• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

ביקורת ספרות הוא לא הוא.

ספרי מוסר

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אשמח מאוד להערות והארות.


מהיום הזה,
כשזה קרה
אף אחד יותר לא הכיר בו.
הוא כבר לא היה הוא.
לא
הוא לא היה הוא.
הוא היה מין אישות כזאת. מין מוזר. כל כך.
הוא היה לב
ונשמה
והיו לו גם פנים חינניות
שתמיד שידרו אושר. הן שידרו חיים נוצצים.
הן היו הכל בעצם. חוץ ממה שהוא היה
ממה שהוא נהיה
ממה שהוא האמיתי.
ממה שהוא הטוב.

אז הוא לא היה הוא.
הוא היה מה שקרה לו. הוא היה מה שנגזר עליו.
והוא?
הלך לאיבוד.

אני ראיתי אותו.
ומרחוק עמדתי בהולה.
הוא היה נראה אומלל כל כך
כל כך.
עצוב.
ליטפתי את המחשבות שלו.
ליטפתי את מה שהוא נהיה.
חיבקתי לו
וגם לי.
אך זכרתי
הוא לא ישוב בחזרה.





 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ואוו.


הלוואי שכל ה"הואים" יחזרו להיות מה שהם.

בינתיים, מה שנשאר לנו זה רק לצפות מהצד. לחכות.



(נ.ב: נראה לי שיותר מתאים לקטע כזה להיות תחת התגית "שיתוף - לביקורת" אבל אם זה כבר כך, מי אני שאשנה...).
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

היא מטלפנת במהירות. בקושי שומעת את קול החיוג בין הרעש שמייצרים הילדים סביבה. צליל תפוס.
קול ניפוץ נשמע מאחוריה, היא מסתובבת בתנופה, מביטה עצבנית בבניה. נושכת שפתיים בחוזקה. למה היא מתנהג כמו תינוק? גיל 10 הוא מניין שנים מכובד מספיק, לדעתה.
היא מסתובבת שוב, מביטה במסך הקטן. מתנשמת.
החיוג החוזר מעלה פירות, ב"ה.
"שילה?" הקול שלה עייף. "הלו? אמונה? מה קורה שם? פרץ לנו עדר פילים לבית?" חיוך מוסתר בקולו "זה האחים שלך שהחליטו להפוך לפילים. מקווה שזמנית" היא מנסה לכעוס בכוח, שהדמעות לא יברחו לה פתאום.
"למה התקשרת?" שילה ממוקד כמו תמיד, קולו מרצין מעט. "זה.. זה אבא" היא מנסה למשוך את המילים, לא מסוגלת.
"אבא הוא--"
"מה קרה לו?" קולו עולה, חרד. "דברי כבר, אמונה!" יפחות עלו מעבר לקו.
"הוא נעצר הבוקר, באשמת.. באשמת.. רצח"
"מה???" הוא המום. "א--איך?" אמונה מתרחקת מההמולה, טורקת את דלת החדר שלה. "זה היה בחזור מירושלים, כמעט היה שם פיגוע. מזל שלאבא היה נשק והוא ירה בו. בול" חיוך מבליח לרגע. "את.. את היית שם?" מנסה שילה להבין. היא מהנהנת, שוכחת שהיא בשיחה. "ונחש מה? תוך דקה הימ"ר ש"י היו במקום. כדי שהרוצח המתועב יבוא על עונשו, כמובן. טרור יהודי" היא צינית, מרירה.
"ונפצעתם או משהו?" קולו מלא חשש. "לא משהו רציני" היא מושכת באפה "כמה שריטות.. זה היה פשוט נס. הוא התחיל לזרוק בקתבי"ם לחלונות, ונעמד ממש מול החלון של הנהג.. עם האקדח.. והפלתי את כל הילדים לרצפה של האוטו, ובניה—נראה לי שהוא בטראומה. הוא מתנהג נורא.." היא נעצרת כדי לנשום.
"בטח טרואמה.." הוא מסנן. "איך לא יהיה לו כשהוא ניצל בנס מפיגוע ואבא שלו נעצר שניה אחרי"
"הם פשוט אסרו אותו" אמונה ממשיכה לשפוך "מול העיניים שלי ושל כולם. גרם אחד של לב אין להם." היא מסננת חנוקות. "כל הקטנים התחילו לבכות ולילל בתוך האוטו. והם? לא איכפת להם. קלגסים ש---" היא מתאפקת, בכוח "אל תשאל איך חזרנו הביתה. תזכור כשאתה בא להגיד תודה אליהו שהיה שם בול בזמן.. ואמא, היא לא מסוגלת לזוז בגלל ההריון כבר שבוע, ואבא בכלל תכנן לנסוע איתה היום לבית רפואה, ו--" היא מתנשפת, שוב. "אוף. למה, למה הכל מסתבך כל כך, השם??"
שילה שותק. רק יפחותיה של אמונה קורעות את הדממה. היא לא מרוכזת בכלום, גם לא בשקט המוזר שנשמע פתאום מהסלון.
***
הידיים שלו עפו לכל עבר בתזזיתיות. הוא לא יכול כבר עם השקט הזה מאז שלקחו את אבא. חם לו מבפנים, לוהט.
נמאס כבר מהערבים האלה, והימ"ר ש"י הזה, גם כן.
ועכשיו כל הסיפור עם אמא. פשוט בא לו לבכות. אבל הוא לא בוכה. הוא גבר, רק ילדות קטנות בוכות..
כאילו מישהו מתואם עם המחשבות שלו, הוא שומע מהמסדרון בכי כזה קטן, חנוק.
הוא מתקרב, מתנשף.
זו אמונה. אמונה בוכה. למה? חשבתי שבחורות גדולות לא בוכות. הוא בכל אופן, בחיים לא שמע אותה בוכה..
הוא משתתק, מבוהל. אם אפילו אמונה בוכה סימן שהמצב ב א מ ת גרוע. אמאל'ה!
פתאום הוא קולט את כל הקטנים סביבו. שקטים, כמעט מתחילים לבכות בעצמם.
הוא לא מסוגל. פשוט לא.
תוך שניה הרגליים שלו ניתזות משם, מדלגות מעל הדלת. החוצה.

אשמח ממש לתגובות וביקורת!
בס"ד

אשמח למשוב- הערות, הארות וכו' יתקבלו בברכה.

רות אשוש / מלא תום



תום הגיע ביום הראשון לגן כשתלתליו סבוכים זה בזה. נעליו אינן קשורות וסוודר גדול מימדים מחביא את ידיו הקטנטנות, כמו מתחרה איתן מי יאפיל על מי השרוולים על הידיים, או הידיים על השרוולים.

הגננת קיבלה אותו בחום. זה היום הראשון.

הימים עברו בעצלתיים, התאריך השתנה, החודש, מזג האויר, אך תום- לא השתנה.

מרופט ומוזנח.

הגננות, המחליפות, הסייעת והמנגנת אפילו לא הביטו לעברו. לא בחרו אותו לכלום ולא הסתכלו אל עיניו הירוקות, מלאות החיים. לא שמעו את צחוקו המתגלגל כקול פעמונים ולא ראו את נמשיו הקטנים קטנים.

הם רק ראו ילד, עם שיער סבוך מלא קשרים, עם לכלוכים בצידי פיו ועל אפו, ציפורניים מגודלות ובגדים דהויים שידעו ימים יפים יותר וחולצות עם שאריות מארוחת הערב של אתמול.

הוא היה מסתבך באופן תמידי.

הדבק בשעת היצירה היה נימרח לו על הכל. על השולחן, על היצירה ועל הבגדים. וידיו היו מתמלאות בדבק שהפך לשחור.

כשצבעו בגואש הוא היה מפיל את מיכל המים.

כששיחקו בחול, נעליו היו שוקעות בו וכיסיו היו עמוסים בחול ים. הוא היה עושה "קובבות" של בוץ ומשחק בהם ומתלכלך, ומתלכלך.

אף אחד לא התקרב אליו, אף אחד לא הביט לעברו. הוא היה משחק לבדו. עם עצמו. כשעיניו הירוקות, הגדולות, צוחקות ולחיו התפוחות מאדימות משמחה.

גם התלתלים היו מצטרפים למחול הזה. ומרחוק הם נראו בקבוקים קטנים וחמודים, ולא פקעת סבוכה.

כששיחקו בלגו ובבניה הוא היה מתקרב ומנסה גם. ואז היה שומע משפטים כמו: "תמיד אתה הורס הכל", "תלך מפה", "אתה לא יודע לבנות". הוא הפיל הכל, סופג צעקות וגערות. "חבל שאתה בגן שלנו".

הוא לא ידע איפה לשים את ידיו ואת רגליו, איפה מניחים אותם? מן שלומיאל כזה. קטן.



הוא היה צוחק למראה הציפורים. משתעשע עם קן הנמלים. ומחפש את האימא של החיפושית האדומה הקטנה.

ויותר מהכל- הוא היה מחפש פרחים.

אבל לא היו פרחים בגן. בכלל.

יום אחד נעלם תום בהפסקת האוכל, נעלם.

לגננת זה לא התאים, היא מהבקר לא מרגישה טוב. ובדיוק תום, ובדיוק עכשיו.

כאילו חסר לה משהו על הראש...

יש אחריות אומנם, אבל זה תום.

לא נורא. נחכה, אם עוד כמה דקות הוא לא יחזור, היא תשלח את הסייעת לחפש...

זה לא שיש לו לאן ללכת. וחוץ מזה, לגן- הוא מגיע לבד ומהגן- הוא חוזר לבד, אין שום סיבה לדאגה.

ובכלל- היא לא שמה לב בבקר אם הוא הגיע, יכול להיות שהוא בכלל לא בא לגן היום, יכול להיות?!



הדקות נקפו. היא כבר שכחה. שפתאום היא שמעה צווחות התרגשות.

היא ראתה איך הילדים מתאספים ומביטים אל הגדר, ואז אז גם היא ראתה.

תום מטפס, משתחל בזריזות חתולית וקופץ אל חצר המשחקים.

היא החניקה קריאת בהלה.

רק חסר לה שמשהו יקרה לו כאן, בגן.

תום נעמד באבירות על מקומו והביט לכיוונה, הוא היה נראה שונה מעט, בעיניו בערה אש והוא היה סמוק, חדור מטרה, מלא מוטיבציה, כאילו שיש לו משימה...

הוא חייך, חיוך מכל הלב, עם מלא שיניים קטנות ושתי גומות חן חינניות, שובות לב.

היא הביטה בו שוב, תוך כדי שהיא מעקמת את אפה, שערו היה סתור, מעוטר בקוצים, פניו היו שרוטות מעט ומלוכלכות.

ונעליו- שוב- לא קשורות, גדולות ממידתו, ואחת מהן פוערת את פיה גדול יותר וגדול יותר עם כל פסיעה.

המכנס שלו, של תום, קרוע בקרע חדש וחבורה קטנה וצבעונית מעטרת את בירכו. ובמרפקים ועל המכנס-בוץ, מלא בוץ, ועל הנעליים....

הגננת נאנחה. שוב. לנקות. שוב לסדר. ולחבוש. ולשטוף פנים. לא נמאס לו, לתום, ילד הפרא הזה? לא נמאס? פרא.



תום התקרב לכיוונה, בלי לעצור.

עכשיו היא שמה לב לאגרוף הקפוץ שלו. ולחיוך שלא מש מבין עיניו ומשפתיו.

הוא התקרב אליה, כולו מזיע, מרופט.

היא פסעה פסיעה אחת אחורה. אבל הוא- המשיך להתקרב.

כשנעמד מספיק קרוב, משך קלות בשמלתה, תוך שהוא משאיר עליה טביעת בוץ.

היא הביטה בו בסלידה.

"הגננת" לחש, "הגננת, הבאתי לך".

והוא הרים את ידו הקטנה, הקפוצה, כלפי מעלה ופתח.

בפנים היה גבעול ושלוש עלי כותרת של פרח, שהיה פעם לבן.

פרח מקומט וקרוע. פרח תלוש.

הוא הביט בה. היא לא הושיטה יד.

הוא חזר ואמר: "הבאתי לך, הגננת, קטפתי מרחוק, מליד האגם, בין הקוצים ראיתי אותו. הוא היה יפה כל כך, שמרתי עליו חזק חזק בתוך היד שלי, בשבילך". קולו הלך ונחלש עם כל מילה, היא המשיכה להביט בו. ולא זזה ממקומה.

ידו הקטנה, המזיעה, המלאה, נשמטה.

ושני עלי כותרת, קמוטים, נותרו על ריצפת החצר.

נרמסים תחת רגלי הילדים, תחת רגלי הגננות.

רומסים את ליבו הקטן, שלו.

* * *

בסוף השנה, האימהות העסוקות שלא ראו את הגננת מעולם, ובקושי את ילדיהם, אספו כסף.

אספו כסף למתנה. כי כך מקובל.

הם הביאו איתם במסיבת הסיום אגרטל קריסטל בוהק, עטוף בנייר צלופן אסטטי עם סרט מתנות יפיפה.

הן הגישו לגננת, לחצו את ידה, היא קיבלה בשמחה, עם חיוך מאושר והביטה על כל החיוכים המלאכותיים שעטו על פניהן האימהות שסביבה, והודתה להן בחום.

אף אחד לא ראה את העיניים הירוקות, החמות, שעקבו בכאב מהצד אחרי חילופי הידיים שעבר האגרטל. אף אחד לא הבין את הסיבה שבשלה ניסה ילד אחד קטן מהגן לנפץ את אותו אגרטל.

איש לא קישר בין אותו ילד- לילד המתולתל שמתפרע עכשיו בין זרועותיה של הגננת.

הם גם לא ראו עלה כותרת אחד, קמוט, שהיה פעם לבן, קפוץ בתוך יד אחת קטנה שמכה באגרופה ובועטת.

והם גם לא שמעו את הצעקה. הצעקה שנצעקה על האגרטל.

אגרטל שאין בו אפילו פרח מרוט אחד.

פרח אוהב אחד.

לרפואה.
"ושוכן איתם בתוך טומאותיהם"



זה רק הוא יכול.

כמו האמא, שיוצאת עם הבת שלה לקנות חצאית ג'ינס עם שסע, כדי שלא תקנה חצאית מיני. מהכסף שלה, כמובן.

זה רק הוא יכול.

כמו ההורים שפתאום הילדה שלהם מעזה לספר להם שכבר שנתיים, ש נ ת י י ם ! יש לה טלפון פרוץ לגמרי, והם, עדיין לא מעכלים, אבל מחבקים. ודואגים בדרכם, גם היא נראית למתבגרת המתוסבכת שלהם קצת עקומה. ולא מוותרים. על השיחות הנוקבות, הכואבות, שחותכות את הלב לאלפי חלקים אפלים בחייה של הבת כלילת המעלות שלהם.

זה רק הוא יכול.

כמו האמא שתלך יד ביד עם הבת שלה לקולנוע, כדי שהיא בנתיים לא תראה ****. ותצחק כשמצחיק. ותתרגש כשמרגש. אבל הכי תתרגש הבת, מהאמא.

זה רק הוא יכול.

כמו שוב, האמא, שהולכת עם הבת שלה לבית קפה שהיא לא סובלת, ותשלם מהכסף שאין לה, רק כדי לדבר איתה. ולשמוע מה שלומה בתוך הסערה הזו.

ורק הוא יכול לכוון,

שפתאום יישמע ברקע יחפים, והבת תזמזם בשקט, אבל מספיק בקול כי שאמא שלה תשמע את 'הזמזום הזה שלא מפסיק, זאת המלחמה שלי. ואני יודעת שהוא לא ישאיר אותי לבד...' ושתיהן דומעות, ומתרגשות. ולא יכולות להפסיק. ומשהו חדש נבנה בניהן, משהו שלא היה קודם.

ורק הוא יכול,

שהאבא יקשיב, ויהיה שם, וידאג, וידאג להיות נוכח יותר, ויקנה לבת שלו ספר קודש, שהיא ביקשה, ויכתוב עליו הקדשה מרגשת כל כך.

זה רק הוא יכול.

לגרום לבחורונת להחליט דווקא עכשיו, לייסד ספריית קודש פרטית משלה, עם ספרי חבד, ורבנו, ותהילים, ועוד כל מיני, אבל הפעם טובים.

זה רק הוא יכול.

ויעשה,

שיום אחד האמא תדפוק בדלת הנעולה, ותגיד לבת שלה, 'בואי נעשה ערב סרט. אני ואת. מהסרטים שלך. רק תבחרי משהו קל לבליעה, בסדר?...' ותביא פופקורן. והבת לא תדע את נפשה. ותבכה, ותתרגש, ולא תדע מה לבחור, אז הן יבחרו ביחד. והבת לא סתם תתרגש, היא תתרגש כי זה ביטוי מאוד משמעותי בשבילה- של אהבה, של קשר, של ביחד, שאותם היא בעצם חיפשה. רק לא ידעה לקרוא לזה בשם.

זה רק הוא יכול,

בכלל, לגרום לה לספר את זה בצורה שהיא תרגיש שזה כמו גייזר מתפרץ. שחייב חייב לצאת החוצה, ובאמת בסוף, להקיא עליהם הכל. וכמה מגעיל זה להקיא, וכמה לא נעים. וכמה מקל, וכמה מנקה את המערכות.

זה רק הוא יכול.

ואין לה מילים להודות לו על הכל.



אשמח לתגובות.
זה כבר חצי שנה שר' נוחעם מחכה בסבלנות עם הבדיחה שהוא שמע בבין הזמנים אב אשתקד.

הבדיחה הזו הגיעה אליו ממש כמו עמלק 'בדרך'...
באמצע הנסיעה דרומה לאזור ים המלח, ר' נוחעם היה שקוע בסדר הלימוד היומי, אך אוזניו שמעו גם שמעו את אחת הבדיחות הטובות שהוא שמע אי פעם.

אז, הוא לא העלה בדעתו להעלות על דל שפתיו אף לא זיק של חיוך! לא כל שכן גיחוך הנשמע לאוזניו, לא כל שכן צחוק מתגלגל...
היו לו מספיק סיבות טובות להימנע מלממש באותו רגע את 'זכות הצחוק' המוקנית לו על פי חוק האדם וחירותו
הן מהבחינה ההלכתית שמנעה אותו מלמלא פיו שחוק שהרי 'משנכנס אב ממעטין בשמחה' - עד להודעה החדשה... כמנהג העולם.
אך גם מבחינה לאומית הרגיש ר' נוחעם שלצחוק זה 'פאסט נישט!'
עזבו את זה שבמקום לנסוע לטייל הוא היה יכול ללמוד ולהתפלל להצלחת החיילים המשתתפים בלחימה
מעבר לזה, רק מלהיזכר בחטופים המעונים במנהרות בעזה יורד כל החשק מלצחוק, תהיה הבדיחה טובה ככל שתהיה.
ואף שר' נוחעם ו'לאומניות' הם דבר והיפוכו, 'הומניות' לדבריו איננה 'לאומניות'.

וזה לא שר' נוחעם לא יכול היה למצוא היתרים ש'יקלו ראש' בעניין.

למדן כמו ר' נוחעם יכול לטהר כל פאנצ' מצ'וקמק בק"נ טעמים.
הוא גם יכול היה למצוא פתרונות הלכתיים כדי לצחוק, כמו למשל – לצחוק בשינוי עם לשון בחוץ או אם אצבע בתוך הפה...
הוא יכול היה לנהוג כהמקילין צחוק בריחוק ד' אמות מהמקום שבו נאמרה הבדיחה, או כהשיטות המתירות בדיעבד באופן שהיה שיהוי זמן של יותר מכדי דיבור בין הבדיחה לצחוק, ותולין לומר שהצחוק איננו מחמת הבדיחה אלא מחמת רפלקס' או טיק או סתם עייפות...

אך מדקדק במצוות כר' נוחעם לא מחפש להקליל את החיים, שהרי 'אם בא לידך איסור שמחה אל תחמיצנו'...

ר' נוחעם שמע את הבדיחה כמאזין לפי תומו והבטיח לעצמו שמכיוון ובכל זאת גלגל הקב"ה לאוזניו את הבדיחה הזו, ומאחר והיא אכן בדיחה שיש בה 'שיעור' צחוק מספיק גדול שגם תלמיד חכם כמוהו יסתפק בו, עליו לחכות עם הבדיחה עד לראש חודש אדר הבעל"ט ואת ה'מרבים בשמחה' הוא יפתח עם צחוק מתגלגל בן חצי שנה...

והנה בא ראש חודש אדר. סוף סוף יכול ר' נוחעם לשחרר את הצחוק הכלוא שהוא מחזיק בבטן כבר חצי שנה.

דא עקא שראש חודש אדר השנה חל ביום שישי - לא זמן מוצלח כדי להרבות בו בשמחה, יש קניות על הראש, בישולים, בלגן בבית עם הילדים.
שבת? שבת היא יום שמחה בלי קשר לחודש אדר, אז לא מועיל להרבות בה בשמחה מאחר ואין היכר ששמחים בגלל חודש אדר.
משכך הפור נפל על יום ראשון בבוקר לאחר התפילה שהייתה בכובד ראש כמובן...

מייד לאחר התפילה ברגע שבו ר' נוחעם היה אמור להתפוצץ מצחוק
ר' נוחעם נעמד, שתי ידיו כיסו את פניו
ולפתע נזעק בקול קורע לב –

אוי ריבונו של עולם! תעזור לי, אני לא זוכר את הבדיחה?



מעניין לעניין באותו עניין... [רק הפוך]
פעם ישב ר' נחמן עם חסידיו ודיבר בשבח מעלת השמחה ועל כך שלכל אחד יש דבר מה שהוא יכול לשמוח בו, איזה מעשה טוב, איזו נקודה טובה.
תוך כדי הדברים פנה אליו אחד מן החסידים ואמר לו – רבי, התבוננתי היטב בעצמי ואין לי במה לשמוח, אין שום דבר בחיי שיגרום לי להתעורר לשמחה!
ר' נחמן פנה אליו ואמר לו – האם מתי שהוא בהמשך החיים יהיה לך על מה לשמוח?
אותו חסיד השיב בחיוב – מן הסתם רבי, יהיה לי מתי שהוא סיבה טובה לשמוח.
ומה בכך, השיב ר' נחמן, אם תשמח כבר עכשיו על חשבון אותה סיבה, תיקח 'הלוואה' העיקר שתהיה בשמחה!
עקיבא.
הרגע הקשה ביותר עבורי, הוא הרגע בו עוצר האוטובוס בתחנה המרכזית.

אני אוהב את האויר של ירושלים, גם העיר לא רעה בכלל. אבל התחושות שלי כרגע נוראות, קשות מכפי שניתן להעלות על הדעת.

אני חושב על אמא והאחיות שלי, כמה הן טרחו שזה יהיה קל בשבילי. המזוודה שלי מלאה בכל טוב, לילה שלם הן עמלו להכין בעבורי הכול. אח יחיד, במשפחה גדולה של בנות. תקווה גדולה, ציפיות גדולות...

לו רק היו יודעים בני המשפחה שלי מי אני באמת...

לפעמים אני חושב שהמשפחה שלי עושה סביבי הצגה אחת גדולה. הרי לא ייתכן שהם באמת תולים בי תקוות. לא ייתכן שהם לא רואים את הקושי, את הכאב, את זה שבמשך בין הזמנים שלם בקושי פתחתי ספר. את זה שכשמבקשים ממני לומר חידוש בשולחן שבת אני מתקשה לומר את מה שאחיותיי הקטנות כבר יודעות לדקלם.

הלוואי שזה היה ככה. הלוואי שהכול היה הצגה. הלוואי שלא היו תולים בי את הציפיות האלו.

״התלמיד חכם שלנו״, מכנה אותי אבא. מה היה אבא אומר אם היה רואה את הציון שקיבל התלמיד חכם שלו במבחנים האחרונים? מה היו כולם חושבים אילו היו יודעים את האמת המרה... האמת שרק מי שנמצא איתי בישיבה יודע. האמת שכמה חסרי טקט אוהבים להזכיר לי בכל פעם בה אני נכשל.

מה לעשות, אני חושב לעצמי, לא כל אחד יכול להצליח בחיים.

אני לא יודע ללמוד. אני לא מצליח ללמוד. ניסיתי הרבה, ובכנות... כבר לא בא לי לנסות.

אני אוהב לכתוב שירים. נראה לי שאני די טוב בזה, למרות שהשפה שלי פשוטה. אני אוהב לדמיין מאורעות גדולים שעליהם אני שומע או לומד. כשלומדים בישיבה אגדות מהש״ס, אני חושב לעצמי על האנשים האלו שעליהם מסופר, מה הם הרגישו באותם רגעים? מה הם חשבו לעצמם? יש כל כך הרבה מה לדמיין – אבל אף אחד בישיבה לא עושה את זה. כולם עסוקים רק בקושיות מסובכות, בתירוצים מפולפלים, במילים מסובכות שאני לא מצליח אף פעם להבין.

כולם כל-כך רוצים שאני אצליח. זה כל כך חשוב להם, עד שלפעמים אני שואל את עצמי אם אני באמת חשוב להם. אם חשוב להם שיהיה לי טוב, או שהם רק רוצים שאני אצליח כדי שתהיה להם אפשרות לספר עליי שאני מצטיין, שאני מיוחד, שאני חלילה לא מתקשה.

את העוגות שאחיות שלי אפו עבורי אני מקפיד לא לאכול. אין לי לב לעשות את זה. אחיות שלי עבדו כל כך, הן עשו את זה כי חשבו שאח שלהם לומד תורה, הן רצו שלומדי התורה ייהנו מזה. לא מגיע להן לטרוח בשביל מישהו כמוני, מישהו שאין לו כוח ואין לו רצון ללמוד. אני מקפיד למצוא בחורים רציניים, כאלו שמתמידים, כאלו שלא מתעסקים בשטויות. אם הציפייה שלי לא תתממש – לפחות שהציפייה שלהן כן.

אני הולך לי לאט, בקושי שם לב איפה אני. מישהו צופר לידי, לא ייתכן שהוא צופר עבורי. מי כבר מכיר אותי כאן?

רק כשהצפירות חוזרות שוב ושוב אני מסתובב. טנדר גדול, מהחלון מציץ פרצוף מוכר. איש שראיתי בישיבה כמה פעמים, אין לי מושג מה התפקיד שלו ואף פעם לא עניין אותי לשאול. ״רוצה טרמפ?״ הוא שואל.

הוא בוודאי מתכוון לטובה, אבל בעבורי – כל מה שמקרב אותי למקום ההוא שאני לא אוהב, הוא מעצבן ומדכא. אין לי ממש ברירה, אז אני מתקרב ופותח את הדלת של הטנדר.

לרגע תוקף אותי ההלם.

אחר כך אני מנסה לעמוד זקוף ולהסתדר, להיטיב את הכובע ובאופן כללי להחצין את ההיפך ממה שאני מרגיש עכשיו.

כי בתוך הטנדר יושב ראש הישיבה.

למרות שאני כבר שנה בישיבה, עוד לא פגשתי אותו מעולם פנים מול פנים. רוב השנה האחרונה הוא היה חולה, חולה כל כך עד שכבר כמה פעמים היה נראה שהוא עומד לעזוב את העולם. אבל הנה, התפילות של כל עם ישראל הועילו והוא חי מתמיד, מחייך.

ראש הישיבה לא מדבר במילים, הוא מדבר במחוות. יש בחורים שמכירים אותו ויודעים למה הוא מתכוון בכל תנועה, אבל אני לא. מעולם לא הצלחתי לעמוד על הניואנסים הדקים האלו. אני שואל בביישנות אם אפשר לשבת, והוא מהנהן בראש. בלב אני חושב רק על הפדיחות האיומות.

אם אבא שלי היה פה הוא בטח היה מתמוגג מהתרגשות. אם בני משפחתי היו יודעים שאני חולק את אותו ספסל עם אחד מגדולי הדור – הם בוודאי לא היו יודעים מה לעשות עם עצמם מרוב קנאה. אבל אני... אני רק רוצה לברוח מכאן. להימלט ממנו, מהאיש הכחוש הזה.

אני חושש, ואני יודע ממה אני חושש. ראש הישיבה מסתכל עליי, עיניו צמאות. ״נו, מה למדתם בבין הזמנים?״ הוא שואל אותי, ואני לא יודע היכן לקבור את עצמי. ״מה אתם מחדשים?״ הוא משתוקק לשמוע.

אני משפיל את הראש. ״אין לי שום חידוש,״ אני עונה את האמת.

ראש הישיבה מתאכזב, מתאכזב כל כך עד שאני לא מצליח להבין מדוע. האם באמת החידוש שלי חסר לו? אני שואל את עצמי.

״שום חידוש?!״ הוא שואל שוב, כמעט מתחנן. ״אין זה ייתכן,״ הוא פוסק. ״כל יהודי מישראל שלומד תורה, יש לו חידושים משלו, ראייה משלו. בוודאי יש משהו, חידוש קטן, הארה״.

משהו בתוכי מתמרד. הנחרצות של הדברים מכעיסה אותי. איך יכול אדם כמוהו להבין בחור כמוני?

״למדתי את הסיפור על רבי עקיבא,״ אני מוצא את עצמי אומר לו. למען האמת, אי אפשר לומר שלמדתי את זה. שמעתי שיעור בין מנחה לערבית. אבל לצורך העניין... גם זה ייחשב ללימוד בשעת הדחק. ״למדתי איך רבי עקיבא התחיל ללמוד תורה,״ אני ממשיך ומשתף.

ראש הישיבה מתעורר לחיים. ״איפה למדת?״ הוא שואל מיד. ״בכתובות או בנדרים?״

זו שאלה מכשילה. לא ידעתי שהסיפור מופיע בכתובות, וגם לא בנדרים. ראש הישיבה מנענע את ראשו. ״לא חשוב,״ הוא אומר, ״מה אתה מחדש?״

ואני... אין לי שום חידוש. אני מספר את הסיפור, כמו שאני מבין אותו, כמו שאני אוהב לדמיין אותו.

אני מספר לראש הישיבה על בעל ואישה, ששניהם החליטו להילחם נגד כל הסיכויים. אני מספר על תקווה גדולה, על חלומות עצומים, ועל איש אחד בן ארבעים שנושא את כל התקוות על כתפיו והולך ללמוד תורה.

אני מספר את מה שלא כתוב, את מה שרק אני כנראה חושב עליו. אני מספר לראש הישיבה על הימים הראשונים בבית המדרש, על עקיבא שיודע שאשתו עזבה את כל תענוגות העולם ונישאה לו כי היא האמינה בו. אני מספר על הקשיים, שאני לא יודע אם היו או לא היו, אבל אם היו – אין מי שיידע לדמיין אותם טוב ממני. אני מספר על הלחץ, על הפחד, על החשש לאכזב. אני מספר במילים שלי, במילים הפשוטות שלי, את מה שרק אני יכול להבין.

״כולם מספרים על המסירות של רחל,״ אני אומר, ״אבל מה עם המסירות שלו? של רבי עקיבא? איך הוא היה מסוגל? איך הוא הצליח לעמוד בזה? ומה היה קורה אם הוא לא היה נהיה רבי עקיבא – האם היינו יודעים אז על המסירות של אשתו? האם כל המאמץ שלה – כל מה שהקריבה היה הולך לטמיון? האם לנצח היא הייתה נשארת בתו של העשיר הגדול שנישאה לרועה צאן?״

אלו השאלות הקשות ביותר עמן אני מתמודד. אני צריך לשמוע תשובה, תשובה אמיתית, תשובה נכונה, תשובה שתקל עליי, תשובה שתפרוק ממני את ייסורי המצפון.

אבל ראש הישיבה לא משיב דבר. במקום זה הוא רק מסתכל עליי, בעיניים החודרות, הבוערות שלו.

״אוי!״ הוא נאנח פתאום.

זה מבהיל, ואני חושש שמשהו לא טוב קורה לו. ״הרב מרגיש טוב?״ אני שואל.

הוא מהנהן בראשו, ואני מביט לתוך עיניו, ולהפתעתי – הן מלאות דמעות.

״למעלה מעשר פעמים מסרתי שיעורים על המעשה של רבי עקיבא,״ הוא משתף אותי ברגע נדיר של גילוי לב. ״כשמוסרים שיעורים, חייבים ללמוד טוב. אז למדתי את שתי הסוגיות בעיון עשרות פעמים. למדתי ראשונים ואחרונים, חשבתי שאין מה לחדש לי בסוגיא הזו״.

דמעות זולגות מעיניו. ״אף על פי כן,״ הוא לוחש. ״מעולם לא הבנתי את המעשה הזה בכזו צורה. אף פעם לא חשבתי בכזה אופן על המאמץ, על הקושי, על הכאב. אילולי היית מחדש לי, אילולי היית מאיר את עיניי, לעולם לא הייתי מקבל מושג בגדלות הנפש של רבי עקיבא״.

הוא מביט אל תוך עיניי, מבטו חודר. ״ואתה אמרת...״ הוא אומר לי בקול מתרעם, ״שאין לך חידוש...״

לא קיבלתי תשובה לשאלות ששאלתי. אבל נראה לי שאני לא צריך תשובה. כשאני נכנס לישיבה משהו בתוכי מתעורר לחיים, משהו שהיה רדום כבר מזמן.

מחר, אני מבטיח לעצמי, אקום מוקדם לפני כולם.

אקום מוקדם, ואלמד לעומק את כל האגדות הללו שמושכות אותי כל כך. אקום מוקדם כדי לכתוב עליהן מילים פשוטות, יפות, כאלו שאולי אחרים ייהנו לקרוא.

המחשבה על כך עושה לי טוב, ופתאום אני מגלה שלראשונה - אני מחכה לקום מוקדם ולהיכנס לבית המדרש.

ובלילה, לפני השינה, אני מרשה לעצמי לחתוך לעצמי פיסת עוגה, אחת כזו שנאפתה עבור לומדי תורה...

==
הסיפור פורסם כמאמר, ואני מפרסם אותו כאן כדי לקבל גם ביקורת מקצועית.
אז בבקשה, אל תחסכו את שבט לשונכם.
משתמשים שאין להם הרשאה ונתקלו במקרה בסיפור דווקא כאן - הנה הקישור למאמר, כדי שתוכלו גם אתם להגיב.
אשמח לקבל תגובות וביקורת.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה