הרמוניה למהדרין

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
הרמוניה עם בס מתחלף

אפשר לנגן אקורדים עם הבס הבסיסי שלהם: C עם הבס C (דו), Am עם הבס A (לה),
הבס המתחלף משנה לגמרי את האוירה של האקורד ומשדרג את ההרמוניה למשהו מיוחד.

מצרף תווים ווידאו,

זה מהלך הרמוני עם הבס הבסיסי: Am, G, C, A, Dm, Am, Dm, G, E, Am
מהלך הרמוני עם הבס הבסיסי.jpg

ועכשיו את אותו סדר אקורדים, עם מהלך של בס מתחלף.
מהלך הרמוני עם הבס המתחלף.jpg



 

קבצים מצורפים

  • מהלך הרמוני עם הבס הבסיסי.mp4
    6.1 MB · צפיות: 136
  • מהלך הרמוני עם הבס המתחלף.mp4
    5.5 MB · צפיות: 98
נערך לאחרונה ב:

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יפה!
המהלך יפה ומגוון. אך אם אחפור קצת מבחינת ה"חוקים" של הובלת קולות, יש במהלך הזה הרבה "שגיאות". (קווינטות ואקוטבות מגבילות, הכפלה של הצליל השביעי בסולם שנקרא "טון מוביל" וכד')
החוקים של הובלת קולות נלמדים בתאוריה של המוסיקה, והמקור הגדול שממנו שואבים הוא ה"כוראלים של באך", בהם באך הפליא לכתוב הרמוניות למקהלה של ארבעה קולות.
מלחינים רבים וטובים, במיוחד מהתקופה המאוחרת יותר, "עברו" על החוקים הללו, כך שזה בסדר גמור (...) לא להתחשב בהם. אני באופן אישי מצאתי שהלימוד של זה הוסיף לי יופי בנגינה ובהרמוניה.
 

אלזער

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הרמוניה עם בס מתחלף

אפשר לנגן אקורדים עם הבס הבסיסי שלהם: C עם הבס C (דו), Am עם הבס A (לה),
הבס המתחלף משנה לגמרי את האוירה של האקורד ומשדרג את ההרמוניה למשהו מיוחד.

מצרף תווים ווידאו,

זה מהלך הרמוני עם הבס הבסיסי: Am, G, C, A, Dm, Am, Dm, G, E, Amצפה בקובץ המצורף 430178
ועכשיו את אותו סדר אקורדים, עם מהלך של בס מתחלף.
צפה בקובץ המצורף 430179

יש בזה כללים???
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

קבצים מצורפים

  • מהלך הרמוני עם בס יורד.mp4
    8.3 MB · צפיות: 76

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
יפה!
המהלך יפה ומגוון. אך אם אחפור קצת מבחינת ה"חוקים" של הובלת קולות, יש במהלך הזה הרבה "שגיאות". (קווינטות ואקוטבות מגבילות, הכפלה של הצליל השביעי בסולם שנקרא "טון מוביל" וכד')
החוקים של הובלת קולות נלמדים בתאוריה של המוסיקה, והמקור הגדול שממנו שואבים הוא ה"כוראלים של באך", בהם באך הפליא לכתוב הרמוניות למקהלה של ארבעה קולות.
מלחינים רבים וטובים, במיוחד מהתקופה המאוחרת יותר, "עברו" על החוקים הללו, כך שזה בסדר גמור (...) לא להתחשב בהם. אני באופן אישי מצאתי שהלימוד של זה הוסיף לי יופי בנגינה ובהרמוניה.
לא הבנתי את כוונתך, אתה מדבר על לנגן בס ולהשלים ביד ימין לאקורד השלם, בלי לחזור על התו שהבס מנגן?
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא הבנתי את כוונתך, אתה מדבר על לנגן בס ולהשלים ביד ימין לאקורד השלם, בלי לחזור על התו שהבס מנגן?
אפשרי לנגן ביד ימין גם את התו שבבס, תלוי באיזה אקורד אתה ביחס לסולם, ותלוי איזה אקורד בא לפני.
למשל, אם אתה בסולם לה מינור הדרגה השביעית בסולם היא סול דיאז. לדרגה השביעית קוראים "טון מוביל" בגלל הנטיה שלה "להוביל" כלפי מעלה - כלפי הטוניקה (לה), כי ההפרש ביניהם הוא חצי טון - מה שיוצר צפיה לפתרון. במקרה כזה, לפי כללי הובלת קולות, יש להימנע מלהכפיל את הצליל הזה (סול דיאז) כדי לא להדגיש אותו יותר מידי.
יש עוד כלל בסיסי וחשוב, שאם יש יחס של קווינטה בין שני קולות - למשל דו וסול, אסור להוביל לאקורד נוסף שבו נוצר מרווח שווה (רה - לה). זה מתייחס כמובן ליחס בין אותם שני קולות, נניח סופרן ובס.
אולי אנסה לכתוב הרמוניה למהלך המלודי הנ"ל לפי הכללים, ותוכל לראות את ההבדלים. (לא שאני שולט בכל הכללים אבל אנסה...).
כשמאזינים לכורלים של באך או סתם ליצירות שלו, מודגש מאוד היופי בהובלת הקולות, כי יש היגיון מאחורי כל כלל וכלל.
אבל יש אמרה שראיתי פעם:" כדי ללמוד מוזיקה אתה חייב לדעת את הכללים, כדי ליצור מוזיקה אתה חייב לשכוח אותם" ..
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יפה! כבר שכחתי מהאשכול הזה. לא היתה ברירה ולמדתי באנגלית...
החוברת השניה בעברית היא ממש עם ידע בסיסי ולא מקיף, כהתחלה זה בסדר. לעומת הספר "harmony and voice leading" שהוא בערך 600 עמודים. לפי מה שידוע לי זה ה-ספר שמשמש ללימוד הרמוניה בהרבה אקדמיות למוזיקה ברחבי העולם
 

Mendis

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
החוברת השניה בעברית היא ממש עם ידע בסיסי ולא מקיף, כהתחלה זה בסדר. לעומת הספר "harmony and voice leading" שהוא בערך 600 עמודים. לפי מה שידוע לי זה ה-ספר שמשמש ללימוד הרמוניה בהרבה אקדמיות למוזיקה ברחבי העולם
יש לך את זה עדיין בגירסת הpdf?
2. אתה מכיר את הרמוניה טונאלית על שני כרכיו?
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יש לך את זה עדיין בגירסת הpdf?
2. אתה מכיר את הרמוניה טונאלית על שני כרכיו?
עניתי בפרטי.
לדוברי אנגלית (ולפתוחי יוטיוב) יש מורה מצוין (ד"ר למוזיקה) שמסביר את תאוריית המוזיקה מרמת הבסיס ממש עד רמה די מתקדמת של הובלת קולות, הלחנה וניתוח קטעים מוזיקליים. אני אביא פה קישור:
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה