היי.
סיפור שקרה לי לאחרונה, שאולי ילמד אתכם דבר או שניים.
ישנו אדם שמסתובב בפורומים כאן, שביקש עזרה לשנות משהו קטן קטן באיור מסויים שברשותו, ואני בטוב ליבי הצעתי לו את העזרה שלי מכל הלב. ידעתי שזה ייקח לי פחות מחמש דקות וחשבתי לעשות חסד.
מפה לשם, נגררתי איתו לשיחה של שעה וחצי בטלפון, שבה הגענו למצב שהוא שידל אותי לבטל את השינוי, ולעשות לו עבודה בסכום מסויים, בתשלום מאד מאד סימלי. הוא אמר שאין לו בעיה לשלם, שהוא סומך על כל מה שאעשה בעיניים עצומות ושיש לו עוד הרבה עבודה בשבילי וכו וכו. כך שלקחתי את הריסק ולא בקשתי ממנו מקדמה.
כשסיימתי את העבודה, הוא אמר שזה מאד יפה וכו, אבל הוא לא מרוצה, ביקש כל מיני שינויים מוזרים, שהיו הורסים את העבודה, והציע לעשות אותה מהתחלה בכיוון אחר שעלה פתאום בדעתו, ושהוא מצטער שלא הסביר את עצמו קודם וכו. אמרתי לו שאני לא מתכונן לעשות את העבודה שוב, וחבל שעבדתי לחינם רק כי "הוא לא הסביר את עצמו טוב"... הוא הודיע לי חגיגית שאני מחוייב לבצע כל שינוי שעולה בדעתו, אפילו מאה שינויים, עד שהוא יהיה מרוצה. וכל זה כמובן באותו סכום שבקשתי ממנו כשחשבתי שזו תהיה עבודה קצרה.
אחרי דין ודברים, לצערי נאלצתי לשחרר אותו, והוא הלך לדרכו בלי לשלם. כשהוא משתמש לבסוף באיור המקורי שהיה לו לפני שנפגשנו, שהוא היה היסטרי לשנות.
כך יצא שעבדתי כמה שעות חינם, על חשבון העבודה הרציפה שלי, והאיש הלך כשהוא מודיע שעשיתי לו עוול נורא ואיום (אין לי מושג מה) ושאני לא בסדר ש"זרקתי אותו לקרשים"...
הכי גרוע, התחושה שיצאתי כל כך טירון, אחרי שנים של עבודה באיור, רק כי נתתי לעצמי להיות נחמד מדי...
כפי שאמרו המומחים מעליי, לקוח שחופר וחופר, יחפור תמיד.
אם זה על העבודה ואם זה על המחיר.
ולקוח שחופר על שניהם, כדאי לשחרר אותו כבר בהתחלה, אלא אם אתם משועממים. כי הוא בטוח משועמם. ומי שמשועמם, אין לו לשלם, והוא יציקקק.
ואל תסמכו על מראה של ירא שמיים או "אנ"ש", לעניין מקדמות וכדומה.
והעיצה הכי טובה שיש לי לתת: לקוחות טובים ,שמכבדים אתכם, סומכים עליכם ויודעים וברורים במה שהם רוצים, תתנו להם מעל מה שמגיע להם, תשקיעו בהם ותראו ברכה.
מזדהה מאווווד! זה גם העצה שאני רציתי לכתוב בערך.
חזק
הדבר הכי הכי מומלץ, באמת
זה לחתום חוזה עם כל לקוח חדש (בעבודות קטנות של לקוחות חוזרים אני לפעמים מחפפת בעניין החוזה, אבל עם החדשים זאת חובה קדושה!)
עצם חתימה על ההסכם תסנן את כל המשועממים / קשקשנים / אלו שאין להם לשלם
ותשאיר אתכם עם הלקוחות הרציניים
רונית הלוואי והנוסחא הזו הייתה וודאית ומוחלטת אבל יש כאלה שיסחטו אותך בכל מצב. לכן גם כן מומלץ לשלב תחושות בטן לגבי לקוחות בעייתיים.
לי היה מקרה (שזכור לי
הכי לרעה בכל מערך העבודות שביצעתי-ממש טראומה.) עם לקוחה שמההתחלה הייתה לי תחושת בטן לא טובה בנוגע לעבודה מולה.
שמתי את זה בצד (כי לא רציתי לשפוט בנאדם סתם כי: אולי זה רק היה נשמע לי ואולי לא הבנתי נכון וכו׳ וכו׳ ) וכתבתי באמת כל מה שהיה חשוב לי בהסכם עבודה מולה בהתכתבות בינינו כדי שהכל שיהיה ברור מההתחלה כמו עניין העברת הקבצים שיתבצע רק לאחר העברת התשלום,
מועד הדד ליין שהיה באותו עת שרצתה את העבודה מוגדר כ״לא לחוץ/בלי לחץ״ (היה חשוב לי לדעת בוודאות כי זה היה לפני פסח וגם הודעתי שאני לא עובדת בחול המועד אז בהמשך העבודה תתבצע לאחר החג..היא הסכימה על זה כאמור.)עניין התיקונים וכמות פוזות ואופציות שונות ונוספות -הכל היה ברור.
היה התעסקות רבה עם הוזלת המחיר, נגעו לי בנקודות הרחמניות שלי(שברוך ה׳ יש הרבה נקודות כאלה) , ויאללה, הוזלתי.
מה שקרה זה שאני כל כך רציתי שהעבודה תצא טוב (בזמן שהלקוחה ניסתה רק לחסוך ולחסוך אז וויתרה על דברים בשביל שיעלה לה פחות) ומעצמי נתתי יותר ממה שסיכמנו כדי שיצא יפה.
הודעתי שזה אקסטרה ממני כי אני פרפקציוניסטית וחשוב לי שיצא יפה.
לא רציתי כסף, אבל כן ציפית למינימום של משא ומתן באמונה.
מה שקרה אחרי זה זה שהלקוחה הנ״ל חשבה שהיא
קנתה את נשמתי ושאני חבה לה את חיי.
כנראה שהתלהבו מהעבודות ופתאום הם כן רצו לסיים מוקדם יותר.
הודעתי שזה יהיה בלתי אפשרי לסיים את הכל עד לחג ושאוכל להמשיך רק אחרי.
ומאז קיבלתי יחס כאילו עשקתי בנאדם וכאילו אניי זאת שלא יצאה בסדר ושאני חייבת להם וכן קבענו שנסיים לפני החג וכו׳ וכו׳
מצצו לי את הדם בקשית. קשית של טרופית!-לא של האייס קפה השחורה הגדולה.
של טרופית!
זה היה מיייייגע.
תלונות בלי סוף ומילים עוקצניים של ילדות בגן. בעעע
כל כך רציתי לסיים כבר את הפרוייקט הזה כי לא יכולתי לסבול את ההתקשרות עם הלקוחה הזו שאפילו שהיה לי הכל מתועד כל ההסכמים בינינו והכל היה לטובתי- תמיד היא הוציאה את זה כאילו אני לא בסדר.
קיצור, בהחלט הייתי מוותרת על העבודה הזו אם הייתי יודעת שלכיוון הזה זה הולך.
זה שאב ממני כל כך הרבה אנרגיות.
כל פעם שהיא הייתה אומרת משהו שנגד את כל מה שדיברנו, הייתי צריכה לשלוח לה צילומי מסך של השיחות הקודמות שלנו כדי להראות לה שזה לא מה שסוכם בהתחלה.
זה שהייתי צודקת לא היה כזה פקטור משמח מבחינתי (חוץ מזה שהייתי מוגנת כמובן).
כי עצם ההתנהלות הלא בוגרת והסחטנית של לקוחה כזו הוציא לי את כל החשק והמצב רוח.
הטעות שלי איתה הייתה גם שלא הקשבתי מההההתחלה לתחושות הבטן שלי.
וגם שחפפתי בחוזה ולא שלחתי אותו בתור מסמך בפני עצמו אלא הסכם העבודה הוחלט שיהיה עצם ההתכתבות שלנו ומה שסוכם ואושר בהתחלה לפני תחילת העבודה .
עוד עצה בעקבות הסיפור הנ״ל..:
אני אז- די איבדתי אמון בלקוחות ונהייתי באותה תקופה טיפה ״חשדנית אובר״.
זה גם לא מומלץ.
זה שנופלים עם בנאדם אחד שתיים או שלוש... לא אומר שכולם כך.
הניעור שלי מהחשדנות over הגיע אחרי שפיספסתי עבודה שהייתי מאוד שמחה לבצע אותה- והתפספסה רק בגלל אותה כוויה שקיבלתי מהלקוחה ההיא שגרמה לי לחשוש ולחשוד יותר מדי ב/מלקוחות.
לסיכום.
1. לקוח שמעלה תחושות בטן רעות?- תברחו.
2. כבר נפלתם?- תיהיו תמיד מוגנים בחוזה מסודר מרוכז וברור.
3. הזהרו ממתן צ׳ופרים ללקוחות שאתם לא מכירים- הם לא יקבלו את זה בהערכה. הם פשוט יחשבו שאתם יכולים לעשות להם עוד דברים ככה על הדרך בלי תוספת תשלום וברגע שלא תסכימו הם יכעסו ויעקמו את האף- (כי מה הבעיה שלך? זה רק חמש דקות לצייר את זה מחדש בפוזיציה אחרת!)
4. מנסים לדרוך ולצער אותכם?- נסו כמה שפחות לתת לזה להשפיע עליכם..אתם מוגנים אחרי הכל ומה לעשות שאי אפשר לתקן את העולם כולו ואת כל בני האדם עליו ..לא לקחת קשה.זה בעיה יותר שלו (של הלקוח.) לא שלכם.
5. סיימו את העבודה כמו גדולים בצורה הכי טובה שאתם יכולים, קבלו את הכסף שלכם ושלחו את הלקוח לשלום.
ל-ש-ל-ו-ם!
6. המשיכו ללקוח הבא עם מחשבות אופטימיות וגישה חיובית.
חבל לאבד לקוח טוב בגלל לקוח רע.
אז שיהיה לכולנו המון הצלחה וסייעתא דשמיא אה?
(עריכה:
הווו ואאה....
הרבה זמן לא כתבתי מגילה כזאתי ארוכה...
נו, מקווה שיהיה למישהו לתועלת..
)