חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
1. מהם שמות שבע בנותיו [שמות פרק ב פסוק טז]
2. איזה שם משמותיו משותף לשלושה אנשים
3. איזה שם משותף ליתרו ומשה/ [או מהם השמות של משה רבינו]
4. איך יתכן שחלקו בניו בארץ, או: מה היתה נחלת בניו בחלוקת הארץ
1. לא מצאתי מקור.
2. יתר. (יתר בן גדעון - שופטים ח, יתר אבי עמשא - מלכים א פרק ב, יתר בן ידע - דברי הימים א פרק ב).
האמת שגם רעואל. מלבד זה, יש עוד שנים: רעואל בן עשיו, ורעואל בן יבניה - דברי הימים א פרק ט.
וגם חבר (מלבד התשובה הבאה), כי יש חבר בן בריעה - בראשית מו. וגם בן אלפעל (משבט בנימין) - דברי הימים א פרק ט.
3. חבר [כבר ענו, מקור: דברי הימים א פרק ד: וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד:
והגמרא דורשת (מגילה יג.): ירד - זה משה, ולמה נקרא שמו ירד - שירד להם לישראל מן בימיו. גדור - שגדר פרצותיהן של ישראל, חבר - שחיבר את ישראל לאביהן שבשמים. סוכו - שנעשה להם לישראל כסוכה. יקותיאל - שקוו ישראל לאל בימיו. זנוח - שהזניח עוונותיהן של ישראל.
4. רש"י (שופטים פרק א) כותב: מעיר התמרים - היא יריחו שניתן להם דושנה של יריחו לאוכלה עד שיבנה בית המקדש ומי שיבנה בית הבחירה בחלקו יטלנה כדי שיהא לכל ישראל חלק בבית הבחירה ונתנוה לבני יתרו ת"מ שנה והתלמידים שבהם הניחוה והלכו אצל עתניאל בן קנז הוא יעבץ במדבר יהודה אשר בנגב ערד ללמוד תורה:
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מה השם השמיני של יתרו
צפור טהור.
והנה המקור: ועתה ראיתי לרבינו האר"י ז"ל בשער הפסוקים שכתב דבלק היה מבני בנוי דיתרו, ויתרו נקרא צפור טהור, עכ"ד... ואפשר דשבע שמות אשר אמרו רז"ל, הם שהיה ניכר בהם לכל אדם או רובם, אבל שם צפור לא היה רגיל וניכר בו כמו השמות אחרים. ודוק: (חומת אנך להחיד"א, תחילת פרשת בלק).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
2. אין לי מושג מי בדיוק. אבל הוא אחד מהמרגלים (תוס' שאנץ סוטה לה.).
ובבעל הטורים: כחגבים, ב' במסורה, הכא, ואידך ויושביה כחגבים, כדאיתא במדרש (ילקוט פתרון תורה) שענק אחד אכל רמון וזרק הקליפה וכל י''ב מרגלים נכנסו לישב בתוכה מפני הצל, וזהו ויושביה כחגבים, שישבו בה כחגבים.
[וראה עוד ברוקח, פענח רזא, הדר זקנים]​
3. את עצמות יוסף הצדיק (תוס' שאנץ סוטה יג. בשם מדרש). וההמשך: ונכנסה בו באותו עור, רוח חיים. ונרמז בכתוב 'נוהג כצאן יוסף'.
כשלקח משה את עצמות יוסף נתנו בעור של צאן, ומטרדת הדרך שכחם, ונעשו כצאן והיה מהלך ורועה, והיינו דכתיב נוהג כצאן יוסף. (רוקח בפי' על ההגדה של פסח)
משה הכניס את עצמות יוסף בעור של גדי, וכתב עליו שם המפורש, והיה מהלך לבדו. (הדר זקנים)
5. כן. כך כתב האריז"ל (שער המצוות פרשת יתרו), כיון שהאב מסייע לבנו בעבודת ה'.
לא מצאתי שם! אפשר בבקשה את הציטוט?
התכוונתי למש"כ בשער הגלגולים (הקדמה): ואח"כ נתגלגל זקני זלה"ה בי אני הצעיר שמואל ויטאל וכו' א"ל מורי זלה"ה יום אחד למה אני שותק לדבריך ושומע מה שאתה אומר ואיני כמשפט האב לבן אע"פ שאתה לפעמים מכעיס אותי, וגם יש בינינו אהבה גדולה יותר מדאי, להיות שאתה אבי, ודי בזה.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מפורש במשנה שמע מן התינוקות אומרים הרי אנו הולכין לספוד ולקבור את איש פלוני והק' בגמ' ודילמא קמצא בעלמא - חגב או נמלה המיתו התינוקות והעלו לה שם איש פלוני כדרך שהתינוקות משחקין [קכא עב]
כמובן ברש"י לא בגמ'.
נפלא.
יש להוסיף שבת צ: חגב וכו' שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו וכו' אי מיית, קטן מיספד ספיד ליה
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בשער הגלגולים (הקדמה): ואח"כ נתגלגל זקני זלה"ה בי אני הצעיר שמואל ויטאל וכו' א"ל מורי זלה"ה יום אחד למה אני שותק לדבריך ושומע מה שאתה אומר ואיני כמשפט האב לבן אע"פ שאתה לפעמים מכעיס אותי, וגם יש בינינו אהבה גדולה יותר מדאי, להיות שאתה אבי, ודי בזה.​
שימו לב לשינויים

בשער הגלגולים (הקדמה ל"ח): ואח"כ נתגלגל זקני זלה"ה בי אני הצעיר שמואל ויטאל וכו' כי א"ל מורי זלה"ה יום אחד, למה אני שותק לדבריך ושומע מה שאתה אומר ואיני גוער בך כמשפט האב לבן אע"פ שאתה לפעמים מכעיס אותי, וגם יש בינינו אהבה גדולה יותר מדאי, להיות שאתה אבי, ודי בזה.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברשותכם אביעה חידות

1) על שם מי נקראו נדב ואביהוא?
2) איזה רשע היה החותן (השווער) של יהודה?
3) לאיזה מסכת הראשונים קוראים: ש"ס קטן?
4) למי קוראים: לָא?
5) מדוע נקראו הכוכבים - "כוכבים"?
6) מי היתה הוגה יומם ולילה רק בפסוק אחד?
7) מי מהשבטים היה מיוחד בלימוד המשניות מכל אחיו?
8) מי זה אבא גוליש?
9) מי הם "אבות העולם"? (לא אברהם יצחק ויעקב)

10) השלם את המשפטים הבאים:
"כשידור זאב עם כבש......
"אם יעלה חמור בסולם....
 

rivki a

משתמש רשום
צפור טהור.
והנה המקור: ועתה ראיתי לרבינו האר"י ז"ל בשער הפסוקים שכתב דבלק היה מבני בנוי דיתרו, ויתרו נקרא צפור טהור, עכ"ד... ואפשר דשבע שמות אשר אמרו רז"ל, הם שהיה ניכר בהם לכל אדם או רובם, אבל שם צפור לא היה רגיל וניכר בו כמו השמות אחרים. ודוק: (חומת אנך להחיד"א, תחילת פרשת בלק).
ומה השם התשיעי של יתרו?
(לא מוסכם על כולם)
מה השם השמיני של יתרו
רכב פסוק מפורש---
--"מבני רכב חותן משה" --
[המהריק וחזקוני ועוד מגדולי רבותינו הראשונים תוספות על התורה[ריש פרשת יתרו]הקשו למה לא סופרים שם שמיני שמפורש במקרא הנ"ל
וכידוע שאין בתנך פסוק זה וצ"ב מ"מ נקטו שזה שמו]
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
רכב פסוק מפורש---
--"מבני רכב חותן משה" --
[המהריק וחזקוני ועוד מגדולי רבותינו הראשונים תוספות על התורה[ריש פרשת יתרו]הקשו למה לא סופרים שם שמיני שמפורש במקרא הנ"ל
וכידוע שאין בתנך פסוק זה וצ"ב מ"מ נקטו שזה שמו]
עיינתי מעט ומצאתי שככל הנראה הכוונה היא לפסוק בירמיהו פרק לה ״הלוך אל בית הרכבים ודיברת אותם״, כל המפרשים מסבירים שהכוונה היא ליונדב בן רכב מזרע יתרו, אבל כנראה שהחזקוני למד שרכב היה יתרו בעצמו.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
"כשידור זאב עם כבש......
"אם יעלה חמור בסולם....
אין כאן זאב עם כבש אלא גדי עם נמר
אם יעלה חמור בסולם כן תמצא דעת בשוטים.
ואם ידור גדי עם נמר כן תדור כלה עם חמותה
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא מצאתי שם! אפשר בבקשה את הציטוט?
במהדורת אהבת שלום נמצא במקומו, במהדורות אחרות כנראה מופיע בסוף (מצויין באהבת שלום שבמהדורות קודמות זה בדף קעז, ב).
וכתב בתו"ד:
מצינו דפעמים רבות אדם נבזה ושפל עד קצה האחרון יוליד בן צדיק גמור וחכם גדול, ונשמתו למעלה מנשמת אביו אלף מדרגות, ואיך יהיה חייב בכבודו? אבל סוד הענין הוא זה... באופן כי כל מה שיעשה האדם בעוה"ז, יש חלק לאביו ולאמו בו, כי הם המסייעים אותו ומדריכים אותו בעוה"ז ע"י זה הלבוש שהלבישוהו.. ע"כ.
עיינתי מעט ומצאתי שככל הנראה הכוונה היא לפסוק בירמיהו פרק לה ״הלוך אל בית הרכבים ודיברת אותם״,
ואני חשבתי שזה מהפסוק בדברי הימים פרק ב: וּמִשְׁפְּחוֹת סֹפְרִים ישבו יֹשְׁבֵי יַעְבֵּץ תִּרְעָתִים שִׁמְעָתִים שׂוּכָתִים הֵמָּה הַקִּינִים הַבָּאִים מֵחַמַּת אֲבִי בֵית רֵכָב: שנדרש בגמרא סנהדרין על 'קיני'.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האם הכוונה יִתְרִי (איוב ל, יא -דעת זקנים שמות)?
לא מצאתי בדעת זקנים.
וזה לשון ר"ח פלטיאל (שמות ב, כ):
איוב ששתק באו עליו יסורים, יתרו שמיחה זכו בני בניו וישבו בלשכת הגזית, והיינו דאמר איוב כי יתרי פיתח ויעניני, יתרו כתיב, כלומר הרויח ליתרו אבל אותי נתן ביסורים. ע"כ.
ונראה שהוא דורש קרי וכתיב. אבל לא שהיה לו שם נוסף.
אבל אולי יש עוד מקור לזה. לא בדקתי.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
8) מי זה אבא גוליש?
אמר רבי פנחס מעשה בדמסקיא שהיה שם בית צלם אחד והיה לו כומר שמו אבא גוליש, והיה משמש לפני הצלם שנים הרבה. פעם אחת הגיעו אנינקי שלצער, צעק לפני הצלם ימים רבים ולא הועיל כלום, אחר כך יצא לחוץ בלילה, ואמר, רבונו שלעולם, שמע תפלתי ופדיני מצרתי, מיד שמע אל תפלתו ונתרפא, וגנב את עצמו ובא לו לטבריה ונתגייר, והיה מרדף אחר המצוות ונתמנה פרנס על העניים, וכיון שנכנסו מעות תחת ידו, ידים שהיו למודות משמשות בבית הצלם משמשו בקודש, מיד חשש באחת עינו ונסמית, שוב שלח ידו בהקדש וחשש בשנייה ונסמית, והיו בני מקומו באין לטבריה ורואין אותו סומה, ואומרין לו אבא גוליש מה ראית שהיית שוחק בצלם ונמיח אותו ולא היה גובה ממך וכן אחרים וכן אחרים. מה עשה אמר לאשתו עמדי עד שנלך לדמשק, אחזה בידו והיו מהלכין, כיוון שהגיע לעיירות שבתחום דמשק היו מתכנסים עליו ואומרין הרי אבא גוליש, ואומרין לו מה עשה לך הצלם שסימא את עיניך, אמר להם אף אני לא באתי אלא לבקש ממנו ולהשלים לו שמא יפתח לי עיני והוא שוחק עליהן עד שנכנס לדמשק, נתכנסו עליו אוכלסי דמשק, אמרו לו מרינו אבא גוליש מה אתה עשוי, אמר להם מה שאתם רואים, אמרו לא היתה סבור שאתה מלעיג על הצלם אף הוא מלעיג בך, והיה שוחק עליהן, ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במהדורת אהבת שלום נמצא במקומו, במהדורות אחרות כנראה מופיע בסוף (מצויין באהבת שלום שבמהדורות קודמות זה בדף קעז, ב).
וכתב בתו"ד:
מצינו דפעמים רבות אדם נבזה ושפל עד קצה האחרון יוליד בן צדיק גמור וחכם גדול, ונשמתו למעלה מנשמת אביו אלף מדרגות, ואיך יהיה חייב בכבודו? אבל סוד הענין הוא זה... באופן כי כל מה שיעשה האדם בעוה"ז, יש חלק לאביו ולאמו בו, כי הם המסייעים אותו ומדריכים אותו בעוה"ז ע"י זה הלבוש שהלבישוהו.. ע"כ.
ראיתי את זה, אבל לא כתוב שם שום דבר לגבי האם אבא צריך לכבד את בנו בגלל שבנו הוא גלגול של אביו
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא מצאתי בדעת זקנים.
וזה לשון ר"ח פלטיאל (שמות ב, כ):
איוב ששתק באו עליו יסורים, יתרו שמיחה זכו בני בניו וישבו בלשכת הגזית, והיינו דאמר איוב כי יתרי פיתח ויעניני, יתרו כתיב, כלומר הרויח ליתרו אבל אותי נתן ביסורים. ע"כ.
ונראה שהוא דורש קרי וכתיב. אבל לא שהיה לו שם נוסף.
אבל אולי יש עוד מקור לזה. לא בדקתי.
בדעת זקנים בפסוק הבה נתחכמה
רק שאלתי אם לזה כוונת שואל החידה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה