המילה ייראו

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
המילה ייראו יכולה לשמש גם בלשון נקבה, דהיינו "הן לא ייראו במקום"
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אתה מתכוון ללשון פחד או ללשון הבטה?
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תֵּרָאֶינָה
 

menofar

משתמש חדש
לפי האקדמיה, השימוש בסיומת Xנה בנוכחות-נסתרות כבר אינה שימושית, וגם לנקבה יש להשתמש בנסתרים: הן יקומו ילכו יתפללו...
אגב, מבחינת הכתיב הנכון: ייראו יכול להיות עתיד קל לשון מורא או עתיד נפעל לשון ראייה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י menofar;963717:
לפי האקדמיה, השימוש בסיומת Xנה בנוכחות-נסתרות כבר אינה שימושית, וגם לנקבה יש להשתמש בנסתרים: הן יקומו ילכו יתפללו...
אגב, מבחינת הכתיב הנכון: ייראו יכול להיות עתיד קל לשון מורא או עתיד נפעל לשון ראייה.

לא מפיהם אנו חיים
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י menofar;963717:
לפי האקדמיה, השימוש בסיומת Xנה בנוכחות-נסתרות כבר אינה שימושית, וגם לנקבה יש להשתמש בנסתרים: הן יקומו ילכו יתפללו...
אגב, מבחינת הכתיב הנכון: ייראו יכול להיות עתיד קל לשון מורא או עתיד נפעל לשון ראייה.
עוד יבוא היום שראשי האקדמיה ינעלו דלתותיה בטענה שהם אינם שימושיים עוד.
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
הצורה של "יתנו" שהיא צורת זכר, מופיעה במגילת אסתר לגבי נשים: "וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן"
המילה "יהיו" מופיעה בספר בראשית לגבי שבולים, שהן נקבה: "שבע השבולים... יהיו שבע שני רעב"
ודוגמאות נוספות שאינן זכורות לי כרגע.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
דוגמאות נוספות: השבעתי אתכן בנות ירושלים אם תעירו ואם תעוררו... ויש עוד הרבה. כך שהקביעה של האקדמיה אינה הפרה גסה של לשון הקודש.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

השבוע קיבלתי תשובה מהאקדמיה על למה הם קבעו לומר חִסרה במקום אוברדרפט, ולא חֶסרה, כמו ערגה, עגלה, חמדה, שכשיש גרונית החיריק הופך לסגול. הם ענו: א. האקדמיה כבר קבעה בעבר מילים כאלה, כמו חִמצה, ב. זה מקביל ליִתרה ולכן החיריק מתאים, ג. הראשון שטבע את המונח היה אהרן אמיר.
החזרתי להם: אני אומר לכם דברים של טעם, ואתם עונים לי כל מיני תשובות לא ענייניות? גם אינני מכיר את כבוד הרב אהרון אמיר, אך אינני בטוח שהוא המרא דאתרא...
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י קו מחשבה;1723319:
הצורה של "יתנו" שהיא צורת זכר, מופיעה במגילת אסתר לגבי נשים: "וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן"
המילה "יהיו" מופיעה בספר בראשית לגבי שבולים, שהן נקבה: "שבע השבולים... יהיו שבע שני רעב"
ודוגמאות נוספות שאינן זכורות לי כרגע.

נכתב ע"י אפכא מסתברא;1723329:
דוגמאות נוספות: השבעתי אתכן בנות ירושלים אם תעירו ואם תעוררו... ויש עוד הרבה. כך שהקביעה של האקדמיה אינה הפרה גסה של לשון הקודש.

בכל זאת אלו הן יוצאי הדופן
וכי נכתוב "שלושת הילדות"? והרי באיוב זו צורה תקנית
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אולי גם המילה 'שתיהם' תהיה תקנית כי היא מופיעה ברות?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הגישה שלי היא - המעמד של יוצאי דופן מן המקרא השגורים על הלשון (כלומר, המופיעים בפסוקים השגורים על הלשון, לא שהציבור רגיל לשבש) שונה מיוצאי דופן אחרים. לדוגמא: הכלל הוא כאשר יש פועל בהווה + 'הולך', שה'הולך' יבוא אחר הפועל, אבל הפסוק "וקול השופר הולך וחזק מאד" מכריע לענ"ד את הכלל הזה. או ש"יֶשְנוֹ", "ישנה" יבוא לאחר שם העצם - אבל "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד" מכריע לענ"ד את הכלל מרוב פרסומו. הה"ד ב"אם תעירו ואם תעוררו" - שה"ש שגור על הלשון במדה כזו שכמדומני קשה להתייחס לזה כמו ליוצאי דופן אחרים.
לעומת זאת, כאשר יש חילופי זכר נקבה במקרא - יש לזה בד"כ סיבה מבחינת התוכן. אם לא תמצא ברש"י כי אז במפרשים האחרים.
 
נכתב ע"י אברהם;1723483:
בכל זאת אלו הן יוצאי הדופן
וכי נכתוב "שלושת הילדות"? והרי באיוב זו צורה תקנית

ר' אברהם!
1. לא מצאתי כך באיוב, אשמח למראה מקום מדויק יותר.
2. לא השכלתי הבין מה פסול מצא כבודו ב'שלושת הילדות'? שמא רצה שנכתוב 'שלוש הילדות' כדין סומך ונסמך?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אורי ש;1724063:
ר' אברהם!
1. לא מצאתי כך באיוב, אשמח למראה מקום מדויק יותר.
2. לא השכלתי הבין מה פסול מצא כבודו ב'שלושת הילדות'? שמא רצה שנכתוב 'שלוש הילדות' כדין סומך ונסמך?

1) ראה איוב א, ד: :"לשלושת אחיותיהם"
2)כמובן צריך לומר "שלוש הילדות" כדין סומך ונסמך. וכי אתה אומר 'שתיים ילדות' או 'שתי ילדות'?
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
המילה 'שלושת' היא גם כן צורת נסמך, רק שהיא לזכר! אכן, צורה נדירה מאד של שימוש בשם מספר זכרי לנקבה.

באופן כללי, כשהאקדמיה דנה האם לקבל צורה ששגורה בלשון המדוברת, גם שגויה, היא תעשה זאת ביתר קלות אם יהיו לה אסמכתות מן המקרא, (ולא כל כך מלשון משנה). כמובן, ככל שיש יותר מקרים של שימוש "שגוי", כך יש יותר סיכוי שהצורה תתקבל על דעת הבלשנים הנכבדים.
 

הגיג

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
.
ולמי שכתב 'יש לומר' - לא, אליבא דהם, 'מותר' לומר...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  21  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה