איך נהרמן שיר?

נום

משתמש רשום
ובכן.. לתכלס':
איך הייתם מהרמנים את השיר הבא?

יונתן הקטן

רץ בבוקר אל הגן

הוא טפס על העץ

אפרוחים חיפש

אוי ואבוי לו לשובב

חור גדול במכנסיו

הוא טיפס על העץ

אפרוחים חיפש..
_______________________

אל תשכחו לציין את הסולם [תשתדלו בAm\C] ולרכז בסוף את סל האקורדים שהשתמשתם בהם, כולל ציון הדרגה
לדוגמא: בסולם C מאזו'ר, הדרגה הראשונה תהיה כמובן C, הרביעית F והחמישית G שאותה נביא בדרך כלל כספטאקורד, כלומר- עם הדרגה השביעית שלה.
קדימה, היצירתיות שלכם:)
 

dizi

משתמש רשום
שאני אתחיל?

G C
יונתן הקטן
G7 C
רץ בבוקר אל הגן
A7 C
הוא טפס
G Dm
על העץ
C G7 C
אפרוחים חיפש
G7 DM
אוי ואבוי לו לשובב
C
חור גדול במכנסיו
A7 C
הוא טיפס
G DM
על העץ
C G C
אפרוחים חיפש..

בנאלי אך מתקבל על הדעת, לא?
 

dizi

משתמש רשום
האקורדים יצאו לי בלי רווחים, למרות שעשיתי!
 

נום

משתמש רשום
נכתב ע"י dizi;572563:
שאני אתחיל?

G C
יונתן הקטן
G7 C
רץ בבוקר אל הגן
A7 C
הוא טפס
G Dm
על העץ
C G7 C
אפרוחים חיפש
G7 DM
אוי ואבוי לו לשובב
C
חור גדול במכנסיו
A7 C
הוא טיפס
G DM
על העץ
C G C
אפרוחים חיפש..

בנאלי אך מתקבל על הדעת, לא?

היי, כל הכבוד!
מה עם הניתוח של הדרגות? זה לא חוקי בלי זה:)
 

dizi

משתמש רשום
ניתוח - קצת יותר מסובך, אבל נחשוב:
סולם כמובן דו מז'ור .
C 1
G 5
A - לא יודעת מה זה נקרא, אפשר לומר בפשטות שזה 6, או אולי דרגה 5 בסולם המינורי המקביל - רה מינור?
DM כנ"ל - שתי האפשרוית. או פשוט דרגה 2, או דרגה 1 בסולם רה מינור?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסולם המינורי המקביל ל-C הואm A, כלומר לה מינור ולא רה מינור.
 

dizi

משתמש רשום
אז אולי זה לא המינורי המקביל, אלא השכן?... אני לא יודעת בדיוק את ההגדרות.
 

Srool

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
וואו דיזי, גילית לי את השיר הזה מחדש!
לא יצא לי לחשוב על אפשרות אחרת חוץ מ C ו-G7 לאורך כל השיר
(ככה מופיע בכל החוברות למתחילים, ומי בכלל מנגן את השיר הזה חוץ מסופר מתחילים?..)

נכתב ע"י dizi;572563:
G7 C
רץ בבוקר אל הגן
רק נראה לי שחסר פה אקורד:
C__G7__C
רץ בבוקר אל הגן

לגבי כתיבת אקורדים, אל תשתמשו ברווחים אלא בקו תחתון, כי כמו שראיתם, הרווחים לא נשמרים.
 

dizi

משתמש רשום
נכתב ע"י נום;573307:
היי, כל הכבוד!
מה עם הניתוח של הדרגות? זה לא חוקי בלי זה:)

נכתב ע"י Srool;573600:
וואו דיזי, גילית לי את השיר הזה מחדש!
לא יצא לי לחשוב על אפשרות אחרת חוץ מ C ו-G7 לאורך כל השיר
(ככה מופיע בכל החוברות למתחילים, ומי בכלל מנגן את השיר הזה חוץ מסופר מתחילים?..)


רק נראה לי שחסר פה אקורד:
C__G7__C
רץ בבוקר אל הגן

לגבי כתיבת אקורדים, אל תשתמשו ברווחים אלא בקו תחתון, כי כמו שראיתם, הרווחים לא נשמרים.

התכוונתי שהG7 בסוף השורה, פשוט כאמור לא יצאו רווחים.
ככה יותר מצלצל לי, לא נראה לי חסר אקורד... עניין של טעם!
 

dizi

משתמש רשום
וסתם עיינתי עכשיו באשכול אחר פה, דנתם בסוגיה של האם להעמיס אקורדים או לנגן יותר מינימליסטי -
לעניות דעתי הכי חשוב זה לגוון.
כשמנגנים שיר שחוזר על עצמו [ ורוב השירים החסידיים חוזרים על עצמם] זה יותר מעניין שבכל חזרה יש איזשהו שינוי וגיוון.
 

דוד מרדכי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
אין לי עצבים לכתוב את האקורדים, במיוחד שאני צריך גם להיזכר בשמות של חלק מהם. אבל יש לי גירסא שונה לחלוטין (מה, שאני יעשה כמו כולם?), הכוללת C, A, G, DM, GM וBb
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
A7 במקרה זה, היא החמישית של השנייה, לא של הרביעית -תיקנתי.
לגבי גיוון באקורדים- תלוי. באופי השיר ובאווירה הנחוצה, בכיוון קו המלודיה וכו'
 

dizi

משתמש רשום
מה זה חמישית של הרביעית?

סליחה על הבורות.


נכתב ע"י נוי;573652:
A7 במקרה זה, היא החמישית של הרביעית.
לגבי גיוון באקורדים- תלוי. באופי השיר ובאווירה הנחוצה, בכיוון קו המלודיה וכו'
 

תרצה

משתמש מקצוען
נכתב ע"י dizi;573676:
סליחה על הבורות.
גנבת לי את המילים מהפה...
גם אני רוצה להבין. (כשאני מוצאת אקורדים זה עובד נטו לפי שמיעה, ולא לפי הגיון והבנה. וברור לי שאם אבין יותר, אעשה זאת טוב יותר)
 

dizi

משתמש רשום
גם את גנבת לי את המילים מהפה...
כנראה שאני בקטגוריה שלך.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
חמישית היא דרגה שמושכת ויוצרת צפייה. עם G למשל, לא נוכל לסיים שיר בסולם דו, כי הוא דרגה חמישית ויוצר צפייה ומשיכה חזקה הדורשת פתרון.
A, או A7 היא החמישית של השנייה, כלומר היא נמצאת מבחינת המרווח חמישה צעדים ממנה (קוינטה מלמעלה, או קוורטה, מלמטה) ולכן יוצרת משיכה חזקה אליה והדרגה השנייה היא הפתרן.
הוי אני כל כך עייפה. כתבתי חמישית של הרביעית? התכוונתי חמישית של השניה הלא היא Dm במקרה זה. היא יוצרת אליה משיכה חזקה במיוחד שמדובר כאן בסטיה מהסולם המקורי. (הרי השתמשנו באקורד בדו דיאז- צליל זר לסולם)
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י נוי;573693:
חמישית היא דרגה שמושכת ויוצרת צפייה. עם G למשל, לא נוכל לסיים שיר בסולם דו, כי הוא דרגה חמישית ויוצר צפייה ומשיכה חזקה הדורשת פתרון.
A, או A7 היא החמישית של השנייה, כלומר היא נמצאת מבחינת המרווח חמישה צעדים ממנה (קוינטה מלמעלה, או קוורטה, מלמטה) ולכן יוצרת משיכה חזקה אליה והדרגה השנייה היא הפתרן.
הוי אני כל כך עייפה. כתבתי חמישית של הרביעית? התכוונתי חמישית של השניה הלא היא Dm במקרה זה. היא יוצרת אליה משיכה חזקה במיוחד שמדובר כאן בסטיה מהסולם המקורי. (הרי השתמשנו באקורד בדו דיאז- צליל זר לסולם)
הלכתי להסביר מה זה החמישית של הרביעית, וראיתי שממש לא מסתדר לי, ממתי A היא חמישית של פה? (F) עברתי חזרה לעמוד פה להתבונן בדבריך וראיתי את העריכה.
 

dizi

משתמש רשום
האמת? נראה שלא הבנתי כלום,

נכתב ע"י תרצה;573678:
גנבת לי את המילים מהפה...
גם אני רוצה להבין. (כשאני מוצאת אקורדים זה עובד נטו לפי שמיעה, ולא לפי הגיון והבנה. וברור לי שאם אבין יותר, אעשה זאת טוב יותר)

נכתב ע"י נוי;573693:
חמישית היא דרגה שמושכת ויוצרת צפייה. עם G למשל, לא נוכל לסיים שיר בסולם דו, כי הוא דרגה חמישית ויוצר צפייה ומשיכה חזקה הדורשת פתרון.
A, או A7 היא החמישית של השנייה, כלומר היא נמצאת מבחינת המרווח חמישה צעדים ממנה (קוינטה מלמעלה, או קוורטה, מלמטה) ולכן יוצרת משיכה חזקה אליה והדרגה השנייה היא הפתרן.
הוי אני כל כך עייפה. כתבתי חמישית של הרביעית? התכוונתי חמישית של השניה הלא היא Dm במקרה זה. היא יוצרת אליה משיכה חזקה במיוחד שמדובר כאן בסטיה מהסולם המקורי. (הרי השתמשנו באקורד בדו דיאז- צליל זר לסולם)
אבל אני אנסה לקרוא שוב מחר בריכוז. תודה רבה על ההסבר המפורט!
 

תרצה

משתמש מקצוען
נכתב ע"י dizi;573702:
אבל אני אנסה לקרוא שוב מחר בריכוז. תודה רבה על ההסבר המפורט!
"יוצרת צפיה" זה מה שאני קוראת לו "אקורד מוביל" - את לא יכולה לסיים איתו, כי בצליל שלו יש בקשה והוא מוביל אותך לבא אחריו.

האם תמיד החמישי אמור להוביל אותי לשניה שלו? או שפיספסתי משהו בהסבר?
(אני בד"כ נמשכת מהחמישית 7, לראשונה! ככה גם לימדה אותי בזמנו, המורה לנגינה.
אולי זה ההבדל, שכאשר זה חמישית [לא 7] זה מושך לשניה וכשזה חמישית 7 זה מושך לראשונה?)
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י תרצה;573706:
"יוצרת צפיה" זה מה שאני קוראת לו "אקורד מוביל" - את לא יכולה לסיים איתו, כי בצליל שלו יש בקשה והוא מוביל אותך לבא אחריו.

האם תמיד החמישי אמור להוביל אותי לשניה שלו? או שפיספסתי משהו בהסבר?
(אני בד"כ נמשכת מהחמישית 7, לראשונה! ככה גם לימדה אותי בזמנו, המורה לנגינה.
אולי זה ההבדל, שכאשר זה חמישית [לא 7] זה מושך לשניה וכשזה חמישית 7 זה מושך לראשונה?)
החמישית מובילה לראשונה.ברור. אם השיר היה בסולם רה מינור, הרי זו דרגה חמישית רגילה ותו לא. אבל במקרה זה הסולם הוא דו מז'ור, והאקורד Dm הוא הלא הדרגה השנייה. לכן A הוא החמישית של השניה, לא של הראשונה - שהיא אקורד C - דרגה ראשונה בסולם דו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה