איך כותבים?- 'לשירות צלצלו' וכו'? או ל'שרות'?

אושר

משתמש מקצוען
ככל הידוע לי, האקדמיה אינה גורסת הוספת י' בכתיב חסר הניקוד אחרי צירה, ולכן זה אמור להיות "שרות". [אמנם לפי כלל זה אין הבדל בין "פרות" (הבשן) לבין "פרות" (העץ), ובכלל בציבור אנ"ש מקובל להכניס י' אחרי צירה בכתיב חסר הניקוד, כמו: משה רבינו]
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
דווקא במקרה הזה נראה לי שהאקדמיה ממליצה על כתיב מלא. כאשר הצירה נוצר בשל תשלום דגש, ובשאר שורשים הופיע במקומה חיריק - וי' הופיעה בכתיב חסר ניקוד - מוסיפים את הי' גם כאשר הצורה בצירה. כך לפי האקדמיה.
ולכן שירות - כמו סיפור וכמו דיבור.
זאת להבדיל ממקרים אחרים של צירה, ו'פֵרות' ביניהם, שאכן לפי האקדמיה יאויתו ללא י'.

אבל בדברים הללו ראינו כבר שהרשות נתונה בידי כל אחד ללכת לפי ראות עיניו ולפי טעמו, והרבה מן העורכים נוטים מדעות האקדמיה ימינה ושמאלה.
נראה לי שכל זמן שהכתיב המנוקד הוא חסר, 'מותר' לבחור להשתמש בכתיב חסר גם כשאין מנקדים, ותמיד אפשר למצוא עורכים שיאהבו יותר להיצמד לכתיב המקורי.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
לשירות/שרות חייגו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
כבר שנים רבות שלא מחייגים בטלפון...

פעם, כשהיתה בטלפון חוגה היו מחייגים, היום פשוט מתקשרים
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
צודק. רק באינטרנט יש חייגן (-: (ולא בכל אינטרנט)

אבל 'צלצלו' די צרם לי.
 

agav

משתמש צעיר
נכתב ע"י אברהם;372158:
כבר שנים רבות שלא מחייגים בטלפון...

פעם, כשהיתה בטלפון חוגה היו מחייגים, היום פשוט מתקשרים
אז אנא אל תשליך פסולת לפח, כיון שמזמן מזמן חדל מהיות פח וכעת הריהו עשוי פלסטיק. :eek:
ואל נא תבצע ככר לחם, כיון שזה מכבר אין צורתה כצורת כיכר. ;)
ואל תשלם בכסף כי אם במטבעות ארד או נחושת או מוטב בשטרות... :)

קראתי שוב את ההודעה והיא נשמעה לי קצת נשכנית אז הבהרה: הנך צודק לחלוטין אבל השפה היא לפעמים יותר נוסטלגית משהיא הגיונית.

חודש טוב ומבורך.
 

agav

משתמש צעיר
ובאשר לשירות/ שרות: מן הסתם לא תסכימו איתי אבל יש לנו בעיה ממשית. כללי הכתיב חסר הניקוד נועדו (כך סיפר המשורר) כדי להקל עלינו את הקריאה, יעני מאז כיתה אלף לא התקדמנו שום דבר. התוצאה: כללים (שבכל אופן לטעמי) משונים, המוציאים לנו מפס הייצור זעיר-מפלצות כמו: ידיי ורגליי, אינפלאציה, עירבון, ציפורניים, ואידך זיל גמור.

לפעמים הניאו-מלים הללו כתובות כל כך מעוות, עד שמתלבטים איך לקרוא אותן בכלל: שירות (לקוחות)? שירות (ותשבחות)? אז מה הועילו חכמים?! עירבון? מה יותר ברור פה מ-ערבון? מישהו חלם בכלל לקרוא את זה בקמץ?

אז האקדמיה עושה את שלה, אבל מה לזה ולנו? או בצורה מעודנת יותר: כשזה עוזר או משנה ממש - בבקשה. כשלא - אז לא. מה יעשו לנו?

צריך לזכור גם, שלמרות שהניב הרווח הוא ההגיה הספרדית, אבל בכל אופן - בניגוד למקובל בהגיה הספרדית - אנחנו כן נוהגים 'למלא' את הצירה, כלומר להגות את הי' כאילו היתה עיצורית, ולא כאות נחה מאותיות אהו''י (ועל כן לא נשמעת, כמו ה-ו' של החולם). וכיון שאנחנו קוראים (בעיניים) בדיוק כפי שאנחנו שומעים, התוצאה בהרבה מקרים היא אי נוחות ואי נחת.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אגב -
יפה אמרת.
אני חושבת שהכללים עשויים להיות לעזר לנו, אם בעקבותיהם נלך לקבוע לעצמנו כללים אחידים שניצמד אליהם לאורך כל הדרך. המכשלה העיקרית העומדת בפנינו היא חוסר אחידות. אם באותו הספר הגהת פעם 'שירות' ופעם 'שרות' ובשני המקרים התכוונת לשירות לקוחות - הגהתך אינה הגהה. זאת אף אם פעם אחת סברת שיש לבדל אותו משירות ותשבחות, ובפעם האחרת רצית לבדל אותו משרים ושרות.
כנ"ל אם בחרת לכתוב שרות לקוחות, ובאותה פסקה ממש - עירוב תחומין.
סדר צריך להיות.
ומותר לכל אחד שיהיה לו סדר משלו.
גם לאקדמיה.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
עפרה, אחר הגהה יש לבצע האחדה.
 

agav

משתמש צעיר
נכתב ע"י עפרה;372389:
אגב -
יפה אמרת.
אני חושבת שהכללים עשויים להיות לעזר לנו, אם בעקבותיהם נלך לקבוע לעצמנו כללים אחידים שניצמד אליהם לאורך כל הדרך. המכשלה העיקרית העומדת בפנינו היא חוסר אחידות. אם באותו הספר הגהת פעם 'שירות' ופעם 'שרות' ובשני המקרים התכוונת לשירות לקוחות - הגהתך אינה הגהה. זאת אף אם פעם אחת סברת שיש לבדל אותו משירות ותשבחות, ובפעם האחרת רצית לבדל אותו משרים ושרות.
כנ"ל אם בחרת לכתוב שרות לקוחות, ובאותה פסקה ממש - עירוב תחומין.
סדר צריך להיות.
ומותר לכל אחד שיהיה לו סדר משלו.
גם לאקדמיה.
מסכימה איתך בהחלט.

יתרה מכך, יש תחומים - כמו בחוֹזים ומסמכים מחייבים למשל - שגם לדעתי המיליטנטית, לא רק העקביות הכרחית אלא גם ההצמדות לכללים של האקדמיה. ואולי בייחוד עבור התחומים הרשמיים הללו סוכמו כללים אחידים.
אבל איזה חן או בהירות יתר יש ב'אימא', שהוא דוחק את רגליה של 'אמא' הישנה והטובה? (וכבר מצאתי את שניהם בעמוד אחד בספר אחד).

ולענייננו הספציפי, דוקא במקרה הזה של 'לשירות צלצלו' הייתי חושבת פעמיים אם העקביות תשרת אותי - כיון שמשום מה (סתם רגישות אישית?) הקונטקסט מחבר אצלי את 'צלצלו' דוקא עם 'שירות וזמירות'...
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
ארבע - האם לא קל יותר לבצע את ההאחדה תוך כדי ההגהה? כאשר נצמדים לכללים קבועים לאופן כתיבת כל מילה, ומקפידים עליהם בעת ההגהה, ההאחדה נעשית ממילא.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
תלוי איזו הגהה הסופר דורש.
יש סופרים שמעוניינים בהתערבות מזערית. חוי, למשל, דורשת להשליט את הכתיב שהיא רואה לנכון. (עכשו במקום 'עכשיו', לשם דוגמה).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  17  פעמים

לוח מודעות

למעלה