האם גם בימינו שייך "פחד הצנזורה"?

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אתמול, לאחר ההתאוששות מהסדר ומכל השבוע האחרון, פתחתי מסכת סנהדרין להשלים כמה דפים בדף יומי. הגעתי לדף סנהדרין דף מג. בו הושמט ברוב המהדורות הקודמות סיפור הוצאתו להורג של אותו האיש בערב פסח, לאחר שנפסק דינו למיתה ע"י הסנהדרין, וכן הריגת תלמידיו.
אמנם בשנים האחרונות התפוגג הפחד וישנם מספר מהדורות בהם הסיפור הוחזר לדף הגמרא, כגון בהוצאת טלמן, הוצאת ברוכמן והוצאת הלכה ברורה.
אמנם שלושת המהדורות הנ"ל הינם צילומים ישנים, לפני שיטות העימוד המודרני הממוחשב ולכן הקטע שם משולב בצורה מאולצת (בהלכה ברורה כל הדף נראה ממהדורה אחרת, בטלמן רק הקטע הזה נראה בפונט שונה משאר הדף ובברוכמן הקטע נוסף בתחתית הדף לא כחלק מהגמרא).
עניין אותי לבדוק איך נראה הדף במהדורות החדשות בהן כל הש"ס עומד מחדש בצורה ממוחשבת. בדקתי במהדורה של "מאורות הדף היומי" אולם למרבה פליאתי הדף שם מופיע בגירסתו המצונזרת, וכן ב"עוז והדר".
"הגדילו לעשות" במהדורת שוטנשטיין, בעמוד הפירוש, שם לאחר השאלה "לפניו אין מעיקרא לא?" מופיע המשפט הלקוני הבא:

"המשך הדין בענין אינו מופיע לפנינו בגמרא" ושם בהערה 38 מופיע המשפט הבא "בגירסת הש"ס של הדפוסים שלפנינו חסר בגמרא החלק הבא אחר שאלה זו. לנוסח השלם ראה דקדוקי סופרים". וכן בעמוד שלאחר מכן בהסבר הפסוק "זובח תודה יכבדדני" מופיעה ההערה "פסוק זה הוזכר למעלה בדברי הגמרא בתוך קטע שלם שהושמט מן הנוסח שלפנינו".
בלי לכתוב כלום על הקטע ולמה הוא הושמט. ממה הם מפחדים? האפיפיור יכריז על פוגרומים אם נדפיס בגמרא את מה שכל ילד נוצרי יודע משחר ילדותו "היהודים הרגו את יש"ו"? הם לא שמעו שיש היום "חופש ביטוי"? הם לא שמעו שאפילו בהוליווד מפיקים סרטים ששמים ללעג ולקלס את אותו האיש ואת האפיפיור?

אי לכך ובהתאם לזאת, ומכיון ש"דבר בעיתו מה טוב" (עוד לא עברו יומיים מערב פסח - יום תלייתו) החלטתי לזכות את הרבים בקטע החסר:

וְהַתַּנְיָא בְּעֶרֶב הַפֶּסַח תְּלָאוּהוּ לְיֵשׁ"וּ וְהַכָּרוֹז יוֹצֵא לְפָנָיו מ' יוֹם קֹדֶם שֶׁהוּא יוֹצֵא לְיִסָקֵל עַל שֶׁכִּשֵּׁף וְהֵסִית וְהִדִּיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל. כָּל מִי שֶׁיּוֹדֵעַ לוֹ זְכוּת יָבוֹא וִילַמֵּד עָלָיו וְלֹא מָצְאוּ לוֹ זְכוּת וּתְלָאוּהוּ בְּעֶרֶב הַפֶּסַח. אָמַר עוּלָא וְתִסְבְּרָא בַּר הִפּוּכֵי זְכוּת הוּא? מֵסִית הוּא וְרַחֲמָנָא אָמַר לֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו אֶלָּא שָׁאנֵי יֵשׁ"וּ דְּקָרוֹב לַמַּלְכוּת הֲוָה: ת"ר חֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְיֵשׁ"וּ מַתָּאי נַקָּאי נֵצֶר וּבוּנִי וְתוֹדָה אַתְיוּהוּ לְמָתַי אָמַר לְהוּ מָתַי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹהִים אָמְרוּ לוֹ אִין מָתַי יֵהָרֵג דִּכְתִיב מָתַי יָמוּת וְאָבַד שְׁמוֹ אַתְיוּהוּ לְנַקָּאי אָמַר לְהוּ נַקָּאי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג אָמְרוּ לוֹ אִין נַקָּאי יֵהָרֵג דִּכְתִיב בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרֹג נָקִי אַתְיוּהוּ לְנֵצֶר אָמַר לְהוּ נֵצֶר יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה אָמְרוּ לֵיהּ אִין נֵצֶר יֵהָרֵג דִּכְתִיב וְאַתָּה הָשְׁלַכְתָּ מִקִּבְרְךָ כְּנֵצֶר נִתְעָב אַתְיוּהוּ לְבוּנִי אָמַר לְהוּ בּוּנִּי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב בְּנִי בְּכוֹרִי יִשְׂרָאֵל אָמְרוּ לֵי' אִין בּוּנִּי יֵהָרֵג דִּכְתִיב הִנֵּה אָנֹכִי הוֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְכוֹרָךְ אַתְיוּהוּ לְתוֹדָה אָמַר לְהוּ תּוֹדָה יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מִזְמוֹר לְתוֹדָה אָמְרוּ לֵיהּ אִין תּוֹדָה יֵהָרֵג דִּכְתִיב זוֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי:
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אני חוזר בי לגבי "מאורות הדף היומי" - בהגהות שנמצאות בשולי הדף הפנימיים מופיעה ההשמטה.
כמו כן ראיתי היום את פירוש "שפה ברורה" של עוז והדר, שם פירשו הקטע המושמט
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
דפוס וילנא על כל מגרעותיו נתקדש ואין משנים ממנו כלום.
ככה זה בדור של קטני קטנים.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
הוצאת ש"ס לובלין היו הנועזים מכולם והכניסו את הקטע ממש לתוך הגמרא והרש"י.
עוז והדר כן הביאו את זה אבל במדור הערות בצד.
מהדורת שוטנשטיין משתמשים במהדורת עוז והדר אבל בלי ההערות, כך שאצלם הקטע לא הובא כלל.

לעצם הענין אכן מצער שעדיין נשארו שינויי הצנזורה [גוי - עכו"ם וכו'] אם כי עוז והדר כותבים במבוא, שבהתיעצות עם גדולי תורה הורו להם להשאיר כך כי אכן הסכנה קיימת עדיין!!
מאידך, יש בזה כנראה דעות שונות בין גדולי ישראל, כי ברמב"ם מהדורת ר' שבתי פרנקל כן תוקנו כל שינויי הצנזורה.

קיץ בריא לכולם!
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י א.ישראל;375548:
הוצאת ש"ס לובלין היו הנועזים מכולם והכניסו את הקטע ממש לתוך הגמרא והרש"י.
נזכרתי שהקדימו אותם ש"ס וגשל
 

קבצים מצורפים

  • sanhedrin-43-vagshal.pdf
    KB 192.9 · צפיות: 24

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י א.ישראל;375700:
נזכרתי שהקדימו אותם ש"ס וגשל

וכפי שכבר ציינתי - גם "טלמן", "הלכה ברורה" וכמובן - שטיינזלץ
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
שאלת בורות:
את הבנות מלמדים בהסטוריה שנים שאותו האיש הוצא להורג ע"י הרומאים.
זה לא נכון?

(זאת אומרת זה חלק משיפוצי הצנזור? למה?)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
באותם ימים שלט בארץ ישראל נציב רומאי, והיהודים רק מסרוהו למלכות, ואילו הריגתו בפועל בוצעה על ידי חיל המצב הרומאי.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י mig;375840:
שאלת בורות:
את הבנות מלמדים בהסטוריה שנים שאותו האיש הוצא להורג ע"י הרומאים.
זה לא נכון?

(זאת אומרת זה חלק משיפוצי הצנזור? למה?)

נכתב ע"י געוואלדיג;375969:
באותם ימים שלט בארץ ישראל נציב רומאי, והיהודים רק מסרוהו למלכות, ואילו הריגתו בפועל בוצעה על ידי חיל המצב הרומאי.

לא ברור שאכן כך היה.

יש"ו היה תלמידו של ר' יהושע בן פרחיה שחי הרבה לפני שלטון הרומאים. אמנם התוספות מתרצים שהיו שני מומרים בשם ישו, אחד תלמידו של רבי יהושע בן פרחיה ואחד בתקופת הרומאים - והוא הוא ישו הנוצרי.
לעומתם יש מפרשים שאומרים שמדובר באותו אדם ומה שכתוב בגמרא שהוא היה מקורב למלכות הכוונה היא למלכות החשמונאים (שכידוע נמשכה 200 שנה ובמשך הזמן הם נמשכו לצד הצדוקים ולא היו צדיקים כמו מתתיהו והמכבים)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  20  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה