דרוש מידע הקניית אותיות הא-ב

dafnat

משתמש מקצוען
יש לי ילד בן 4 כמעט שלא מצליח לקלוט את האותיות . חוץ מ א' וב' הוא לא זוכר שום אות.
אם מפמפמים לו אות אחת הרבה פעמים הוא יודע לחזור עליה. כשעוברים לאות אחרת וחוזרים אחרי כמה דקות לאות הראשונה הוא שוב לא זוכר את השם.
הוא כבר שנה שנייה לומד אותיות. בשנה שעברה אמרתי לעצמי שהוא עוד קטן ומה הלחץ ובשנה הבאה ממילא חוזרים שוב על הכל. אבל השנה הוא תקוע באותו מצב כמו שנה שעברה.
האם להרפות? אולי הוא עדין קטן? למרות שעוד מעט יעברו לתנועות ואז הוא צובר פיגור יחסית לכיתה.
אולי יש למישהו רעיונות איך לתרגל אתו בצורה חויייתית שתעזור לו לזכור את השמות של האותיות.
הבעיה שאחרי כמה דקות שהוא לא זוכר אני מרגישה שאני נכנסת ללחץ ולעצבים ואז אני מפסיקה כי זה לא מה שאני רוצה לשדר לו.
אולי יש משחקים במחשב שיכולים ללמד אותו בצורה חווייתית יותר?
 

דייבי

משתמש מקצוען
הכי חשוב זה תרגול כל יום אפילו כמה דק
וטיפ קטן מנסיון:
הרב של הבן שלי הביא לנו פלקט של כל הא ב כמו שיש להם בכיתה ותלינו בסלון וזה ממש עוזר תוך כדי ארוחת ערב או אפילו סעודות שבת שואלים אותו שאלות וזה מאד מקדם אותו
 

שושי מביתר

משתמש מקצוען
מציעה לחשוב:
איך הוא בשאר השפה? איך הוא בשליפת מילים אחרות? אולי בכלל הבעיה במקום אחר, כי ילד בן 4 שלומד שנה שניה א-ב- כן אמור לדעת כבר את שמות האותיות, מקסימום להתבלבל בין אותיות דומות.
והכי טוב זה להתייעץ במקרה כזה עם מישהו/י שהוא מומחה/ית לקריאה.
 

מלכה123

משתמש מקצוען
ממליצה לנסות גם את הגישה הרב חושית- למשל לסדר מכיסאות את צורת האות וללכת עליהם, למרוח שוקולד על האות וללקק, לחזור כל לילה לפני השינה על האותיות בשיר תו"כ הצבעה על כל אות ואות.
בקיצור לגייס את כל החושים לחזרה על האותיות.
 

nechami21

משתמש מקצוען
איך שאר המיומנויות תפיסה שלו?
הוא מספר פרשת שבוע?
יודע לקשר בין הסיפור שאת קוראת לו לתמונה בספר?
מרכיב פאזלים 6-12 חלקים?
יודע צבעים? צורות?
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
יש לי ילד בן 4 כמעט שלא מצליח לקלוט את האותיות . חוץ מ א' וב' הוא לא זוכר שום אות.
אם מפמפמים לו אות אחת הרבה פעמים הוא יודע לחזור עליה. כשעוברים לאות אחרת וחוזרים אחרי כמה דקות לאות הראשונה הוא שוב לא זוכר את השם.
הוא כבר שנה שנייה לומד אותיות. בשנה שעברה אמרתי לעצמי שהוא עוד קטן ומה הלחץ ובשנה הבאה ממילא חוזרים שוב על הכל. אבל השנה הוא תקוע באותו מצב כמו שנה שעברה.
האם להרפות? אולי הוא עדין קטן? למרות שעוד מעט יעברו לתנועות ואז הוא צובר פיגור יחסית לכיתה.
אולי יש למישהו רעיונות איך לתרגל אתו בצורה חויייתית שתעזור לו לזכור את השמות של האותיות.
הבעיה שאחרי כמה דקות שהוא לא זוכר אני מרגישה שאני נכנסת ללחץ ולעצבים ואז אני מפסיקה כי זה לא מה שאני רוצה לשדר לו.
אולי יש משחקים במחשב שיכולים ללמד אותו בצורה חווייתית יותר?

בדיקת ראיה?
ומעבר לכך בדיקת מיקוד ראיה, יש אחד מומחה בי-ם
ד"ר רוברט לדרמן- הציל מאות אנשים.
026234888
 

מילה טובה 100%

משתמש מקצוען
יש לי ילד בן 4 כמעט שלא מצליח לקלוט את האותיות . חוץ מ א' וב' הוא לא זוכר שום אות.
אם מפמפמים לו אות אחת הרבה פעמים הוא יודע לחזור עליה. כשעוברים לאות אחרת וחוזרים אחרי כמה דקות לאות הראשונה הוא שוב לא זוכר את השם.
הוא כבר שנה שנייה לומד אותיות. בשנה שעברה אמרתי לעצמי שהוא עוד קטן ומה הלחץ ובשנה הבאה ממילא חוזרים שוב על הכל. אבל השנה הוא תקוע באותו מצב כמו שנה שעברה.
האם להרפות? אולי הוא עדין קטן? למרות שעוד מעט יעברו לתנועות ואז הוא צובר פיגור יחסית לכיתה.
אולי יש למישהו רעיונות איך לתרגל אתו בצורה חויייתית שתעזור לו לזכור את השמות של האותיות.
הבעיה שאחרי כמה דקות שהוא לא זוכר אני מרגישה שאני נכנסת ללחץ ולעצבים ואז אני מפסיקה כי זה לא מה שאני רוצה לשדר לו.
אולי יש משחקים במחשב שיכולים ללמד אותו בצורה חווייתית יותר?

הבן שלי מתנסה עם אותה דבר,
הוא אובחן על בעיות שליפה, זיהיתי את זה כשראיתי שגם בצבעים הוא זוכר רק חלק
מהצבעים ואת אלה שהוא זוכר הוא תמיד זוכר,
הוא מקבל ליווי של קל''ת- שמקדמת אותו בס''ד.

הרבה הצלחה!
 

פיג

משתמש פעיל
יש לי גם את אותה בעיה עם הבן. הבת שלי אובחנה עם בעיות שליפה בגיל מאוחר וזה חבל.
האם להתחיל איתו כעת את הבדיקות או לחכות עוד קצת?
יש לציין שהוא דובר גם אידיש (רק בחיידר) וגם עברית , אם זה יכול להיות קשור?
אכן גם בצבעים הוא זוכר רק חלק.
 

ופרצת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
האם עשו לו 'הכנסה לחיידר'?
הבן שלי שיחי' גם לא קלט את האותיות בהתחלה, ואחרי שנכנס לחיידר', פתאום נפתחו ליבו ומוחו ללימוד.
בשורות טובות!
 

graphics B

משתמש פעיל
את צריכה לבדוק איפה הוא נתקע.
בזיהוי - תבקשי ממנו להצביע לך על אותיות שאת בטוחה שהוא אמור לדעת אותם, מלימוד בכיתה או לימוד שאת לימדת אותו. ותשאלי אותו: איפה מם, איפה אלף וכו' ותראי האם הוא יודע להצביע עליהם.
השלב הבא, זה שיום.
תבדקי האם הוא יודע לשיים את האותיות.
תשאלי אותו, איך קוראים לאות הזאתי וכו'.
אם את 2 הדברים הללו הוא מצליח כנראה שהקושי הוא בשליפה.
זאת אומרת שהמושג קיים אצלו,
אבל קשה לו להוציא את זה לפועל.

מה שאת יכולה לעשות כמובן,
לתת לו בצורה חוויתית את האותיות כמו שנכתב כבר כאן,
מה שבעצם פועל על כמה ערוצים.
שמיעתי, חזותי ותחושתי ומחזק את החוויה שלו כלומד.

בנוסף את יכולה לתת לו מודעות פונולוגית למשל,
כל אות שאת מלמדת אותו תגידי לו האות ריש מתחילה ב רררררר ואחר כך כשהוא מנסה להזכר ולשיים את האות ריש יש לו עוגן שמיעתי של ריש, מה שכן את יכולה להזכיר לו זה מתחיל ב ררר.

בנוסף את יכולה לתת לו עוגן חזותי למשל, האות ר מזכירה רמזור (של הרכבת הקלה:)) אז ריש נראית כמו רררררמזור. ולצייר לו את זה, או לתת לו לצייר את זה בעצמו.

אבל,
כמובן אם את מרגישה שיש כאן בעיה מעבר משהו יותר משמעותי, כדאי לפנות למשהי מקצועית שתעזור לאבחן את הילד ואת הקושי הספציפי שלו על מנת לעזור לו כמה שיותר מוקדם ולא לגרום לפער בינו לבין הכיתה לגדול.

בהצלחה!!
 

dafnat

משתמש מקצוען
איך שאר המיומנויות תפיסה שלו?
הוא מספר פרשת שבוע?
יודע לקשר בין הסיפור שאת קוראת לו לתמונה בספר?
מרכיב פאזלים 6-12 חלקים?
יודע צבעים? צורות?
כן להכל. מספר פרשת שבוע עם הכוונה,אבל זוכר הרבה פרטים גם קטנים.
מרכיב יפה פאזלים גם של 24 חלקים (הפאזלים הגדולים)
יודע צורות וצבעים (מתבלבל בצבעים הפחות נפוצים)
 

פיג

משתמש פעיל
את צריכה לבדוק איפה הוא נתקע.
בזיהוי - תבקשי ממנו להצביע לך על אותיות שאת בטוחה שהוא אמור לדעת אותם, מלימוד בכיתה או לימוד שאת לימדת אותו. ותשאלי אותו: איפה מם, איפה אלף וכו' ותראי האם הוא יודע להצביע עליהם.
השלב הבא, זה שיום.
תבדקי האם הוא יודע לשיים את האותיות.
תשאלי אותו, איך קוראים לאות הזאתי וכו'.
אם את 2 הדברים הללו הוא מצליח כנראה שהקושי הוא בשליפה.
זאת אומרת שהמושג קיים אצלו,
אבל קשה לו להוציא את זה לפועל.

מה שאת יכולה לעשות כמובן,
לתת לו בצורה חוויתית את האותיות כמו שנכתב כבר כאן,
מה שבעצם פועל על כמה ערוצים.
שמיעתי, חזותי ותחושתי ומחזק את החוויה שלו כלומד.

בנוסף את יכולה לתת לו מודעות פונולוגית למשל,
כל אות שאת מלמדת אותו תגידי לו האות ריש מתחילה ב רררררר ואחר כך כשהוא מנסה להזכר ולשיים את האות ריש יש לו עוגן שמיעתי של ריש, מה שכן את יכולה להזכיר לו זה מתחיל ב ררר.

בנוסף את יכולה לתת לו עוגן חזותי למשל, האות ר מזכירה רמזור (של הרכבת הקלה:)) אז ריש נראית כמו רררררמזור. ולצייר לו את זה, או לתת לו לצייר את זה בעצמו.

אבל,
כמובן אם את מרגישה שיש כאן בעיה מעבר משהו יותר משמעותי, כדאי לפנות למשהי מקצועית שתעזור לאבחן את הילד ואת הקושי הספציפי שלו על מנת לעזור לו כמה שיותר מוקדם ולא לגרום לפער בינו לבין הכיתה לגדול.

בהצלחה!!
למצוא את האות הוא יודע אך השלב השני של לומר לי איזה אות זו הוא לא יודע.
האם זה אכן בעייה בשליפה?
 

graphics B

משתמש פעיל
למצוא את האות הוא יודע אך השלב השני של לומר לי איזה אות זו הוא לא יודע.
האם זה אכן בעייה בשליפה?

זה נשמע כמו שליפה.
כי יש לו זיהוי של האות,
וכנראה שלהוציא את זה יותר קשה לו.
המלצתי, שתנסי לעבוד איתו כמו שכתבתי לך להלן,
ולהתייעץ עם קלינאית תקשורת.
כי כנראה שזה משפיע על עוד תחומים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה