ענישה בעד -נגד ומה שביניהם

מנוחה שלמה

משתמש פעיל
צילום מקצועי
עריכה תורנית
יוצרי ai
בעקבות עבודה במסגרת לימודי ההוראה על נושא ההענישה
אני מחפשת חומרים בעד ונגד וגם רעיונות יצירתיים לענישה בכיתה
אשמח לכל מידע בעניין
תודה
 

ראובן ליבוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
בעיקרון ענישה של ילדים אמורה להיות תגובה ישירה למעשה
לדוג' ילד לקח ממתק ,יצטרך להחזיר ממתק, השחית משהו יצטרך לתקן...
אמיתי לחלוטין, אבל מה עושים כשהילד מדבר בשיעור בצורה שמפריעה למהלך השיעור?
הכלל הראשון הוא:
"אין עונשין אלא אם כן מזהירין, ואין מזהירין אלא אם כן עונשין" לא לאיים איומי סרק, אמרת משהו, זה יקרה גם אם יפול טיל (ברוח הימים נוסיף ח"ו)בכיתה!
דבר שני,
עונש מידתי, ילד לא יסולק מהת"ת על הפרעה בכיתה, על מכות שגרמו לחבלות חמורות, כן.
דבר שלישי,
לא לתת לילד להתרגל לעונש, במצב כזה העונש מאבד את האפקט שלו.
דבר רביעי,
לתת לילד להרגיש שהוא מקבל על המעשה שהוא עשה, ולא כי הוא לא טוב.
לזכור תמיד, העונש הוא כלי שנמעט להשתמש בו, אבל כשצריך נשתמש בו, גם כגורם הרתעה וגם שיהיה לילד כפרה על המעשה שלו (דבר שכל ילד מחפש מאוד אחרי כל מעשה קונדס שלו).
בהצלחה!
 

sara s1

משתמש מקצוען
לא מדברת אקדמית אלא מנסיון אישי.

אני נגד עונשים בכללי.
אני לא זוכרת שאצל מורה שהייתה מרבה בעונשים היתה יותר הקשבה ומשמעת.
המשמעת הגיעה מכבוד הערכה ודרך ארץ, כשיש הרבה התעסקות בענישה זה נהיה שוק. גמ"חים.. וכו'
או לחילופין הרגל ואף אחד לא מתרגש.
וגם רעיונות יצירתיים לענישה בכיתה

עונשים יצירתיים בטוח לא. יצירתי = השפלה
אני קיבלתי עונש להיות עם מסטיק דבוק על קצה האף עד ההפסקה, על לעיסה בשיעור. כתבתי על זה טור פעם.
לאחי (בטולוז) שטפו את הפה עם סבון מול כל הכיתה, בכיתה גבוהה מאוד!
בארץ היו מכות בחיידרים.
זה היה דור אחר ועדיין פסול גם אז.

הכי חשוב לדבר יפה עם הילדים לתת להם כבוד, להעמיד את עצמנו במקומם
וגם להיות נחושים ולעמוד בתוקף על ענייני דרך ארץ ועקרונות. לא סותר.

בהצלחה.
 

איציק לוי

משתמש חדש

.Nathan

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
לא מדברת אקדמית אלא מנסיון אישי.

אני נגד עונשים בכללי.
אני לא זוכרת שאצל מורה שהייתה מרבה בעונשים היתה יותר הקשבה ומשמעת.
המשמעת הגיעה מכבוד הערכה ודרך ארץ, כשיש הרבה התעסקות בענישה זה נהיה שוק. גמ"חים.. וכו'
או לחילופין הרגל ואף אחד לא מתרגש.


עונשים יצירתיים בטוח לא. יצירתי = השפלה
אני קיבלתי עונש להיות עם מסטיק דבוק על קצה האף עד ההפסקה, על לעיסה בשיעור. כתבתי על זה טור פעם.
לאחי (בטולוז) שטפו את הפה עם סבון מול כל הכיתה, בכיתה גבוהה מאוד!
בארץ היו מכות בחיידרים.
זה היה דור אחר ועדיין פסול גם אז.

הכי חשוב לדבר יפה עם הילדים לתת להם כבוד, להעמיד את עצמנו במקומם
וגם להיות נחושים ולעמוד בתוקף על ענייני דרך ארץ ועקרונות. לא סותר.

בהצלחה.
קשה לי להסכים.

נסי להשתלט על כיתת בנים ללא עונש או איום בו. בלתי אפשרי.
זה אולי לא אמור להיות הפתרון האוטומטי הראשון של מורה, אבל בפירוש מומלץ שיהיה בארסנל הכלים שלו.

כולנו נענשנו (אמנם כנראה לא במה שתיארת, אבל נענשנו) בבית ובבית הספר ורק התחשלנו והתחנכנו מזה.
 

מנוחה שלמה

משתמש פעיל
צילום מקצועי
עריכה תורנית
יוצרי ai
תודה לכל המגיבים
יש לי עבודת BA בנושא ענישה אפקטיבית, אוכל לשלוח לך אם יעזור
אשמח מאוד אם תוכלי לשלוח
עונשים יצירתיים בטוח לא. יצירתי = השפלה
התכוונתי יצירתי לעונשים פחות מוכרים ויותר מחנכים.
אבל חס ושלום לא מבישים ולא משפילים.
וכן אשמח לשמוע על עונשי שלילים שאסור לתת לילד שהם דווקא גורמים/גרמו את ההפך {אשמח יותר מתוך חוויה אישית}
תודה
 

ראובן ליבוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
התכוונתי יצירתי לעונשים פחות מוכרים ויותר מחנכים.
אני מכיר מלמד אחד שכשילד מרביץ וכד' (כמובן אחרי אזהרות וכו'), יש לו בארון כל מיני כיפות שמצא (וכיבס) ושׂם לילד בתור "כיפה של יראת שמיים" ומסביר לילד שזו כיפה מיוחדת שמחזריה יראת שמיים למי ששכח אותה בבית.
 

רבקה ק.

משתמש פעיל
התכוונתי יצירתי לעונשים פחות מוכרים ויותר מחנכים.
שמעתי על חיידר שקושרים ידיים (מאחורה) למי שמרביץ כמה פעמים.
"כיפה של יראת שמיים״
אני שמעתי על כפפות…


בבית ספר שלי בכיתה ב מי שהייתה מדברת לא יפה ומתחצפת, המורה היתה פותחת את החלון ואומרת לבת לנשוף החוצה את ״המילים הלא יפות״

בתלמוד תורה של אחי לפני עשרים שנה היו מורידים כיתה. שמעתי שזה קיים גם היום.
 

ראובן ליבוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
שמעתי על חיידר שקושרים ידיים (מאחורה) למי שמרביץ כמה פעמים.
:eek: ה' ישמור!!
פשע חמור! :mad:
מסכנים הילדים :cry:
אני שמעתי על כפפות…
טוב, לא נראה לי שמתאים לשים לבנות כיפה של יראת שמיים :unsure:
בבית ספר שלי בכיתה ב מי שהייתה מדברת לא יפה ומתחצפת, המורה היתה פותחת את החלון ואומרת לבת לנשוף החוצה את ״המילים הלא יפות״
אין על היצרתיות של המורות!
 

חנה 5060

משתמש צעיר
לעונש יש מטרה ברורה מאוד- הפחתת התנהגות שלילית
לפני שמענישים צריך לחשוב למה התלמיד התנהג כך ומה יגרום לו להפסקה של ההתנהגות.
כמובן שהעונש צריך להיות הגיוני, מכבד, תואם גיל.
לדוג' אני אחלק לכל התלמידים משהו על התנהגות טובה והוא לא יקבל.
ואז הרווחתי שגם נתתי מקום וחשיבות להתנהגות חיובית וגם העונש הוא מידתי.
 

שדכן ממקודשת

משתמש רשום
שווה ממש מאוד לקרא את זה ! ,ייתן לכם תועלת משתלמת ,ומעשית לכל החיים !
אני מורה כ-6 שנים בת''ת ,ובתחילת דרכי שמעתי את השיעורים של המחנך הרב משה קלצקין בטל' (היום המספ' של הקו הזה לא פעיל ...) ,אבל קיבלתי משם תובנה ,שבזכותה ממש כייף לי כל יום להגיע לכיתה ,ולפגוש את התלמידים מחדש ,ומה שהוא סיפר ,אותי זה ממש עניין לנסות את זה גם אצלי ,תנסו ,ותהיו מופתעים מהתוצאות ! ,ממש שווה ! ,בקיצור , מה שהוא סיפר ,זה שהוא מפקח שבוחן תלמידים אחת לשבועיים ,ואתם הרי יודעים ,כמה ילדים בכלל לא אוהבים את זה ,ובזמנינו ,פשוט היינו שמים ביום של המבחן של המפקח ,את המודד חום בכיריים ,כדי להראות להורים שלנו שיש לנו חום גבוה ,כדי שח''ו לא נגיע ... ,ואצלו ,לא תאמינו ! ,פשוט ,אפי' ילדים ששכבו בביה''ח ,היו מבקשים מאבא שלהם ,שהם רוצים להשתחרר מהבית חולים ! ,כדי להשתתף במבחן שלו ! ,ואיך ,אתם בטח שואלים ?! ... ,אז תשמעו מה הוא עשה : כשהיה מגיע ה-5 דק' האחרונות לפני סיום המבחן ,לפני שהיה צריך לצאת ,פשוט היה פונה אליהם ,ברצינות ,ואז היה שואל אותם בחצי אכזבה ,ובחצי חיוך אוהב ,''וואי מה נעשה ,עוד מעט אתם הולכים הביתה ,ואח''כ אתם לא תהיו איתי ,אני מאוד אוהב אותכם ,ילדים יקרים שלי ... ,ואני רוצה מאוד להיות איתכם ,ואתם תהיו מאוד חסרים לי ,ואני לא יראה אותכם ... ,ממש חבל ,זה יהיה לי ממש מאוד קשה ,אני לא יודע ,איך אני יסתדר עם זה ... ,מה אני יעשה בלעדיכם ... ,יש לכם אולי רעיון בשבילי'' ? ... ,ולא תאמינו ! ,אתם קודם כל ,מבינים ,איזה כיף זה לשמוע ,כאלה ,מילים נעימות ... ,מאת המחנך שלכם בעצמו ,שאיליו העיניים נשואות אליו במשך כל היום הלימודים ... ,ותנסו קודם כל להיזכר ,כמה ציפיתם ,בתור ילדים שיהיה איזה אולי מישהוא מבוגר אחד שאחראי עליכם שיגיד לכם כאלה דיבורים ,ושתרגישו בעיניו כחשובים ... ,ואתם מבינים לבד ,כמה זה מחבר ,ומשפיע לטובה ,כאלה מילים נעימות ... ,כי כל ילד מחכה לזה מאוד ,ופשוט אין לו לא אבא ,ולא רב בכיתה ,שיגיד לו את זה ... ,והם (הילדים) מרוב שהם אהבו אותו ,פשוט היו מחזירים לו תשובות ,ברצינות !!! ,הם ממש התחברו אליו וניסו בכל דרך ,לפתור את הבעיה הזו והם ענו בפשטות ,ובתמימות :''אז נמשיך להישאר כאן'' ! ... ,ואז הוא היה מחזיר להם תשובה בשאלה : ''רגע ,אבל צריך גם לעדכן את אמא ,היא בטח דואגת ...'' ,אז כמובן ,אמרו :''אין בעיה ,אז נתקשר אל אמא ,ונבקש ממנה רשות להישאר'' ,ואז הוא הוא ענה להם בשאלה : ''ואיך נישן ,אין לנו כאן ,מיטות'' ? ,אז מיד מבלי לחשוב ,הם המשיכו לענות לו ברצינות : ''אז נביא את המיטה מהבית ...'' ,ואז הוא ענה להם שוב בשאלה : ''אבל מה נעשה ,לא יהיה לנו ,מקום בכיתה ,לכל המיטות של הילדים'' ? ... ,וכך אח''כ הם הציעו לו שיעברו לישון באיזה בית של איזשהוא ילד ,ואח''כ זה כמובן ,גם לא התאפשר ... ,ואז הגיע הצעה שכולם יביאו ,את המיטות לאולם ... ,וכל הויכוח הזה ,התנהל ברצינות !!! ,שתבינו איך הם התחברו אליו ... והכל ברצינות !!! ,ובסופו של מעשה ... ,הוא החזיר להם אחרי הויכוח המדהים הזה תשובה סופית : '' טוב אז תראו ,מה נעשה ,אנחנו רואים שזה בסוף לא מתאפשר ... ,למרות שאני רוצה ממש מאוד מאוד ,מה לעשות ,יש לי עוד כיתות שרוצים שאני ייכנס גם אליהם ,ועוד חוץ מיזה ,יש לי גם את הילדים שלי ,ואת אשתי ,שגם הם מחכים לי בבית אז לכן ,מה שאני יעשה ,זה ,שבכל עת ,שיהיה לי הזדמנות ,מתי שאני יוכל ,אז אני יבוא כמה שיותר ,וכמה שאוכל ... ,כי אני מאוד נהנה איתכם ,ואני מאוד אוהב אותכם ! ,ואני רוצה תמיד מאוד מאוד שיהיה לכם הכי טוב ,ושתהיו הכי שמחים ,כמה שיותר ,וזה העונג והשמחה שלי ... ,ואם ח''ו יהיה איזה ילד שיבכה ,או שיהיה בצער ,זה ממש יהיה כואב לי ,ואני מאוד רוצה שיהיה לו רק הכי טוב ,לכן ,בגלל שאני מאוד רוצה לעזור לו ,אז אני ירצה מאוד שהוא יבוא תמיד ויספר לי ,כי אני רוצה לדאוג לו שיהיה לו הכי שמח ,והכי מאושר ,כי אני מאוד אוהב אותכם ,ואני רוצה שכולכם ,תמיד תהיו הכי שמחים ! ,ושתדעו ,שבשבילכם תמיד ,יהיה לי ,דלת פתוחה בשבילכם ! ,ואני תמיד מחכה לכם ... ,ותמיד אשמח לעזור לכם ...,ולמה ? ,כי אני אוהב אותכם ,ורוצה שיהיה לכם ,הכי טוב !'' ... ,שתבינו מה זה ,כמה משפיע ,כאלו דיבורים ,ומניסיון שלי כך עם ילדים מתחילת שנה ,בר''ה כל בוקר שאני נכנס ,הם פשוט רצים לחבק אותי ... ! ,ואתם מבינים בטח ,איזה כייף זה ,להיכנס ככה לכיתה ,וככה להתחיל את היום ,כי מישהוא שמתנהג עם ילדים עם רגש ואהבה ,הם מחזירים לו בכפל ,כפליים ,והם ממש אוהבים אותו ,והם ישתדלו להיות התלמידים הכי טובים שלו ,שתמיד ירצו להשביע את רצונו ,כי הם מתנהגים אליו ,חוץ מכבוד של רב ,אלא כמו אל חבר שלהם ,משתפים אותו בהכל ,ותמיד רוצים אך ורק לעזור לו ...(וכמובן ,גם לא שוכח להגיד להם שהוא אוהב אותם ,וגם אם תתחילו את זה ממחר ,וייתכן שאולי תופתעו שאולי יהיה ילדים שאולי יגידו לכם ,''לא נכון ! ,אתם מגעילים ,ואתה סתם שקרן ,ואתה בכלל לא אוהב אותי '' ! ... ,אל תופתעו ! ,הם רק בודקים מה קרה לכם פתאום ,הם בודקים שזה נכון ... ,ואל תבהלו ,תחזירו להם מייד בשאלה ברצינות ,ובחצי פרצוף דואג ,ואוהב :''אוי ויי ... ,למה אתה חושב כך ? ,ממש ,כואב לי ,שלא ידעת את זה עד היום ,חבל מאוד ! ,אני מאוד חשוב לי ואני רוצה שתדע שאני ממש אוהב אותך ,ואני רוצה תמיד שיהיה לך רק הכי טוב ,והכי שמח ,כי אני מאוד אוהב אותך ! ,ואם ח''ו אתה מרגיש עצוב ,זה ממש כואב לי ,ואני מאוד חשוב לי שתספר לי ,את זה מייד ,כי אני רוצה לדאוג לך שתהיה רק הכי שמח ,והכי מאושר ! ,כי אני ממש מאוד אוהב אותך ! '' ... ) והדבר הזה ,גם מדבר אל הורים ,המלצתי גם ,לעשות כך לממלאי מקום בכיתות ,ותופתעו מהתוצאות ! ,הילדים אח''כ אמרו למחנך הממלא מקום החדש שלהם :''שהם רוצים שרק הוא יהיה המחנך הקבוע שלהם ,במקום הרב שלהם ... ''(אז שימו לב ,שלא ח''ו נוריד להם בהשפעה של הירא''ש מהמחנך שלהם ,ותגידו להם שהמחנך שלהם ,לא יכל כרגע להיות איתם ,כי הוא מאוד דואג להם ,ובגלל זה הוא לא יכל ... ,וזה רב שבטח ,כנראה מאוד אוהב אותכם'' ... = ומילים כאלו שרב אחר מדבר עם התלמידים מאוד משפיעים ,שהם יותר יעריכו אותו ,כשזה נעשה ע''י רב אחר ...) ,ומי שרוצה הייתי ממליץ מאוד לקרא בעיון רב את הספרים שלו ,כל מחנך אחר שהמלצתי לו ,ממש כולם מאוד נהנו מהספרים שלו ,שם הספ' שלו :''תלמידי כבני'' ,או של הורים זה ''ביני לבני'' ,ההמלצות שלו בתוך הספר לגבי ענישה זה : להמעיט בחומרת העונש ,ורק אחרי שהזהרנו 3 פעמים ולא הייתה ברירה אז מתחילים עם עונש קטן ,כמו לדוגמא ,קודם כל סופר עד 10 :ROFLMAO:,ברוב הפעמים ,אצל ילדים אם מתחילים לספור ,אז הם מייד מקשיבים ,ומפסיקים ... ,ואם לא ,אז מתחיל לרשום על הלוח רק את האות הראשונה של השם שלו :) ,ואם ממשיך וכו' ... ,וכו' ... עד שאולי כתבתי את כל השם שלו על הלוח ''כעונש'' ... ,אז הוא גם מקבל עם תחילת העונש ,שכבר התחלתי לרשום אותו ,שאני אומר לו שיש לו אופציה שאם אני יראה שהוא מתנהג יפה ,אז אמחק ,את שמו ,ולא יקבל עונש ... :LOL:, ואם בסוף נשאר כעונש ,להישאר בהפסקה ,אז מחכה שיעבור ,חצי דקה ,דקה ... ,ואז קורא לו ,שואל אותו ,אם יודע את סיבת הענישה (יש פעמים שהילדים ,אפי' אין להם מושג למה נענשו ... ,ואז מהעונש שהענישו אותם ,לא הרווחנו כלום ... ,כי הילדים לא הבינו מה הם עשו ... ובגלל זה אפי' יכול להיות שיהיה סיכוי שהם ימשיכו ,עם מה שאנחנו לא רוצים שיעשו ... ,כי אין להם מושג ,והם לא חושבים שזה בעיה ,והם סתם יענשו עוד ,וזה גם יגדיל את הבעיה שנצטרך להגדיל את העונש ,יותר ויותר ,כי נהיה מתוסכלים ... שהם עדיין ימשיכו עם זה = אז בשביל זה ,שואלים אותו ,אם רוצה שאנחנו נזכיר לו למה ,כי רק בתנאי שהוא יודע למה נענש ,ועל זה ,הוא יעשה תשובה ,אז רק אח''כ הוא יוכל לצאת מהעונש ... ,כי יידע על מה לעשות תשובה ... וכך לתקן ,את מה שעשה ... )ורק אחרי שאומר לנו שיפסיק עם זה ,אז מחייכים לו מייד ,ומחזירים לו את אהבה מחדש ,ואומרים לו :''כל הכבוד ,עכשיו אתה כבר ילד צדיק ! ,ילד טוב ! 'שעשה תשובה ,ורק מתנהג טוב !'' ,ואם יום אח''כ זה המשיך ,אז מתייעצים איתו אחרי העונש ,ומסבירים לו :''הבטחת לנו שתפסיק עם זה ,וחבל מאוד ,אתה ילד מאוד טוב ! ,ילד צדיק ! ,שתמיד רוצה להתנהג הכי טוב ! ,שלא מתאים לו להתנהג ככה ,חבל מאוד !!! ,אני מאוד אוהב אותך ,וממש קשה לי ,וממש כואב לי ,להעניש אותך ,למה אתה גורם לי לזה ,אני לא רוצה לא להעניש ולא לצעוק ,למה אתה גורם לי את זה ... (וכמובן ,לא אומרים את זה בצעקות ,אלא בנעימות וחיוך ,עם פרצוף אוהב ,ומקרב ... ,כי מבלעדי זה הם אפי' לא יסתכלו עלינו ,והכל יצא מהאוזן השניה ,ולא יועיל כלום ,וזה רק ירחיק ...) ,חבל ! ,אני מאוד אוהב אותך ,ואני רואה שזה מאוד קשה לך לקבל עונשים לא נעימים (אני משקף אותו = מזדהה עם רגשותיו) ,ואני רוצה שמאוד תהנה ,ושתוכל לשחק עם החברים ,ושלא תענש ,כי אני לא אוהב את זה ... ,אני ממש אוהב אותך ,ורוצה שיהיה לך ,רק את הכי טוב ! ,ואח''כ שואלים אותו ומתייעצים איתו ,אם יש לו עצה ,מה נעשה ,כדי לעזור לו להפסיק עם זה ,ואם אין לו רעיון ,אז מביאים לו מבחר רעיונות של מעשים טובים ,כמו תסדר את כל הכיסאות ,תלביש לילד הזה את המעיל שלו ... ,תרים 10 ליכלוכים (זה זכות ! ,זה כמו ביהמ''ק מעט ,ואתה זוכה לעשות את העבודה שלא ערבי ,ולא ישראל היו זוכים לזה אלא ,אך ורק הכהנים היו עושים את זה ,לנקות לנו ... ),וכך מעשה טוב ,גורר המשך של מעשה טוב ,וגם נותן לו סיפוק וכך אם תתנהגו כך ,גם הילדים יאהבו אותכם מאוד מאוד עוד יותר ,וכמובן הכל ,אני מתכוון שהכל תעשו איתם עם גבולות ,עד גבול שמותר להיות איתם נחמד ,ושהם לא מגזימים ... ,וטוב מאוד שתמעיטו בעונשים כי הקונפליקטים האלו ביניכם ,מרחיקים מאוד ,ככל שהגיל שלהם יותר גודל ... ,וזה ממש חשוב מאוד כי בלי זה לא בטוח שיקבלו ממכם ,אם לא יאהבו אותכם ח''ו וגם כדי שכך תוכלו כמחנכים לזכות בקניין העצום הזה שתוכלו לקבל עליו נצח נצחים ,אם הם יתחברו יותר אליכם ,ותוכלו כך מאוד להשפיע עליהם ירא''ש ,שזה עולם הבא ,ענק בשבילכם ... ,על כל ילד שאתם זוכים להכניס לו תורה וירא''ש

יש פה עוד איזה קו מדהים מאוד ,שאני חושב שאם הייתי שומע אותו לפני הקורס של המכון למורים ,פשוט לא הייתי הולך לשם ,כי כל כך מדהים ,איך שהוא מדריך שם ,איך לתקשר עם הבני בית ,ועם אחרים ,וזה ממש כל מילה שלו נכונה ,ומחנכים שיצאו מהקורס שלו ,פשוט אמרו שהכל השתנה להם מאוד לטובה ,וממש השתלם להם לשמוע את ההדרכות שלו ...

יש שם איזה שיעור אחד מעשי מאוד ,מדהים ומיוחד ,וממש ,כדאי לשמוע כל מילה שלו ,(אני לא הייתי בקורסים שלו של הרב ישראל טאומן ,שהוא מעביר בקורסים בכל רחבי המרכז = אבל היה אצלו אלפים ,וכל בוגרי הקורס שלו נהנו ,ואפשר שכשאתם אין לכם כח ,ואתם חייבים לנתק את השיעור הזה שהוא במשך 3 שעות ,אז שתדעו ,שבכל פעם שתתקשרו מחדש ,אם תקישו 0 ,אז אתם תחזרו ,לאיפה שאחזתם בדיוק לפנ''כ)


03-7443636
 

ראובן ליבוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
שווה ממש מאוד לקרא את זה ! ,ייתן לכם תועלת משתלמת ,ומעשית לכל החיים !
אני מורה כ-6 שנים בת''ת ,ובתחילת דרכי שמעתי את השיעורים של המחנך הרב משה קלצקין בטל' (היום המספ' של הקו הזה לא פעיל ...) ,אבל קיבלתי משם תובנה ,שבזכותה ממש כייף לי כל יום להגיע לכיתה ,ולפגוש את התלמידים מחדש ,ומה שהוא סיפר ,אותי זה ממש עניין לנסות את זה גם אצלי ,תנסו ,ותהיו מופתעים מהתוצאות ! ,ממש שווה ! ,בקיצור , מה שהוא סיפר ,זה שהוא מפקח שבוחן תלמידים אחת לשבועיים ,ואתם הרי יודעים ,כמה ילדים בכלל לא אוהבים את זה ,ובזמנינו ,פשוט היינו שמים ביום של המבחן של המפקח ,את המודד חום בכיריים ,כדי להראות להורים שלנו שיש לנו חום גבוה ,כדי שח''ו לא נגיע ... ,ואצלו ,לא תאמינו ! ,פשוט ,אפי' ילדים ששכבו בביה''ח ,היו מבקשים מאבא שלהם ,שהם רוצים להשתחרר מהבית חולים ! ,כדי להשתתף במבחן שלו ! ,ואיך ,אתם בטח שואלים ?! ... ,אז תשמעו מה הוא עשה : כשהיה מגיע ה-5 דק' האחרונות לפני סיום המבחן ,לפני שהיה צריך לצאת ,פשוט היה פונה אליהם ,ברצינות ,ואז היה שואל אותם בחצי אכזבה ,ובחצי חיוך אוהב ,''וואי מה נעשה ,עוד מעט אתם הולכים הביתה ,ואח''כ אתם לא תהיו איתי ,אני מאוד אוהב אותכם ,ילדים יקרים שלי ... ,ואני רוצה מאוד להיות איתכם ,ואתם תהיו מאוד חסרים לי ,ואני לא יראה אותכם ... ,ממש חבל ,זה יהיה לי ממש מאוד קשה ,אני לא יודע ,איך אני יסתדר עם זה ... ,מה אני יעשה בלעדיכם ... ,יש לכם אולי רעיון בשבילי'' ? ... ,ולא תאמינו ! ,אתם קודם כל ,מבינים ,איזה כיף זה לשמוע ,כאלה ,מילים נעימות ... ,מאת המחנך שלכם בעצמו ,שאיליו העיניים נשואות אליו במשך כל היום הלימודים ... ,ותנסו קודם כל להיזכר ,כמה ציפיתם ,בתור ילדים שיהיה איזה אולי מישהוא מבוגר אחד שאחראי עליכם שיגיד לכם כאלה דיבורים ,ושתרגישו בעיניו כחשובים ... ,ואתם מבינים לבד ,כמה זה מחבר ,ומשפיע לטובה ,כאלה מילים נעימות ... ,כי כל ילד מחכה לזה מאוד ,ופשוט אין לו לא אבא ,ולא רב בכיתה ,שיגיד לו את זה ... ,והם (הילדים) מרוב שהם אהבו אותו ,פשוט היו מחזירים לו תשובות ,ברצינות !!! ,הם ממש התחברו אליו וניסו בכל דרך ,לפתור את הבעיה הזו והם ענו בפשטות ,ובתמימות :''אז נמשיך להישאר כאן'' ! ... ,ואז הוא היה מחזיר להם תשובה בשאלה : ''רגע ,אבל צריך גם לעדכן את אמא ,היא בטח דואגת ...'' ,אז כמובן ,אמרו :''אין בעיה ,אז נתקשר אל אמא ,ונבקש ממנה רשות להישאר'' ,ואז הוא הוא ענה להם בשאלה : ''ואיך נישן ,אין לנו כאן ,מיטות'' ? ,אז מיד מבלי לחשוב ,הם המשיכו לענות לו ברצינות : ''אז נביא את המיטה מהבית ...'' ,ואז הוא ענה להם שוב בשאלה : ''אבל מה נעשה ,לא יהיה לנו ,מקום בכיתה ,לכל המיטות של הילדים'' ? ... ,וכך אח''כ הם הציעו לו שיעברו לישון באיזה בית של איזשהוא ילד ,ואח''כ זה כמובן ,גם לא התאפשר ... ,ואז הגיע הצעה שכולם יביאו ,את המיטות לאולם ... ,וכל הויכוח הזה ,התנהל ברצינות !!! ,שתבינו איך הם התחברו אליו ... והכל ברצינות !!! ,ובסופו של מעשה ... ,הוא החזיר להם אחרי הויכוח המדהים הזה תשובה סופית : '' טוב אז תראו ,מה נעשה ,אנחנו רואים שזה בסוף לא מתאפשר ... ,למרות שאני רוצה ממש מאוד מאוד ,מה לעשות ,יש לי עוד כיתות שרוצים שאני ייכנס גם אליהם ,ועוד חוץ מיזה ,יש לי גם את הילדים שלי ,ואת אשתי ,שגם הם מחכים לי בבית אז לכן ,מה שאני יעשה ,זה ,שבכל עת ,שיהיה לי הזדמנות ,מתי שאני יוכל ,אז אני יבוא כמה שיותר ,וכמה שאוכל ... ,כי אני מאוד נהנה איתכם ,ואני מאוד אוהב אותכם ! ,ואני רוצה תמיד מאוד מאוד שיהיה לכם הכי טוב ,ושתהיו הכי שמחים ,כמה שיותר ,וזה העונג והשמחה שלי ... ,ואם ח''ו יהיה איזה ילד שיבכה ,או שיהיה בצער ,זה ממש יהיה כואב לי ,ואני מאוד רוצה שיהיה לו רק הכי טוב ,לכן ,בגלל שאני מאוד רוצה לעזור לו ,אז אני ירצה מאוד שהוא יבוא תמיד ויספר לי ,כי אני רוצה לדאוג לו שיהיה לו הכי שמח ,והכי מאושר ,כי אני מאוד אוהב אותכם ,ואני רוצה שכולכם ,תמיד תהיו הכי שמחים ! ,ושתדעו ,שבשבילכם תמיד ,יהיה לי ,דלת פתוחה בשבילכם ! ,ואני תמיד מחכה לכם ... ,ותמיד אשמח לעזור לכם ...,ולמה ? ,כי אני אוהב אותכם ,ורוצה שיהיה לכם ,הכי טוב !'' ... ,שתבינו מה זה ,כמה משפיע ,כאלו דיבורים ,ומניסיון שלי כך עם ילדים מתחילת שנה ,בר''ה כל בוקר שאני נכנס ,הם פשוט רצים לחבק אותי ... ! ,ואתם מבינים בטח ,איזה כייף זה ,להיכנס ככה לכיתה ,וככה להתחיל את היום ,כי מישהוא שמתנהג עם ילדים עם רגש ואהבה ,הם מחזירים לו בכפל ,כפליים ,והם ממש אוהבים אותו ,והם ישתדלו להיות התלמידים הכי טובים שלו ,שתמיד ירצו להשביע את רצונו ,כי הם מתנהגים אליו ,חוץ מכבוד של רב ,אלא כמו אל חבר שלהם ,משתפים אותו בהכל ,ותמיד רוצים אך ורק לעזור לו ...(וכמובן ,גם לא שוכח להגיד להם שהוא אוהב אותם ,וגם אם תתחילו את זה ממחר ,וייתכן שאולי תופתעו שאולי יהיה ילדים שאולי יגידו לכם ,''לא נכון ! ,אתם מגעילים ,ואתה סתם שקרן ,ואתה בכלל לא אוהב אותי '' ! ... ,אל תופתעו ! ,הם רק בודקים מה קרה לכם פתאום ,הם בודקים שזה נכון ... ,ואל תבהלו ,תחזירו להם מייד בשאלה ברצינות ,ובחצי פרצוף דואג ,ואוהב :''אוי ויי ... ,למה אתה חושב כך ? ,ממש ,כואב לי ,שלא ידעת את זה עד היום ,חבל מאוד ! ,אני מאוד חשוב לי ואני רוצה שתדע שאני ממש אוהב אותך ,ואני רוצה תמיד שיהיה לך רק הכי טוב ,והכי שמח ,כי אני מאוד אוהב אותך ! ,ואם ח''ו אתה מרגיש עצוב ,זה ממש כואב לי ,ואני מאוד חשוב לי שתספר לי ,את זה מייד ,כי אני רוצה לדאוג לך שתהיה רק הכי שמח ,והכי מאושר ! ,כי אני ממש מאוד אוהב אותך ! '' ... ) והדבר הזה ,גם מדבר אל הורים ,המלצתי גם ,לעשות כך לממלאי מקום בכיתות ,ותופתעו מהתוצאות ! ,הילדים אח''כ אמרו למחנך הממלא מקום החדש שלהם :''שהם רוצים שרק הוא יהיה המחנך הקבוע שלהם ,במקום הרב שלהם ... ''(אז שימו לב ,שלא ח''ו נוריד להם בהשפעה של הירא''ש מהמחנך שלהם ,ותגידו להם שהמחנך שלהם ,לא יכל כרגע להיות איתם ,כי הוא מאוד דואג להם ,ובגלל זה הוא לא יכל ... ,וזה רב שבטח ,כנראה מאוד אוהב אותכם'' ... = ומילים כאלו שרב אחר מדבר עם התלמידים מאוד משפיעים ,שהם יותר יעריכו אותו ,כשזה נעשה ע''י רב אחר ...) ,ומי שרוצה הייתי ממליץ מאוד לקרא בעיון רב את הספרים שלו ,כל מחנך אחר שהמלצתי לו ,ממש כולם מאוד נהנו מהספרים שלו ,שם הספ' שלו :''תלמידי כבני'' ,או של הורים זה ''ביני לבני'' ,ההמלצות שלו בתוך הספר לגבי ענישה זה : להמעיט בחומרת העונש ,ורק אחרי שהזהרנו 3 פעמים ולא הייתה ברירה אז מתחילים עם עונש קטן ,כמו לדוגמא ,קודם כל סופר עד 10 :ROFLMAO:,ברוב הפעמים ,אצל ילדים אם מתחילים לספור ,אז הם מייד מקשיבים ,ומפסיקים ... ,ואם לא ,אז מתחיל לרשום על הלוח רק את האות הראשונה של השם שלו :) ,ואם ממשיך וכו' ... ,וכו' ... עד שאולי כתבתי את כל השם שלו על הלוח ''כעונש'' ... ,אז הוא גם מקבל עם תחילת העונש ,שכבר התחלתי לרשום אותו ,שאני אומר לו שיש לו אופציה שאם אני יראה שהוא מתנהג יפה ,אז אמחק ,את שמו ,ולא יקבל עונש ... :LOL:, ואם בסוף נשאר כעונש ,להישאר בהפסקה ,אז מחכה שיעבור ,חצי דקה ,דקה ... ,ואז קורא לו ,שואל אותו ,אם יודע את סיבת הענישה (יש פעמים שהילדים ,אפי' אין להם מושג למה נענשו ... ,ואז מהעונש שהענישו אותם ,לא הרווחנו כלום ... ,כי הילדים לא הבינו מה הם עשו ... ובגלל זה אפי' יכול להיות שיהיה סיכוי שהם ימשיכו ,עם מה שאנחנו לא רוצים שיעשו ... ,כי אין להם מושג ,והם לא חושבים שזה בעיה ,והם סתם יענשו עוד ,וזה גם יגדיל את הבעיה שנצטרך להגדיל את העונש ,יותר ויותר ,כי נהיה מתוסכלים ... שהם עדיין ימשיכו עם זה = אז בשביל זה ,שואלים אותו ,אם רוצה שאנחנו נזכיר לו למה ,כי רק בתנאי שהוא יודע למה נענש ,ועל זה ,הוא יעשה תשובה ,אז רק אח''כ הוא יוכל לצאת מהעונש ... ,כי יידע על מה לעשות תשובה ... וכך לתקן ,את מה שעשה ... )ורק אחרי שאומר לנו שיפסיק עם זה ,אז מחייכים לו מייד ,ומחזירים לו את אהבה מחדש ,ואומרים לו :''כל הכבוד ,עכשיו אתה כבר ילד צדיק ! ,ילד טוב ! 'שעשה תשובה ,ורק מתנהג טוב !'' ,ואם יום אח''כ זה המשיך ,אז מתייעצים איתו אחרי העונש ,ומסבירים לו :''הבטחת לנו שתפסיק עם זה ,וחבל מאוד ,אתה ילד מאוד טוב ! ,ילד צדיק ! ,שתמיד רוצה להתנהג הכי טוב ! ,שלא מתאים לו להתנהג ככה ,חבל מאוד !!! ,אני מאוד אוהב אותך ,וממש קשה לי ,וממש כואב לי ,להעניש אותך ,למה אתה גורם לי לזה ,אני לא רוצה לא להעניש ולא לצעוק ,למה אתה גורם לי את זה ... (וכמובן ,לא אומרים את זה בצעקות ,אלא בנעימות וחיוך ,עם פרצוף אוהב ,ומקרב ... ,כי מבלעדי זה הם אפי' לא יסתכלו עלינו ,והכל יצא מהאוזן השניה ,ולא יועיל כלום ,וזה רק ירחיק ...) ,חבל ! ,אני מאוד אוהב אותך ,ואני רואה שזה מאוד קשה לך לקבל עונשים לא נעימים (אני משקף אותו = מזדהה עם רגשותיו) ,ואני רוצה שמאוד תהנה ,ושתוכל לשחק עם החברים ,ושלא תענש ,כי אני לא אוהב את זה ... ,אני ממש אוהב אותך ,ורוצה שיהיה לך ,רק את הכי טוב ! ,ואח''כ שואלים אותו ומתייעצים איתו ,אם יש לו עצה ,מה נעשה ,כדי לעזור לו להפסיק עם זה ,ואם אין לו רעיון ,אז מביאים לו מבחר רעיונות של מעשים טובים ,כמו תסדר את כל הכיסאות ,תלביש לילד הזה את המעיל שלו ... ,תרים 10 ליכלוכים (זה זכות ! ,זה כמו ביהמ''ק מעט ,ואתה זוכה לעשות את העבודה שלא ערבי ,ולא ישראל היו זוכים לזה אלא ,אך ורק הכהנים היו עושים את זה ,לנקות לנו ... ),וכך מעשה טוב ,גורר המשך של מעשה טוב ,וגם נותן לו סיפוק וכך אם תתנהגו כך ,גם הילדים יאהבו אותכם מאוד מאוד עוד יותר ,וכמובן הכל ,אני מתכוון שהכל תעשו איתם עם גבולות ,עד גבול שמותר להיות איתם נחמד ,ושהם לא מגזימים ... ,וטוב מאוד שתמעיטו בעונשים כי הקונפליקטים האלו ביניכם ,מרחיקים מאוד ,ככל שהגיל שלהם יותר גודל ... ,וזה ממש חשוב מאוד כי בלי זה לא בטוח שיקבלו ממכם ,אם לא יאהבו אותכם ח''ו וגם כדי שכך תוכלו כמחנכים לזכות בקניין העצום הזה שתוכלו לקבל עליו נצח נצחים ,אם הם יתחברו יותר אליכם ,ותוכלו כך מאוד להשפיע עליהם ירא''ש ,שזה עולם הבא ,ענק בשבילכם ... ,על כל ילד שאתם זוכים להכניס לו תורה וירא''ש

יש פה עוד איזה קו מדהים מאוד ,שאני חושב שאם הייתי שומע אותו לפני הקורס של המכון למורים ,פשוט לא הייתי הולך לשם ,כי כל כך מדהים ,איך שהוא מדריך שם ,איך לתקשר עם הבני בית ,ועם אחרים ,וזה ממש כל מילה שלו נכונה ,ומחנכים שיצאו מהקורס שלו ,פשוט אמרו שהכל השתנה להם מאוד לטובה ,וממש השתלם להם לשמוע את ההדרכות שלו ...

יש שם איזה שיעור אחד מעשי מאוד ,מדהים ומיוחד ,וממש ,כדאי לשמוע כל מילה שלו ,(אני לא הייתי בקורסים שלו של הרב ישראל טאומן ,שהוא מעביר בקורסים בכל רחבי המרכז = אבל היה אצלו אלפים ,וכל בוגרי הקורס שלו נהנו ,ואפשר שכשאתם אין לכם כח ,ואתם חייבים לנתק את השיעור הזה שהוא במשך 3 שעות ,אז שתדעו ,שבכל פעם שתתקשרו מחדש ,אם תקישו 0 ,אז אתם תחזרו ,לאיפה שאחזתם בדיוק לפנ''כ)


03-7443636
לא יצאתי עם דברים ברורים מהתגובה,
האם זה שיעור איך מתחנפים לילדים ומגדלים אותם להיות אנשים בלי גב ובטחון?
או פרסומת סמויה לרב ישראל טאומן שליט''א?
:unsure:

סליחה אם הייתי קצת חריף בתגובה,
פשוט, הסיפור של הרב משה קלצקין מאוד יפה ואני מכיר את האיש אישית, איש חינוך מהמעלה הראשונה!
אבל הצגת הדברים בצורה כזאת שצריך רק להיות כל הזמן טוב עם הילדים לא עובד במבחן המציאות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה