ביקורת ספרות ביקורת עיתוני חג הפסח תש"פ – קורונה

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הינוקא - הביזיון של העיתונות החרדית.

נדמה שאם יש תחתית לבור שאליו נופלת העיתונות החרדית מתקופה לתקופה - הרי שפרשיית 'הינוקא' היא אחת העמוקות.

על 'הינוקא' שמענו לראשונה באיזור חנוכה. כל לוחות המודעות בירושלים התמלאו במודעות על 'הינוקא - הרב שלמה יהודה' שהולך למסור שיעור בבית כנסת מרכזי בירושלים.

הכל הסתכלו זה על זה בתמיהה רבתי. מי הוא זה שמפרסם על איזה 'ינוקא' עלום, שאיש לא שמע עליו, שהולך למסור שיעור, ולהדהים את קהל שומעיו?

אט אט מתברר שמדובר על אברך בן 32[!] שמקורביו קוראים לו בכינוי הפומפוזי 'ינוקא', בלי שום קשר ישיר או נסיבתי. בא נאמר שאם הוא 'ינוקא' שמשמעותו ילד, הרי שאני תינוק בעריסה... ואנשים עומדים ותוהים מה פשר השם 'הרב שלמה יהודה'. האם 'יהודה' הוא שם משפחה, או שגם הוא שם פרטי, והנ"ל נולד ללא שם משפחה? משהו כאן תמוה.

לאחר השיעור מתפרסמות מודעות שמשבחות את האדם הלז, ומפרסמות את שבחיו בפי קהל ועדה. כל מי שקצת מבין, קולט שיש כאן מי ששופך כמויות עצומות של כסף על פרסום ל'באבא נולד'. ערכים נכתבים אודותיו ב'ויקיפדיה' וב'המכלול', שכתובים בצורה בלתי אובייקטיבית בעליל, בלי שמץ של הסבר על האדם, מאין הוא בא, ולאן הוא הולך.

רק לי זה הזכיר את מני שוורץ / אייב רוזנטל מ'בלתי הפיך'?

מכאן לשם מתפרסמות שמועות [שאיני לוקח אחריות על אמיתותן], על פיהן 'הינוקא' נולד בחולון למשפחה דתית, תחת השם 'שי צובארי', בנם של שמעון ודליה, ובאופן מסתורי השתנה שמו בתעודת הזהות ל'שלמה יהודה'. תאריך הלידה מתאים לפרסומים. מי שינה את השם, ומה האינטרס שלו? האם יתכן שהשם 'שי' לא מספיק מתאים לבאבא? בעוד בעיתון 'משפחה' הופיע רק השם 'שלמה יהודה', בלי שם משפחה, ב'בקהילה' פרסמו ששם משפחתו הוא 'בארי', כנראה קיצור של 'צובארי'.

לא הייתי מפרסם את השמועות הללו, אילולי היה מקבל 'הינוקא' הלז מקום של כבוד בשני עיתוני החג שאינם מפלגתיים - משפחה ובקהילה. 14 עמודים שלמים בתחילת מגזין החג של משפחה, ואותו מספר בדיוק[!] במרכז מגזין החג של בקהילה. אם זה לא יח"צ, מה זה יח"צ? ואחר כך לועגים על 'יתד'...

מדובר בשפל חסר תקדים בעולם העיתונות. אם בעיתון מתוקן היו מוציאים תחקירן שיתחקה אחר הנ"ל, יגלה מי הוא ומה הוא בדיוק, מה שמו ומה ומי הוא זה ששופך עליו כמויות של כסף כדי לפרסם את שמו, הרי שבעיתונים הנחשבים 'פתוחים' אצלנו, אוספים את כל השבחים שנשמעו אי פעם על בן תמותה, רק על פי דבריהם של 'מקורבים' מטעם עצמם.

האם כבר סיימו לספר על כל האברכים המבוגרים בישיבת מיר, שיודעים את כל התורה על בורייה, שהיה חסר להם לספר רק על אברכצ'יק בן 32, שהוציא 'כמויות של ספרים' שבאופן מופלא אין למצאם ב'אוצר החכמה' וב'היברובוקס', כדי לעמוד על טיבו?

להמשך הביקורת - לחצו כאן.
לא קראתי את רוב התגובות, אבל אתייחס לביקורת של @yonatanr אודות הינוקא:
על אף שדבריך הגיוניים לחלוטין, מכל מקום דומני שהגזמת. בסופו של דבר מדובר באברך ת"ח עצום (לפחות ע"פ הנאמר עליו בכתבה, ולאור ההמונים הגודשים את שיעוריו). את הינוקא איני מכיר, אולם ראיתי הסרטה של שיעור שמסר. אין ספק שמדובר באישיות תורנית משכמה ומעלה, ומדבריך בהחלט נשמעת ביקורת צינית אודותיו ולא רק אודות העיתון שבחר לכתוב כתבה עליו (כפי שטענת ל @אי פה אי שם).
בנוסף, דומני שלייחס לו תכונות של בבא - חוטא לאמת, ולו משום שהוא עצמו מתרחק מכך (ע"פ הנאמר בכתבה), וכן משום שככל הידוע לי הוא לא עוסק במתן ברכות תמורת פדיון וכדו'.
במקומך הייתי מעדן את הביקורת, ובנוסף הייתי כותב באופן שישתמע בבירור שהביקורת היא על העיתון ולא על האדם.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
על אף שדבריך הגיוניים לחלוטין, מכל מקום דומני שהגזמת
יתכן.
בסופו של דבר מדובר באברך ת"ח עצום (לפחות ע"פ הנאמר עליו בכתבה
על דא קא בכינא.
ולאור ההמונים הגודשים את שיעוריו)
כשיפרסמו על שיעוריך מודעות בכל ירושלים, עם סופרלטיבים שלא מהעולם הזה, אני בטוח שהמונים יגדשו גם את שיעוריך.
אולם ראיתי הסרטה של שיעור שמסר. אין ספק שמדובר באישיות תורנית משכמה ומעלה
כמו עוד עשרות אלפי אברכים בכל אתר ואתר.
ומדבריך בהחלט נשמעת ביקורת צינית אודותיו ולא רק אודות העיתון שבחר לכתוב כתבה עליו
כפי שהדגשתי בביקורתי,
לא הייתי מפרסם את השמועות הללו, אילולי היה מקבל 'הינוקא' הלז מקום של כבוד בשני עיתוני החג שאינם מפלגתיים -
ומי שחושף את עצמו לציבור, ועוד בפורמט כזה, צריך להביא קבלות של ממש.
בנוסף, דומני שלייחס לו תכונות של בבא - חוטא לאמת, ולו משום שהוא עצמו מתרחק מכך (ע"פ הנאמר בכתבה), וכן משום שככל הידוע לי הוא לא עוסק במתן ברכות תמורת פדיון וכדו'.
על המושג 'טיזר' שמעת? יש לך הסבר אחר לכמויות העצומות של כסף שנשפכו כאן על פרסום? בכל אופן, לא תמיד צריכה להיות 'קבלת קהל' מאורגנת. די בכמה גבירים מעריצים והעניין מסודר.
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
@yonatanr
למה החלטת שלא מדובר בת"ח גדול? קבעת שהכל פרסומות וכו', מנלן?
 

@Simcha

משתמש מקצוען
למה החלטת שלא מדובר בת"ח גדול?
הוא לא החליט שאינו ת"ח גדול. אמר הוא כי ישנם רבים וטובים שהוכחו ככאלה לאורך שנים רבות וראויים גם הם לקבל כתבות בטרם יתפנו עורכי העיתונים אל אותו ת"ח צעיר ומסתורי.

קבעת שהכל פרסומות וכו', מנלן?
ברור כי ישנה כאן מגמה של הפצת שמו וגדולתו של אותו אדם. כסף רב מאוד מושקע בפרסום שיעוריו. שיעוריו מוסרטים בהפקות רציניות ומושקעות. כל איזכוריו ברחבי המרשתת מבוקרים ומסוננים באופן מאוד חד צדדי ומוטה. זאת לצד כל ההסתרה אודות פרטים מינימליים בביוגרפיה של אותו יהודי.
יתכן ואין ידו במעל אלא אלו רק אנשי החצר. בעצם, אין לו חצר.. על כן, בכדי להניח כי תזמון ואופי הראיונות עמו בשני עיתונים מתחרים הינו מקרי וזה מצטרף לכל המקריות הנ"ל, צריך הרבה אמונת חכמים תמימה וטהורה.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הוא לא החליט שאינו ת"ח גדול. אמר הוא כי ישנם רבים וטובים שהוכחו ככאלה לאורך שנים רבות וראויים גם הם לקבל כתבות בטרם יתפנו עורכי העיתונים אל אותו ת"ח צעיר ומסתורי.
בטבע העולם יש כאלו שמתפרסמים ויש כאלו שלא.
ניקח למשל את הגאון ר' עמרם פריד שליט"א מבני ברק, הוא ממש בגדר כוכב עולה, ובצדק. אבל האם נאמר שאין עוד כמוהו? אני מכיר באופן אישי לפחות ת"ח אחד נוסף - באותו גיל - שהינו ת"ח באותו סדר גודל (לא בחנתי כמובן... אבל אצל שניהם נוכחתי לדעת שבכל תחום תורני עמם דיברתי, ומדובר בתחומים רבים, הם שלטו ביד רמה).
אלא מאי? ר' עמרם פריד מצא דרכו בערוצים היותר מפורסמים (בית דין של הרב שטרן, וכו') באחת הערים המשווקות בציבור החרדי, ואילו הת"ח השני המדובר גר באיזו עיירה נידחת ולא מפורסמת בעליל, ושימש עד היום כמשיב באיזו ישיבה עלומה. (לאחרונה דווקא עבר לעיר גדולה יותר ומשמש כרב קהילה, אז אולי יתפרסם שמו קצת יותר, אבל יתכן מאוד שלא).
מלבד זאת, יש אנשים שאנשים פחות נמשכים אליהם, אם מצד אישיותם ואם מצד דרך לימודם, וכדו'.

ברור כי ישנה כאן מגמה של הפצת שמו וגדולתו של אותו אדם. כסף רב מאוד מושקע בפרסום שיעוריו. שיעוריו מוסרטים בהפקות רציניות ומושקעות. כל איזכוריו ברחבי המרשתת מבוקרים ומסוננים באופן מאוד חד צדדי ומוטה. זאת לצד כל ההסתרה אודות פרטים מינימליים בביוגרפיה של אותו יהודי.
יתכן ואין ידו במעל אלא אלו רק אנשי החצר. בעצם, אין לו חצר.. על כן, בכדי להניח כי תזמון ואופי הראיונות עמו בשני עיתונים מתחרים הינו מקרי וזה מצטרף לכל המקריות הנ"ל, צריך הרבה אמונת חכמים תמימה וטהורה.
האם תאמר אותם דברים על ר' חיים קנייבסקי או על כל גדול אחר? (על אף שכיום כבר נמצאו מי שיבקרו על אופן התנהלות ה"חצר", אני חושב שלפני שאותם גדולים נהפכו למנהיגי הציבור בקושי נמצאו להם - או יותר נכון לחצרם (שלא היה קיים) - מבקרים). (נכון שר' חיים קנייבסקי למשל הוא פחות ראיה, בגלל ששמו לא הוזכר ברשת ובפרסומות שונות, ראשית משום שסגנון הציבור שמקיף אותו אינו נוטה לפרסם שמו במקומות כאלו, ושנית משום שבזמן ש"עלה לגדולה" ערוצים אלו היו הרבה פחות פופולריים, ודאי בציבור החרדי, אולם העיקרון לכאורה דומה).

אינני סבור שלא היתה כאן חפיפה בין העיתונים בדבר הראיון עמו, ואיני יודע מה עומד מאחורי זה, אבל אני יכול בקלות להניח שלו עצמו אין יד ב"מעל", ואין הדבר גורע במאום מגדלותו.
 
נערך לאחרונה ב:

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לדעתי זו שערורייה שאין כמוה. עם כל הכבוד לרצונות האישיים של ליצמן, הרי שהוא מייצג את המגזר החרדי בארץ, שאין לו שום צורך במשרד הבריאות, והוא זקוק לתיק הבינוי והשיכון כאוויר לנשימה.
טוב מאוחר מלעולם לא
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  0  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה