עזרה מחקר בפסיכולוגיה של חברה שלי : מצבים חברתיים במפגש בין חרדים לחילונים.

גלינג

משתמש סופר מקצוען
נראה לי שבכל מחקר זה כך...עד כמה שאני מכירה
יתכן, אני לא מהתחום..
ואם כך אז רוב המחקרים אינם מדעיים באמת.

אחת הדוגמאות האהובות עלי היא: בדו"ח עדכני של משרד הבריאות (2018) עולה כי
1. בבני ברק עוסקים משמעותית פחות בפעילות גופנית.
2. שיעור מבצעי חיסון שפעת – %16 ביחס ל - %25 בממוצע.
3. בני ברק אחת הערים הבריאות בישראל (כלומר העיר עם אוכלוסיה בריאה יותר).
המסקנה המתבקשת היא: כי פעילות גופנית וביצוע חיסונים עלולים להוות גורם ישיר למחלות....
;):rolleyes::eek:
 

מרחבית

משתמש מקצוען
עונה לך, ולכל מי שהתלונן שזה לא נשמע חרדי-
מהיכרותי עם מחקרים כאלו בדרך כלל השאלות זהות לחרדים ולחילונים כשהם הפוכים, כלומר כמו שהייתה שאלה על מידת הבושה מול חילוני - לחילוני יש שאלה על מידת הבושה שלו מול חרדי.
זה ממש לא אומר שהמחקר לא נעשה על ידי חרדי....
גם אם זה נעשה על ידי חרדי, זו עמדת פתיחה לא נכונה (ההיפוך הזה). חסרה הבנה בהבדל במניעים בין אדם חרדי לחילוני.
הבדיקה שלהם מתרכזת בפן החברתי של האדם. בעוד שאצל חילוני אכן מדובר בפן חברתי ובאמונות שנובעות מהגיגי בני אדם, הרי שהאדם החרדי מונע בהתנהגותו בעניינים אלו בעיקר מהאמונה בד' ובתורתו, שמחייבות אותו מעל ומעבר לכל דבר אחר, וזה לא עניין של אופי או רכיבים חברתיים כגון הכלת השונה וכדו'.
זה משנה מאוד את התמונה. יכולה להיות קשת רחבה של התנהגויות חברתיות, פתיחות, סגירות, קבלת השונה ברמה כזו או אחרת - מתוך תחושות פנימיות כאלה ואחרות.
וכל זה לא נוגע כהוא זה למחויבותו של האדם החרדי - בניגוד לאדם החילוני - למשהו שהוא לא שלו, שהוא צו אלוקי, ולא נתון לשינוי או לוויתור.
 
נערך לאחרונה ב:

מרחבית

משתמש מקצוען
נראה לי שבכל מחקר זה כך...עד כמה שאני מכירה
מחקרים אמורים להיות מדויקים ולבודד ברמה טובה את הנתון שאותו בודקים. במדעי החברה זה כנראה קשה יותר, וצריך לפעמים הרבה יצירתיות ורעיונות כדי לחבר מחקר אמין שמבודד ברמה גבוהה את מה שבודקים. בלי זה, מחקר הוא לא מחקר.
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
נקודה נוספת. השאלות שעוסקות בכמה אתה ישראלי.
המכוון שם להבנתי היא ל'ציוני' כלומר קשור למדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי (כהגדרתם).
גם אם אני מאד יאהב חילוני וסיתדר איתם פרפקט ברמה האישית, אני ימנע מהזדהות עם המדינה כמדינה. מבחינה עקרונית - השקפתית.
ועדיין אין זה קשור לסוג הקשר והקרבה שלי עם כל יהודי באשר הוא, אלא התרחקות מהרעיון הציוני ספציפית.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
גם אם זה נעשה על ידי חרדי, זו עמדת פתיחה לא נכונה (ההיפוך הזה). חסרה הבנה בהבדל במניעים בין אדם חרדי לחילוני.
הבדיקה שלהם מתרכזת בפן החברתי של האדם. בעוד שאצל חילוני אכן מדובר בפן חברתי ובאמונות שנובעות מהגיגי בני אדם, הרי שהאדם החרדי מונע בהתנהגותו בעניינים אלו בעיקר מהאמונה בד' ובתורתו, שמחייבות אותו מעל ומעבר לכל דבר אחר, וזה לא עניין של אופי או רכיבים חברתיים כגון הכלת השונה וכדו'.
זה משנה מאוד את התמונה. יכולה להיות קשת רחבה של התנהגויות חברתיות, פתיחות, סגירות, קבלת השונה ברמה כזו או אחרת - מתוך תחושות פנימיות כאלה ואחרות.
וכל זה לא נוגע כהוא זה למחויבותו של האדם החרדי - בניגוד לאדם החילוני - למשהו שהוא לא שלו, שהוא צו אלוקי, ולא נתון לשינוי או לוויתור.
הצו האלוקי לא נתון לשינוי או ויתור,
אך ההבנות והפרשנות לצו האלוקי תלויות הרבה מאוד בחברה בה אתה גדל.
ראי ערך ההבדלים הגדולים של ההנהגות והפרשנויות לצו האלוקי בין חברה לחברה בתתי מגזרים הקיימים במגזר החרדי.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
הצו האלוקי לא נתון לשינוי או ויתור,
אך ההבנות והפרשנות לצו האלוקי תלויות הרבה מאוד בחברה בה אתה גדל.
ראי ערך ההבדלים הגדולים של ההנהגות והפרשנויות לצו האלוקי בין חברה לחברה בתתי מגזרים הקיימים במגזר החרדי.
נכון. אך קודם כל זה עד גבול מאוד מסוים. וכמה שההבדלים נראים גדולים, הם לא באמת בדברים הבסיסיים והעיקריים. הם ברובד מאוד מוגבל יחסית לבסיס השווה בין כולם.
דבר שני, גם בדברים שיש חילוקים והבנות והתנהגויות שונות, הן עדיין נובעות מההבנה של הקבוצה המסוימת הזו, שזו הצורה שלהם לקיים את הצו האלוקי. זה עדיין מניע שונה לגמרי ממי שכל עניינו סיבות חברתיות נטו.
 

בשם

משתמש סופר מקצוען
גם אם זה נעשה על ידי חרדי, זו עמדת פתיחה לא נכונה (ההיפוך הזה). חסרה הבנה בהבדל במניעים בין אדם חרדי לחילוני.
הבדיקה שלהם מתרכזת בפן החברתי של האדם. בעוד שאצל חילוני אכן מדובר בפן חברתי ובאמונות שנובעות מהגיגי בני אדם, הרי שהאדם החרדי מונע בהתנהגותו בעניינים אלו בעיקר מהאמונה בד' ובתורתו, שמחייבות אותו מעל ומעבר לכל דבר אחר, וזה לא עניין של אופי או רכיבים חברתיים כגון הכלת השונה וכדו'.
זה משנה מאוד את התמונה. יכולה להיות קשת רחבה של התנהגויות חברתיות, פתיחות, סגירות, קבלת השונה ברמה כזו או אחרת - מתוך תחושות פנימיות כאלה ואחרות.
וכל זה לא נוגע כהוא זה למחויבותו של האדם החרדי - בניגוד לאדם החילוני - למשהו שהוא לא שלו, שהוא צו אלוקי, ולא נתון לשינוי או לוויתור.
נקודות מרתקות ומעניינות.
אבל אני מאמינה שייקחו את זה בחשבון.
 

חרש עץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני חש כלפי חילונים:
לא שנאה,
לא חשדנות,
לא רגשות חבריים מאד
אלא
רחמים,
סקרנות,
יחסים אנושיים רגילים,
רצון להחזיר אותם בתשובה.

כל זה לא מופיע ב"מחקר" הסטריאוטיפי והמפגר.
מוחקים את הרגשות האנושיים הישרים, ומכתיבים לך עד כמה אתה שונא או מעריץ חילונים, ועד כמה אתה גאה או מתבייש בזה שאתה חרדי, מ1 עד 10.

מה זה חרדי? זה אדם שעובד את ה'? אם כך אני מאד גאה בזה שאני חרדי. זה מגזר עני וחלש? אם כך אני לא מאד גאה בזה.
מה זה ישראלי? זה יהודי? אם כך אני גאה מאד. זה יהודי שהתורה לא מעניינת אותו? אם כך אני ממש לא מזדהה ככזה.

יש לי רעיון לסקר מקביל (אותו רעיון רק בוטה יותר):
1. עד כמה אתה רוצה להרוג חילונים מ1 עד 10?
2. אם היתה לך את האפשרות, עד כמה אתה רוצה לצאת בשאלה מ1 עד 10?
3. עד כמה אתה חפץ בהשמדתה של מדינת ישראל מ1 עד 10?
4. כשאתה נפגש עם חילונים, האם אתה יותר רוצה להיות חילוני, או יותר רוצה שהם ימותו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה