דרוש מידע על קבוצות רכישה באחיסמך

המתכנתת

משתמש צעיר
שלום,
אני שוקלים קניית נכס (דירה) באחיסמך ואשמח לקבל מידע על קבוצות רכישה קיימות.

תודה
 

צחי קרמר

משתמש פעיל
יש לכם הצעה על הפרק ?
יש יזם אחד שמפרסם ביתד מעבר לזה לא ידוע לי שהשתחרר משהו בתקופה האחרונה
 

המתכנתת

משתמש צעיר
אני מבררת על קבוצת הרכישה של צבי כהן.
יש למישהו ידע\ המלצות\ דיס (רק באישי מטעמי לשה"ר)

או באופן כללי נקודות חשובות הקשורות לקבוצות רכישה.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
אני מבררת על קבוצת הרכישה של צבי כהן.
יש למישהו ידע\ המלצות\ דיס (רק באישי מטעמי לשה"ר)

או באופן כללי נקודות חשובות הקשורות לקבוצות רכישה.
לאור הנסיון המר עם קבוצות רכישה.
כל שומר נפשו ירחק מקניית דירה בקבוצת רכישה !
מכיר אנשים שקנו דירה לפני כ10 שנים בקבוצת רכישה ועדיין לא התחילו לבנות!
קבוצת רכישה זה לשים כספך על קרן הצבי.

לא מתייחס לקבוצה ספציפית.
 

אמונה1

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נפתח צאט היכרות/עדכונים/ייעוץ בכל הנושאים הרלוונטים לרוכשי דירות בפרוייקט פסטורל באחיסמך.
להצטרפות שלחו מייל ל onlyemunah1 בג'ימייל

אגב, @המתכנתת אם את שוקלת רכישת דירה באחיסמך - בפסטורל יש דירות מהממות באכלוס לעוד שנה, שווה בדיקה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לאור הנסיון המר עם קבוצות רכישה.
כל שומר נפשו ירחק מקניית דירה בקבוצת רכישה !
מכיר אנשים שקנו דירה לפני כ10 שנים בקבוצת רכישה ועדיין לא התחילו לבנות!
קבוצת רכישה זה לשים כספך על קרן הצבי.

לא מתייחס לקבוצה ספציפית.
כל הבנייה החרדית המאוכלסת באחיסמך היא מקבוצות רכישה. ואנשים הרוויחו שם מאות אלפי שקלים.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
כל הבנייה החרדית המאוכלסת באחיסמך היא מקבוצות רכישה. ואנשים הרוויחו שם מאות אלפי שקלים.
בעבר קבוצת רכישה היתה משתלמת משיקולי מס, כיום קבוצת רכישה גם מחייבת במע"מ כך שהרווח הרבה פחות משמעותי.
כיום קבוצת רכישה זה דבר מאוד בעייתי.
יש שתי בעיות מרכזיות
א. אין התחייבות לגמור את הדירה בזמן מסוים, לכן ישנם קבוצות רכישה שלא בונות שנים רבות. מקבלן, לאחר התאריך הוא חייב לשלם שכירות.
ב. אין שום התחייבות למחיר מסוים. אומרים בהתחלה מחיר נמוך ובהמשך המחיר עולה ועולה. כמו שאמכור דירה במליון ש"ח, ולאחר שנה אני יגיד לא הדירה עולה עוד 100000 ש"ח.

בקבוצת רכישה צריך הקונה להבין היטיב מה הוא עושה.

העתק מחוק הצעת חוק קבוצות רכישה

רקע כללי

היקף פעילותן של קבוצות רכישה גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות. ממחקר שנערך על ידי אגף תכנון, מדניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים, עולה כי בשנים 2009-2016 כעשירית (9.83%) מסך התחלות הבניה היו של קבוצות רכישה.

הדינים הייחודיים החלים על מוכרי דירות ועניינם בהגנת הרוכש – חוק המכר (דירות), התשל"ג-1973, וחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל"ה-1974, ככלל, אינם חלים, על קבוצות הרכישה, וזאת מאחר שאין מדובר ברכישת דירה. למעשה, ככלל, ההתקשרות באמצעות קבוצת רכישה אינה מוסדרת בדין הישראלי באופן ייחודי. בעת האחרונה התפרסמו מקרים שבהם חברי קבוצות רכישה השקיעו את כספם בקבוצה אך נותרו, מסיבות שונות, בלא הכסף ובלא יכולת להמשיך את פעילות הקבוצה במטרה להגיע לבעלות על דירה. מקרים אלו העלו את הצורך לבחון האם נדרשת הסדרה ייחודית בהיבטי הגנה על ציבור המתקשרים בסוג זה של עסקאות, וככל שכן – מהי ההסדרה הראויה לכך.

שאלות אלה עמדו בבסיס עבודתו של הצוות הבין משרדי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), אשר הוקם על-ידי שרת המשפטים. הצוות כלל נציגים מהגופים הבאים: משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המיסים, הרשות להגנת הצרכן ובנק ישראל. לאחר שהסתיימה עבודת הצוות פורסם דוח הצוות הבין-משרדי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) בנושא קבוצות רכישה.


כפי שמפורט בדוח שפורסם ביום 10.12.2017 באתר משרד המשפטים, וכפי שנתאר להלן בקצרה, חברי הצוות הגיעו למסקנה לפיה בתחום קבוצות הרכישה קיימים כשלים צרכניים ומשפטיים רבים ועל כן יש הכרח להסדירו.



ראשית וחשוב מכל נמצא כי קיימת בעיית פערי מידע בין רוכשי הדירות החברים בקבוצה לבין המארגן. נמצא כי במקרים רבים המצטרפים לקבוצות רכישה עושים זאת לאחר שמוצג בפניהם מידע חלקי (לעיתים אף מטעה) וכאשר הם אינם מבינים את מהות העסקה ואת עיקרי משמעויותיה: הם אינם מודעים לכך שמדובר בקבוצת רכישה ולא ברכישת דירה מחברה יזמית, וגם כאשר ידוע להם שמדובר בקבוצת רכישה, הם אינם יודעים בעת ההצטרפות מהם ההבדלים המהותיים בין המסלולים השונים. רוכשים רבים אינם מודעים ואינם לוקחים בחשבון את העובדה שבקבוצת רכישה אין גורם שלוקח על עצמו את ההתחייבויות כלפי המשתתפים (בשונה מרכישת דירה מיזם שבה הוא זה שנוטל את הסיכון והאחריות). קבוצת רכישה רוכשת בעצמה את המקרקעין ובונה עליה את הדירות בבניה עצמית. אין גורם שמתחייב לכך שהפרויקט יתממש, מה תהיה עלותו הסופית ומה מועד השלמתו, אם בכלל. בנוסף, על קבוצות רכישה לא חלים הסדרים חקיקתיים קונקרטיים המגנים על האינטרסים של הרוכשים ועל כספיהם (כמו חוקי מכר (דירות) השונים, החלים על רכישת דירה מחברה יזמית).


עוד נמצא במסגרת עבודת הצוות, כי לפחות חלק מהסכמי קבוצות הרכישה כוללים תנאים מקפחים וחד צדדיים אשר פועלים לרעת חברי הקבוצה ונותנים יתרון למארגן תוך פגיעה באינטרס החברים, ותוך חשיפת חברי הקבוצה לסיכונים בלתי סבירים.


לצד זאת, סברו חברי הצוות כי הצטרפות לקבוצת רכישה עשויה להעניק לחבריה יתרון כספי, בכך שהמחיר שישלמו במקרים מסוימים עבור קבלת הדירה בסופו של דבר יהיה נמוך מהמחיר שהיו משלמים בעסקת רכישת דירה מחברה יזמית, בעיקר לנוכח הפער האפשרי ברווח היזמי ונוכח ההטבה בהיבט המס. יתרונות נוספים בקבוצת רכישה על פני רכישת דירה מחברה יזמית, עשויים לכאורה להיות היכולת לבחור, הגם שבמיעוט המקרים, את השכנים ואת אופי הפרויקט וכן היכולת להשפיע על התכנון. בהתאם לכך, סבר הצוות כי קיימת חשיבות בשוק הדיור להמשך פעילותן של קבוצות הרכישה ולפיכך שלל את האפשרות של מניעה גורפת של פעילות קבוצות הרכישה או יצירת הסדרה מכבידה יתר על המידה שתוביל להפסקת קיומו של שוק זה.


מסקנת הצוות הייתה אפוא כי מתקיימות שורת הצדקות ליצירת הסדר חקיקתי מאוזן בתחום קבוצות הרכישה אשר יגן על זכויות משתתפי הקבוצה מחד גיסא, אך לא ישלול את פעילותן של קבוצות הרכישה מאידך גיסא. בהמשך לכך, המליץ הצוות בדוח על תיקוני החקיקה הנדרשים על מנת ליישם את מסקנות הצוות.
===========================
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען

בשנים האחרונות היו כמה מקרים של קבוצות רכישה שעלו על שרטון, קבוצות שקרסו וגם לא מעט סיפורים מתוקשרים שעלו בתקשורת.

בעוד שהיתרונות במנגנון קבוצות הרכישה ברורים – חיסכון ברווחי יזם ובנייה משותפת שמוזילה את העלויות, הרי שבשנים האחרונות אנו עדים גם לפרצות וכשלים בתחום, שלצערנו גרמו לנפילות כואבות של חלק מקבוצות הרכישה בשוק ולאבדן כספים של רוכשים רבים.

ועדיין, נדמה שענף קבוצות הרכישה מושך אליו רבים: החל מחברות יזמיות שהפכו עצמן למותג של ממש, ועד להתארגנויות פרטיות. בשנים האחרונות, אנו רואים גם ניצנים של הסדרה רגולטורית בענף, בעיקר סביב הממונה על חוק המכר במשרד השיכון. זה סימן טוב, אבל זה עוד לא קורה. בינתיים, הנה שורה של כללים חשובים שחשוב לדעת כמו גם שאלות שכל מי שמתעניין בתחום כדאי שיידע לשאול בזמן הנכון.

ההבדל בין מארגן קבוצת רכישה לבין היזם
אלו שתי צורות ארגון שונות לחלוטין. קבוצות הרכישה הן התארגנות של קבוצת אנשים, במטרה לקנות קרקע, לתכנן עליה ביחד ולבנות עליה נכסים. הצורך יכול להיות אישי, למשל למגורים, והוא יכול להיות גם לצרכי השקעה. לכן, לקבוצות רכישה יש את היועץ של הקבוצה, מארגן הקבוצה, שתפקידו לייעץ ולהתוות את מערכות היחסים בין כלל החברים שמצטרפים לקבוצה.

מהצד השני – בפרויקט יזמי שאינו קבוצת רכישה, יש יזם, ותפקידו שונה בתכלית. מדובר ביזם שמעוניין לרכוש קרקע, לתכנן עליה ולמכור את הדירות לצדדים שלישיים, כמי שאחראי על מערכות היחסים מול צדדים שלישיים בפרויקט (ספקים, קבלנים וכדומה).

אם אנחנו רוצים לפשט את זה יותר אז ניתן לומר שבקבוצות רכישה בהן יש יועץ, מערכת החוזים בין חברי הקבוצה היא מערכת חוזים אישית, וכלל חברי הקבוצה מתקשרים בינם לבין עצמם וכן בינם לבין צדדים שלישיים. ואילו בעסקאות של יזם – היזם הוא מי שמסדיר את התנאים, ורוכשים המצטרפים מתקשרים מולו באופן ישיר, ולא בינם לבין עצמם".

היתרונות והחסרונות בקבוצות רכישה
למנגנון של קבוצות רכישה יש יתרונות וגם חסרונות. נתחיל ביתרונות כשהעיקרי בהם הוא היכולת לחסוך בעלות הנכס הנבנה. הסיבה לכך היא שכאשר רוכשים נכס דרך יזם בעסקת מכר רגילה, מסורתית – היזם לוקח לעצמו אחוז רווח מסויים מעל ההוצאות שיש לו ומגלגל אותם כעלות נוספת למי שרוכש ממנו. בקבוצת רכישה לעומת זאת, העלות הזאת לא קיימת, והיא מצטברת כחסכון שנחלק בין כל הרוכשים.

אבל, כאמור, לצד היתרונות – יש גם מספר חסרונות במנגנון של קבוצות רכישה.

ראשית, כשקונים נכס בעסקה מסורתית מול יזם, הרוכשים יכולים לדעת שיש 'אבא ואמא' לפרויקט. יש גורם אחד, שהוא היזם, והוא מחויב לקדם את הפרויקט ולבצע אותו מראשיתו עד סופו. הוא גם הגורם שאליו יהיה ניתן לפנות לאחר סיום הפרויקט בכל בעיה שתהיה. במקרה כזה ההתנהלות של הרוכש תהיה מול אותו יזם, ולא מול כל החברים בקבוצה.

שנית, גם מערכת החוזים וההתקשרויות בקבוצת רכישה מורכבות הרבה יותר. בעוד שבקבוצת רכישה אנו נדרשים להתקשרות של כל חברי הקבוצה עם מספר רב של אנשי המקצוע: יועץ מימון, אדריכלים, קבלנים, ליווי בנקאי וכדומה, בעסקה מול יזם, לעומת זאת, היזם הוא מי שאחראי להתקשר מול אותם אנשי מקצוע וההתקשרות היא מול היזם בלבד.

שלישית, יש לזכור את הסיכון. קבוצות רכישה מסוכנות יותר כי חברי הקבוצה תלויים אחד בשני. כשקבוצה בונה ביחד בניין על קרקע משותפת, כל אחד צריך להעמיד את ההון העצמי שלו. אם מישהו כושל בהעמדת ההון העצמי, או אם הליווי הבנקאי פוסל אחד מחברי הקבוצה – אז כל הפרויקט בסכנה וכל חברי הקבוצה יושפעו מכך באופן ישיר.

מה צריך לדעת כשנכנסים לעסקה בקבוצת רכישה, האם יש נורות אזהרה?
ישנן נורות אזהרה שכל אדם שמתעניין בהצטרפות לקבוצת רכישה יכול לזהות עוד בשלבים הראשוניים. על כל הרוכשים בקבוצת הרכישה לדעת מה השלבים של הפרויקט, ומה קורה עם הכספים שלהם בכל נקודת זמן. על הכספים שלהם להיות מופקדים בנאמנות על ידי עו"ד (עם הוראות נאמנות ברורות) ולא בחשבונות החברה.

בנוסף, יש להבין מי הגוף המנהל ומה הניסיון שלו בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום קבוצות הרכישה בפרט. יש להבין האם קיים ליווי בנקאי לפרויקט, כפי שנדרש מהוראות חוק המכר, שכן אחרת הכספים של חברי הקבוצה בסכנה ועשויים לרדת לטמיון. יש להבין מה הביטחונות שניתנים להבטחת הכספים. יש להבין מהו לוח התשלומים המפורט ומנגד, מה שלבי התקדמות הפרויקט, שלפיהם ישולמו הכספים. על הגוף המנהל את הקבוצה למסור דו"חות כספיים שיציגו למצטרפים את התמונה המלאה והאמיתית של הפרויקט. יש לבדוק עוד בטרם ההצטרפות של כל חבר בקבוצה האם יש לו את היכולת הכלכלית להצטרף, האם לאותו חבר קבוצה יש את ההון העצמי הנדרש לפרויקט והאם הוא יאושר על ידי בנק מלווה.

כל אלו הם נתונים קריטיים, ושאלות חשובות, שיש לבדוק ולשאול עוד בשלבים הראשוניים. במקביל, נכון וכדאי להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום בשלב הראשוני. עסקאות שעל פניו יכולות להיראות אטרקטיביות, עשויות להיראות אחרת לעו"ד הבקיא בתחום.

מה העקרונות החשובים שיש להקפיד עליהם?
העקרונות החשובים ביותר בקבוצות רכישה הם: עמידה בכללי הממונה על חוק המכר, עמידה בכללי רשות המיסים לקבוצות רכישה, סדר ושקיפות מלאה כלפי הלקוחות.

לדוגמא: יש לבנות מעטפת מלאה לחברי הקבוצה שנועדה להסביר ולשקף לחברי הקבוצה את מצב הפרויקט בכל רגע נתון. מומלץ להביא לכך שאת חברי הקבוצה ילווה משרד עורכי דין נוסף, חיצוני, כמו גם משרד רואי חשבון חיצוני שיבקר וינהל את הכספים. יש לדאוג לכך שחברי הקבוצה יעודכנו וייחשפו למספרים האמיתיים ולסכומים המדויקים עד לרמת השקל האחרון ושכר הטרחה של כל המעורבים בפרויקט. יש לדאוג שכל הכספים ששולמו הועברו לחשבונות נאמנות סגורים שבפיקוח על ידי עוה"ד ורוה"ח החיצוניים.

בעקבות הנפילות שהיו, לאן הולך הענף, לאן הולכות הקבוצות?
ענף קבוצות הרכישה החל להתגבש לפני כשני עשורים. בתחילתו, הוא התאפיין בעיקר בהתארגנויות של קבוצות רוכשים בעלי מכנה משותף והיכרות מוקדמת, לרכישת קרקע ובניה משותפת של בית / דירה על הקרקע שנרכשה. אותם אנשים שהתארגנו ביקשו להשתמש בכוח הקבוצה כדי לחסוך משמעותית בעלויות הרכישה והבניה.

עם חלוף השנים, נכנסו לשוק חברות רבות שזיהו את הפוטנציאל העסקי שבארגון וניהול קבוצות רכישה. אותן חברות תפקדו כמותג נדל"ני לכל דבר, תוך שהן מבקשות למקסם את היתרונות שברכישה באמצעות קבוצה מאורגנת ולהנגיש נדל"ן לכמה שיותר רוכשים. שיאו של הענף נרשם בשנים 2008-2009, עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, שגרם להקפאת המימון לחלק מחברות הנדל"ן המסורתיות ובכך אפשר את שגשוג ענף קבוצות הרכישה. אבל אז החלו כשלים שונים שהראו שלא הכל מושלם בענף: נפילות כואבות של יזמי קבוצות רכישה שגרמו לכך שכספיהם של רוכשים רבים ירדו לטמיון, והבהירו שהתחום עדין צעיר וזקוק להסדרה משמעותית.

בעשר השנים האחרונות אנו רואים ניסיונות חקיקה שנועדו להגן על כספי הרוכשים ולהסדיר את תחום קבוצות הרכישה, אך הוא עדין סובל מפרצות רבות ומכשלים מובנים, ונדמה שהרוכשים כבר לא עטים לרכוש נדל"ן באמצעות קבוצות רכישה וחוזרים יותר ויותר למנגנון המסורתי, של רכישה פרטנית. בשנים האחרונות אנו רואים כניסה של הממונה על חוק המכר גם לנושא תחום קבוצות הרכישה. הממונה קבע והגדיר כללים ברורים לעניין דרך ההתארגנות של קבוצות רכישה בפועל ועל אף כל זאת אנו עדים בשנים האחרונות לכמה סגנונות ארגון של קבוצות רכישה: מצד אחד יש את הגופים המארגנים שעושים את זה בהתאם להנחיות של הממונה, תוך קיום מלא של הוראות החוק וההנחיות השונות: בין אם מדובר בהוראות חוק המכר, הוראות מיסוי מקרקעין וכיוצ"ב. מצד שני, אנו עדים למארגנים שבוחרים שלא לפעול בהתאם להוראות הממונה. לצערי הרב בהרבה מאוד מהמקרים אלו הקבוצות שלא מצליחות.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען

תשלומים בקבוצת רכישה

כאמור, לכל קבוצת רכישה יש בנק מממן בו פותחים חשבון ליווי ובו לוקחים משכנתא. עם זאת, אם גם אתם שואלים מה הקשר בין קבוצת רכישה למשכנתא? נציין שיש קשר הדוק, כך שלצד שעבוד כולל, גם נהוג לעשות משכנתא פרטנית עבור כל חבר בקבוצה. במקרה זה התשלומים מועברים בהתאם לקצב התקדמות שלבי הפרויקט, אם ממסגרת ההון האישית ואם ממסגרת האשראי שניתן ללווה ע"י הבנק שמאחורי המשכנתא. סך הסכומים אשר מועברים מהמשכנתאות הפרטיות (מועברים במקביל לשאר חברי הקבוצה) נכנסים לחשבון הפרויקט, כאשר בתום התשלום, אותו חבר קבוצה יוצא מהמשכנתא הכללית.

עוד נציין שמשכנתא אשר ניתנת לקבוצת רכישה מעט שונה ממשכנתא רגילה, וזאת כי ניהול המו"מ אודות הריבית נעשה במרוכז, שיעור המימון מתייחס לסך עלות הנכס (ולא לשווי הדירה המוגמרת) ואילו התנאים הסופיים אחידים עבור כל חבר בקבוצת הרכישה. עוד נציין שהבנק רואה בקבוצות רכישה סיכון יותר גדול עבורו, ועל כן גובה המימון שניתן להשיג יהיה מקסימום 50% משווי כלל העסקה. מה עוד? גם אם אחד מחברי הקבוצה אינו זקוק לקחת משכנתא הוא עדיין מחויב, וזאת בשל אחידות התנאים בין חברי הקבוצה. כמו כן, הריבית במקרים מעין אלו נחשבת יחסית גבוהה ובנוסף ישנן הוצאות נוספות (שלא קיימו בסיטואציה רגילה),כגון ליווי פיננסי, פתיחת תיקי הלוואה, ניהול שוטף, עריכת מסמכים וכדומה, כאשר גם פה, בדומה למחיר הריבית, הסכומים נחשבים יחסית יקרים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אין ספק שהיו הרבה שנפלו מקבוצות רכישה, אבל היו כאלו - ומשתכני אחיסמך בפרט - שהרוויחו דירה חדשה במרכז במחיר יותר זול מדירה בפריפריה.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
כיום היתרונות של קבוצת רכישה פוחתות יותר ויותר.
קבוצת רכישה היא קניה עם סיכון משמעותי וגם הרבה 'כאב ראש'.

מתאים רק למי שמוכן לעבוד קשה ולברר האם הקבוצה שלו היא אכן אמינה וגם יש לו זמן להתעסק עם הדירה כמה שנים.
וכל זה עדיין כלל לא בטוח הרווח.
מצרף מסמך בו מי שיקרא אותו יבין עד כמה מסובך ומסוכן קניית דירה בקבוצת רכישה לעומת מקבלן.
 

קבצים מצורפים

  • חוק קבוצות רכישה, התשעח-2018.doc
    KB 371.5 · צפיות: 12

תוכנית

משתמש פעיל
ומשתכני אחיסמך בפרט - שהרוויחו דירה חדשה במרכז במחיר יותר זול מדירה בפריפריה.
מי שקנה לפני מעל לעשור ושילם כל הזמן שכירות קצת פחות הרויח אבל עדיין הרויח...
ממש מצחיק!
לפני עשור המחירים היו הרבה יותר זולים...
הם גם שילמו 10 שנים שכירות
וגם שילמו יקר יותר מלפני 10 שנים...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ממש מצחיק!
לפני עשור המחירים היו הרבה יותר זולים...
הם גם שילמו 10 שנים שכירות
וגם שילמו יקר יותר מלפני 10 שנים...
ממש מצחיק.
רק שאלו שהתאכלסו באחיסמך לפני חצי שנה, מה שנקרא 'שלב ב'', קנו את הדירה שלהם לפני שלוש וחצי שנים.
 

תוכנית

משתמש פעיל
אני מדברת על אלו שרכשו לפני עשור
לא מכירה את אלו שרכשו לפני שלוש/ שלוש וחצי שנים
מכירה כמה שלמו האלו מלפני עשור...
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
ממש מצחיק.
רק שאלו שהתאכלסו באחיסמך לפני חצי שנה, מה שנקרא 'שלב ב'', קנו את הדירה שלהם לפני שלוש שנים.
ברור שיש כאלו שהרויחו.
אבל יותר מהם שהפסידו.
וגם כשיש רווח, כמעט תמיד הרווח לא משמעותי, ולא שווה את כל המאמץ והכאב-ראש.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ברור שיש כאלו שהרויחו.
אבל יותר מהם שהפסידו.
וגם כשיש רווח, כמעט תמיד הרווח לא משמעותי, ולא שווה את כל המאמץ והכאב-ראש.
להערכתי, 90% מאלו שהתאכלסו בדירות באחיסמך הרוויחו מאד ומרוצים מאד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה