אחרי שנים רבות, אם בכלל.
נזכרתי אז בשורה של פרסומות של גופים כלכליים, כולם מיועדים לציבור החרדי, כל אחד מאיתנו נפגש איתם יום יום, אשר המסר היוצא מהן זה שאתה יכול לנפוש באלפים השווייצרים כמו גביר, לחתן כמו נגיד, ולשפץ כמו רוטשילד, כל מה שאתה צריך זה "רק" לחתום כאן ושם ואתה מאושר, עד הראשון לחודש הבא… אין עינינו צרה בפרסומים של הלוואות, ולפעמים כאמור הן נחוצות ומועילות, אך בשביל צרכים אמיתיים ולא להכניס אברכים לקרוסלה של חובות.
ולסיום, מילה אחת לטובת האכסניה שאני כותב בה: זה לא פשוט ומובן מאליו שכלי תקשורת כלשהו יסכים שיכתבו כנגד אחד מענפי הפרסום הטובים ביותר שעליהם יושב עולם התקשורת – עולם ההלוואות והמשכנתאות. ניסיתי בעבר להכניס מודעה בתשלום באחד העיתונים בסגנון דומה ונדחיתי, וכאן נותנים לכתוב בלי הגבלה וצנזורה. באמת כל הכבוד.
בפרק הבא: משכנתאות לדירה.
נ.ב. בעניין אחר לחלוטין: כידוע, פורסם כי הממשלה היוצאת החליטה כי העיר שפיר אשר הייתה מתוכננת לציבור החרדי, תעבור שינוי ותתוכנן לציבור הכללי. כרגע התכנית החדשה נמצאת בפני החלטה בותמ"ל (ועדה לתכנון ארצי) ועד שהם לא מאשרים אותה היא לא נכנסת לתוקף (אין לנו תקוות מהגוף הזה, אך בכל זאת 'אביסאלע' השתדלות).
יהודי יקר מאוד, שחפץ בעילום שמו, והציבור החרדי חייב לו הרבה בעניין זה, הפנה את תשומת ליבי כי מחר, יום שלישי הוא היום האחרון להגשת התנגדויות לותמ"ל. לכן, מי שיש לו אפשרות טכנית, נא למלא את הטופס האלקטרוני בקישור המצורף
 

מימי אחת

משתמש רשום
חשוב מאוד לעשות השתדלות למען שפיר ולהתנגד לתוכניות
מחר זה היום האחרון שאפשר להתנגד!!
אנא מלאו את טופס ההתנגדות האלקטרוני
ותפיצו הלאה כמה שיותר!!
 
נערך לאחרונה ב:
חשוב מאוד לעשות השתדלות למען שפיר ולהתנגד לתוכניות
מחר זה היום האחרון שאפשר להתנגד!!
אנא מלאו את טופס ההתנגדות האלקטרוני
ותפיצו הלאה כמה שיותר!!
היה פעם אחת שעזר כל הקישורים , והחתימות האלה ?
 

ישראל אשר בך אתפאר

משתמש מקצוען

חדשות

WhatsApp-Image-2022-08-17-at-16.28.46-1024x682.jpeg

צילום: פלאש 90​

אשר הגיש התנגדות לביטול תוכנית 'קרית גב מערב' למגזר החרדי​

בעקבות התכנית השערורייתית של משרד השיכון להדרת הציבור החרדי משכונת קרית גת מערב, חברי 'דגל התורה' הגישו ערר לותמ"ל על תכנית 'קרית גת מערב' בשל הדרה של המגזר החרדי • ח"כ אשר: "נזק בלתי הפיך"



ח"כ יעקב אשר הגיש אמש (שלישי) התנגדות לותמ"ל, ביחד עם חבריו לסיעה, כנגד שינוי התכנית בקרית גת מערב. "לאחר החלטתו השערורייתית של שר השיכון אלקין על ביטול תכנית 'קרית גת מערב' למגזר החרדי", מסרו בדגל התורה, "חברי המפלגה הגישו ערר לוועדה הארצית לתכנון ובניה על התכנית שגובשה במשרד השיכון ונכון לעתה התכנית המדוברת לא תצא לפועל".

הח"כים דרשו לשינויים תכנוניים בתכנית בניה בסדר גודל כה גדול יש היבט על קביעת האוכלוסייה שתגור במקום. התכנון הוא כלי להסדיר או חלילה להדיר אוכלוסיות מאפשרויות מגורים, כך שהועדה הנכבדה דנה לא רק בהיבט התכנוני אלא דה פקטו קובעת גם את האוכלוסייה שתגיע לגור במקום. נתון זה קיבל פומביות בהחלטת ממשלה מס' 1823 בה נקבע כי יש צורך בתכנון מותאם לצרכים ולמאפיינים המיוחדים לאוכלוסייה חרדית, ישנו תדריך לתכנון מקרקעין המיועדים לאוכלוסייה חרדית שמהווה תנאי באישור שכונות לציבור החרדי על ידי רשויות התכנון (לדוגמה שכונת אחיסמך בלוד שהועדה המחוזית דרשה שינוי תב"ע כדי להתאים את התכנית לצרכי המגזר החרדי, וכן בחריש שם בוצעה התאמה הפוכה מתכנון חרדי לתכנון כללי).
בנוסף, התכנית הנמצאת על שולחן הוועדה מטרתה הייתה הקמת מתחם מגורים בהיקף של 13,500 יח"ד בעלת גמישות לאוכלוסיות שונות, כשבעיקרי הוראות התכנית צויין במפורש כי הבינוי יהיה מותאם לאוכלוסייה חרדית ובהתאם לכך גובה הבינוי עד 6 קומות. המועצה הארצית לתכנון ובנייה בישיבתה מיום 10.11.20, ולאחר שהוצגו בפניה הרקע והנחיצות לתכנית, החליטה להתאים את מאפייני הבינוי וגובהו, התחבורה והיקף צרכי הציבור בכדי לתת מענה לצורכי אוכלוסייה חרדית, בהתאם להחלטת ממשלה 1823 דר/82 תכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסייה החרדית.
שינוי התכנית הנ"ל הופך על פניה את הגישה המיניסטריאלית האחראית לדאוג לדיור לכלל האוכלוסיות, תוך שימוש פסול בכלי-תכנוני ככלי להדרת אוכלוסיות מפתרונות הדיור. אציין כי בדיון בוועדת הכלכלה ביום 8.222, שיזמתי יחד עם ח"כ מיכאל ביטון בנושא אתגרי הדיור בחברה החרדית, אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון כי מחסנית התכנון לדיור חרדי כמעט ריקה ביחס לשאר האוכלוסיות בארץ, כך שהעוול בשינוי התכנית הינו כפול, בפרט שגם בשינוי המוצע על ידכם אין התייחסות לתכנון חרדי אף לא בחלק מהתכנית, כשבמקביל מתכוננות ומקודמות בעיר קרית גת עשרות אלפי יח"ד לציבור הכללי בצידה הצפוני של העיר (כרמי גת וכד').
חבר הכנסת אשר מסר, כי "למיטב ידיעתי לא התקיים דיון מקצועי וממצה על תכנית זו נשוא ההתנגדות זו וכך בהינף כלי שרטוט אתם עלולים להציב תמרור אין כניסה תכנוני לציבור המונה לפחות 15% מאזרחי ישראל, מבלי שהוצג שום טיעון מקצועי מדוע לא לשלב בה פתרונות דיור לאוכלוסייה זו ולמה לא לקדם את התכנית שהוכנה ע"י מינהל התכנון בהנחיית המועצה הארצית".
"אין לוותמ"ל סמכות לבטל את החלטות המועצה הארצית ולפעול בניגוד להחלטותיה. כל החלטה שתתקבל על ידכם אשר אינה ממשיכה את הקו של המדיניות הממשלתית והמועצה הארצית לקידום התכנית שמיועדת עבור דיור חרדי, תגרום לנזק בלתי הפיך מבלי יכולת לתקן את המעוות ותוריד לטמיון את המשאבים שהושקעו בתכנית ואת התקווה של 15% מכלל האוכלוסייה להתגורר במקום!", הוסיף אשר לסיום
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  11  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה