השפה אותה שומע ורוכש ילד מינקותו נטמעת בו והופכת להיות חלק אינטגראלי ממנו. גם שפת הרגשות היא שפה נרכשת, והיא חיונית לניהול תקשורת אישית ובין אישית. ככל שנוסיף לחשוף את הילד לשפת הרגשות, כך הוא ייטיב להכיר אותה ולהשתמש בה ביום יום.
בזמן החופש בו הילדים שוהים בבית יותר מזמן השגרה, כדאי לנצל את שעות הבילוי המשותפות של ההורים והילדים לפיתוח והעשרת שפת הרגשות. הפעילות הבאה מתבססת על למידה טבעית מתוך סיטואציות מזדמנות ביום יום, ועל תרגול מובנה של הלמידה בזמנים מוגדרים.
הוראות הפעילות:
1. ייעדו קופסא לתפקיד תיבת האוצרות, וקשטו אותה (בתי ואני לקחנו קופסת שוקולית, צבענו בגואש, והוספנו דוגמאות של כוכבים ע"י שבלונה, מצורפת תמונה).
2. הדפיסו את תווית אוצר הרגשות מתוך הקובץ המצורף, והדביקו אותה על הקופסא שלכם.
3. הדפיסו את כרטיסי אוצר הרגשות בהם מופיעים פרצופים המביעים רגשות שונים מתוך הקובץ המצורף (מומלץ לעשות להם למינציה). גזרו את הכרטיסים (ניתן לתת לילדים לקשט אותם) ושמרו אותם.
4. בכל פעם שילד חווה רגש מסוים בסיטואציה כלשהי שקפו והגדירו את הרגש אותו הוא חווה ("אוי, אתה מאוד מאוכזב"). לאחר שהוא נרגע מהחוויה הראו לו את הכרטיס עם הרגש אותו הוא חווה, ותנו לו לשמור את הכרטיס בתיבת אוצר הרגשות. עם הזמן הילדים יצברו כרטיסים, ויכירו את שמות הרגשות השונים מתוך למידה טבעית שהיא אפקטיבית יותר מהקנייה מובנית.
5. לאחר שיצטבר מספר ניכר של כרטיסי רגשות בתיבת אוצר הרגשות ניתן לתרגל באופנים שונים זיהוי רגשות, והתאמתם לסיטואציות שונות:
א. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויהיה עליו לעשות פרצוף המבטא את הרגש בכרטיס.
ב. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויהיה עליו להציג סיטואציה או לספר על סיטואציה שמתאימה לרגש המופיע בכרטיס.
ג. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויאמר מהו הרגש ההופכי לרגש המופיע בכרטיס.
ד. יש לשפוך את תכולת התיבה, וכל ילד יחפש ויציג למשתתפים כרטיס המתאים לרגש שחווה במשך היום/ באירוע מסוים.
אפשר כמובן להמציא משחקים נוספים...
בהצלחה!
בזמן החופש בו הילדים שוהים בבית יותר מזמן השגרה, כדאי לנצל את שעות הבילוי המשותפות של ההורים והילדים לפיתוח והעשרת שפת הרגשות. הפעילות הבאה מתבססת על למידה טבעית מתוך סיטואציות מזדמנות ביום יום, ועל תרגול מובנה של הלמידה בזמנים מוגדרים.
הוראות הפעילות:
1. ייעדו קופסא לתפקיד תיבת האוצרות, וקשטו אותה (בתי ואני לקחנו קופסת שוקולית, צבענו בגואש, והוספנו דוגמאות של כוכבים ע"י שבלונה, מצורפת תמונה).
2. הדפיסו את תווית אוצר הרגשות מתוך הקובץ המצורף, והדביקו אותה על הקופסא שלכם.
3. הדפיסו את כרטיסי אוצר הרגשות בהם מופיעים פרצופים המביעים רגשות שונים מתוך הקובץ המצורף (מומלץ לעשות להם למינציה). גזרו את הכרטיסים (ניתן לתת לילדים לקשט אותם) ושמרו אותם.
4. בכל פעם שילד חווה רגש מסוים בסיטואציה כלשהי שקפו והגדירו את הרגש אותו הוא חווה ("אוי, אתה מאוד מאוכזב"). לאחר שהוא נרגע מהחוויה הראו לו את הכרטיס עם הרגש אותו הוא חווה, ותנו לו לשמור את הכרטיס בתיבת אוצר הרגשות. עם הזמן הילדים יצברו כרטיסים, ויכירו את שמות הרגשות השונים מתוך למידה טבעית שהיא אפקטיבית יותר מהקנייה מובנית.
5. לאחר שיצטבר מספר ניכר של כרטיסי רגשות בתיבת אוצר הרגשות ניתן לתרגל באופנים שונים זיהוי רגשות, והתאמתם לסיטואציות שונות:
א. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויהיה עליו לעשות פרצוף המבטא את הרגש בכרטיס.
ב. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויהיה עליו להציג סיטואציה או לספר על סיטואציה שמתאימה לרגש המופיע בכרטיס.
ג. כל ילד בתורו יעצום עיניים, ישלוף כרטיס מהקופסא, ויאמר מהו הרגש ההופכי לרגש המופיע בכרטיס.
ד. יש לשפוך את תכולת התיבה, וכל ילד יחפש ויציג למשתתפים כרטיס המתאים לרגש שחווה במשך היום/ באירוע מסוים.
אפשר כמובן להמציא משחקים נוספים...
בהצלחה!