• משתמשים יקרים!
    בשל עבודות תחזוקה בשרתים ייתכן שתחוו שיבושים ואיטיות באתר. אנחנו מטפלים בתקלות ומקווים שהן תבאנה על פתרונן בהקדם. תודה על הסבלנות!

דרוש מידע כתבה מעניינת שאולי פספסתם....

מצב
הנושא נעול.

לעת עתה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
נערך לאחרונה ב:

סמינר דוד

משתמש מקצוען
הסיפורים מזעזעים!
אבל דגש חשוב! שלא ייצא שכרו בהפסדו. שמעתי בשם פסיכולוג ידוע בבני ברק. תיקון חשוב ! המוסיף היבט מהותי. ראש כת לא בהכרח יהיה עם כוונות זדון.
בכת יש 2 אלמנטים בעייתיים:
1. השתלטות של אדם רע.
2. איבוד עצמאות/עצמיות.
ולכן, צריך להזהר. אדם שאיבד עצמו לדעת, לא יכול לקיים רצון בוראו כראוי.
לדעתי, אסור להכנס לשום מצב של איבוד שליטה.
אנחנו נכנעים לרבנים, כי אנחנו מעריכים את דעתם, תוך שיקול דעת אמיתי שלנו.
 

ששונית

משתמש מקצוען
הספר 'סגור' שהובא לעיל, לא מתאר מספיק את הסכנה בכתות מכיוון שבמקרה של הספר, קל מאוד לזהות ישר מההתחלה את תסמיני הכת. ואז יאמר הקורא השבוי שלא מדעת בכת "טוב, אצלנו זה לא ככה. לא מכריחים לאסוף צדקה, לא ממדרים מרבנים אחרים" וכו' וכו'
צריך שיהיה ספר על כתות יותר שקופות שקשה מאוד לקלוט שמדובר בכת עד ששבויים עמוק מידי בפנים.
 

האגודה להצלה מכתות

האגודה החרדית להצלה מכתות
מנוי פרימיום
הספר 'סגור' שהובא לעיל, לא מתאר מספיק את הסכנה בכתות מכיוון שבמקרה של הספר, קל מאוד לזהות ישר מההתחלה את תסמיני הכת. ואז יאמר הקורא השבוי שלא מדעת בכת "טוב, אצלנו זה לא ככה. לא מכריחים לאסוף צדקה, לא ממדרים מרבנים אחרים" וכו' וכו'
צריך שיהיה ספר על כתות יותר שקופות שקשה מאוד לקלוט שמדובר בכת עד ששבויים עמוק מידי בפנים.
הכת הזו קיימת ואנשים נסחפים אליה,
בכת יש מעגלים מעגלים, במעגלים החיצוניים אין את הניצול הפגיעות שקיימות במעגלים הפנימיים. בדרך כלל בן אדם נכנס לכת דבר ראשון במעגל החיצוני שם הוא רק טוב ונמשך לאט לאט, וכשמתחיל הניצול הוא כבר שבוי.
כותב הספר היה במעגל הפנימי, אבל גם הוא התחיל במעגלים החיצוניים ולאט לאט התקרב יותר ויותר, כמדומני שהוא מתאר זאת גם בספר.
 

א ח פ ת

משתמש רשום
בכת יש 2 אלמנטים בעייתיים:
1. השתלטות של אדם רע.
2. איבוד עצמאות/עצמיות.
ולכן, צריך להזהר. אדם שאיבד עצמו לדעת, לא יכול לקיים רצון בוראו כראוי.
לדעתי, אסור להכנס לשום מצב של איבוד שליטה.
אנחנו נכנעים לרבנים, כי אנחנו מעריכים את דעתם, תוך שיקול דעת אמיתי שלנו.
דברים נכונים מאוד.

לא בהכרח שראש הכת כוונתו להרע, יש מקרים שכוונתו לעשות טוב, והוא באמת מאמין למה שהוא עושה. (במקרים כאלה לפעמים אפשר לדבר איתו, אם כי לא תמיד זה עוזר, בדרך כלל הם כאלה שמאמינים לגמרי במה שהם עושים ואין עם מי לדבר)
אבל מבחנתינו אין הרבה הבדל, העיקר זה התוצאה, האם הוא מזיק מסוכן וכו'. זה מה שחשוב לנו.

וגם נכון מאוד שיש קבוצות שהתחילו בצורה טובה ובריאה ולאט לאט נהפכו לקבוצה פוגענית. לכן אם לפני 20 שנה משוכנעים שקבוצה מסויימת היתה בסדר גמור, זה לא מלמד על מה קורה שם עכשיו.
בדרך כלל כת הולכת ומתפתחת לאט לאט.

חייבים לדייק שוב!
הקונספציה שכל כת מבוססת על איש רע היא מסוכנת!
במיוחד עבורנו, בני המגזר החרדי. מבחינה פסיכולוגית, הבעיה בכת אינה (תמיד) "איש רע" או השתלטות מודעת. לעיתים, הכוונות של העומד בראש הכת טובות, אבל התוצאה הרסנית.

כדי להמחיש את העניין, ניקח דוגמה פשוטה ומוכרת: תלות בין תלמידות. ברור שלא מדובר כאן בהכרח במישהיא רעה, אך התלות עצמה היא מצב בעייתי שמחייב טיפול, גם אם הוא כואב. מחקרים מראים שהתלות הזו היא הדדית, ומשפיעה גם על התומך וגם על הנתמך.

בכת, התלות הזו מורכבת ומסובכת הרבה יותר. ראש הכת תלותי במעריצים שלו, והם תלותיים בו. התלות הזו, בשילוב עם גיוס ועיוות של מקורות ועניינים רוחניים, משמשת לחיזוק השליטה במחשבות ובמעשים של החברים.

חשוב להדגיש זאת, כי ההתניה של "איבוד עצמאות ועצמיות" ב "השתלטות של איש רע" היא קונספציה מסוכנת. דווקא בציבור שלנו, סביר להניח שלא נראה "איש רע" קלאסי בראש הכת. וכשתתפוצץ כת נוספת, אנשים יגידו: "הוא לא היה נראה כמו איש רע..." אבל הנזק יהיה עצום.
לכן, עלינו להיות מודעים למנגנונים הפסיכולוגיים המורכבים שפועלים בכת, ולא להתמקד רק בשאלה האם ראש הכת "רע" או לא. הסכנה טמונה בתהליך ההידרדרות לאובדן העצמאות והעצמיות והניצול והפוגענות הנלווים. ולאו דווקא בכוונות זדוניות.
 

הקומפיוטר

משתמש פעיל
ב'משפחה' של כמה מהשבועות האחרונים הייתה סידרת כתבות על "לב טהור", זה אולי ההקצנה של המושג כת כיוון שיש שם דברים שלא היו יכולים להעשות בכלל במדינת חוק, אבל חשוב לדעת גם על הקיצוני בשביל לדעת לאן דברים יכולים להתגלגל (כמובן בשים לב שגם דברים פחות קיצוניים הם לא לגיטימיים בעליל).
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
חייבים לדייק שוב!
הקונספציה שכל כת מבוססת על איש רע היא מסוכנת!
במיוחד עבורנו, בני המגזר החרדי. מבחינה פסיכולוגית, הבעיה בכת אינה (תמיד) "איש רע" או השתלטות מודעת. לעיתים, הכוונות של העומד בראש הכת טובות, אבל התוצאה הרסנית.
נכון מאוד!
לא כתבתי שבכל כת יש את שני האלמנטים, איש רע ואיבוד עצמאות. יכול להיות כת שיש בה רק את האלמנט של איבוד עצמאות. שהוא אסון לדעתי. ואם נוסיף את האיש הרע, שקיים בחלק מהכתות, אז האסון גדל לאין ערוך.
ואי אפשר להתעלם מהעובדה, שבחתך גדול בכתות יש שתלטנות אבסולוטית, וזה לא יכול לבוא מ'איש טוב'.
אדם טוב, נותן לאחרים מרחב חיים.
 

א ח פ ת

משתמש רשום
נכון מאוד!
לא כתבתי שבכל כת יש את שני האלמנטים, איש רע ואיבוד עצמאות. יכול להיות כת שיש בה רק את האלמנט של איבוד עצמאות. שהוא אסון לדעתי. ואם נוסיף את האיש הרע, שקיים בחלק מהכתות, אז האסון גדל לאין ערוך.
ואי אפשר להתעלם מהעובדה, שבחתך גדול בכתות יש שתלטנות אבסולוטית, וזה לא יכול לבוא מ'איש טוב'.
אדם טוב, נותן לאחרים מרחב חיים.
שימו לב! אנו עוסקים במודעות! לא בשיפוט!
רק ה' שופט כל הארץ יודע אם לעקל או לעקלקלות!

אנו צריכים לדעת מה טוב לנו ומה מסוכן לנו!
אחרי שברור שכת היא הפרעה פסיכולוגית התפתחותית.
גם אם נראה שהאיש במרכזה ירא"ש צדיק חסיד קדוש וכו'
שומר נפשו ירחק מהם! כי זה סכנה לנו ולו!
ולת"ח שבינינו יעויין תענית כד' ע"א ותורתינו תורת חיים.

צוינו פה אבחנות שוות לכל נפש. שליטה מתגברת. ביטול עצמאות. ביטול עצמיות. שליטה/וויסות על קשרי משפחה.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
נכון נכון!
וזה בדיוק מה שהתכוונתי.
אסור לאבד עצמאות.
אנחנו לא תמיד יודעים מה כוונת המשורר.
אבל אנחנו יודעים גם יודעים, שאסור ללכת שבי אחרי אף אחד.
אסור שאישיות כלשהי תהיה המוביל שלנו.
כל אדם מתחייב לקיים מצוות. וממילא הוא חייב להיות עצמאי בחשיבה ובעשיה. ולא ייתכן שיהיה שפוט של מישהו אחר.
ואלה דברים שצריך ללמד את בני הנוער מקטנות.
הם יגדלו חזקים ויציבים ומבקרים כל אירוע בחייהם.
 

מורמולדה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פגשתי בשבת האחרונה משפחה מהממת
שחזרו מגוטמאלה ביום שלישי(הם כבר שנה ושבע חודשים לא בכת )
הסיפורים מסמרי שיער
נורא!!!
 

א ח פ ת

משתמש רשום
נכון נכון!
וזה בדיוק מה שהתכוונתי.
אסור לאבד עצמאות.
אנחנו לא תמיד יודעים מה כוונת המשורר.
אבל אנחנו יודעים גם יודעים, שאסור ללכת שבי אחרי אף אחד.
אסור שאישיות כלשהי תהיה המוביל שלנו.
כל אדם מתחייב לקיים מצוות. וממילא הוא חייב להיות עצמאי בחשיבה ובעשיה. ולא ייתכן שיהיה שפוט של מישהו אחר.
ואלה דברים שצריך ללמד את בני הנוער מקטנות.
הם יגדלו חזקים ויציבים ומבקרים כל אירוע בחייהם.
שמעתי מאחד מגדולי ישראל בנוסח הבא: "האדם נברא עם כח הבריאה. ודבר זה הוא עיקר כוונת הבריאה. וזה מתנה גדולה שנתן לנו הקב"ה. ולעולם לא תילקח מן האדם".
זו תובנה יסודית בהשקפה. וממנה נובעים דברי התנא הקדוש ר ישמעאל וְאַל תֹּאמַר קַבְּלוּ דַּעְתִּי, שֶׁהֵן רַשָּׁאִין וְלֹא אָתָּה: ויעו' בדרך החיים למהר"ל הקדוש.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
שמעתי מאחד מגדולי ישראל בנוסח הבא: "האדם נברא עם כח הבריאה. ודבר זה הוא עיקר כוונת הבריאה. וזה מתנה גדולה שנתן לנו הקב"ה. ולעולם לא תילקח מן האדם".
זו תובנה יסודית בהשקפה. וממנה נובעים דברי התנא הקדוש ר ישמעאל וְאַל תֹּאמַר קַבְּלוּ דַּעְתִּי, שֶׁהֵן רַשָּׁאִין וְלֹא אָתָּה: ויעו' בדרך החיים למהר"ל הקדוש.
כמה שזה נכון. וכמה שזה עצוב, שיש אנשים שנופלים בגלל טראומות, או בעיות שיש להם, או קשיים כלשהם, והם נמשכים אחרי מתיקות לשון ויחס שנראה להם בתחילה אמיתי כל כך, עד שהם מאבדים עצמם, והופכים שפוטים של אחרים.
ואם יש מישהו שרואה אותם, ומזהה את הנפילה, ומזהיר, ומדבר אליהם, יש סיכוי שהם יתעשתו.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

כמו הרבה פעמים, אחרי סדר ב' נכנסתי קצת להתאוורר בחדר המחשבים המסונן.
לשמחתי העמדה "שלי" היתה פנויה, ואני שקעתי בדפדוף רנדומלי בין שלושת האתרים הקבועים JDN פרוג ואופסס.
פתאום ראיתי מודעה מעניינת: דרוש אברך לעבודה קלה ומכניסה בשעות בין הסדרים, סביבה שמורה טלפון 05271 וכו'.
העתקתי את המספר יצאתי והתקשרתי.
"שלום עליכם" ענה לי מישהו לבבי מאוד.
"התקשרתי בקשר למודעה" אמרתי.
"בטח בטח, אנחנו מוצפים פניות. אבל לאנשים טובים תמיד יש מקום". הוא צחק קצת מהבדיחה של עצמו ושאל:
"אתה אברך כולל היום?"
"כן".
"ואתה בטח רוצה להישאר בכולל, נכון? אז העבודה שלנו בדיוק בשבילך. בסך הכל אנחנו צריכים כמה שליחויות קטנות, אפילו לא כל יום, אנחנו נתקשר אליך או נשאיר הודעה מה צריך לעשות. אתה תעדכן אותנו שעשית ותקבל את התשלום. מאה שקל לשעה מתאים לך?
"בטח".
"איך קוראים לך? צבי? אני יואל. נהיה בקשר כל טוב".
בדרך עברתי במאפיה וקניתי לציפי עוגת גבינה עם אוכמניות על החשבון. לא סיפרתי לה על העבודה החדשה. גם כי היא לא תשמח וגם כי אני בעצמי לא ידעתי הרבה פרטים.
למחרת הוא התקשר.
"שלום צבי. אני צריך ממך שליחות קטנה. אני יודע שזה על חשבון הכולל אבל מדובר בפיקוח נפש ממש".
"כן ודאי, בשמחה".
"אז ככה. יש איזה אחד, השם ירחם. היה פעם ממש משלנו, אבל יצא לאקדמיה והתקלקל שם. הוריד את הזקן והפאות, הכל, אפילו החליף את השם, עזב את אשתו והילדים ולא רצה לתת גט. שנים חיפשנו אותו. ממש לאחרונה נודע לנו שהוא עובד באיזה מכון, משהו שקשור למשרד הביטחון עפעס, ואנחנו רוצים שתסע ותצלם אותו בבוקר כשהוא יוצא מהבית, נוסע לעבודה, וגם כשהוא חוזר, תמצא איזה דרך לצלם בלי שישימו לב. אנחנו ניקח את ההסרטה לעורך דין ובעזרת השם נצליח להכריח אותו לתת גט, ועוד דבר, כל ההוצאות עלינו, כן? אבל! אל תספר לאף אחד. אין הברכה שרויה וכו'. אני ישלח לך למייל תמונה שלו, הוא יוצא לעבודה כל יום בשמונה בבוקר".
"שום בעיה ר' יואל, אני שמח להיות שליח לדבר מצווה. יש לי G7 ואתה תקבל תמונות א' א' ".
"יופי סומך עליך, להתראות".
זה היה לא פשוט. אותו פרופסור/אברך לשעבר גר בנוה מונוסון. חור שלא שמעתי עליו מעודי. סיפרתי לציפי שאני נוסע ללוות חבר שצריך לעשות על הבוקר בדיקה בתל השומר ולא רוצה שאף אחד מהמשפחה ידע מזה. את המצלמה פילחתי וקיויתי שלא יחפשו אותה באותו יום.
קרוב לשמונה בבוקר ירדתי מהאוטובוס סמוך לביתו, וילה בעלת שני מפלסים. החלטתי שהשקר הכי טוב הוא האמת. אני צריך לצלם ואני לא אסתיר את זה.
הוא יצא מהשער ואני ניגשתי אליו "בוקר טוב".
"בוקר טוב" ענה, והסתכל בי בתמיהה. "במה אני יכול לעזור לך".
"אני לומד באור יהודה פה ליד, ואנחנו לומדים עכשיו הלכות מזוזה".
"אוקיי". היתה התגובה. ציפיתי לראות ניצוץ מוכר בעיניו אבל לא. כנראה שהטמטם לגמרי ממאכלות אסורות.
"עברתי פעם באזור ושמתי לב שיש כאן המון בתים שבנויים בצורה מעניינת. כל מיני צורות הפתח, בית שער, אכסדרה". שמתי לב שהוא מתחיל לאבד את הסבלנות - שנה ופירש שכמותו - לכן ניגשתי לענין. "רציתי לצלם את הבתים ולהראות בכולל. נראה לך שזה יפריע למישהו?
הוא צפצף לטסלה וענה לי תוך כדי הליכה "לא נראה לי. ממילא זה נמצא בגוגל מאפס. יום טוב".
מיד שלפתי את המצלמה והתחלתי להרביץ תמונות על ימין ועל שמאל. בין השאר גם תמונה חדה של הפרופסור מביט בי בתימהון לצד הרכב עם המספר. ידעתי שר' יואל יהיה מרוצה.

הוא אכן היה מרוצה. "שמע" צהל אלי באותו ערב. "אין לך מושג כמה עזרת לנו. בעזרת השם האלמנה תהיה גרושה בימים הקרובים ממש".
"אתה מתכוון העגונה" תיקנתי אותו.
"כן כן. מנה הגונה הוא יקבל. העורך דין כבר תופר לו תיק. יופי, תשמע. אתה בבית עכשיו? עוד עשר דקות יעבור מתחת לבית שלך בחור עם אופניים חשמליות ותיק של גיטרה. תעצור אותו והוא יתן לך משהו.
התפלאתי מאיפה ר' יואל יודע את הכתובת שלי אבל לא שאלתי. הבחור הביא לי 400 שח אפילו שכל הסיפור לקח רק שעתיים ורבע. כנראה המשפחה מרוצה ונתנה לי טיפ. חיכיתי לטלפון הבא.

"שלום צבי. מדבר יואל. הפעם יש לי ממש משימת קודש בשבילך. יש מישהו אחד בעל קצביה גדולה בהכשר מפורסם, שההכשר חושד בו שהוא קונה בשר מערבים ומוכר אצלו. מה שאנחנו צריכים זה שתצמיד לו לרכב מגנט קטן שניתן לך. אבל אי אפשר לבוא סתם בלילה ולשים כי הוא חונה בחניה סגורה. אתה צריך למצוא דרך להדביק לו את זה מתחת לטמבון הקדמי. בסדר ר' צבי? עוד עשר דקות תרד למטה ותפגוש את הבחור עם הגיטרה, הוא יתן לך את המגנט. תעדכן, כל טוב.
כעבור כמה דקות המגנט היה בידי. הוא נראה יותר כמו מצלמה זעירה ומתוחכמת. שמחתי שר' יואל לא חוסך במאמצים למען המטרות הנעלות.

במוחי התרקמה תוכנית קלה ופשוטה. אותו ספק מאכיל נבילות התגורר ברחוב שקט בפתח תקווה. ר' יואל ידע לומר לי שעה משוערת שהאובייקט יוצא מהבית. נסעתי לשם עם אופניים חשמליות שהאירגון סיפק ועשיתי כמה סיבובים להכיר את האזור. בשעה היעודה רכבתי לעבר ביתו. ראיתי את הדלת החשמלית נגללת מעלה והבנתי שהוא יוצא. בתזמון מדויק ירדתי מהמדרכה לכיוון הרכב ובלמתי בפתאומיות. מהכיס עפו הטלפון העט וכמה שקלים. הוא סימן לי באצבע על הרקה ואני התכופפתי לאסוף את הדברים. החוויתי ביד תנועת התנצלות והתרחקתי מהמקום. המשימה בוצעה.

ר' יואל היה מאושר. "ר' צבי, אין כמוך. הרבה זכויות יש לך. הרב מרוצה ממך מאוד, הוא ביקש שנקדם אותך למשימות יותר מורכבות. תשמע. יש איזה בית שמתקיימת שם פעילות שצריך לעצור אותה ויפה אחת קודם. אני לא רוצה לפרט. אתה פשוט תעבור שם ותזרוק פנימה משהו. זה הכל. ותעשה את זה ממש עכשיו. עוד עשר דקות אתה כבר יודע, הבחור יתן לך את המשהו וגם אלף שח על אתמול.
המשהו היה תיק קטן וקשיח, והבחור בעל הגיטרה הזהיר אותי מאוד לשמור עליו בעדינות כי זה שביר. נסעתי מיד למקום. אזור חילוני. שכונה שקטה שקטה. רכבי יוקרה ונביחות פה ושם. בלטתי מאוד עם הכובע והחליפה. המשימה הכבידה עלי אבל זכרתי שהרב (מי זה בעצם?) מרוצה ממני. התקדמתי בנסיעה איטית. מחוץ לבית עמד מאבטח.
אופס! את זה ר' יואל לא הזכיר. התרחקתי והתקשרתי אליו. הוא ענה מיד. אין לך מה לפחד. הוא לא ישים לב. זה תיק קטנטן. סתם, משהו סמלי שיבינו את המסר, שעוקבים אחריהם, אין שם שום דבר מיוחד. הרב מברך אותך שתצליח.

התחזקתי באמונה וחזרתי למקום. המאבטח לא היה שם. זרקתי את התיק ומיד הגברתי מהירות. בום! שמעתי מאחורי פיצוץ אדיר מלווה בצופר של גלאי אש. כל הדרך היתה לי תחושה רעה. נכנסתי לחדר מחשבים וראיתי כתבה בJDN על "פיצוץ ברחוב קיש ברמת גן על רקע פלילי המשטרה חוקרת". הרגשתי שכולם מסתכלים עלי.
ר' יואל לא התקשר באותו יום. גם לא למחרת. האמת, ויתרתי על התגמול. התחרטתי על הכל. מי יודע מה עם המאבטח. ומי היה בבית.
ביום השלישי הטלפון צלצל. על הצג הופיע "יואל". עניתי. קול בס שאל אותי היכן אני נמצא כרגע בדיוק והורה לי לא לזוז מהמקום. במקרה הייתי בכיכר ברטנורא. לא עברו שלוש דקות ורכב קטן הופיע. שני אתלטים קפצו ממנו והורו לי להכנס. קיבלתי סחרחורת והתחלתי להקיא.
אני לא רוצה לפרט על החקירות. רק דבר אחד אני יכול לומר: מי שחושב שהוא יכול לשתוק - שישכח מזה. ומי שחושב שיש כסף קל, שיגיד לי מהר איך.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה