• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

ביקורת ספרות אבל למה, למה עוד אחת?

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
סליחה מראש, זו עוד ביקורת על הספר "דופליקטים".

ב''ה

שלום חברה,

אז קיבלתי לידי את הספר החדש של יונה ספיר- דופליקטים-התגלות, ספר שהוא די תקדימי מבחינת הז'אנר שלו- פנטזיית מתח, משהו שלא ראינו בציבור החרדי עד כה.

עוד טרם יציאתו נשמעו קולות על כך שהכריכה שלו מזכירה סדרת פנטזיה אחרת שלא נזכיר את שמה, היו כאלה שהגדילו לאמר וטענו שהוא כולו נכתב בהשראת אותה הסדרה והסימוכין- התבטאות של יונה ספיר בראיון לאתר חדשות מוכר.
אז הייתי ממליצה להם לקרוא את הספר, לפני שהם ממהרים להסיק מסקנות.
באופן אישי, לא נחשפתי לפנטזיה בספרות גויית, אבל זה לא באמת רלוונטי, הדימיון שישנו או איננו.

זה לא רלוונטי כי כפי שציינתי בביקורת לספר "סוף העולם דרומה"- ספיר לא נמנעת מלציין רפרנסים לתרבות הפופלארית בספריה בין אם רמיזות לספרי קונן דויל ואגתה כריסטי, אזכורי דמויות כאלו ואחרות מאגדות שונות ועוד.

הרמיזות האלו לא סתם נמצאות שם, הן הודאה באשמה, הצהרה מפורשת.
לא "תפסתם אותה על חם", רבוייסי. צאו מזה.

ועכשיו, אם בכריכות עסקינן, בואו נדבר רגע על הכריכה.
זה לא חדש שעיצובי הכריכות של יונה ספיר הן מדויקות, מפתיעות ומלאות אווירה (רוב הזמן).
אבל הפעם, היא לחלוטין התעלתה על עצמה.

הספר מעוצב מדהים, פלטת צבעים משגעת, עיטורים בולטים לכל האורך. סימניות משני הצדדים (דבר שכמעט ולא רואים בספרים בכריכה רכה)
ניכרת השקעה עד לפרטים הכי קטנים, כיף לקבל כזה ספר הביתה. כיף למשש אותו.

מרגיש כאילו הספר אומר לך- אני משהו אחר לגמרי.

אבל הבה לא נתמקד בקנקן המהודר, אלא במה שיש בו.

מה חשבתי על הספר? ובכן הספר חדשני ומרענן, מכיל את כל האלמנטים של הז'אנר, אולי חוץ מאימה. כן. הוא לא ספר אימה.

הוא בהחלט מכיל תת ז'אנר של עולם האימה- הדופליקטיות. אבל הוא כלל לא משתמש בו כאלמנט מפחיד. בינתיים.

הדמויות- מעניינות וכתובות היטב, העלילה- סוחפת ומרתקת.

הכתיבה, ובכן- ספיר לא אכזבה, הספר שנון, משעשע ומעורר מחשבה.

הביקורת שלפניכם לא מכילה סקירה מפורטת של כל חלקי העלילה, אבל בהחלט עמוסת ספוילרים.

אז, עלילת הספר מתרחשת בעתיד הרחוק, אי שם במאה ה 22, בעולם פוסט אפוקליפטי המחולק ל5 אזורים, הנקראים בשם על פי שיטת השלטון ואורח החיים המתקיים בהם.

מתישהו, נגמרו המלחמות, הטבע היכה באנושות במלוא עוצמתו ואילץ אותה להתנהל על פי סט כללים חדש.

רגע, מה? מה קרה לכל האנשים? הא, הם חולקו בין האזורים כל אחד בחר היכן לחיות לפי מה שמתאים לו. לכאורה.

רגע ומה עם כל הנבלים? הרוצחים? הפושעים? הם כלואים בעמק השדים, מיליונים מהם. מי מחזיק אותם שם? איך הם בדיוק הגיע לשם? בידי איזה חלק הוא נמצא ונשלט? לא ברור.

הלאה,במרכז העלילה- גיבורי על. הדופליקטים- הכפילים. בני אנוש שבאו במגע עם כוח שנפל משמיים בפיצוץ אדיר, והתחזקו ביכולות על אנושיות.

גיבור הספר- דניאל הארט, צעיר יהודי המתגורר בפרדייס. נער העשוי ללא חת, אמיץ, עקשן וחדור מטרה, הוא לחלוטין נופל לקלישאת השלימות של גיבורי העל, הוא מוסרי, נבון וחסר ענווה לחלוטין.

נכותו השכלית והפיזית לא מונעת ממנו להיות הטוב מכולם, בכל תחום. כל הזמן.

דניאל מקבל בירושה מאמו, הלן, את הדופליקטיות, והופך חבר במסדר הסודי אליו היא משתייכת.

כמו כל ספר המשתייך לסדרה, ובייחוד בז'אנר הפנטזייה,הספר חושף אותנו לטרמינולוגיה חדשה, עולם של מושגים ורעיונות חדשים ומוכרים מיקומי המד"ב. חורי תולעת, מסעות בזמן, וטכנולוגיה חדשנית. ייאמר לשבחו שהוא עושה זאת בצורה מתוחכמת ולא טרחנית, מעט בכל פעם. צעד אחר צעד.
לקראת הסוף יש התקפה קלה של מונחים והתרחשוית. לקוראים שלום.


אפרופו מסע בזמן, הספר מתאר מסע בזמן ומצליח להתחמק מהפרדוקסים הרבים שאירוע כזה טומן בחובו כמעט לחלוטין.
אבל. יש בעיה אחרת שהספר לא פותר.

נקרא לה- איפה הייתם?

מבקרים בסוגת גיבורי העל מציינים לא פעם את העובדה שכאשר ישנה מציאות של גיבורי על לאורך ההיסטוריה, מתעוררת בעיה רצינית.
בספר שלנו מתואר מסדר הדופליקטים ככזה שמטרתו היא- הגנה על האנושות.

ובכן, איפה הייתם?

המסדר הוקם מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה, גיבורי על החלו לצוץ מעל פני השטח, חדורי מטרה, נאמני שבועה.
אז ברגע שעלה רודן משופם לשלטון באיזו מדינה אירופאית קטנה והחל לטבוח באופם שיטתי בהמונים חפים מפשע ללא רחם, (למשל) היה עליהם לעוצרו מיד ולהשיב את הסדר על כנו, לא כן?

מדוע לא התערבו הדופליקטים לטובת האנושות בשעותיה הקשות ביותר?

אבל אם יוצרי הקומיקס לא הצליחו לענות על השאלה הזו, וכותבי הסרטים המבריקים ביותר ענו תשובות לא מספקות, נסלח ליונה ספיר על הנקודה הזו, חרף הבעייתיות שבה.


כקונטרה ראויה לגיבורי על מזהירים, הספר מציג נבל- על מרושע ביותר. זירו, שם בדוי, הוא סדיסט מוחלט, הוא נהנה מעצם הסבל וההשפלה של שבויו, ותאב שליטה מוחלטת בכל הסובבים אותו, שמבוהלים מפניו עד מוות.

בשונה משאר נבלי יונה ספיר, שאוהבים לנהל דיאלוגים מתנצחים, ולפזר איומים מרתיעים . הוא- עובר לעשייתן, פחות דיבורים- יותר מעשים, או אם נדייק- יותר עינויים.

הספר מכיל עינויים מסוגים שונים שהוא ועושי דברו מפעילים על שבוייהם האומללים.

העובדה שזירו ממעט בדיבוריו, ולא מקיים את שיחת ה- בוא חבוב ואני אספר לך למה אני עושה את כל זה, או לחילופין מונולוג מעורר אמפתיה על חיים הרוסים וסגירת חשבון נקמנית, הופכת אותו למפחיד ולא צפוי. הוא לא מתסחבק. הוא שומר את הקלפים צמוד לחזהו, ולא חושף אף פרט לגבי חייו האישיים, מטרותיו לא ברורות (כן, הוא רוצה לשלוט במסדר, למה?) זירו הוא נבל מצויין ואנחנו מסיימים את הספר בטעם של עוד לגביו.


הספר מסתיים בקליף האנגר מפתיע, מאסטר הדופליקטים- מובס על ידי הנבל. וזהו …לא זכינו לקרב סופי מרהיב בין זירו לדני. הרימו אבל לא הנחיתו, כלומר- עדיין לא.

זהו סיום מוצלח לספר שהוא חלק ראשון בסדרה, הוא מותיר את הקוראים בדריכות וציפייה לכרך הבא.


יש עוד הרבה על מה לדבר בקשר לספר הנ"ל.

הוא מכיל תמות מעניינות בנוגע לטכנולוגיה וקדמה, קשר זוגי וחברות.
ועוד לא דיברנו על עמק השדים, והאם נמצא פתרון הולם למשבר הרוע בעולם. ומה עם סיים, שעלילת הספר מתמקדת בו? קומוניזם או לא, איך שלא נקרא לזה, האם זה בכלל יכול לעבוד במאה ה22?
ובאיזה אזור מתוך החמישה הכי משתלם לגור?

אולי נעשה ביקורת נוספת, מעמיקה יותר.
בינתיים,
ספרו לנו משהו שעוד לא סיפרתם בביקורות הקודמות.
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
 

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר. התוכן- מקורי לגמרי.
מציעה לקרוא את הספר.
 

Yes it's me

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
מה חשבתי על הספר? ובכן הספר חדשני ומרענן, מכיל את כל האלמנטים של הז'אנר, אולי חוץ מאימה. כן. הוא לא ספר אימה.

הוא בהחלט מכיל תת ז'אנר של עולם האימה- הדופליקטיות. אבל הוא כלל לא משתמש בו כאלמנט מפחיד. בינתיים
זה תלוי מבן אדם לבן אדם, למשל אני אף פעם לא קראתי פנטזיה, ואחרי שקראתי חצי ספר קצת המחשבות עפו
וכן פחדתי... מצאתי את עצמי אומרת "תרגיעי! זה לא אמיתי" :sne: (אל תצחקו עלי...)
לקראת הסוף יש התקפה קלה של מונחים והתרחשוית. לקוראים שלום.
גמרת אותי מצחוק... הדיינו באיזה מקום אם זה היה טרחני מדי אבל היטבת להגדיר
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר. התוכן- מקורי לגמרי.
מציעה לקרוא את הספר.

מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
 

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
כפי שציינתי, יונה לא מתביישת לצטט מתרבות פופלארית. וזה מעיד על חשיפה לאותה תרבות וניסיון לרפרר אליה בדרכים שונות.
היא גם מציינת בראיון שאחת ממקורות ההשראה שלה היא רולינס וכו'.
לכן, ייתכן מאוד שאחד הרפרנסים לכריכה היו- ספרי הסדרה ההיא.
אני הגבתי בביקורת לאלה שעוד טרם יציאת הספר ביקרו את התוכן שלו.
לגבי אינטרס, לספיר פתרונים.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כפי שציינתי, יונה לא מתביישת לצטט מתרבות פופלארית. וזה מעיד על חשיפה לאותה תרבות וניסיון לרפרר אליה בדרכים שונות.
היא גם מציינת בראיון שאחת ממקורות ההשראה שלה היא רולינס וכו'.
לכן, ייתכן מאוד שאחד הרפרנסים לכריכה היו- ספרי הסדרה ההיא.
אני הגבתי בביקורת לאלה שעוד טרם יציאת הספר ביקרו את התוכן שלו.
לגבי אינטרס, לספיר פתרונים.
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד בזכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?
 

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד ב
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד בזכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?

זכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?
א. עיצוב הכריכה אמנם לא נעשה ע"י הסופרת בעצמה והמשוב מכוון לעוסקים במלאכה, אני נהניתי מעצם ההשקעה בדפוס יקר ומשובב עין.

ב. בכתבי "השראה", לא התכוונתי לקווי עלילה זהים או חלילה סצינות אחד-לאחד.
הכוונה לאזכור שלהם, מעיד על חשיפה וכתיבה ברוח הסוגה.

ג. קפטן אמריקה לא נחשף לפנטזיה ב*ספרות* גויית.
עיקר החשיפה הייתה דרך האמנות השביעית.

ד. בקשר לשאלת "איפה הייתם?",
לרוב אין באמת תשובה, חוברות הקומיקס שעוסקות בנבלים גדולים דוחפות פנימה את כל הגיבורים עד הקטן שבהם ונוצרת "סאגה".
אבל באירועים קטנים, הם לא נעזרים אחד בשני משום מה.
גם אם הם גרים במרחק קפיצה בין בנייני ברוקלין.
כנל לגבי אסונות לאורך ההיסטוריה.
כל סיפור המקור של קפטן אמריקה עוסק במלחמת העולם השניה ולכן ברור שהנמסיס יהיה היטלר והנאצים.
אבל מה עם שאר גיבורי העל שחיו בתקופתו?
זו השאלה, בגדול.

מסכימה לגבי ההערה האחרונה.

לדעתי, זה הרבה פנטזיה בנגיעות מד"ב.
 

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כאן יונה ספיר מפרטת על ההשראות למיניהן וכל השאר...
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר.
סליחה על שאלתי הבורה, אני לא בדיוק מונחת בענייני הארי פוטר למיניהם
וואני סקרנית מאוד מתוקף עיסוקי בגרפיקה...
הלכתי לחפש את הכריכה הבדיוקית, המדוברת, המועתקת, ה'למה היא עשתה את זה',
וכל החיפושים בגוגל לא נתנו לי אפילו כריכת ספר של הארי פוטר אחת שדומה לדופליקטים
אם זה לא נוגד את חוקי הפורום, יש דרך להראות כאן את הכריכה ה'מקורית' או לפחות לשים איזה קישור לתמונה שלה?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הלכתי לחפש את הכריכה הבדיוקית, המדוברת, המועתקת, ה'למה היא עשתה את זה',
נראה לי שרוב המבקרים מתייחסים רק לעניין הפונט, לדעתי יש דמיון.
1704217285016.png
1704217328052.png
1704217425283.png
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@משולש ברמודה תודה!
אבל בטוח שאלו הכריכות המדוברות???
יש מישהו שיכול להחכים אותי איפה רואים דמיון?
ככל שאני מסתכלת אני רק רואה את ההבדלים

הכחול של הארי פוטר הוא בהיר ומאגי, הכתום רווי ופשוט
הכחול של דופליקטים כהה וחשוך מאוד, נוטה לשחור, ואין כתום אלא זהב חיוור

הכותרת של הארי פוטר באה בקליגרפיה ייחודית, בתוספת סימן הצלקת המפורסם, בגדלים משתנים לכל אות (אפשר לראות את ההשראה של האנגלית, האותיות הראשונות גדולות...), ביישור זיג-זגי
הכותרת של דופליקטים באה בפונט קינג פוקס עם עיוות של מתיחה החוצה

בהארי פוטר אפשר לראות ילד ממושקף שממש לוקח את רוב הכריכה, בסגנון ציור ידני
בדופליקטים יש לנו תמונת נוף של לילה ובית מואר, עם איזה עוף בצד. אולי יש איזו דמות אי שם על גב היצור (לא יודעת שמות עוד לא קראתי), והכל בסגנון מאוד ריאליסטי או לפחות בסטייל של תלת מימד

זה קצת מלחיץ, באמת רק אני רואה את ההבדלים?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הכותרת של הארי פוטר באה בקליגרפיה ייחודית, בתוספת סימן הצלקת המפורסם, בגדלים משתנים לכל אות (אפשר לראות את ההשראה של האנגלית, האותיות הראשונות גדולות...), ביישור זיג-זגי
הכותרת של דופליקטים באה בפונט קינג פוקס עם עיוות של מתיחה החוצה
תראי אני לא גרפיקאית מקצועית : ) אני רואה השראה בעיקר בפונט. העיוות של המתיחה החוצה מזכיר לי את שינוי הגדלים בכותרת העברית בעיקר בפ' ובט'.
שמתי פה רק שתי כריכות, כי רק בחמישית אפשר אולי למצוא דמיון בגוונים. אבל שוב, אין פה משהו מיוחד. זה כריכה לספר פנטזיה קלאסי.
אני רק אציין שלא קראתי את הספר ואין לי מושג האם בתוכן יש סימנים להשראה שהיא קצת יותר מהשראה רגילה...
בעיני בכריכה אין העתקה מיוחדת. הן פשוט מדברות בשפה דומה, לא מעבר.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הלכתי לחפש באופן יסודי עוד יותר על הכריכה...
יכול להיות שלזה הכוונה?
image.png
1704217425283.png

רק אציין שוב, מהצד הגרפי:

בין הפונטים - אין שום קשר רק תראו את ההבדלים.
ב'הארי פוטר' כל אות עשויה לעצמה, בגדלים חוגגים, בבלאגן מרשים, כל אות ראשונה גדולה מאוד
והצלקת פשווט לא מאפשרת העתקה של האותיות, זה כמו להגיד שגמבה ועגבניה דומות, כי שתיהן אדומות.
ב'דופליקטים' הפונט אחיד, שינוי הגדלים מתבצע על מעבר צורני חלק [כמו שני סוגריים > )( רק כשהם שוכבים לרוחב]
ויש גם את העיטור הזה (שקצת תקוע שם, למען האמת)

הטירה, האורות החמים בחלונות, הלילה הכחול כהה, אכן מזכירים, וזה נראה כמו השראה
הרי לילה הוא כחול
השחרה בקצוות (הצבע הכהה שיש מסביב) זה מקובל וגורף ברוב ספרי המתח,
והוא מגיע עם אורות בחלונות, ועדיף כתומים (כי בגרפיקה כחול הולך עם כתום הכי טוב...)
ושמיים ואדמה יש בכל תמונת נוף (אפילו בתמונות מהירח...)
הדגשה של אותיות בצבעי כסף או זהב הופכת הכל לדומה מאוד (לתשומת לב כל האנשים שבטוחים שפרסום בשחור-זהב הוא מקורי ומנצח, פחות או יותר 40% מהמפרסמים)

אבל - יש סיכוי שמעצב/ת הכריכות אפילו לא ראה/תה את מה שצירפתי כאן.
פשוט ערך/ה תמונה ריאלית ויפה (ויש כאן עבודה נהדרת, ד"א), ומסתבר שמישהו המציא את הגלגל לפניו/ה
וכבר ידוע שאמן - מעתיק מאחרים, ואומן טוב - גונב מאחרים...

אני רק אציין שלא קראתי את הספר ואין לי מושג האם בתוכן יש סימנים להשראה שהיא קצת יותר מהשראה רגילה...
בעיני בכריכה אין העתקה מיוחדת.
כנראה שבאמת בזה זה טמון. נקרא ונראה...
 

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנקודה שלי מלכתחילה הייתה שהכריכה עוצבה ברוח ז'אנר הפנטזיה, בלי להזכיר פרנצ'ייז כזה או אחר.
גם אני לא רואה דמיון משמעותי בין הכריכות.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אבל - יש סיכוי שמעצב/ת הכריכות אפילו לא ראה/תה את מה שצירפתי כאן.
הרשי לי לפקפק...
בכללי, יצא לי כמה פעמים לראות ההעתקות שקראו לעצמם השראה.
מודה ומתוודה עשיתי זאת פעם אחת בעצמי וקראתי לזה השראה. @דיונון באחד השירים שלו כתב משהו על כך שגרם לי לשים לב שיש גבול דק מאד בין השניים שאנשים מרשים לעצמם לטשטש...
השראה היא לא מילה יפה שפותרת אותנו מהצורך להתעמק האם ואיך התבצע כאן פלגיאט. וקרה לי גם שעשו ליצירות שלי העתקה מעניינת וקראו לזה השראה...

שוב, מסכימה איתך שעיצוב הכריכה שונה בסופו של דבר. בטח מנקודת מבט של גרפיקאית. כמו שציינתי זאת לא העבודה שלי אבל עיצבתי בחיי דבר או שניים בשביל לשים לב שיש כאן פונטים וגוונים שונים. זה גם עיצוב קלאסי, כלומר אפשר היה בקלות להגיע אליו גם בלי להסתכל בכריכה השנייה ולקחת השראה.
אמנם אני כן אוחזת בדעה שיש סיכוי לא קטן שהיא ראתה את הכריכה מתישהו, זאת כריכה מוכרת מאד. אבל זה לא בעייתי בעיני כי אני ממש לא מזהה כאן ניסיון להעתקה.

כנראה שבאמת בזה זה טמון. נקרא ונראה...
עוד לא שוכנעתי לעשות את זה ;)
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הנקודה שלי מלכתחילה הייתה שהכריכה עוצבה ברוח ז'אנר הפנטזיה, בלי להזכיר פרנצ'ייז כזה או אחר.
גם אני לא רואה דמיון משמעותי בין הכריכות.
אמממ...... זאת כריכה לסיפור פנטזיה, מה היו אמורים לשים שם?
נראה שבד"כ הגויים אוהבים לבסס את הכריכות שלהם על ציור (ע"ע הארי פוטר למעלה, גם) ולאו דווקא ציורים מרשימים...
 

קבצים מצורפים

  • 1704225931569.png
    1704225931569.png
    1.2 MB · צפיות: 148
  • 1704225989570.png
    1704225989570.png
    KB 745.9 · צפיות: 141
  • 1704226078100.png
    1704226078100.png
    1.1 MB · צפיות: 151

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הרשי לי לפקפק...
בכללי, יצא לי כמה פעמים לראות ההעתקות שקראו לעצמם השראה.
מודה ומתוודה עשיתי זאת פעם אחת בעצמי וקראתי לזה השראה. @דיונון באחד השירים שלו כתב משהו על כך שגרם לי לשים לב שיש גבול דק מאד בין השניים שאנשים מרשים לעצמם לטשטש...
השראה היא לא מילה יפה שפותרת אותנו מהצורך להתעמק האם ואיך התבצע כאן פלגיאט. וקרה לי גם שעשו ליצירות שלי העתקה מעניינת וקראו לזה השראה...

שוב, מסכימה איתך שעיצוב הכריכה שונה בסופו של דבר. בטח מנקודת מבט של גרפיקאית. כמו שציינתי זאת לא העבודה שלי אבל עיצבתי בחיי דבר או שניים בשביל לשים לב שיש כאן פונטים וגוונים שונים. זה גם עיצוב קלאסי, כלומר אפשר היה בקלות להגיע אליו גם בלי להסתכל בכריכה השנייה ולקחת השראה.
אמנם אני כן אוחזת בדעה שיש סיכוי לא קטן שהיא ראתה את הכריכה מתישהו, זאת כריכה מוכרת מאד. אבל זה לא בעייתי בעיני כי אני ממש לא מזהה כאן ניסיון להעתקה.


עוד לא שוכנעתי לעשות את זה ;)
לגבי האריזה של המדיה, אני מפקפקת איתך. הקשר שם הרבה יותר ברור וקצת מביך...


פשוט, כשראיתי את הספרים, תהיתי מי אכל מתבואת השיגעון. יושבת מול המסך, מסתכלת מסתכלת, מכל הכיוונים, ושואלת את עצמי איפה למען ה' מסתתרת ההעתקה?
 

קפטן אמריקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני חושבת שהציטוט מאת ספיר לגבי ההשראה מרולינס היווה מין טריגר לעניין ההעתקה, ההשראה וקווי הדמיון בין הספר לסדרת הספרים הפופלארית, גם אם לא דובים ולא יער.
עם זאת,
אריזת הוידאו מזכירה בהחלט, קשה להתעלם.
ייתכן ששימשה כרפרנס בעיצוב.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

זהירות, הביקורת כורעת תחת עומס ספויילרים, אם לא קראת את הספר ואתה מתכנן לקרוא אותו בהמשך מומלץ להימנע מקריאת הביקורת לעת עתה



לכתוב ביקורת ספרות על ספר של
@יונה ספיר זה לא דבר שבא ברגל, כלומר, ברור שלא. מקלידים אותה ידנית... אבל בכל זאת, רק לשם האמינות, הסתפקתי רבות מה לכתוב מתוך שלל המחשבות שצצו לי במהלך קריאת הספר והחלטתי להניח לסקנדר שלי להציף את הבולטות שביניהן החוצה, בהנאה מרובה!

על הכתיבה של יונה ספיר כבר אין מה לדבר, מי שאוהב זכותו, ומי שלא אוהב גם כן זכותו! אנחנו מדינה דמוקרטית פה, במחילה מהאוטוקרטים שבינינו!...

הכריכה. ובכן, כריכה יפה ומושכת את העין. מוטיב חוזר מהכריכה הקודמת, רק שבניגוד לכריכת הספר הקודם, עליה הופיע מבנה מסתורי משהו שבמהלך הספר התברר בסך הכל כאחוזה מתקופה קדומה, המבנה המופיע בכריכת דופליקטים 2 הוא מבנה דופליקטי במוצהר. (המועצה העליונה בבועת האוצרים, אם שאלתם או אם אתם קוראים את הביקורת למרות שלא קראתם את הספר...) יפה מאוד. הכריכה מצדיקה את פנים הספר.

נ.ב. נוצות של דואוסיינס אינן אמורות להיות כחולות ירוקות? מה זה הצבע הלבן שבחרה הבינה עבור הדואוסיינס המרשים שעל הכריכה? נקודה למחשבה.

ואל העלילה עצמה, כי אחרי הכל, לא קנינו את הספר בגלל הכריכה שלו!... (או שכן? נקודה נוספת למחשבה...)

הריקורדום. בתחילת העלילה אומר קייזר לדני שימצא את השפעת הריקורדום על כדור הארץ וכך יידעו מי הוא האוצר שעשה זאת, ובלה בלה בלה. פתאום משהו שם משתנה. פתאום הוא צריך ל... בעצם, לא הבנתי! אם הוא ימצא את הריקורדום, מה יקרה בדיוק? האם הוא יגיע אל ד"ר קאלי ויקבל ממנו את הספר המדובר?... אשמח אם מישהו יוכל להחכים אותי קצת יותר בענין.

כדור הטונגו. לא אמור לבטל את יכולותיו הדופליקטיות של הנוגע בו? כיצד נותר קאזנס דופליקט? האם הייתה לעובדה שהסקנדר שלו שהה בקרצ'ר השפעה על כך? ואם כן, למה זה לא כתוב?

רוּפְּיוֹ. (שמתם לב לניקוד? אני שמתי לב. שמתם לב שבכמה מקומות היה כתוב: אגרוּפְּיוֹ?) מה בדיוק קורה איתו? מדוע מלכתחילה הוציא אותו מקסימיליאן בכלל מבועת האוצרים? כבר בספר הראשון הופיעה שאלה על הכריכה האחורית ללא תשובה, מדוע זה צריך לקרות עוד פעם?... מילא להותיר חור לסוף הספר, ניחא! אבל...

אבישי וסקנדרוֹ. יש איזה משפט חזק כזה שגורס שקצת בעייתי לעשות את הדבר הזה, שכחתי איך הוא הולך. אה, לא חוזרים על בדיחה פעמיים!!!

אוצר הזהות. בספר הקודם היה כתוב די בבירור שאוצר האשליות הוא זה שמסוגל לשנות את פניו או הסובבים אותו. איך בספר הזה עבר הכח אל אוצר אחר?

הגוליבר. בספר הקודם נכתב שהוא אחד מהמוטציות בעלות שתי הראשים שנוצרו בעקבות פיצוץ הכור הגרעיני (נגיע אליו תכף). בכריכה האחורית ובפנים הספר הוא מופיע עם ראש אחד!

הכור האטומי. בספר הקודם ידע מקסימיליאן (או טהולא? לא משנה. אנחנו בני אדם, לא דופליקטים;)) לספר לדני על כך שמדובר בכח דופליקטי. בספר הנוכחי אחד האוצרים חושב על הכח האדיר של האנרגיה וכדוגמא לכך הוא נזכר בכור...

מאמין שהיו שהעמיקו יותר, אבל היות שאני והסקנדר שלי קצת מסוכסכים והוא אינו מוכן להמשיך לסייע לי בכתיבת הביקורת נראה לי שנצטרך לעצור את זה כאן.

לסיכום: פנזטיה מעולה כפנטזיה. מקורית בהחלט. מחכים לספר הבא. כנראה שהוא ייקח קצת זמן אבל איך אומרים? "לעולם אל תאמרו נואש. ידידים."
דופליקטים 2 - ביקורת ספרות
אז הנה זה הגיע. אחרי שחיכינו שנה מאז ה'התגלות' והתבשרנו שהספר הבא לא יצא לתשרי ונאלץ להמתין עד ניסן. לאחר המתנה ארוכה הגיע הרגע וקיבלתי במייל הודעה מ'אור החיים' על הספר במכירה מוקדמת.

אז לפני שנתחיל עם הביקורות נקדים ונאמר שברור לכל דורש שיונה ספיר כבר מזמן כבשה את הכיסא של הסופרת מספר אחת בתחום ספרות המתח החרדית בכלל, והספר הזה בפרט הוא אחד הספרים הטובים שידעה הספרות החרדית מימיה, וכל הביקורות שיבואו כאן הם לפי דרגתה על אף שברור שאני לא יכול לכתוב ספר גאוני ומורכב כזה. ואצל אנשים בסדר גודל כזה מדקדקים כחוט השערה. ועוד אומר ואוסיף שקראתי את הספר בסך הכל פעם אחת לפני שהביקורת הזאת נכתבה, ככה שיתכן שישנם אי אלו דברים שלא אחזתי בקריאה הראשונה וידרשו פעם נוספת.

היא ללא ספק הולידה משהו חדש בספרות המתח שלנו. ממתח שהסתכם בסוכני ביון ומרגלים נושאי אקדחים, היא הביאה משהו חדשני ועתיק בא זמנית. אני בטוח שזו סדרה שתהדהד עוד שנים רבות על אף ספרי הפנטזיה הבאים שיבואו בעקבותיה. יש בה שילוב גאוני של דמות פנטזיונית יהודית בעולם שמוכר ולא מוכר לנו. לצעד כזה לא דרוש רק אומץ בלקחת אחריות לכתוב אותו, אלא גם את השכל והרגש המתאימים לעשות את זה נכון.

וכעת לביקורת:

ובכן, נתחיל עם הדבר שנגלה לעיני כולם עוד מבלי שנתעמק בספר שאני נושאים בידינו, והוא השם של הספר "אוצרים: כבלי החירות". לא הבנתי איפה בדיוק הקשר דוקא ל"אוצרים" בכל הספר הזה? מה גם שהוא שם פחות קליט, שלוש מילים שבתוכם יש גם נקודתיים. היה נראה לי יותר מתאים "כבלי החירות". ניתן אולי לשער שזה בגלל שבהמשך יהיה ספר שנושא שם דומה "אוצרים: דופליקי הדופליקטים וכו'". אבל עדיין לי זה נראה קצת פחות מתאים.

וכעת ניגש לדבר הבא, הדבר שנראה לעיני כל כבר מהרגע הראשון והוא כריכת הספר. כמו בספר הקודם גם בזה יונה ספיר לא מאכזבת ונותנת לספר כריכה שבולטת מאד במדף הספרים החרדי (והאמת שגם בציבור הכללי היא לא נפוצה כל כך) ויותר נוטה להזכיר תמונה של סרט הוליוודי. ללא ספק כריכה מושכת שגורמת לכל מי שניגש לחפש מתנה לאפיקומן באור החיים להושיט את ידו לספר גם אם הוא לא שמע מעולם את המילה 'דופליקטים'. כריכה יפהפייה, אפילו מאד. עם כל מה שהתלהבתי מהכריכה של הספר הראשון, מזאת התלהבתי יותר. הגרפיקאית כאן ללא ספק עשתה עבודה מדהימה ונדירה. (יש בי מחשבה לפנות אליה לגבי הכריכה לספר שלי). אבל עוד לפני שנרד לרזולוציות אני שואל: איזה קטע בספר היא באה להמחיש? מילא בספר הראשון היתה זו הבקתה בה התגוררו דני וחבריו במשך המשימה שלהם בסיים. אבל בספר הנוכחי חיפשתי סצנה של טירה בראש הר עולה בלהבות על רקע שמי הלילה - ולא מצאתי. יש את המגדל של זירו בראש ההר, שכנראה לא מדובר בו; יש את המלחמה בסוף על הקרצ'ר, אבל לא תיארתי את מבנה המשושה בתור טירה כזאת. חוצמזה שזה לא נראה מתרחש בתוך בועה בלב האוקיינוס – קיצער, עם כל היופי שלה, קצת קשה למצוא קשר בינה לבין ההתרחשויות בספר הזה.

וכעת בואו נרד טיפה לרזולוציות (ושוב, אני מתנצל עד הקפדנות. אבל כמו שאמרתי, בספרים בסדר גודל כזה מדקדקים גם על הפרטים הקטנים): א. הדואוסיינס שמופיע בכריכה לא זהה בצבעיו (גווני שחור ולבן עם ראש כהה) לתיאורים שבתוך הספר (גווני כחול וירוק), וגם לא לצבעי התמונה שבכרך הראשון. ב. האדם שרוכב עליו לא נראה בדיוק יושב עליו, אלא אם כן נאמר שיש לדואוסיינס איזו דבשת שמסתתרת מאחורי הכנף שלו (ועל הכנף עצמה לא יתכן שהוא יושב, אלא אם כן הוא רוצה למות), ואילו בספר הראשון הוא ממש ישב על הצוואר שלו בצורה מאד ברורה. נעבור לגב הספר. בגב הספר אם אינני טועה נראה זירו אוחז בשפופרת הזכוכית שבתוכה כטור הטונגו ליד הגוליבר הענקי. אז ככה: ג. במחילה, אבל ככה לא נראה זירו שמתואר בספר עם עור ושיער בהירים ועיני קרח תכולות. האדם שעומד שם נראה ממוצא מזרחי, אולי אפילו ערבי עם עור ושיער כהים. אולי זה בנדו או אאודו? לא ברור כל כך, מסתבר שלא. ד. לגבי הכלב שמופיע שם: קודם כל לפני שקראתי את הספר הוא בכלל לא היה נראה לי ענק, אלא פשוט יותר קרוב למצלמה מהאדם שעומד הרבה מאחוריו – כנראה שהפרספקטיבה לא מספיק ברורה. אולי היה ניתן לשפר את זה אם היו מוסיפים לשניהם צל על הקרקע. מה גם שהכלב מרים את הראש למעלה במבט מתחנחן כאילו הוא מסתכל לאדם שעומד מעליו ולא לבני אדם קטנים שמטיילים בין רגליו, דבר נותן תחושה שהוא נמוך וקטן. דבר נוסף: הכלב הזה לא נראה גוליבר מעוות גנטית בעקבות קרינה רדיואקטיבית, אין לו עיניים אדומות ומבע מפלצתי כמו שמתואר בספר. הוא דומה יותר לכלב מסטינו נפוליטנו איטלקי. הזאב שבגב הכרך הראשון לעומת זאת נראה הרבה יותר מאיים ומפחיד.

וכעת נעבור לדבר על תוכן הספר, ונחלק זאת לשני חלקים. האחד: הביקורות החיוביות על הספר. והשני: קצת הערות לשיפור.

* אחד הדברים הקשים בכתיבת סדרת פנטזיה, היא העובדה שהקוראים סיימו עם הספר הקודם כבר מלפני שנה וכבר הספיקו לשכוח הרבה מהחוקים והכוחות של העולם, וכעת אתה בא לתת להם עלילה באותו עולם שרוב הסיכויים שחלק גדול ממנו הם כבר הספיקו לשכוח. הדבר הזה קשה שבעתיים כשמדובר בסך הכל בכרך שני כשעל העולם הקסום שלך יש רק ספר אחד, והקוראים לא בדיוק זוכרים את מסגרת ה'גלובל', היחס המדוייק לסקנדר, צורת הזימון, מתי הוא מתאפשר, חוקי היורהמנטום וכו'. על הסופרת מוטלת כאן עבודה מקצועית כבר בעשרות העמודים הראשונים להכניס אותנו לאווירת העולם באלגנטיות, מבלי שנרגיש שאנחנו קוראים כאן איזה תקציר או איזכורים יבשים מהעולם ומהספר הקודם. והתהליך הזה עבר בספר בצורה מוצלחת ביותר. יונה ספיר ידעה להציף תוכך כדי קריאה באלגנטיות מחדש את כל המושגים והאיזכורים החשובים מהספרים הקודמים, מבלי לעצור ולהזכיר אותם בצורה עניינית ויבשה.

* נקודה נוספת שראויה לשבח היא שזה הספר הראשון בו אנחנו מתוודעים לגיבור-על יהודי אוטנטי. הוא נצרך להאכיל את הדואוסיינס לפניו, הוא מתייעץ עם רב על המשך דרכו בגלובל, הוא לא נכנס לכנסיה, יש ערכים יותר חשובים מחוקי היורהמנטום. בסוף הפ היו סיטואציות מאד ראליות והיוניות שהוא יתקל בהם ואני שמח שהסופרת לא ברחה מהם. והכי אהבתי שהדברים נעשו בצורה אלגנטית ולא מולחמת ומטיפה. (גם הקטע האצילי שהוא לא נדחף למכות עם דיואו בשוק ממש מצאה חן בעיני).

* רמת המת של הסיפור עוצמתית ביותר. כל קטע נגמר בצורה שגרמה לי לדפדף לחלק בהא שבו הוא ממשיך רק כדי לברר שהכל בסדר (עד שגיליתי שלא והייתי חייב לקרוא את כל העמודים עד לשם). אומנות ראוייה לשבח. זו טכניקה שהרבה סופרים משתמשים בה, אבל החוכמה היא לא רק לסיים במתח, אלא גם להראות שזו לא היתה סיומת סתמית ובאמת התפתח משהו רציני בעלילה. (בשונה מהסופרים שגומרים פרק במתח שמתברר כמיצג שוא בעמוד הבא, דבר שגורם לקורא לאבד אמון, כמו בסיפור על הוא שצעק "זאב זאב").

* זירו – הוא נבל פשוט גאוני. נראה לי שהוא הנבך הכי מפחיד שפגשתי. ככל שקייזר ומסדר הדופליקטים מנסים להיות חכמים יותר, זירו נהיה מפחיד יותר. אהבתי איך שהיא נכנסה לפרטים עם כל התרגיל שהוא עשה עם קאזנס והמוות שלו. הוא נבל באמת לא צפוי, מצד אחד רצחני להחריד, ומאידך כל כך מתרפס כלפי דני, ועוד בסוף אם הספר... אין מה לומר נבל פנטסטי.

* שמות יותר מקוריים – בספר הזה בשונה מקודמו יונה ספיר הביאה מכלול שמות מקורי וקסום יותר כמו 'ריקורדום', 'פאוטור', 'חרב המורטם', 'ואגבונדים' (שאגב, הם דמויות גאוניות ומתוקות להפליא). יותר טוב מהספר הקודם שכמעט כל השמות שפגשנו היו לקוחים מהשפה האנגלית כמו 'סקנדר', 'בייס', 'פיוצ'ר', 'פרדייס', 'סיים' וכדו'.

* היסטוריה מדהימה מוסיפה המון עומק לעלילה ולדמויות

* סיומת מטורפת – לא זכור לי שקראתי אי פעם סוף כל כך בלתי צפוי (כל הרחבה ותיאור שאוסיף רק יגרע).



ועכשיו לדברים הטעונים שיפור:

* הפרולוג – הספר פותח בדני שנכנס לתוך דלת סתרים ומוצא את עצמו בעבר ומקבל ספר מדוקטור קאלי. הקורא הקלאסי בטוח שזה קרה בתחילת הסיפור עוד לפני חזרתו של דני להמשך שנת ההתגלות, אבל פתאום פוגשים את הקטע הזה שוב בהמשך הספר כשהוא מוצא את המקום שפגע בו הריקורדום, ואז הקורא תופס שהפרולוג בכלל לא היה חלק בסיפור.

* טעויות מקלדת רבות מידי.

* כל ספר טוב מעביר את הקורא איזו חוויה של הרמוניה מסויימת, גם אם הוא חלק בסדרה הוא דואג להשלים איזה פרק מוגדר ומשאיר את הקורא עם תחושת שובע מסויימת (שלא סותרת את התיאבון למנה של הספר הבא). הספר הזה לא סגר מעגל מבחינתי. הגם שלאי נרפאה מהחולי שלה, המצב נהיה יותר מסובך מהמצב בו הספר התחיל, היתה לי תחושה של חוסר השלמה מצד העלילה שהרגישה כאילו נקטעה באמצע – נשארתי רעב. דבר נוסף: בתור קורא ציפיתי לתגמול בסוף הספר של איזה קרב מרשים או אירוע בומבסתי. האמת שהיה, אבל הקרב בבועת האוצרים יכל להיות הרבה יותר בעל צבע, פרטים ותחושות ולא להסתכם בדף אחד.

* עומס מידע מכביד – אני יודע שזה ספר פנטזיה שמתאר עולם אחר, אבל היו הרבה נקודות לאורך הספר שהיו די מייגעות, הן מצד הכפילות שלהם (יכולתי למצוא את עצמי מול שתי פיסקאות באותו עמוד שהסבירו את אותו רעיון) והן מצד המורכבות בה הם מוצגים. הרבה דברים של כללי זימון הסקנדרים והתפקוד שלהם, ההסבר על הריקורדום וההשלכות שלו בעולם ועוד דברים רבים היו מעט מורכבים בשביל קורא קלאסי. צריך למצוא דרך לפשט אותם יותר.

* חוסר שימוש בסאב-טקסט – לאורך התחביר נתקלים במשפטים ופסקאות בעלי עודף מילים מיותרות. ניקח למשל את עמ' 640 (בפסקא השניה בעמוד) רק כדוגמא: כשהספר מדבר של כך שרופיו הוא זאב לא תמים כמו שהוא נראה כתוב "לא רק מקסימיליאן ידע שהוא אינו כזה, אלא כל בעלי החיים שלחמו בו וניסו להרוג אותו. למרבה הצער הללו כבר לא יכלו לשתף אף אחד במה שחוו על בשרם: הם מתו מנשיכת שיניו המורעלות". המשפט האחרון בפסקה הזו מיותר. הרי כולנו יודעים כבר מכמה התרחשויות בספר שהנשיכה שלו רעילה והורגת כל מי שנלכד בה, אז למה לחזור על זה שוב? ומלבד זאת, הרבה יותר מחבר את הקורא כשהוא ממשיך את המשפט המתבקש בראש שלו. בכללי סאב-טקטס הוא אומנות מורכבת, אבל אני חושב שיונה ספיר יכולה לצלוח אותה בקלות יחסית לשאר הסופרים.



נותרו לי עדיין הרבה תהיות ושאלות לא פטורות לגבי הסדרה והדמויות, אבל נראה לי מוקדם מידי להעלות אותם על הכתב. בכל זאת לא עברנו אפילו חצי דרך עם הדופליקטים ואני משער שמחכות לנו עוד המון הפתעות (זה ממש מפחיד ומרגש בא זמנית) שבהם יתבארו כל השאלות והתהיות. צריך לזכור שכל תסבוכת שכתובה בספר נהגתה בידי סופרת שכבר חשבה על מוצא ממנה (סתם ככה יש בזה מסר מחזק לחיים שלנו), ולנו נותר רק להדק חגורות ולהיצמד למשענת הכיסא ולתת לנהגת לעשות את עבודתה נאמנה.

מסקנה: דופליקטים – אוצרים: כבלי החירות ספר נדיר במינו (שגם הוא עצמו נדיר בציבור). מומלץ בחום!

מחכים בקוצר רוח לספר הבא!!!
אחרי שנה וחצי של ציפיה בלתי פוסקת-

זה קרה סוף סוף!

דופליקטים 2 היה בידי, בשניה הראשונה שהוא יצא מהמחסן

ביליתי את השבת בקריאה מענגת, סוחטת, עוצרת נשימה, מזועזת וכל התארים האפשריים.

למי שאין כח לקרוא את הביקורת המלאה?

רוצו לקנות.



למי שנשאר איתי, אני יפרט קצת.

העלילה מדהימה, מקורית והזויה לחלוטין

עוצרת נשימה פשוטו כמשמעו, לא נשמתי לרגע במהלך 750 העמודים.

בעיה שמלווה אותי מהספר הראשון – אני לא מצליחה לכתוב ביקורת מסודרת,

כי אי אפשר על ספר כל כך לא מסודר...

אז בנקודות, דברים שתפסו את תשומת ליבי – לטוב ולמוטב.

  • הסיפור של ישי - וואו אחד ענק. פשוט שאפו מטורף, ששנה וחצי אנחנו מנסים לפצח את הסוד ולא מצליחים, כי הוא מעל ומעבר לכל דמיון. רק משהו שם היה לי לא ברור, אם הם בייס וסקנדר אבישי אמור להפעיל את שתיהם, זה מוח אחד – לא? באופן כללי כל הדו-שיח בין בייסים לסקנדרים היה לא ברור, וקצת נוגד לספר הראשון להסברים על סקנדרים ומה הם בדיוק.

  • החיות הדופליקטיות – פשוט מדהים!!!! מגוון את הספר ומעניין. חיות הפלא של ממש... אני רק רועדת מה יקרה כשזירו ינסה לדפלקט דואוסיינס... בכלל כל הקטע של קאזנס והגוליבר – יפיפה. אבל הרגיש שהתודעה של רופיו מדי אנושית, ובכלל הצורה שמקסמיליאן דיבר איתו. אפרופו מקסמיליאן, ממש חבל שהוא לא היה יותר בספר. אני אוהבת אותו מאוד...

  • המשימה באוטוקרט - היתה מגניבה ממש, במיוחד שהבנתי את הקשר למדינה... למרות שבעצם, מה הרעיון של לתת למתחרים להתנסות בשיטת משטר כל כך ישנה? לא עדי, משהו אוטוקרטי עדכני?

  • הריקרדום – כח הזוי, שלא ברור בעצם מהו בכלל. גם כל סוגי האוצרים, לא היה ממש ברור. זה עשה לי דה ז'ה וו לקריאה הראשונה של דופליקטים 1, שקראתי ולא הבנתי מילה מרוב מושגים לא ברורים...

  • הסוד של דני – הולך להתגלות באחד הפרקים האחרונים של הספר החמישי, במאבק הסופי בינו לבין וולדרמו--- טעות, בינו לבין זירו. בחייאת, אם יש סוד – תשמרי אותו בסוד, ואל תספרי לנו עליו. זה מייגע לקרוא שוב ושוב שיש סיבה שבגללה דני מיוחד ולא נפגע מהתמוטטות הבייס וצריך להגן עליו וזירו מעונין בו.

  • פרופסור קלי – יפיפה מצד אחד, ומזעזע מהצד השני. אם את הורסת לנו את הדמות של דמבלדור, תסבירי אותה באותו ספר. הרס אותי לגמרי התיאורים איך הוא שקוע במחקר ולא מתייחס מספיק לילדים. אין אמונה בגויים...

  • יורי וכל החברה – קצת מופרך שילדים בני 16 רוצחים ומתנהגים ככה. למרות שאם יורי הוא סבא של זירו ואבנר סבא של דני הכל מובן...

  • הסוף – וואו, היה קשה. הגילויים המטומטמים, וסליחה על הביטוי, השאירו אותי בפה פעור! לא יודעת למה אני אף פעם לא מצליחה לצפות מראש את הספרים של יונה ספיר, למרות שבאופן כללי ספרים אצלי זה דבר די צפוי. המלחמה בבועת האוצרים, הגבורה של דני, לאי והכל ביחד השאירו אותי בהרגשה גרועה ממש... אני מנסה לנחש איך בספר הבא היא תבריא אותו ותחזיר אותו לשנת ההתגלות, כי התירוץ של עכשיו לא מספק בעליל! אבל אני כבר לא שואלת שאלות, מאמינה בה אחרי הספר הזה וההקדמה שלו...
זהו, כתבתי את מה שבער לי.

@יונה ספיר , אשמח לתגובתך ובעיקר לתשובה על השאלה היחידה שאני שואלת-

מתי הספר הבא????
סלחו לי על הכותרת,
ההכרח לגיוון לא יגונה.
וגם- חג לחובבי הז'אנר, מן הסתם.

זוהי ביקורת ספרות, לספר דופליקטים.

חיכינו, ציפינו והוא הגיע- אוצרי החירות,
החלק השני בסדרת הפנטזיה "דופליקטים" מבית יונה ספיר.
אז אחרי שנחשפנו לפורמט, לעולם צבעוני ומרתק הקהל הנלהב נאלץ לחכות לצאת הספר הבא. והנה הוא בא. עב כרס והדור כריכה.
כמו בספר הקודם הכריכה מעוצבת נהדר ומעוטרת בתבליטים מרשימים.
התמה העיצובית חוזרת על עצמה, בגוונים שונים.
הבית הכפרי בספר הקודם מוחלף בטירה אימתנית מתלחכת באש, רמז לאירועי הספר הנוכחי.

באופן כללי אירועי הספר, הקודם אוזכרו באקספוזיות שונות, כמו גם חלק מהטרמינולוגיה.
חלקם בצורה חלקה וטבעית, חלק אחר מרגיש כפונה ישירות אלינו, הקוראים.

אם בספר הקודם עסקנו בכדור הטונגו ככלי המניע את העלילה וגיבוריה, הרי שעתה מדובר בריקורדום, כוח עוצמתי ואסור בשימוש שניתן בידי אוצרי המסדר, לעיתות משבר קיצוניות בלבד.

בבסיס הסדרה שאלה פילוסופית מעניינת.
מה אם היה שורר שלום עולמי, ללא חשש ממלחמות גלובליות, מה הייתה שיטת השלטון הטובה ביותר עבור האזרחים? מה היה המודל המבטיח להצלחה האנושית המרבית, בהיעדר נבלים וקונפליקטים עקובים מדם.
זו תמה מרתקת לחקור בגבול הפנטזיה, שכן האנושות הריאליסטית מעולם לא נדרשה למצב כזה.

בספר הקודם ביקרנו בסיים, יבשת שבה השלטון הוא סוציאליסטי, אחיד ושווה בין כל אזרחיו ובנוכחי- ההפך הגמור- אוטוקרט.
יבשת טוטליטרית, מבוססת על שיטת השלטון בממלכות רוסיות ובריטיות.
העלילה נשזרה היטב ברקע הקונספט היבשתי, מרתקת בפרטיה ותיאוריה.

שנת ההתגלות ממשיכה כסדרה, תחרותית מאי פעם, אגב אקסיומה- היכן שיש יהודים, תהיה גם אנטישמיות.
התחרות מבוססת על פיאודליזם, קשר תלותי בין איכרים לחיילים, או בין האזרח לאליטה, בימי הביניים של מערב אירופה.
דרך הדמויות אנחנו נחשפים ליתרונות והחסרונות של המשטר וחוקיו, נושא מעניין כשלעצמו לחקור בפריזמה היסטורית ועתידנית כאחד.
אנחנו נחשפים גם לקריצה מן העולם האמיתי, רפרנס לקייט מידלטון, הדוכסית- שבעולם הפנטזיה אחראית על בית חינוך (מחדש?) סוג של כלא אוטוקרטי.
הצצה נוספת לאופן בו הממשל מנהל את נתיניו.

הסדרה היא מסוגת פנטזיית אימה, כך נכתב. ואכן בספר אנו נחשפים ליותר מוטיבים מעולם האימה, חזיונות שחורים מעופפים, חומר אפל וחסר צורה שכלוא בקרצ'ר, שהוא עצמו לוקיישן אימה קלאסי.
אם כי מדובר באימה מתונה ומאוזנת, לא מניחה ללב להחסיר פעימה.

הספר רומז גם לשמאל הרדיקלי, ולתנועת הפרוגרס שנראה כי בדומה לזו המציאותית, מפיצה רעיונות מעוותים. אם כי לא ברור האם העולם כולו נטה לכיוון הליברלי יותר אחרי האסון, או שמא ישנם עוד שמרנים אדוקים מהעולם הישן.

זאב,זאב?
הספר מציג בפנינו את זאבי הטונדרה, זן פראי של זאבים שחלקם אולפו לשמירה על הדופליקטים.
כמו גם בניית דמות חייתית מואנשת , רופיו.
אנחנו מלווים אותו ואת רגשותיו הזאביים לאורך פרקים שלמים, ניתן לומר בזהירות כי הוא אחד מגיבורי הספר.
כתיבה מנקודת מבט חייתית, שמורה לסוגה זו בלבד.
בנוסף מוצג לנו סמל זאבי נוסף, הפעם לקוח מפולקלור אירופאי, איש זאב- גורלו המר של קאזנס שחובר לגוליבר, רפרנס נוסף לתרבות הפופולרית.
כמו גם רובינזון קרוזו שמוזכר בעקביות כמעט בכל ספרי יונה ספיר.
אגב, קאזנס.
דמות מיותרת לכאורה שנועדה לשמש ככלי חד פעמי עבור זירו להשגת מטרותיו.
דמות שסיפור הרקע שלה מצדיק סוף מפואר יותר, ללא ספק.

זירו.
אציין שהתאכזבתי במקצת מהעובדה שהמניע לפעולותיו היא תאוות נקם קדומה, שבועה מסב פגוע, ציפיתי למורכבות נוספת בדמות נבל די חד ממדית.
אם כי עלתה במוחי נקודה למחשבה, בעקבות הקריאה.
מה אם זירו בעצם צודק?
מסדר הדופליקטים, חוקי היורמנטום, ד"ר קאלי שהיותו סמל המוסר מוטל בספק רציני. צדדים אפלים וחולניים נחשפים באישיותו המסתורית.
ובניהול מערכת הצדק של המסדר מתגלים יוצר ויותר פרטים מדאיגים בהחלט.
מי החליט שמאזני האנושות צריכים להתנועע במקביל להחלטותיהם של אוצרים, שלא ניתן לתת בהם אמון, הם מחזקים כוח בלתי נלאה ואוחזים במוסר מעורער?

אני סגרתי את הספר, כשאיני בטוחה לגבי דמות הארכי נבל. טקטיקה ספרותית טובה על מנת להבנות לנו קרב תודעתי, מקווה שיגיע בחלק הבא עם עוד שאלות מוסריות ופילוסופיות מענייניות.

לסיכום, ספר ההמשך מתעלה על הראשון, כמעט בכל ההיבטים, כיף לקרוא, כיף לצלול לנבכי עולם הפנטזיה.
הטוב: דני מקבל מימד אנושי לדמות גיבור-הכל-יכול.
הרע: כבר לא כ"כ ברור מי הרע.
המכוער: איש זאב. בררר.
סבתא אמרה שהבטחות צריך לקיים, ואני הבטחתי.

כמעט שכחתי מזה, עד שחשבתי לעצמי: הרי יש לי זמן פנוי עכשיו! (מה גם שלא כדאי להסתבך עם סבתא, היא יכולה לבוא אליך לבית רק כדי לבדוק אם הגרביים שלך רטובות [והם יהיו תמיד. מניסיון.].)

למי שלא יודע, או שהוא משום-מה בעל דילי (או שלהבדיל הוא קורא את זה לאחר זמן) אני אגיד שאני כותב את הביקורת הזו בחנוכה. אז כמובן, בדיוק כשהחלתי לכתוב, נחשו מה קרה... הדלקת נרות!
יופי, עכשיו אני צריך להתבטל מעשיית מלאכה! (בהשגחה פרטית ולמזלי, חברי טוב התקשר בדיוק אז, מה שגרם לשיחה ארוכה - עד שכמעט שוב שכחתי מהביקורת - ואז נזכרתי בסבתא...)

אז הנה הביקורת, גברת
@ק. כצן (ואם אתם לא @ק. כצן ובמקרה נתקלתם באשכול הזה, אל תדאגו, אני מרשה לכם לקרוא, רק תשתדלו שלא להפריע לשכנים. גם הם פשוט באמצע לקרוא...):

מידע כללי.

אורך ממוצע:
260 דף.
קהל יעד: נוער / נוער בוגר (וגם מבוגרים, למען האמת.).
ז'אנר: דרמה ופעולה.
הספרים הם כמין משל, הנמשל נמצא בספרי הגדולים, וכתוב בסופו של הספר עם פירוט.


קודיאל - סוד הכתר (ספר ראשון).

ציון ספר (לעומת השאר בסדרה): 10 מתוך 10 (לעומת ספרים אחרים) 7.5.

סקירה בקצרה: עלילה טובה, כתיבה מעולה, ציורים וכריכה נפלאים, עריכה מצוינת. שווה לכל נפש.

סקירה ארוכה:

זה הספר השני של הסופרת שקראתי, כך שכבר הכרתי את סגנון הכתיבה הנדיר הזה (שלמען האמת, הזכיר לי קצת את מ. קינן ואת 'סלמנדרה'). קראתי אותו בגיל הנזכר - כך שגם הוא הגיע בדיוק בזמן.

הספר מספר על נער בשם קודיאל אשר מבוזה על ידי ידידו, עד שביום אחד, בפתע פתאום מתגלה לו כי הוא נסיך (עכשיו משום מה, כמו כל ספר חרדי מצליח, זה מתחיל להזכיר לי טיפה את הארי פוטר...)

קודיאל הנרגש והלחוץ (זה כי לריאוס - האנטגוניסט הראשי ושליט וינדוניה הנוכחי - רוצה בכל מאודו להדיר את קודיאל מהשלטון ודרך אגב גם את השנה מעיניו) מכיר את אִתי ואת דוד אביטוס (למה כל השמות כמעט נגמרים או ב'א-ל' או ב'ס'?) וכן מצטרף עם דוד גרשון למסע רב-תהפוכות כדי להשיג חתימות משליטי ליבוריה. עד אשר הם מגיעים אל ההפי-הנד הטבעי המתממש בחזרת הממלכה לקדמותה

(אל תדאגו, זה לא קורה כזה מהר, בדרך הוא מספיק להיכלא על ידי משרתיו של לריאוס; לפגוש אריות ולעוף על נשרים; לעלות על מגדלים אשר לא רואים להם את הסוף; להתחבר עם בן מלך מפונק ועוד כמה; ללכת בגן ארוך ומסובך; לעבור על גשר צר ומתרועע; להיתקל בצבוע פנים אל פנים. אה, וגם להגיע בחילוץ דרמתי עם סבו הישר אל ארמון האויב...).

ביקורת הערות, הארות, וכו':

ספר מעולה ואחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בימי חיי, וקראתי הרבה (אני לא מגזים.).

החל מהעלילה המרתקת גם לאחר שנים, ועד לציורים מפִערי-הפה אשר נמצאים בו (שמעתי שבעקבות כך הצייר קיבל חוזה בארגון עולמי, אשריו!) הספר הוא פנינה אחת גדולה (354 עמודים) שחבל לפספס. חובת קריאה.

גם אם אתם לא רוצים לקנות /לקרוא אותו, זה לא יעזור לכם, אני מכריח אתכם. זו יצירה ספרותית בעלת ערך אין-סופי, בין אם רוחני או להבדיל אא"ה גשמי, וכל מי ששכל בקדקודו ולא ריבת תותים לחלופין, צריך להשיג אחד כזה לעצמו. עובדה שאני זוכר אותו כמעט בעל-פה לאחר שקראתי אותו בערך פעמיים בסה"כ.

העריכה, כפי שכתבתי, מצוינת, וניכר כי הושקעה בה מחשבה רבה. הספר נתן לי בדיוק את התחושה המופלאה שהייתי זקוק לה כדי לא לקרוא את הארי פוטר הנזכר (לפחות אז...).

באופן כללי, אין לי ביקורות על ספר זה. אהבתי במיוחד.

סצנות זכורות: התפוח המסוכר. הרב בפלבלה. בתיה התכולים של וינדוניה. הכליאה. החילוץ עם הנשרים. סמל הפרג (!). המגדלור ועוד.



קודיאל - סוד העבד (ספר שני).

הספר הוא המשכו של הספר הקודם, וממשיך קצת אחרי הנקודה שבה הלה התחיל.

ציון ספר (לעומת הסדרה): 4.9 (!) (לעומת אחרים) 5.1.

סקירה בקצרה: ספר נחמד. קצר. דרמה-טיפה יבשה אך כתיבה קולחת שמפצה.

סקירה ארוכה:

את הספר הזה קראתי לאחר שכבר הכרתי (בערך) את בעל החזקה (או הגלידה) אצלנו 'הארי פוטר' (לא מסבירים בדיחות, אבל כאן זה מקרה יוצא דופן, אז אני אסביר שאמרתי את זה כי מדובר בפעם שלישית שהוא מוזכר כאן.).

הספר מתאר את מסעו של קודיאל להבאת אימו ואחיו, שלא מצליח להעריך את מעמדו. סוסים יש בסדרה הזאת, והרבה. במהלך הדרך גם תראו שאיתי - הסדקיק הנצחי - מעט סוטה מהדרך, תרתי משמע. עד הסוף המשמח שגרם לי לתהות למה אין עוד סופרים כאלו במגזר.

ביקורת, הארות, הערות וכו':

הספר טוב כקודמו. כתיבה ועריכה מעולה. שווה לקנות.

אבל יש דבר אחד שעצבן אותי, גברת ק. היקרה.

למה הספר כזה קצר!!! זה לא פר, הוא נגמר מהר מידי!!!
המחיר לא שווה את האורך, אבל כן את העלילה והכתיבה.
דרך אגב, לצייקנים שבינינו, כמוני, הספר נמכר במבצעי חנוכה באור החיים ב28 ש"ח בלבד. רוצו לקנות לפני שהוא יעלה שוב. כדאי לכם.

קטעים זכורים: ההגעה לכפר. הפגישה. הסוסים. שני הדרכים ועוד ועוד.

את הספר השלישי אומנם עדיין לא קראתי, אך מקטעים שפורסמו כאן בפורם, ניכר כי הוא בהחלט מצוין וראוי לתואר 'ספר המשך'. אשמח אם מישהו שקרא יכתוב כאן באשכול ביקורת גם עליו.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה