האמת בנושא PDF וריפים...

Harbs

משתמש רשום
אני לא אוהב ליכנס לוויכוחים או לכתוב מגילות, אבל אני רואה שוב ושוב הרבה שטויות ואי הבנות בנושה PDF וריפים למיניהם, וראיתי לנכון להסביר הענין (קצת) לעומקו. אני מציע למנהלי הפורום לעגן האשכול הזה שהוא לדעתי נושא די נחוץ לכל גרפיקאי/ת להבין...

אני חושב שמקור למכת מדינה הזו של אי הבנה בPDF נובע מחוסר ידע של מלמדי הקורסים למיניהם. אנחנו רואים כל הזמן נשים ששלמו 10,000 ש"ח ולמעלה על קורס גרפיקה ויוצאות מהקורס בלי לדעת איך לסרוק, באיזה פורמט לשמור קבצים, ובוודאי לא יודעים איך לסגור PDF לדפוס! אח"כ הם מגיעים אלנו ואנחנו צריכים להתחיל ללמד אותם דברים בסיסיים... אולי יש קורסים טובים, אבל אני לא מכיר אותם... :(

כמה אנשים / נשים יכולים לענות על השאלות הבאות?
מה זה PDFX-1a? מה זה PDFX-4? מה זה Harlequin? מה זה Adobe PDF Print Engine? מה זה RIP בכלל? מה זה trapping? מה זה Overprint ולמה הוא משתמש? מה ההבדל בין EPS ובין קובץ PostScript? מה ההבדלים בין PostScript ובין PDF? מה זה Device Dependancy? מה זה Color Management? מה זה Device profile (פרופיל) ולמה הוא חשוב? מה זה Color Space? מה זה הפרדות צבע? מה ההבדל בין PPI ובין DPI? מה זה רשת ולמה זה חשוב? איך הרשת נקבע? מה זה שקיפיות ומה זה שטיחיית רשתות? מה זה CID Identity-H encoded fonts? אני יכול להמשיך, אבל זה נראה לי מספיק שאלות...

הבהרה: רוב הידע טכני שלי בנוגע לPDF מגיע מדב אייזיקס. הוא המומחה הגדול בעולם (בלי שום פיקפוק!) על כל מה שקשור לPostScript וPDF. הידע התיאורטי שלי ביחד עם נסיון של 8 שנים כיועץ טכני בדפוס של אשתי נותן לי האפשרות להגיד בלי גאווה שאני קצת מכיר הענין!

הקדמה: אנחנו (בדפוס של אשתי) לעולם לא שלחנו קובץ PDF לדפוס אופסט מקובץ אינדיזיין כשהPDF נוצר דרך דיסטילר. אנחנו תמיד מייצרים הPDF דרך ייצוא ישר מאינדיזיין. בכל השנים היה לנו בעיה רק פעם אחד שיכול להיות קשור לזה. שלחנו לבית דפוס (שהיה להם RIP ישן מאד) קובץ, והיה לקובץ בעיה עם טקסטים מסויימים שנעלמו. הוא -- בלי לחשוב פעמיים! הכניס הPDF לתוך Photoshop והמיר אותו לתמונה והוציא הפילמים מזה! כמובן לא הייתי מרוצה בכלל, וזה היה הפעם אחרון שהדפסתי במקום ההוא. מאז לא היה שום בעיה שיכול להיות קשור לזה.

עכשיו לגוף הענין:
קודם כל, RIP זה תוכנה שמפעיל מדפסת איך שהוא הוא קיצור מהמילים Raster Image Processor. תפקידו הוא להמיר קובץ מסויים לצורה שאפשר להדפיס אותו, ואומר למדפסת איפה לשים נקודות. (למי שלא יודע: כל דבר מודפס בהדפסה כונבנציונלית, נעשה מהרבה נקודות מצבעים שונים.) אפשר (בדוחק) אפילו להגדיר Photoshop כRIP באיזשהו מידה. האמת היא שהצורה הכי בטוח לעבד קובץ הוא להכניס אותו לPhotoshop. (אני לא מדבר על האיכות הגרוע שתקבל...)

בעולם יש הרבה מייצרי ריפים שמתאימות לכל מיני סוגי מכונות, אבל בלי לדבר על מדפסות פשוטות ומכונות צילום מוסיימות, כל הריפים בעולם נוצר סביב לאחד משני מנועים: המנוע של Adobe, והמנוע של Harlequin. נכון להיום כל ריפ חדש (בשני הסוגים) תומך בהדפסה ישר מPDF כולל שקיפיות, אבל בישנים הסיפור היא קצת ארוך...

מה ההבדל בין קבצי PDF שנוצר ע"י ייצוא לבקצים שנוצר ע"י Distiller?

בשנת 1996, Adobe הכניס לspecifications של Postscript (הטכנלוגיה שעליו היה מבוסס כל RIP) אפשרות של קידוד CID Identity-H לפונטים. זה נעשה לצורך תמיכה בפונטים עם הרבה גליפים. (לדוגמא: שפות מזרח הרחוק) אז כל RIP שתומך בPostScript מהשנה ההוא תומך בקידוד הזה, ביחד עם חלק מהריפים שנוצר אפילו קודם לתאריך ההוא. ריפים מהתקופה ההוא (של לפני 1996) היו להם הרבה בעיות מעבר לחוסר תמיכה בפונטים בקידוד CID. חלק מההגבלות היו בגלל הגבלות חומרה בתקופה ההוא. תקופה שמחשב 200MHz היה מהר מאוד, ולאף אחד לא היה יותר מGB 1 של RAM. דיסק קשיח? 2 GB היה ענק!

InDesign ברוב הפונטים בדרך כלל מייצר PDF אם קידוד CID. זה דבר שיכול לגרום ביעות בריפים ישנים מאד (כאמור של יותר מבארך 12 שנה). PDFים שנוצר דרך Distiller יש להם הקידוד הזה הרבה פחות, אבל חשוב לציין שיכול לקרוא גם דרך Distiller! אז למעשה הדרך הבטוח היחיד להוציא פילמים במקום שמתמש בRIP מסוג הזה (מבחינת CID) הוא להמיר כל הפונטים לoutlines או לבדוק בPDF אם יש קידוד CID. להמיר לoutlines זה דבר שמכביד הרבה בקובץ, וגם (בפונטים איכותיים) מוריד באיכות של הפונט המודפס. זה לא לכתחילה בכלל!!! ואני בכלל לא מדבר על trapping, color management וכו', כולם דברים שהשתפרו במידה אסטרונומי מאז...

לדעתי כל מקום שעדיין יש להם RIP כזה ישן אחריותם ללקוחות שלהם הוא להחליף לRIP יותר מודורני. בפרט שהיום ניתן להשיג RIP במחיר של כ$4500 לריפ שתומך בPDF כולל שקיפיות, וכו'... http://www.rti-rips.com/ImagesetterRIPKits.html או אפילו פחות: http://www.ripmall.com/tiffrip-kits.aspx
RIP משומש אפשר להשיג בסביבות $1000. אני חושב שכל מקום רציני, יש להם אחריות לתת שירות בסיסי ללקוחות שמאפשר להיות פחות או יותר בטוח שהעבודה ייצא טוב!

חוץ מזה ייתכן מאד שיש שדרוגים חינמיים לריפים ישנים להוסיף תמיכה לCID.

אז, המעלה היחיד לייצר PDF דרך Distiller הוא (לפעמים) פונטים CID. וזה לדעתי אינו מעלה. וחסרונות (חוץ מבזבוז זמן), יש.

אז, אני עומד בשיטה שאין שום סיבה טובה לייצר PDF דרך Distiller!!!

עכשיו בנוגע לשקיפיות: עד השנים אחרונות כל הריפים עבדו על בסיס Postscript. אחד מהגבלות של Postscript היה שלא היה תמיכה לשקיפיות בכלל. כל אובייקט היה או וקטורי, או תמונה. תמונות היה להם תמיד גבולות מרובעות. זאת אומרת שבכל RIP שמבוסס על Postscript, יש צורך קודם לשטח כל שקיפיות שיש בקובץ ורק אח"כ אפשר לעבד הקובץ בריפ. כמובן זה דבר שמסבך העבודה. יש שיטות איך לטפל בזה בלשכות שירות. לשכת שירות שיודע לטפל בקבצים עם שקיפיות מטפלים בהם בצורה יותר טובה מאיך לתקבל ע"י שטיחת שקיפיות בעצמך. (בצורה שיותר מבטיח שמירת דיוק צבע, מאפשר trapping, וכו') למקום שלא יודע ו/או אין להם הציוד הנצרך לזה, יש הכרח לשטח של שקיפיות בקובץ בזמן שנוצר. לצורך כך יש PDFX-1a. פירוש הדבר, זה specification שמתאים לPDF 1.3 (ביחד עם עוד הרבה הגבלות בPDF) זה דבר שיותר מבטיח תוצאות רצויות במקומות שאין להם אפשריות לטפל בשקיפיות.

Harlequin מגירסה 7 (שהם אוחזים היום בגירסה 8) וAdobe עם ה Adobe Print Engine (שאוחז היום בגירסה 2) שניהם נותנים אפשרות לRIP לעבד הקבצים ישר מPDF בלי להמיר אותו לPostscript. אני משאר שיקח עוד כמה שנים עד שהריפים יהיו יותר נפוצים, ומאז אני אקפיד עליהם!!! כאמור כל RIP חדש שנמכר היום יש להם אחד מהמנועים הנ"ל והרבה מקומות יכולים גם לקבל שדרוגים חינם. לריפים החדשים יש הרבה הרבה דברים טובים ולדעתי מומלץ לכל מקום רציני לשדרג...

השיטה הנכון להוציא PDF למקום שיכול לתמוך בשקיפיות היא בסטנדרט PDFX-4 שהוא מבוסס על PDF גירסה 1.4 שהוא תומך בשקיפיות (ביחד עם עוד דברים...)

אז, השיטה שלי למעשה, הוא להקפיד על מקום שמקבל PDF עם שקיפיות חיות לעיצוב עם גרפיקה כבידה ומוציא PDFX-4. לדברים יותר פשוטים, אני מוכן לייצא PDFX-1a.

די למגילה שלי...! :)
 

n_eli

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
וואו תודה על המאמץ...

ואל לך להתפלאות על החברים פה לא כולם למדו אצל גדוליי עויילם כמותך!
(-:
אך באמת לאחר שקראתי אין מה להגיד נראה שעזרת פה להמון גרפיקאים תודה!
 

מקארתור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
ממש תודה!
אהמם... איזה דפוס יש לכם? שווה להכיר!!
ובאותה הזדמנות
יש לך מה לכתוב לנו קצת על ניהול צבעים
שהדפוס יצא כמו על המסך שלנו ETC.
 

yhk

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
הרבס

קשה להתווכח עם מבינים מהשורה העליונה, אני לא יודע לענות על שום שאלה ממה ששאלת

אבל תכל'ס מציאות בשטח, שכשאני מוסר ללקוח עבודה אני לא חייב לדעת תמיד לאיזה דפוס ענתיקה זה נופל,

אני יודע מניסיון (שלי ושל אחרים) שבכל אופן כאן בבתי דפוס בארץ מי שסוגר ישירות לפידיאף לוקח ריזיקה, אלא אם כן יודעים לאן שולחים, ויודעים שיש שם ציוד מתקדם, לפי מה שהבנתי עוד לא כולם עברו למצב שיוכלו לקבל פידיאף מיוצא ישירות מהתוכנה.
 

galomanut

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
גם אני לא יודעת לענות על אף שאלה.. ויש לי עוד שאלה:
מזתומרת לסגור ישירות לPDF?
אני סוגרת קובץ כך: נאמר עשיתי משהו בפוטושופ, שמרתי בEPS פתחתי דף בפריהנד העלתי את הקובץ. הוספתי מה שעוד צריך להוסיף ושלחתי לADOBE PDF.
אז מזתומרת לסגור ישירות לPDF?
 

שלמה

משתמש מקצוען
יישר כוייח!
אצלינו מוציאים ישירות מאינדיזיין לPDF 4.
רק חשוב לשים לב שזה יהיה באיכות דבפוס ולא רק באיכות גבוהה.
יש גם בזה אפשרויות משחקים כשיש טקסט עם תמונות בשקיפויות והגברת הDPI
(ראה בספר של מנטור)
 

איילת שלו

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
תודה רבה מאוד.

ולכל מי שלא יודע תשובות לשאלות הנ"ל, מאד ממליצה על הספר "דפוס על בטוח" של מ.ברייטמן (ושמעתי שיש מהדורה עדכנית בדרך). מסביר ומפשט את תהליכי ההבאה לדפוס, ומאוד עוזר להפגת פחדים ממילים בלתי ידועות...

(אין בו הסברים כל-כך מעמיקים כמו של הרבס, אבל את הדברים היסודיים שצריך לדעת - יש.)
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תודה רבה!!!
 

הוד

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכתב ע"י galomanut;131384:
גם אני לא יודעת לענות על אף שאלה.. ויש לי עוד שאלה:
מזתומרת לסגור ישירות לPDF?
אני סוגרת קובץ כך: נאמר עשיתי משהו בפוטושופ, שמרתי בEPS פתחתי דף בפריהנד העלתי את הקובץ. הוספתי מה שעוד צריך להוסיף ושלחתי לADOBE PDF.
אז מזתומרת לסגור ישירות לPDF?

בלי קשר לשאלה שלך איך לסגור-
לא נראה לי שזה טוב ליבא סתם eps לפריהנד, אלא אם כן את מוסיפה טקסט בפריהנד.
מה שאת עושה לענ"ד מוריד מהאיכות של הקובץ.
אם את לא מוסיפה כלום פשוט תשמרי pdf מפוטושופ או שתדסטלי את ה-eps (מה שהוא אמר שלא טוב לעשות...) וזה יהפוך לך ל-pdf.
 

הוד

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
ל- Harbs
האם כל מה שכתבת על המרה ל-pdf מה-distiller נוגע גם לתוכנות של פריהנד ופוטושופ או רק לאינדיזיין?
 

galomanut

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י שלמה;131402:
יישר כוייח!
אצלינו מוציאים ישירות מאינדיזיין לPDF 4.
רק חשוב לשים לב שזה יהיה באיכות דבפוס ולא רק באיכות גבוהה.
יש גם בזה אפשרויות משחקים כשיש טקסט עם תמונות בשקיפויות והגברת הDPI
(ראה בספר של מנטור)


אני עושה חוברת למכירה סינית ועכשיו רק השגתי את אינדיזיין (וגם איזה חוברונת קטנה שאפשר ללמוד ממנה) שאמרו לי שכדאי לי לעבוד על זה מפריהנד. בסוף העבודה אצטרך להפוך את זה לפידיאף אפשר לדעת איך הופכים קובץ של אינדיזיין לפידיאף?
ועוד שאלה: אני מעצבת את הרקעים בפוטושופ ומעבירה אותם לאינדיזיין ושם מוסיפה את המלל. כן.. לשמור את הרקעים בEPS זה טוב?(או משהו אחר..) מישהו אמר שמוריד מהאיכות.. (או שזה רק בפריהנד..)

תודה מראש!
 

הוד

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
התכוונתי שזה מוריד מהאיכות אם את מעבירה רק בשביל לסגור pdf
סתם כך כאשר עושים רקע בפוטושופ וממשיכים בפריהנד כדי להוסיף דברים - זה בסדר גמור איך שעשית.
 

ayala

משתמש מקצוען
באמת תודה רבה.
אבל תכל'ס - לא הבנתי מה לעשות. ואיך.
אם אני רוצה לסגור קובץ לפי די אף- לא דרך הדיסטילר, אז איך כן?דרך
file-> save as-> pdf?
 

Harbs

משתמש רשום
נכתב ע"י yhk;131357:
הרבס

קשה להתווכח עם מבינים מהשורה העליונה, אני לא יודע לענות על שום שאלה ממה ששאלת

אבל תכל'ס מציאות בשטח, שכשאני מוסר ללקוח עבודה אני לא חייב לדעת תמיד לאיזה דפוס ענתיקה זה נופל,

אני יודע מניסיון (שלי ושל אחרים) שבכל אופן כאן בבתי דפוס בארץ מי שסוגר ישירות לפידיאף לוקח ריזיקה, אלא אם כן יודעים לאן שולחים, ויודעים שיש שם ציוד מתקדם, לפי מה שהבנתי עוד לא כולם עברו למצב שיוכלו לקבל פידיאף מיוצא ישירות מהתוכנה.

נקודה טובה. אני כתבתי בעיקר עם ההנחה שיש אפשרות לבחור איפה הקובץ ידפס. כאמור יש לי הרבה ניסיון בדפוס בארץ ובלי הבעיות שאתה מדבר עליו.

כמה מקומות עדיין יש להם ריפים כזה ישנים? אני באמת לא יודע, אבל סביר להניח שהם מעטים מאד. כאמור, אני נתקלתי במקום כזה רק פעם אחד ולפני כמה שנים. סביר להניח שהמקום ההוא כבר החליף ריפ מזמן.

חוץ מזה, אם יש להם בעיה, דרך Distiller אינו מבטיח שלא יהיה פונטים בקידוד CID! זה רק מפחית הסיכויים!

אני חושב שכדאי לשמור PDF דרך ייצוא, ואם יש למקום מסויים בעיה, להסביר ללקוח שזה בגלל שציוד שלהם ישן מדי! תשלח אותם האשכול הזה לקרוא! :p חשוב להסביר שהריפ הוא בעייתי ולא הPDF!!!! ברגע שהם מרגישים לקץ מלקוחות, הם כבר יחליפו הריפ...
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
הארבס, תודה.
(לא רציתי לכתוב מגילה, אבל תודה בטח מגיע לך :))
 

צורת הדף

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הארבס, תודה רבה רבה

ממתין למגילה שניה מחמש מגילות:)
 

שרה

משתמש רשום
אנחנו סוגרים הכל דרך האינדיזיין ל PDF גם קבצים שנעשו רק בפוטושופ שומרים PSD וממקמים באינדיזיין, סוגרים דרך יצוא לPDF וזה מצוין- רק לשמור כמו שכבר כתבו שזה יהיה באיכות דפוס,
(יצוא לPDF מהפוטושופ או כל תוכנה אחרת - מהנסיון שלי זה ממש לא באותו איכות כמו מהאינדיזיין ובדרך כלל גם שוקל הרבה יותר)
 

RAK אסטרטגיה

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
תודה על המאמר המקצועי.
ובנוגע לריפים ישנים, מי שעבד פעם מול מערכות עיתונים למד על בשרו מה זה 'ציוד מיושן'.
אין לי ענין לפרט איפה מי ומה, אבל יש מקומות שהקבצים עוברים התעללות ממש, מהרגע שהם מגיעים למערכת ועד לדפוס.
אין לי מושג איך הקבצים יוצאים מכל זה 'בחיים'.
לא פלא שישנם משרדי פרסום שיעדיפו לשלוח jpeg על כל המשתמע מכך, מאשר לקחת סיכון ולשלוח קובץ פי.די.אף. (ולא שאני בעד jpeg...)

ורק תנסו לחשב כמה הכנסות מפרסום יש לעיתון בשבוע, לעומת עלות של ציוד קצת יותר מתקדם...
 

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
א. מימקי, באמת לעיתונים אני שולח בjepg. מה שבטוח - בטוח.
ב. מאחר ומשום מה לא הצלחתי להבין את כל אריכות לשונו הזהב של המחבר, אבקש להבין:
בסגירה רגילה לדפוס, אני פשוט שומר את הקובץ לPDF ושולח. האם ישנה בעיה בזה?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה